postarał o Indygenat Pruski, jednak do tąd ta Kapituła nie przyjmuje Biskupa, póki pierwej Kanonikiem nie będzie. Ta Kapituła złożona jest z Prałatów i Kanoników 16. i nie deputuje z miedzy siebie na Trybunał, bo wszyscy są przywiązani do rezydencyj przy Katedrze. Ma Herb Bramę żelazną i pół Krzyża, a nad Herbem Mitra Papieska, i nad Mitrą Krzyżyk. Co Miesiąc dystrybuty miedzy rezydentów dzielą, i tylko 60. dni wolnych w Roku mają do wyjazdu. Biskup Warmiński Alternatą kreuje Kanoników z Kapitułą a Ojciec Z. konfirmuje. Dobra Biskupie na 3. części rozdzielone, z których trzecią część Kapituła partycypuje, ale jak Biskup tak Kapituła najbogatsze i
postarał o Indygenat Pruski, jednak do tąd ta Kapituła nie przyimuje Biskupa, poki pierwey Kanonikiem nie będźie. Ta Kapituła złożona jest z Prałatów i Kanoników 16. i nie deputuje z miedzy śiebie na Trybunał, bo wszyscy są przywiązani do rezydencyi przy Katedrze. Ma Herb Bramę żelazną i pół Krzyża, á nad Herbem Mitra Papieska, i nad Mitrą Krzyżyk. Co Mieśiąc dystrybuty miedzy rezydentów dźielą, i tylko 60. dni wolnych w Roku mają do wyjazdu. Biskup Warmiński Alternatą kreuje Kanoników z Kapitułą á Oyćiec S. konfirmuje. Dobra Biskupie na 3. częśći rozdźielone, z których trzećią część Kapituła partycypuje, ale jak Biskup tak Kapituła naybogatsze i
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 178
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
obyczajem nie jest. Abowiem Konstantynopolski tak jest pierwszy tym/ którzy pod nim są/ jako sam jeden/ a z inszemi nie porownywany. A Cesarejski/ nie nazywa się wtórym/ ale i ten pierwszy jest/ z porównania jednak i z spolnego liczenia drugiego i trzeciego/ którzy są pod nim. A iż tedy pierwszość Papieska/ nie o sobie stoi ale z drugiemi składana bywa/ Kanon 3. 6. Szóstego Synodu świadczy. Ponieważ to, co przez sto pięćdziesiąt świętych Ojców w tym królującym mieście, i sześciu set trzydziestu w Chalcedonie zebranych, postanowiono jest, stwierdzamy aby stolica Konstantynopolska równe przywileja z stolicą starego Rzymu miała, i w Cerkiewnych
obycżáiem nie iest. Abowiem Konstántinopolski ták iest pierwszy tym/ ktorzy pod nim są/ iáko sam ieden/ á z inszemi nie porownywány. A Cesáreyski/ nie názywa się wtorym/ ále y ten pierwszy iest/ z porownánia iednák y z spolnego licżenia drugiego y trzećiego/ ktorzy są pod nim. A iż tedy pierwszość Papieska/ nie o sobie stoi ále z drugiemi skłádána bywa/ Canon 3. 6. Szostego Synodu świádcży. Ponieważ to, co przez sto pięćdzieśiąt świętych Oycow w tym kroluiącym mieśćie, y sześćiu set trzydźiestu w Chalcedonie zebránych, postánowiono iest, stwierdzamy áby stolicá Konstántinopolska rowne przywileiá z stolicą stárego Rzymu miáłá, y w Cerkiewnych
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 40v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Rzymskiego. Honorius Papież Heretyk Concil. 6. sermon. Prosphonetico ad imperatorem. Przeciw samów. zwierzchności Leo Papa epist, ad Constant, imperato. pag. 373. papież nad Patriarchami władze żadnej nie ma. Koncyl. 6. Can: 3. 6. Biskupa Rzymskiego. Koncyl. I. kanon 6. Papieska władza ograniczona. Przeciw samowład. zwierzchności Apelacia do Papieża Rzyms. nie idzie. Biskupa Rzymskiego. Tomo I. Conci. in actis concil. Carthagin. 6. Epist: responsoriá Patrum ca. 101. pag. 518. Concil. Aphirc. cap. 105. pag, 520. Apelacja raczej idzie do Konstantynopolskiego
