dwa, w ramkach złocistych, z ekspressją łanszawtów.
205 + Obrazek na ćwierci 2, z ekspressją głowy białogłowskiej.
206 Portret tylkiż, na deszcze, w czarnych ramkach, z ekspressją cudzoziemca w zbroi, od ks.S.
207 Portret tylkiż Hiszpana.
208+ Portret tylkiż, Leopolda cesarza.
209 Portret mniejszy, papierowy, lambassedeur de Siam.
210 Obraz ciemny, in circulo, na deszcze, z ekspressją chyńską, dzieciułkabańki z mydła puszczającego.
211 Portret damy, na łokci 2.
212 Portret tylkiż, Lubomirskiego hetmana.
213 Obrazek maleńki z napisem, Ritratto dell Molinos, papierowy.
214 + Obraz mały z ekspressją lanszawtu, gdzie
dwa, w ramkach złocistych, z ekspressją łanszawtów.
205 + Obrazek na ćwierci 2, z ekspressją głowy białogłowskiej.
206 Portret tylkiż, na deszce, w czarnych ramkach, z ekspressją cudzoziemca w zbroi, od ks.S.
207 Portret tylkiż Hyszpana.
208+ Portret tylkiż, Leopolda cesarza.
209 Portret mniejszy, papierowy, lambassedeur de Siam.
210 Obraz ciemny, in circulo, na deszce, z ekspressją chyńską, dzieciułkabańki z mydła puszczającego.
211 Portret damy, na łokci 2.
212 Portret tylkiż, Lubomirskiego hetmana.
213 Obrazek maleńki z napisem, Ritratto dell Molinos, papierowy.
214 + Obraz mały z ekspressją lanszawtu, gdzie
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 181
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
Portret tylkiż, Leopolda cesarza.
209 Portret mniejszy, papierowy, lambassedeur de Siam.
210 Obraz ciemny, in circulo, na deszcze, z ekspressją chyńską, dzieciułkabańki z mydła puszczającego.
211 Portret damy, na łokci 2.
212 Portret tylkiż, Lubomirskiego hetmana.
213 Obrazek maleńki z napisem, Ritratto dell Molinos, papierowy.
214 + Obraz mały z ekspressją lanszawtu, gdzie mężczyzna na koniach z białogłową i pieszy.
215 Łanszawtów para, jednej ręki, na ćwierci 1 1/2, z ekspressją ruderum nad rzeką i figurek piąciu, opodal kąpią się ludzie; drugi, pałacyku nad wodą i mężczyzną prezentującego koszyk kwiatów białogłowie, oprócz
Portret tylkiż, Leopolda cesarza.
209 Portret mniejszy, papierowy, lambassedeur de Siam.
210 Obraz ciemny, in circulo, na deszce, z ekspressją chyńską, dzieciułkabańki z mydła puszczającego.
211 Portret damy, na łokci 2.
212 Portret tylkiż, Lubomirskiego hetmana.
213 Obrazek maleńki z napisem, Ritratto dell Molinos, papierowy.
214 + Obraz mały z ekspressją lanszawtu, gdzie mężczyzna na koniach z białogłową i pieszy.
215 Łanszawtów para, jednej ręki, na ćwierci 1 1/2, z ekspressją ruderum nad rzeką i figurek piąciu, opodal kąpią się ludzie; drugi, pałacyku nad wodą i mężczyzną prezentującego koszyk kwiatów białogłowie, oprócz
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 181
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
w karty i jedzących ludzi.
278 Obraz kopesztychowy, Wiktorii Cesaris Kontantini de Maksentio; drugi dwa z ekspressją Wiktoriarum Aleksandra Wielkiego de Dario et Persis, także kopersztychowy.
279 Obrazków chińskich, ćwierciowych, in circulo, w ramkach czarnych, No 22.
280 Obrazek chiński, miniaturowy, z ekspressją cesarza tureckiego na majestacie, papierowy. No 4 to. W pokoju, gdzie oratorium do Kaplicy
281 Portretów kardynalskich No — Ottoboni, Barbarini.
282 Portret papieża, owal, w ramach snycerskich, złocistych.
283 + Portret Żółkiewskiego, karmelity, w ramach złocistych.
284 Portret ks. Żałuskiego, kanclerza koronnego, na blejtramie.
285 Obrazków mozaicznych dwa
w karty i jedzących ludzi.
278 Obraz kopesztychowy, Victorii Caesaris Contantini de Maxentio; drugi dwa z ekspressją Victoriarum Alexandra Wielkiego de Dario et Persis, także kopersztychowy.
