pocztu Senatorskiego wziąć/ a do porządku Cleryckiego przyłączyć/ albo nad wolą jego Klerykiem i Mnichem uczynić? Postępuję dalej. A jako Iurisconsulti mówią/ Powtórzonej mowy, moc jest więtsza. Powtarza i on/ że i Pałac swój i miasto Rzym i wszystkiej Włoskiej ziemie/ i Zachodnych krain Powiaty/ miejsca/ miasta/ wszystkim Papieżom Rzymskim/ aż do skończenia świata daruje. Tudzież i postąpienia a podania formułę przekłada/ że już zostawiwszy Zachodnie Cesarstwo we władzy Papieżowej/ sam na Wschodnie kraje ustępuje/ i w Powiecie Bizancji stolicę Cesarskiej swego zakłada/ przydawszy ustąpienia swego barzo słuszną przyczynę/ Ponieważ niegodna jest rzecz aby Król ziemski w tym kraju władzą swą miał
pocżtu Senatorskiego wźiąć/ á do porządku Clerickiego przyłącżyć/ álbo nád wolą iego Clerikiem y Mnichem vcżynić? Postępuię dáley. A iáko Iurisconsulti mowią/ Powtorzoney mowy, moc iest więtsza. Powtarza y on/ że y Páłac swoy y miásto Rzym y wszystkiey Włoskiey źiemie/ y Zachodnych kráin Powiáty/ mieyscá/ miástá/ wszystkim Papieżom Rzymskim/ áż do skońcżenia świátá dáruie. Tudźiesz y postąpienia á podánia formułę przekłada/ że iuż zostáwiwszy Zachodnie Cesárstwo we władzy Papieżowey/ sam ná Wschodnie kráie vstępuie/ y w Powiećie Bizántiey stolicę Cesárskiey swego zakłada/ przydawszy vstąpienia swego bárzo słuszną przycżynę/ Ponieważ niegodna iest rzecż áby Krol źiemski w tym kráiu władzą swą miał
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 65v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
.
SIGIBERTUS Gemblacensis w Brabancyj, Z: Benedykta Reguły Monachus, który Heroico carmine opisał Ecclesiasten księgę Pisma Z. Napisał Opus de Viris illustribus, item de Scriptoribus Ecclesiasticis, Kroniki od Roku 381 continuado Gennadium, aż do Roku 1112, którego też roku i życie swoje zakończył. Z: Grzegorzowi, VII Paschalisowi II Papieżom mniej przychylny w swych Pismach, będąc Adherentem i Partyzantem strony Henryka Cesarza.
SOCRATES Ateńczyk Filozof, Archelausa uczeń, Mistrz Platona, w czystości i sprawiedliwości nulli comparabilis, Etyki albo Moralnej Fijlozofii pierwszy Autor, Kantipy żony ustawicznie gdyrającej nie czuł szturmów; która tak była w złości niecierpliwa, iż stół wywróciła, przy którym mąż
.
SIGIBERTUS Gemblacensis w Brabancyi, S: Benedykta Reguły Monachus, ktory Heroico carmine opisał Ecclesiasten księgę Pisma S. Napisał Opus de Viris illustribus, item de Scriptoribus Ecclesiasticis, Kroniki od Roku 381 continuado Gennadium, áź do Roku 1112, ktorego też roku y życie swoie zakończył. S: Grzegorzowi, VII Paschalisowi II Papieżom mniey przychylny w swych Pismach, będąc Adherentem y Partyzantem strony Henryka Cesarza.
SOCRATES Ateńczyk Filozof, Archelausa uczeń, Mistrz Platona, w czystości y sprawiedliwości nulli comparabilis, Etyki albo Moralney Fiilozofii pierwszy Autor, Kantippy żony ustawicznie gdyraiącey nie czuł szturmow; ktora tak była w złości niecierpliwa, iż stoł wywrociła, przy ktorym mąż
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 688
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
ż; tak i Syn jego August I konferował Schizmatykom tęż Metropolię. A tak jako Anna według drugich Helena Cesarzowna Grecka Wiarę Z. na Ruś wprowadziła za Włodzimierza, tak ta Helena Moskiewską Schizmę na Rusi utwierdziła, według Autorów.
Około Roku 1590 czyli 1588 za Cara Moskiewskiego Todor[...] Iwanowicza, przybywszy na Stolicę Moskiewską Jeremiasz Papieżom przychylny, Wsełeński Patriarcha, dla spraw Duchownych w Moskwie, czyli od Metrofana uzurpatora wygnany, przybył, tam godnie od Cara przyjęty, i obligowany, aby Moskiewskiego O Schizmie Rusi.