Rzymskiego. Honorius Papież Haeretyk Concil. 6. sermon. Prosphonetico ad imperatorem. Przećiw sámow. zwierzchnośći Leo Papa epist, ad Constant, imperato. pag. 373. papież nád Pátriarchámi władze żadney nie ma. Concil. 6. Can: 3. 6. Biskupa Rzymskiego. Concil. I. canon 6. Papieska władza ogránicżona. Przećiw sámowłád. zwierzchnośći Appelacia do Papieża Rzyms. nie idzie. Biskupá Rzymskiego. Tomo I. Conci. in actis concil. Carthagin. 6. Epist: responsoriá Patrum ca. 101. pag. 518. Concil. Aphirc. cap. 105. pag, 520. Appellaciia racżey idzie do Konstántinopolskiego
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 48
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
zachowała słowo cierpliwości mojej. To jest/ Ponieważeś ty zachowała niepokalaną twą wiarę/ którąś w mej cierpliwości nabyła: i ja cię w czas pokusy zachowam/ która ma przyść na wszytek świat Tu o wszystkiego świata pokusie mówi/ od której ją zachować obiecuje. Któraż tedy ta jest? nie insza zaiste jedno pokusa Papieska. Turczyn abowiem w Asyjej tylko samej/ a nie indziej władzę swą rozpościera. A papież wszystkiego świata Panem i rządźcą być siebie mianuje: Papież się Cesarzem nad Cesarzmi i Panem nad Pany być powiada: Papież niebieskich i ziemskich/ i podziemnych Rządźcą się być mianuje: Papież o sobie że mu wszelka władza na niebie i
záchowáłá słowo ćierpliwośći moiey. To iest/ Ponieważeś ty záchowáłá niepokaláną twą wiárę/ ktorąś w mey ćierpliwośći nábyłá: y ia ćię w cżás pokusy záchowam/ ktora ma przyść ná wszytek świát Tu o wszystkiego świátá pokuśie mowi/ od ktorey ią záchowáć obiecuie. Ktoraż tedy tá iest? nie insza záiste iedno pokusá Papieska. Turcżyn ábowiem w Asyiey tylko sámey/ á nie indziey władzę swą rospośćiera. A papież wszystkiego świátá Pánem y rządźcą być śiebie miánuie: Papież się Cesárzem nád Cesárzmi y Pánem nád Pány być powiáda: Papież niebieskich y źiemskich/ y podźiemnych Rządźcą się być miánuie: Papież o sobie że mu wszelka władza ná niebie y
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 86v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
a duchem swobodnej pod Tureckimi Pany żyć/ a niżli ciałem i duszą Rzymskiemu Papieżowi służyć/ i to zniewolenie cierpieć lekcej/ którego nieszczęsny koniec już następuje/ a niżeli to/ którego w ostatnie dni Chrystus Pan znamienitym przyściem swoim zniszczy. Stąd się tedy pokazuje że pokusa Tureckiego Panowania nie na wszytek świat weszła. A Papieska wszystkiem ziemie okręgiem wichrzy/ wszędzie jego panowanie/ wszędzie władza/ wszędzie rozkazowanie lecz nie po woli Bożej. Ale iżbym o tym /co wszystkiemu światu jest wiadomo/ więcej słów przed tobą nie płodziła/ do roztrząsania wyższej pomienionych odszczepieństw przystępuje/ z których snadnie będziesz mógł obaczyć/ że Wschodnia święta Cerkiew od Papieża nigdy
á duchem swobodney pod Tureckimi Pány żyć/ á niżli ćiáłem y duszą Rzymskiemu Papieżowi służyć/ y to zniewolenie ćierpieć lekcey/ ktorego nieszcżęsny koniec iuż nástępuie/ á niżeli to/ ktorego w ostátnie dni Chrystus Pan známienitym przyśćiem swoim zniszcży. Stąd się tedy pokázuie że pokusá Tureckiego Pánowánia nie ná wszytek świát weszłá. A Papieska wszystkiem źiemie okręgiem wichrzy/ wszędźie iego pánowánie/ wszędźie władza/ wszędźie roskázowánie lecż nie po woli Bożey. Ale iżbym o tym /co wszystkiemu świátu iest wiádomo/ więcey słow przed tobą nie płodźiłá/ do roztrząsánia wyższey pomienionych odszcżepieństw przystępuie/ z ktorych snádnie będźiesz mogł obacżyć/ że Wschodnia święta Cerkiew od Papieżá nigdy