279 Obrazków chińskich, czwierciowych, in circulo, w ramkach czarnych, No 22.
280 Obrazek chiński, miniaturowy, z ekspressją cesarza tureckiego na majestacie, papierowy. No 4 to. W pokoju, gdzie oratorium do Kaplicy
281 Portretów kardynalskich No — Ottoboni, Barbarini.
282 Portret papieża, owal, w ramach snycerskich, złocistych.
283 + Portret Żółkiewskiego, karmelity, w ramach złocistych.
284 Portret ks. Załuskiego, kanclerza koronnego, na blejtramie.
285 Obrazków mozaicznych dwa
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 183
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
, z ekspressją z Ewangelii, gdzie ojciec syna marnotrawnego w dom swój przyjmuje.
314+ Obraz na deszcze, na szerokość w 1 1/2 łokci, na wysokość pół łokcia, lisztewką obwiedziony, sosnowy, z ekspressją wielu ludzi w austerii u stołów, trunkiem, kartami przy szwicach bawiących się.
315 Obrazek maleńki, papierowy, z ekspressją ptaszka.
316 + Obraz na wysokość łokci 4, wąski, z ekspressją ś. Piotra i Pawła, stojących.
317 + Obraz na ćwierci 5, z ekspressją wpół S. Joannis Baptiste.
318 + Obraz na łokci 1 1/2, z ekspressją jawnogrzesznicy, na blejtramikach.
319 + Obraz
, z ekspressją z Ewangelii, gdzie ojciec syna marnotrawnego w dom swój przyjmuje.
314+ Obraz na deszce, na szerokość w 1 1/2 łokci, na wysokość pół łokcia, lisztewką obwiedziony, sosnowy, z ekspressją wielu ludzi w austerii u stołów, trunkiem, kartami przy szwicach bawiących się.
315 Obrazek maleńki, papierowy, z ekspressją ptaszka.
316 + Obraz na wysokość łokci 4, wąski, z ekspressją ś. Piotra i Pawła, stojących.
317 + Obraz na ćwierci 5, z ekspressją wpół S. Joannis Baptistae.
318 + Obraz na łokci 1 1/2, z ekspressją jawnogrzesznicy, na blejtramikach.
319 + Obraz
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 184
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
pisanej, także listu księdza Jana Herkulana Matuszewica, proboszcza generalnego kanoników regularnych, do ojca naszego jako do brata swego stryjecznego pisanego, także transakcji w grodzie płockim ojca naszego czynionej pod datą roku ..., w której się ociec nasz pisał „Ioannis filius”, i znalazłem ów obrazek św. Antoniego Padewskiego, papierowy, piórkiem rysowany, który mi, jako się wyżej wyraziło, śp. ociec mój, przyśniwszy się w Rohaczach, z dokumentami dawał.
Pożyczywszy zatem u księdza Piotrowickiego, kanclerza brzeskiego, czerw, zł 84 i oddawszy się miłosierdziu boskiemu, puściłem się w drogę do Wilna na Czemery. Skąd, że mi trzeba
pisanej, także listu księdza Jana Herkulana Matuszewica, proboszcza generalnego kanoników regularnych, do ojca naszego jako do brata swego stryjecznego pisanego, także transakcji w grodzie płockim ojca naszego czynionej pod datą roku ..., w której się ociec nasz pisał „Ioannis filius”, i znalazłem ów obrazek św. Antoniego Padewskiego, papierowy, piórkiem rysowany, który mi, jako się wyżej wyraziło, śp. ociec mój, przyśniwszy się w Rohaczach, z dokumentami dawał.
