/ a jakie poczęło: i w kim/ tedy/ a jako ciągnęło/ poty aż się dzisiejszej Koronie Polskiej za łaską Bożą dostało. Co obaczywszy/ krótko się cokolwiek pewnego i o przeszłej fortunie jego pokaże. Co w tej materii uważać. Część PIERWSZA. O Zacności pierwotnego Scytyckiego Państwa przed Potopem, i różności Scytów Panochów (jeszcze na on czas) od gminnych. Poczęte w Raju panowanie Arystokratia było.
JAdamowe Panowanie światu/ w Raju władzą od Boga wziętą poczęte/ z razu to jest przed grzechem szczera Poradziesz była/ którą nowsze języki Arystokracją zowią; przeto iż w Poradzieży jednaką wszyscy wolność mówienia mając parzystokraczą. Spolnie abowiem do Jadama i
/ á iákie poczęło: y w kim/ tedy/ á iáko ciągnęło/ poty áż się dźiśieyszey Koronie Polskiey zá łáską Bożą dostáło. Co obaczywszy/ krotko się cokolwiek pewnego y o przeszłey fortunie iego pokaże. Co w tey máteryey vważáć. CZESC PIERWSZA. O Zacnośći pierwotnego Scythyckiego Pánstwá przed Potopem, y rożnośći Scythow Pánochow (iescze ná on czas) od gminnych. Poczęte w Ráiu pánowánie Aristokrátia było.
IAdámowe Pánowánie świátu/ w Ráiu władzą od Bogá wźiętą poczęte/ z rázu to iest przed grzechem szczera Porádźiesz byłá/ ktorą nowsze ięzyki Arystokrácyą zowią; przeto iż w Porádżieży iednáką wszyscy wolność mowienia máiąc párzystokraczą. Spolnie ábowiem do Iádámá y
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 27
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
świat puścił/ stąd Gigasa zowiemy Olbrzym jakoby Olan brzmi: bo głośne imię jego było po świecie/ jako się niżej pokaże. Dwojacy tedy byli od wieków Scytowie/ abo Setowi potomkowie. Jedni Scytowie Panochowie/ w których liniej było Panowanie świata/ i w ręku pomieniona Panocha pierwotna stolica jego: a drudzy Scytowie pospolici. Panochów Pismo ś, zowie synami Bożymi, a pospolitych lubo gminnych/ ze wszytkim inszym pokoleniem Jadamowym (prócz Kaińskiej liniej) synami ludzkimi; jako mamy Gen.6: Świat zaś/ Panochów synami Nieba, a pospolitych synami ziemie. Stądże Łacinnicy takiego zowią Nobilis, jakoby Nebo-licz/ to jest miedzy syny Nieba policzony:
świát puśćił/ ztąd Gigásá zowiemy Olbrzym iákoby Olan brzmi: bo głośne imię iego było po świećie/ iáko się niżey pokaże. Dwoiácy tedy byli od wiekow Scythowie/ ábo Sethowi potomkowie. Iedni Scythowie Pánochowie/ w ktorych liniey było Pánowánie świátá/ y w ręku pomieniona Pánochá pierwotna stolicá iego: á drudzy Scythowie pospolići. Pánochow Pismo ś, zowie synami Bożymi, á pospolitych lubo gminnych/ ze wszytkim inszym pokoleniem Iádámowym (procz Káińskiey liniey) synami ludzkimi; iáko mamy Gen.6: Swiát źáś/ Pánochow synami Nieba, á pospolitych synami ziemie. Ztądże Lácinnicy tákiego zowią Nobilis, iákoby Nebo-licz/ to iest miedzy syny Niebá policzony:
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 45
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
Jedni Scytowie Panochowie/ w których liniej było Panowanie świata/ i w ręku pomieniona Panocha pierwotna stolica jego: a drudzy Scytowie pospolici. Panochów Pismo ś, zowie synami Bożymi, a pospolitych lubo gminnych/ ze wszytkim inszym pokoleniem Jadamowym (prócz Kaińskiej liniej) synami ludzkimi; jako mamy Gen.6: Świat zaś/ Panochów synami Nieba, a pospolitych synami ziemie. Stądże Łacinnicy takiego zowią Nobilis, jakoby Nebo-licz/ to jest miedzy syny Nieba policzony: a to dla tego iż nie przez żadne przywłaszczenie/ ale przyrodzoną mamy zacność Szlachectwa. stąd znać jako wielka jest różność/ miedzy Szlachcicem a Nobilisem. Zatrzymała starożytność/ lubo to w inszych
