, aż do Roku 2979. Rzeczy-Pospolitej mieli Administrationem PATRIARCHE, albo Arcy Ojcowie, jako to ABRAHAM, IZAAK, JAKÓB, etc. Przy których było Jus Imperii Po nich nastali Duces, Mojżesz i JOZUE; potych Sędziowie, Annô Domini 2584, jako to JOZUE, OTONIEL. AÓD, DEBBORA, Matrona pod Palmowym Drzewem Sądy odprawująca. Wszystkich Sędziów liczą Authores. za Pismem i probabiliorem secuti sententiam, aż do SAMUELA 15. Nakoniec nastąpili na Świecie REGES legitimi, Olejem namazani i stąd Chrysti, tojesł uncti rzeczeni Roku od Stworzenia Świata 2962, których BÓG pozwolił kreować, ale z wielkim swoim dysgustem i gniewem, że nad Króla
, aż do Roku 2979. Rzeczy-Pospolitey mieli Administrationem PATRIARCHAE, albo Arcy Oycowie, iako to ABRAHAM, IZAAK, IAKOB, etc. Przy ktorych było Ius Imperii Po nich nastali Duces, MOYZESZ y IOZUE; potych Sędziowie, Annô Domini 2584, iako to IOZUE, OTHONIEL. AOD, DEBBORA, Matrona pod Palmowym Drzewem Sądy odprawuiąca. Wszystkich Sędziow liczą Authores. za Pismem y probabiliorem secuti sententiam, aż do SAMUELA 15. Nakoniec nastąpili na Swiecie REGES legitimi, Oleiem namazani y ztąd Christi, toiesł uncti rzeczeni Roku od Stworzenia Swiata 2962, ktorych BOG pozwolił kreować, ale z wielkim swoim dysgustem y gniewem, że nad Krola
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 528
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Japonii, Pogańskich Zakonników w czystości żyjących 50000. było, według relacyj Ramuzjusza.
Tamże w Prowincyj Bandon, podobnej sekty było Osób 2800. Mendez Author.
Na Pogrzebie Z. Marcina Turoneńskiego Biskupa, było Mnichów 2000. według świadectwa Sulpiciusza.
W Mieście Scytis nazwanym w Egipcie, we czterech Klasztorach żyło Mnichów 3500. Liściem Palmowym miasto sukien się okrywających, rosę przed wschodem Słońca zbieraną pijących, ob defectum w tam tym kraju wody, według Sofroniusza.
Do tejże wielości Ludzi mówiąc za naszej pamięci R. 1739. Szach-Nadyr Kulik an Król Perski, na Mogola miał Jazdy 80 tysięcy, Piechoty 20. tysięcy, Armaty 250 sztuk. A MOGOL
Iaponii, Pogańskich Zakonnikow w czystości żyiących 50000. było, według relácyi Ramuzyusza.
Tamże w Prowincyi Bandon, podobney sekty było Osob 2800. Mendez Author.
Ná Pogrzebie S. Marcina Turonenskiego Biskupa, było Mnichow 2000. według świadectwa Sulpiciusza.
W Mieście Scythis nazwanym w Egypcie, we czterech Klasztorách żyło Mnichow 3500. Liściem Palmowym miasto sukien się okrywáiących, rosę przed wschodem Słońcá zbieraną piiących, ob defectum w tam tym kraiu wody, według Sofroniusza.
Do teyże wielości Ludzi mowiąc zá naszey pamięci R. 1739. Szách-Nadyr Kulik an Krol Perski, ná Mogola miał Iázdy 80 tysięcy, Piechoty 20. tysięcy, Armaty 250 sztuk. A MOGOL
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 994
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. 2. 3. Fałszowanie.
NArdus Indiański/ Fałszyrze i oszustowie/ niekiedy w wodzie wymoczony przedają. Ale tego możemy snadnie dojść i poznać. Bo takowy ma kłos zbielały/ zagniły/ a z kosmacin swych oblazły/ goły i lisowaty. Bywa też przez Spisglas od nich fałszowany/ w wodzie roztarty/ albo winem Palmowym z ust sprycowany/ dla stulenia i zgęszczenia jego/ i dla cięższej wagi: Korzonki albo kłosie jego nawiętszy przodek mają. Te z błotnego prochu przez przetak wysiewają/ który proch do wycierania rąk użyteczny bywa. O miejscach gdzie się mnoży już się powiedziało. Księgi Pierwsze. Wybór.
NArdus Syrasteński/ ma przodek przed Indiańskim
. 2. 3. Fałszowánie.