Patriarchę kreował w Moskwie Mieście, niby w trzecim Rzymie, miasto Papy starego Rzymu, konferując tę Godność Jobowi Metropolicie, piątym go czyniąc Patriarchą
ż; tak y Syn iego August I konferował Schizmatykom tęż Metropolię. A ták iako Anna według drugich Helena Cesarzowna Grecka Wiarę S. na Ruś wprowadziła za Włodzimierza, tak ta Helena Moskiewską Schizmę na Rusi utwierdziła, według Autorow.
Około Roku 1590 czyli 1588 za Cara Moskiewskiego Todor[...] Iwanowicza, przybywszy na Stolicę Moskiewską Ieremiasz Papieżom przychylny, Wsełeński Patryarcha, dla spraw Duchownych w Moskwie, czyli od Metrofana uzurpatora wygnany, przybył, tam godnie od Cara przyięty, y obligowany, aby Moskiewskiego O Schizmie Rusi.
Patryarchę kreował w Moskwie Mieście, niby w trzecim Rzymie, miasto Papy starego Rzymu, konferuiąc tę Godność Iobowi Metropolicie, piątym go czyniąc Patryarchą
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 12
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
bowiem Celebrans, zwielką ceremonią, adoracją, kadzeniem Ciało Boże na Ołtarz, Mszą Świętą odprawuje jak należy, tylko już nie konsekruje, potym konsummuje z winem prostym w kielich nalanym. Tej i takowej Służby czyni Autorem Nicetas Pectoratus Z: Bazylego; inni przypisują jej postanowienie Z: Grzegorzowi I Wielkiemu; inni zaś Grzegorzowi II Papieżom. Manuskrypt zaś Krypto Ferrarieński, a drugi Barberyński imputują Z: Germanowi Patriarsze Carogrodzkiemu. Racja postanowienia tej Służby Prezdoświaszczennyj ta jest: iż Wielki Post u Greków tak jest smutny czas, i pokucie destynowany, że nawet Mszy Świę- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
tej, która Duchowną znaczy i przynosi wesołość, niekażą celebrować,
bowiem Celebrans, zwielką ceremonią, adoracyą, kadzeniem Ciało Boże na Ołtarz, Mszą Swiętą odprawuie iak należy, tylko iuż nie konsekruie, potym konsummuie z winem prostym w kielich nalanym. Tey y takowey Służby czyni Autorem Nicetas Pectoratus S: Bazylego; inni przypisuią iey postanowienie S: Grzegorzowi I Wielkiemu; inni zaś Grzegorzowi II Papieżom. Manuskrypt zaś Krypto Ferrarieński, á drugi Barberiński imputuią S: Germanowi Patryarsze Carogrodzkiemu. Racya postanowienia tey Służby Prezdoświaszczennyi ta iest: iż Wielki Post u Grekow tak iest smutny czas, y pokucie destynowany, że nawet Mszy Swię- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
tey, ktora Duchowną znaczy y przynosi wesołość, niekażą celebrować,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 51
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
kilkanaście wiosek należących oboma stronami Narwy rzeki leżących w Województwie Mazowieckim od Warszawy mil kilkanaście, od Pułtuska mil kilka. Nadane te Księstwo od Książąt Mazowieckich. Geografia Generalna i partykularna
BISKUP Warmiński, nie będąc Warmińskim Kanonikiem, nie byłby tamecznym Biskupem. Gdzie to notuj pilno: że Prusy Pogańskie od Polaków zawojowane, oddane Papieżom dla oświecenia. Więc Innocenty IV przez Legata swego Biskupa Mutyńskiego Roku 1242 na Synodzie Toruńskim rozdzielił też Prusy na trzy Części, a w każdej jakiej Części dwie partes naznaczył Krzyżakom, a w trzech Częściach zostających, trzy erygował Biskupstwa Warmińskie, Sambieńskie, Pomezańskie. Dwie ostatnie, iż były w Prusach Brandenburskich, w dobra Świeckie
kilkanaście wiosek należących oboma stronami Narwy rzeki leżących w Woiewodztwie Mazowieckim od Warszawy mil kilkanaście, od Pułtuska mil kilka. Nadane te Xięstwo od Xiążąt Mazowieckich. Geografia Generalna y partykularna
BISKUP Warmiński, nie będąc Warmińskim Kanonikiem, nie byłby tamecznym Biskupem. Gdzie to notuy pilno: że Prusy Pogańskie od Polakow zawoiowane, oddane Papieżom dla oświecenia. Więc Innocenty IV przez Legata swego Biskupa Mutyńskiego Roku 1242 na Synodzie Toruńskim rozdzielił też Prusy na trzy Części, a w każdey iakiey Części dwie partes naznaczył Krzyżakom, a w trzech Częściach zostaiących, trzy erygował Biskupstwa Warmińskie, Sambieńskie, Pomezańskie. Dwie ostatnie, iż były w Prusach Brandeburskich, w dobra Swieckie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 301
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, ani miedzy się przypuszczac/ Królewiczów Ich Mściów Ani Książąt Pruskich Pomorskich/ Kurlandzkich/ chocia Vasallos Regni, propter praeeminentiam status? et quia Generis Germanici sunt. A tych bierzmowanych Niemców/ czemu mamy cierpieć? Germanos Senatores in curia Polona? XXV.