Iedni Scythowie Pánochowie/ w ktorych liniey było Pánowánie świátá/ y w ręku pomieniona Pánochá pierwotna stolicá iego: á drudzy Scythowie pospolići. Pánochow Pismo ś, zowie synami Bożymi, á pospolitych lubo gminnych/ ze wszytkim inszym pokoleniem Iádámowym (procz Káińskiey liniey) synami ludzkimi; iáko mamy Gen.6: Swiát źáś/ Pánochow synami Nieba, á pospolitych synami ziemie. Ztądże Lácinnicy tákiego zowią Nobilis, iákoby Nebo-licz/ to iest miedzy syny Niebá policzony: á to dla tego iż nie przez żadne przywłaszczenie/ ále przyrodzoną mamy zacność Sláchectwá. ztąd znáć iáko wielka iest rożność/ miedzy Sláchćicem á Nobilisem. Zátrzymáłá stárożytność/ lubo to w inszych
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 45
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
ziemie. Stądże Łacinnicy takiego zowią Nobilis, jakoby Nebo-licz/ to jest miedzy syny Nieba policzony: a to dla tego iż nie przez żadne przywłaszczenie/ ale przyrodzoną mamy zacność Szlachectwa. stąd znać jako wielka jest różność/ miedzy Szlachcicem a Nobilisem. Zatrzymała starożytność/ lubo to w inszych słowiech/ też własną różność Scytów Panochów/ od inszych pospolitych/ aż do dnia dzisiejszego/ kto uważy/ co to jest Scythae Regii á Vulgures; (jedno to abowiem jest Panoch a Królujący.) Także i w onym sławnym u Historyków obmalowanin Scytyej/ w osobie jednej Panny/ od połowice na dół jaszczurki; co się niżej wywiedzie. Wywód Historycki Od
ziemie. Ztądże Lácinnicy tákiego zowią Nobilis, iákoby Nebo-licz/ to iest miedzy syny Niebá policzony: á to dla tego iż nie przez żadne przywłaszczenie/ ále przyrodzoną mamy zacność Sláchectwá. ztąd znáć iáko wielka iest rożność/ miedzy Sláchćicem á Nobilisem. Zátrzymáłá stárożytność/ lubo to w inszych słowiech/ też własną rożność Scythow Pánochow/ od inszych pospolitych/ áż do dniá dźiśieyszego/ kto vważy/ co to iest Scythae Regii á Vulgures; (iedno to ábowiem iest Pánoch á Kroluiący.) Tákże y w onym sławnym v Historykow obmálowánin Scythyey/ w osobie iedney Pánny/ od połowice ná doł iászczurki; co się niżey wywiedźie. Wywod Historycki Od
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 45
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
raz Enos/ z Enochiem pismami psowali. Potym ich i pod hołdy podbił Za co był Molaleel przezwany. To jego prześladowanie Kainianów Gigantomachią zowią Wywód Historycki Jednakże Scytowie Panochowie nie rychło potym byli nazwani Gigasami. Aż po śmierci Jadamowej gdy Kainiany wisiekli. Dla czego Gigasy Olbrzymami zowiemy. Jedynowłasnego Państwa świata. Ta różność Scytów Panochów od gminnych Zawiera się wsynach Bożych a ludzkich. I w synach nieba i ziemie. to jest Słachcie i gminie. Co świat zatrzymał słowami. Scythae Regii et vulgares: także hieroglifikiem Scytyej. Wywód Historycki Część WTÓRA O Zacności Pokolenia Jafetowego, przy którem się tytuł i wszystka Polityczna chluba Scytów Panochów po Potopie została.
raz Enos/ z Enochiem pismámi psowáli. Potym ich y pod hołdy podbił Zá co był Moláleel przezwány. To iego prześládowánie Kainiánow Gigántomáchią zowią Wywod Historycki Iednákże Scythowie Pánochowie nie rychło potym byli názwáni Gigásámi. Aż po śmierći Iádámowey gdy Kainiány wiśiekli. Dla czego Gigásy Olbrzymámi zowiemy. Iedynowłasnego Páństwá świátá. Tá rożność Scythow Pánochow od gminnych Záwiera się wsynách Bożych á ludzkich. Y w synách niebá y źiemie. to iest Słáchćie y gminie. Co świát zátrzymał słowámi. Scythae Regii et vulgares: tákże hierogliphikiem Scythyey. Wywod Historycki CZESC WTORA O Zacności Pokolenia Iáphetowego, przy ktorem się tytuł y wszystka Polityczna chluba Scythow Panochow po Potopie została.