NArdus Indyáński/ Fałszyrze y oszustowie/ niekiedy w wodźie wymoczony przedáią. Ale tego możemy snádnie doyść y poznáć. Bo tákowy ma kłos zbieláły/ zágniły/ á z kosmáćin swych oblázły/ goły y lisowáty. Bywa też przez Spisglás od nich fałszowány/ w wodźie rostárty/ álbo winem Pálmowym z vst sprycowány/ dla stulenia y zgęsczenia iego/ y dla ćięższey wagi: Korzonki álbo kłośie iego nawiętszy przodek máią. Te z błotnego prochu przez przeták wyśiewáią/ ktory proch do wyćieránia rąk vżyteczny bywa. O mieyscách gdźie sie mnoży iuż sie powiedźiáło. Kśięgi Pierwsze. Wybor.
NArdus Syrásteński/ ma przodek przed Indyáńskim
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 31
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
kupcy przyjeżdżający muszą swoje pieniądze tu dać bić na tameczną monetę, z kąd profit oczywisty, z koni także tam najpiękniejszych i najpracowitszych (na których i 30. godzin może pracować bez jedzenia i picia) wiele profituje. Z palmowego drzewa wiele także Intraty zbiera, bo począwszy od Tygru aż do Eufratesu kraj wszystek jest zarosły palmowym drzewem, gdzie się niegodzi nikomu wniść bez znacznej zapłaty, za każdą Palmę trzeba dać 3. części Laryna a w Larynie jest 40. groszy naszych, dla zasadzenia zaś palmowego drzewa trzeba wiedzieć sposób u wielu Geografów; najpierwej w ziemi dołek wykopać, potym 250. albo 300. Daktylów ułożyć na formę
kupcy przyieżdżáiący muszą swoie pieniądze tu dáć bić ná támeczną monetę, z kąd profit oczywisty, z koni tákże tám naypięknieyszych y nayprácowitszych (ná ktorych y 30. godzin może prácowáć bez iedzenia y picia) wiele profituie. Z pálmowego drzewá wiele tákże Intráty zbiera, bo począwszy od Tygru áż do Eufrátesu kray wszystek iest zárosły pálmowym drzewem, gdzie się niegodzi nikomu wniść bez znáczney zapłáty, zá káżdą Pálmę trzebá dáć 3. częśći Laryná á w Larynie iest 40. groszy nászych, dla zásádzenia záś pálmowego drzewá trzebá wiedzieć sposob u wielu Geografow; naypierwey w ziemi dołek wykopáć, potym 250. álbo 300. Dáktylow ułożyć ná formę
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 569
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
? czy więc turódnego Boga ołtarz? pytam się. Gość/ rzecze/ do tego: W tym ołtarzu/ młodziencze/ Bóg się nie najduje Górny żaden: tamta go swym własnym mianuje/ Którą od kręgu świata Juno odstrychnęła: Aż ją w cięszkiej powłoce Delos ogarnęła; Wyspa jeszcze; gdzie drzewem oliwnym podjęta/ A palmowym/ Latona spłodziła bliźnieta/ BOleść ciężką macosze. lub z oczu Junonie Zejść musiała/ ze dwojgiem bożyszcząt na łonie. Owa w Chimeropłodnej Liciej/ gdy srodze Piekło słońce/ pragnienie po niemałej drodze/ Z upalenia srogiego Boginiej przystało; Imo to niewinniątek dwojko ją wyzsało. Z trafunku w dole/ wody pomiernej/ ujźrzała
? czy więc turodnego Bogá ołtarz? pytam się. Gośc/ rzecze/ do tego: W tym ołtarzu/ młodźiencze/ Bog się nie náyduie Gorny żaden: támtá go swym własnym miánuie/ Ktorą od kręgu świátá Iuno odstrychnęłá: Aż ią w ćięśzkiey powłoce Delos ogárnęłá; Wyspá ieszcze; gdźie drzewem oliwnym podiętá/ A pálmowym/ Látoná spłodźiłá bliźnietá/ BOleść ćieszką mácosze. lub z oczu Iunonie Zeyść muśiáłá/ ze dwoygiem bożyszcząt ná łonie. Owá w Chimeropłodney Liciey/ gdy srodze Piekło słonce/ prágnienie po niemáłey drodze/ Z vpalenia srogiego Boginiey przystało; Imo to niewinniątek dwoyko ią wyzsáło. Z tráfunku w dole/ wody pomierney/ vyźrzáłá
Skrót tekstu: OvŻebrMet
Strona: 147
Tytuł:
Metamorphoseon
Autor:
Publius Ovidius Naso
Tłumacz:
Jakub Żebrowski
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
mitologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636