Sapiamus tandem, po szkodzie drugich państw/ wiedząc co w Rzymie samym Papieżom/ oni Comesowie/ Frangipany Tucsułani. A Coesarzom; Szwarzburzscy/ Turenscy/ Nassawscy/ Mansweldowie/ Walsztajnowie/ wyrządzali: aż do tych czasów ze dawniejszych/ Magnenciuszów Focasów: Ani Saskich/ Brandenburskich/ Reńskich/ Haskich: ani Berangariuszów/ Guidonów/ Graumachów et id genus Rebelizantów: ani przynich/ Francuskich Turbones niewspomnie
, áni miedzy się przypuszczac/ Krolewicow Ich Mśćiow Ani Xiążąt Pruskich Pomorskich/ Kurlandzkich/ choćia Vasallos Regni, propter praeeminentiam status? et quia Generis Germanici sunt. A tych bierzmowánych Niemcow/ czemu mamy ćierpiec? Germanos Senatores in curia Polona? XXV.
Sapiamus tandem, po szkodźie drugich panstw/ wiedząc co w Rzymie sámym Papieżom/ oni Comesowie/ Frangipany Tucsułáni. A Coesarzom; Szwarzburzscy/ Turenscy/ Nassawscy/ Mansweldowie/ Walsztaynowie/ wyrządzáli: ász do tych czásow ze dawnieyszych/ Magnenciuszow Phocasow: Ani Saskich/ Brandeburskich/ Rhenskich/ Haskich: áni Berangariuszow/ Guidonow/ Graumachow et id genus Rebellizantow: ani przynich/ Francuskich Turbones niewspomnie
Skrót tekstu: GrodzPrzes
Strona: B4v
Tytuł:
Przestroga o tytułach i dygnitarstwach
Autor:
Adam Grodziecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1634
Data wydania (nie wcześniej niż):
1634
Data wydania (nie później niż):
1634
kacerstwy swymi młode niewinne serca zarażać poczynali: tak ten zakon Societatis Jezu, na odpor zdrady Heretyckiej szkoły stawi, i młodź prawdą Katolicką napawa, i do wszystkich uczciwych i zbawiennych nauk, na rozumu do prawdy a, onę prowadzi, pobożnością cnot świętych serca ich zaprawując. Atosz X. Skarga wyraźnie mówi że choć Jezuici Papieżom ślubują/ iść kędy im k[...] by i na kraj świata/ jednak też zaraz drugą część tejże przydaje/ że się zakon ten z powinności swej szkołami bawi. Ma bowiem P. Pleban wiedzieć/ że Jezuici dla czwartego ślubu swego/ nie tylo są powinni wojnę wieść duchowną zbałwochwalstwem/ i z heresyą/
kácerstwy swymi młode niewinne sercá zaráżać pocżynáli: ták ten zakon Societatis Iesv, ná odpor zdrády Heretyckiey szkoły stáwi, y młodź prawdą Kátolicką nápawa, y do wszystkich vczćiwych y zbáwiennych náuk, ná rozumu do prawdy a, onę prowádźi, pobożnośćią cnot świętych sercá ich zápráwuiąc. Atosz X. Skárgá wyráźnie mowi że choć Iezuići Papieżom slubuią/ iść kędy im k[...] by y ná kray świátá/ iednák tesz záraz drugą cżęść teyże przydáie/ że sie zakon ten z powinnośći swey szkołámi báwi. Ma bowiem P. Pleban wiedźieć/ że Iezuići dla czwartego slubu swego/ nie tylo są powinni woynę wieść duchowną zbáłwochwalstwem/ y z heresyą/
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 29
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
, (słuchaj P. Plebanie o trzech ślubach/ które zaraz po nowicjacie wszyscy Jezuici czynią/ Papież mówi/ a nie o czwartym którego ty nie rozumiesz) Toż mówi Pius V. Dominikan. Toż i Grzegorż 14. i Paweł V. we swych otym Bullach wydanych. Patrzajmysz komu tu wierzyć/ jeśli Papieżom świadectwo wszytkiemu światu otym dającym/ czyli P. Plebanowi rzeczy tych niewiadomemu/ i onych nie rozumiejącemu. Jednak; żeby gratis tej nauki nie rozsiewał/ i swego parafiana darmo nie uczył/ niechaj weźmie miasto kwartału tę zapłatę/ którą takie rzeczy twierdzącym o Jezuitach/ ciż Papieżowie wtychże tam Bullach nagotowali/ tak mówiąc