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 45
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
. Ta różność Scytów Panochów od gminnych Zawiera się wsynach Bożych a ludzkich. I w synach nieba i ziemie. to jest Słachcie i gminie. Co świat zatrzymał słowami. Scythae Regii et vulgares: także hieroglifikiem Scytyej. Wywód Historycki Część WTÓRA O Zacności Pokolenia Jafetowego, przy którem się tytuł i wszystka Polityczna chluba Scytów Panochów po Potopie została. Z tych zacnych Scytów Panochów był Noe.
POkazawszy zacność Scytów Panochów/ i pierwotne ich światu Panowanie przed Potopem: jawno jest/ iż po nim nie został było tylko cztery mężczyzny/ to jest Noe ze trzema synami. Wiemy też z Bibliej ś. że Noe był z ich paniuący liniej: bo
. Tá rożność Scythow Pánochow od gminnych Záwiera się wsynách Bożych á ludzkich. Y w synách niebá y źiemie. to iest Słáchćie y gminie. Co świát zátrzymał słowámi. Scythae Regii et vulgares: tákże hierogliphikiem Scythyey. Wywod Historycki CZESC WTORA O Zacności Pokolenia Iáphetowego, przy ktorem się tytuł y wszystka Polityczna chluba Scythow Panochow po Potopie została. Z tych zacnych Scytow Pánochow był Noe.
POkazawszy zacność Scythow Pánochow/ y pierwotne ich świátu Pánowánie przed Potopem: iáwno iest/ iż po nim nie zostáł było tylko cztery mężczyzny/ to iest Noe ze trzemá synámi. Wiemy też z Bibliey ś. że Noe był z ich pániuący liniey: bo
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 46
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
wsynach Bożych a ludzkich. I w synach nieba i ziemie. to jest Słachcie i gminie. Co świat zatrzymał słowami. Scythae Regii et vulgares: także hieroglifikiem Scytyej. Wywód Historycki Część WTÓRA O Zacności Pokolenia Jafetowego, przy którem się tytuł i wszystka Polityczna chluba Scytów Panochów po Potopie została. Z tych zacnych Scytów Panochów był Noe.
POkazawszy zacność Scytów Panochów/ i pierwotne ich światu Panowanie przed Potopem: jawno jest/ iż po nim nie został było tylko cztery mężczyzny/ to jest Noe ze trzema synami. Wiemy też z Bibliej ś. że Noe był z ich paniuący liniej: bo go rzetelnie Mojżesz pokazuje być Wnukiem Matusala V.
wsynách Bożych á ludzkich. Y w synách niebá y źiemie. to iest Słáchćie y gminie. Co świát zátrzymał słowámi. Scythae Regii et vulgares: tákże hierogliphikiem Scythyey. Wywod Historycki CZESC WTORA O Zacności Pokolenia Iáphetowego, przy ktorem się tytuł y wszystka Polityczna chluba Scythow Panochow po Potopie została. Z tych zacnych Scytow Pánochow był Noe.
POkazawszy zacność Scythow Pánochow/ y pierwotne ich świátu Pánowánie przed Potopem: iáwno iest/ iż po nim nie zostáł było tylko cztery mężczyzny/ to iest Noe ze trzemá synámi. Wiemy też z Bibliey ś. że Noe był z ich pániuący liniey: bo go rzetelnie Moyzesz pokázuie bydź Wnukiem Máthusálá V.
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 46
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
w synach nieba i ziemie. to jest Słachcie i gminie. Co świat zatrzymał słowami. Scythae Regii et vulgares: także hieroglifikiem Scytyej. Wywód Historycki Część WTÓRA O Zacności Pokolenia Jafetowego, przy którem się tytuł i wszystka Polityczna chluba Scytów Panochów po Potopie została. Z tych zacnych Scytów Panochów był Noe.