Pożyczywszy zatem u księdza Piotrowickiego, kanclerza brzeskiego, czerw, zł 84 i oddawszy się miłosierdziu boskiemu, puściłem się w drogę do Wilna na Czemery. Skąd, że mi trzeba
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 554
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
kolor. Ten tedy kolor wlej do owego szkła/ gdzieś zalał gummi/ mieszaj kilka razy przez dzień/ przez dni ośm naprzykład/ że się gummi dobrze rozpuści. Jeżeli się kolor nie dosyć lśnij możesz zawsze co przydać gummi. Jeżeli nie dosyć/ albo zbyt zielono przydaj albo ujmij szafranu. Jeżeli listek jest papierowy/ albo pargamenowy/ wprzód go nasmaruj gummą git/ rozpuściwszy ją wodą prostą; a póki jeszcze mokra/ nasmaruj i zielonym/ tak uschnie. Potym znowu samym zielonym nasmaruj raz i drugi /aż dosyć będzie. Papier ma być klejony mączką z lentrychem. Jak farbować płótno: Jak farbować płótno: Jak farbować płótno:
kolor. Ten tedy kolor wley do owego śkłá/ gdzieś záláł gummi/ mieszáy kilká rázy przez dźień/ przez dni ośm náprzykłád/ że się gummi dobrze rozpuśći. Ieżeli się kolor nie dosyc lśniy możesz záwsze co przydáć gummi. Ieżeli nie dosyć/ álbo zbyt źielono przydáy albo uymiy szafránu. Ieżeli listek iest pápierowy/ álbo párgámenowy/ wprzod go nasmáruy gummą git/ rospuśćiwszy ią wodą prostą; á poki ieszcze mokra/ násmáruy i źielonym/ ták uschnie. Potym znowu sámym źielonym násmaruy ráz i drugi /áż dosyć będzie. Pápier má bydź kliiony mączką z lentrychem. Iák farbowáć płotno: Iák farbowáć płotno: Iák farbowáć płotno:
Skrót tekstu: SekrWyj
Strona: 203
Tytuł:
Sekret wyjawiony
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Colegii Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1689
Data wydania (nie wcześniej niż):
1689
Data wydania (nie później niż):
1689
nie są Szlachtą ani Ziemianinami/ ale prostym chłopstwem. I nie tylko iż są prostego stanu urzędnikami być nie mogą/ ale też i dla tego/ iż Tatarowie Natura et ipso iure sunt perpetuo infames, dla tego, iz są profligatae vitae ac samae. Infamibus enim, portae dignitatum non patent c. Bullatus eques, Papierowy szlachcic abo pargaminowy. Tatarowie nie są szlachtą ani Ziemia: Art. 9. z róz. 12. w Stat. Honor est praemium virtutum. Scyrhae profligatae vitae ac samae. c Regul. iuris decret 6.
Trzeci. w Państwach Jego Król M. każdy Szlachcic w dziele Rycerskim ćwiczony/ Rotmistrzem i porucznikiem być
nie są Szlachtą áni Ziemiáninámi/ ále prostym chłopstwem. Y nie tylko iż są prostego stánu vrzędnikámi być nie mogą/ ále też y dlá te^o^/ iż Tatárowie Natura et ipso iure sunt perpetuo infames, dla tego, iz są profligatae vitae ac samae. Infamibus enim, portae dignitatum non patent c. Bullatus eques, Pápierowy szláchćic abo párgáminowy. Tátárowie nie są szláchtą áni Ziemiá: Art. 9. z roz. 12. w Stat. Honor est praemium virtutum. Scyrhae profligatae vitae ac samae. c Regul. iuris decret 6.
Trzeći. w Páństwách Iego Krol M. kożdy Sżláchćic w dźiele Rycerskim ćwicżony/ Rotmistrzem y porucżnikiem być
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 5
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
wszelki sposób oręża jest godziwy. O ogniach triumfalnych.
Ognie triumfalne których Inżynierowie zażywają w Fejerwerkach są Race, młynki, puszki, gwiazdy, skry, kule jaśniejące charaktery, cherby lub inne heroglifiki się palące. Z których dysponowanych i z inwencją osobliwszą akomodowanych formuje się Fejerwerk. O Racach.
XI. Raca jest cylinder papierowy, albo ładunek prochową materią nabity, który podpalony wielkim impetem wysoko w górę wylatuje, drogę ognistą za sobą czyniąc, a w reszcie ogłos na powietrzu, lub inne objectum prezentując oku ludzkiemu. Do robienia rac według ich różnicy, jakiej miary, wielkie większe, małe lub mniejsze, kto chce mieć, tyle też form
wszelki sposob oręża iest godziwy. O ogniach tryumfalnych.
Ognie tryumfalne ktorych Jndzinierowie zażywaią w Feierwerkách są Race, młynki, puszki, gwiazdy, skry, kule iásnieiące charaktery, cherby lub inne heroglifiki się palące. Z ktorych dysponowanych y z inwencyą osobliwszą akkommodowanych formuie się Feierwerk. O Racach.
XI. Raca iest cylinder papierowy, álbo łádunek prochową materyą nábity, ktory podpalony wielkim impetem wysoko w gorę wylátuie, drogę ognistą zá sobą czyniąc, á w reszcie ogłos ná powietrzu, lub inne objectum prezentuiąc oku ludzkiemu. Do robienia rac według ich rożnicy, iákiey miary, wielkie większe, małe lub mnieysze, kto chce mieć, tyle też form
Skrót tekstu: BystrzInfArtyl
Strona: P4
Tytuł:
Informacja artyleryjna o amunicji i ogniach wojennych
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743