, (słuchay P. Plebanie o trzech slubách/ ktore zaraz po nowicyaćie wszyscy Iezuići czynią/ Papież mowi/ á nie o cżwartym ktorego ty nie rozumiesz) Tosz mowi Pius V. Dominikan. Tosz y Grzegorż 14. y Páweł V. we swych otym Bullách wydánych. Pátrzáymysz komu tu wierzyć/ ieśli Papieżom swiádectwo wszytkie^v^ świátu otym dáiącym/ czyli P. Plebanowi rzecży tych niewiádomemu/ y onych nie rozumieiącemu. Iednák; żeby gratis tey náuki nie rozśiewał/ y swe^o^ párafiána dármo nie vcżył/ niechay wezmie miásto kwartału tę zapłátę/ ktorą tákie rzeczy twierdzącym o Iezuitách/ ćiż Papieżowie wtychże tám Bullách nágotowáli/ ták mowiąc
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 37
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
abo Anioł z nieba przepowiadał wam mimo to cośmy wam przepowiadali, niech będzie przeklęctwem, jakośmy przed tym powiadali. i teraz zasię mówię: Jeśliby kto wam opowiadał, mimo to coście wzięli, niech będzie przeklęctwem. Toć tak Apostoł ś. Z któremi słowy P. M. wyjezdża często przeciw Papieżom/ ale słuszniej się jemu mają zadać: Oto nie Anioł jaki/ ani też Apostoł żaden/ tę naukę Ariańską do Polski przyniósł/ ale Mahomet ją wymyślił/ a P. M. czyni się Apostołem Mahometowym/ i chce nam coś inszego mimo to cośmy raz od Apostołów wzięli przepowiadać/ niechże będzie przeklęctwem.
ábo Anyoł z niebá przepowiádał wam mimo to cosmy wam przepowiádáli, niech będzie przeklęctwem, iákosmy przed tym powiádáli. y teraz záśię mowię: Iesliby kto wam opowiádał, mimo to cośćie wzięli, niech będzie przeklęctwem. Toć ták Apostoł ś. Z ktoremi słowy P. M. wyiezdża często przećiw Papieżom/ ále słuszniey się iemu máią zádáć: Oto nie Anyoł iáki/ áni też Apostoł żaden/ tę náukę Ariáńską do Polski przyniosł/ ále Máhomet ią wymyślił/ á P. M. czyni się Apostołem Máhometowym/ y chce nam coś inszego mimo to cosmy raz od Apostołow wzięli przepowiádáć/ niechże będzie przeklęctwem.
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 8nlb
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
/ ale że P. M. z nimi nie trzyma/ i jeszcze ich poprawia/ coś nowego przydając/ czego i sam Ariusz niewiedział/ to dziwna. Niewiemci jeśliby Ariusz na to zezwolił/ kiedyby mu się dano z piekła wychylić. Mać za co P. M. być Ojcom Niceńskim i Papieżom powinien/ żeć one Ariany z tego świata wyklęli: to pewna/ by tych byli nowych doczekali/ nie dopuściliby byli wsiadać na się. Ja niechcę Arianów bronić/ niechże tak będzie jako chce P. M. że nieprawdę mówili/ źle a fałszywie pisma wykładali/ i niegodni są wiary. któż
/ ále że P. M. z nimi nie trzyma/ y ieszcze ich popráwia/ coś nowego przydáiąc/ czego y sam Aryusz niewiedźiał/ to dźiwna. Niewiemći iesliby Aryusz ná to zezwolił/ kiedyby mu się dano z piekłá wychylić. Mać zá co P. M. być Oycom Niceńskim y Papieżom powinien/ żeć one Aryany z tego świátá wyklęli: to pewna/ by tych byli nowych doczekáli/ nie dopuśćiliby byli wśiádáć ná się. Ia niechcę Aryanow bronić/ niechże ták będźie iáko chce P. M. że nieprawdę mowili/ źle á fałszywie pismá wykłádáli/ y niegodni są wiáry. ktoż
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 18
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612