POkazawszy zacność Scytów Panochów/ i pierwotne ich światu Panowanie przed Potopem: jawno jest/ iż po nim nie został było tylko cztery mężczyzny/ to jest Noe ze trzema synami. Wiemy też z Bibliej ś. że Noe był z ich paniuący liniej: bo go rzetelnie Mojżesz pokazuje być Wnukiem Matusala V. Pana świata/ a ostatniego przed Potopem
w synách niebá y źiemie. to iest Słáchćie y gminie. Co świát zátrzymał słowámi. Scythae Regii et vulgares: tákże hierogliphikiem Scythyey. Wywod Historycki CZESC WTORA O Zacności Pokolenia Iáphetowego, przy ktorem się tytuł y wszystka Polityczna chluba Scythow Panochow po Potopie została. Z tych zacnych Scytow Pánochow był Noe.
POkazawszy zacność Scythow Pánochow/ y pierwotne ich świátu Pánowánie przed Potopem: iáwno iest/ iż po nim nie zostáł było tylko cztery mężczyzny/ to iest Noe ze trzemá synámi. Wiemy też z Bibliey ś. że Noe był z ich pániuący liniey: bo go rzetelnie Moyzesz pokázuie bydź Wnukiem Máthusálá V. Páná świátá/ á ostátniego przed Potopem
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 46
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
/ i Gigasów potomków jego/ przy Jafecie została: jako i Duchowna Enosowa/ Henochowa/ i Noego/ przy Semie: A Cham w przeklectwo Kaimowe wstąpił. Stądże Oudius in metam. miedzy Pany Gigantomachii/ to jest świat wojujące/ kładzie Jafeta Nieba i ziemie syna, to jest z Ojca Szlachcica ze krwie Scytów Panochów idącego; a Matki gminny. Bo Noema którą Noe miał żoną/ ostatnia była ze krwie Kaimowej/ jako Żydzi w Bereschit Rabba wywodzą. I przydawa tamże Ouidus w sens namienionych słów Neogo. Gen. 9. Niech Bóg rozszerzy Jafeta, mówiąc o nim Eleg.1. Leua manus sceptrum latè Regale tenebat: to
/ y Gigásow potomkow iego/ przy Iáphećie zostáłá: iáko y Duchowna Enosowá/ Henochowá/ y Noego/ przy Semie: A Chám w przeklectwo Kaimowe wstąpił. Ztądże Oudius in metam. miedzy Pány Gigántomáchii/ to iest świát woiuiące/ kłádźie Iáphetá Nieba y ziemie syna, to iest z Oycá Sláchćicá ze krwie Scythow Pánochow idącego; á Mátki gminny. Bo Noemá ktorą Noe miał żoną/ ostátnia byłá ze krwie Kaimowey/ iáko Zydźi w Bereschith Rabba wywodzą. Y przydawa támże Ouidus w sens námienionych słow Neogo. Gen. 9. Niech Bog rozszerzy Iapheta, mowiąc o nim Eleg.1. Leua manus sceptrum latè Regale tenebat: to
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 46
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
słów Neogo. Gen. 9. Niech Bóg rozszerzy Jafeta, mówiąc o nim Eleg.1. Leua manus sceptrum latè Regale tenebat: to jest/ Lewica jego szerokie Berło Królewskie trzymała. A o jego potomkach około Libanu powiedzieli niegdy śpiegowie Żydowscy. Num. 13. Stripem Enach vidimus ibi: to jest/ Pokolenie Panochów widzieliśmy tam. o których potem wysieczeniu tam około mamy. Num. 24. Wysiekł wszystkie syny Setowe, to jest Jafetczyki/ przy których tytuł Scytów Panochów i wszystka chluba ich została. Stąd że ich nie Jafetczykami ale Scytami zwano/ jako rzetelnie potwierdza ono miejsce. 2. Machab. 12. o ich potomkach
słow Neogo. Gen. 9. Niech Bog rozszerzy Iapheta, mowiąc o nim Eleg.1. Leua manus sceptrum latè Regale tenebat: to iest/ Lewicá iego szerokie Berło Krolewskie trzymáłá. A o iego potomkách około Libanu powiedźieli niegdy śpiegowie Zydowscy. Num. 13. Stripem Enach vidimus ibi: to iest/ Pokolenie Panochow widzielismy tam. o ktorych potem wyśieczeniu tám około mamy. Num. 24. Wyśiekł wszystkie syny Sethowe, to iest Iáphetczyki/ przy ktorych tytuł Scythow Pánochow y wszystká chlubá ich zostáłá. Ztąd że ich nie Iáphetczykámi ále Scythámi zwano/ iáko rzetelnie potwierdza ono mieysce. 2. Machab. 12. o ich potomkách
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 46
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633