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 86v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
. wywodzi stąd; że Imię Gebellin, wzieło się od Geblinka Miasta, gdzie się Henryk Konrada Syn wychował; który potym z Henrykiem Książęciem Saksonii i Bawaryj, i Bratem jego Gwelfem, wojował za Ojca swego. Igdy się wojennie potykał Henryk z Gwelfem, Gwelfowa strona wołała: Hic Gulf, przez co się rozumiała strona Papieska; a strona Henryka wołała: Hic Gebellin, i znaczyli się Partyzanci Cesarscy. Jak zaś wielkie emulacje tych obuch stron były, doczytasz się w Maimburgu. Tandem zajadłe animusze, Mikołaj III. Papież Pacis studiosissimus, uspokoił szczęśliwie około Roku 1280. 12mo. Co to jest: Ore flamma?
ORe flamma, albo
. wywodzi ztąd; że Imie Gebellin, wzieło się od Geblinka Miasta, gdzie się Henryk Konrada Syn wychował; ktory potym z Henrykiem Xiążęciem Saxonii y Bawarii, y Bratem iego Gwelfem, woiował za Oyca swego. Igdy się woieńnie potykał Henryk z Gwelfem, Gwelfowa strona wołała: Hic Gulf, przez co się rozumiała strona Papieska; a strona Henryka wołała: Hic Gebellin, y znacżyli się Partyzanci Cesarscy. Iak zaś wielkie emulacye tych obuch stron były, doczytasz się w Maimburgu. Tandem zaiadłe animusze, Mikołay III. Papież Pacis studiosissimus, uspokoił szczęśliwie około Roku 1280. 12mo. Co to iest: Ore flamma?
ORe flamma, albo
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 56
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
tym konszcie doskonali; którzy od majstrów lepszych niech przejmują konszt ciesielski.
Cła, myta, gdzie nie bywało, stanowić nie należy, bez Królewskiego przywileju. Własną powagą nie powimen je stanowić Pan, ani Szlachcic w dobrach swoich, alias żadnego nie mają waloru. Na co konstytucje czytaj koronne. Na nowo postanowione jest klątwa Papieska.
Czynsze Pan w dobrach swoich ma postanowić sumienne, pomiarkowane, według proporcyj. aby za czynsz nie był cenzurowany od Najwyższego Legislatora BOGA. D D D Dziesięcina videatur sub verbo zboże z piękną nauką.
DRzewa urodzajne ogrodowe. Urodzajne te tu zowię, co na pożytek fzukt ludziom wydają, jako to: ja błoń,
tym konszcie doskonali; ktorzy od maystrow lepszych niech przeymuią konszt ciesielski.
Cła, myta, gdzie nie bywało, stanowić nie należy, bez Krolewskiego przywileiu. Własną powagą nie powimen ie stanowić Pan, ani Szlachcic w dobrach swoich, alias żadnego nie maią waloru. Na co konstytucye czytay koronne. Na nowo postanowione iest klątwa Papieska.
Czynsze Pan w dobrach swoich ma postanowić sumienne, pomiarkowane, według proporcyi. aby za czynsz nie był censurowany od Naywyższego Legislatora BOGA. D D D Dziesięcina videatur sub verbo zboże z piękną nauką.
DRzewa urodzayne ogrodowe. Urodzayne te tu zowię, co na pożytek fzukt ludziom wydaią, iako to: ia błoń,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 372
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
WŁOCHACH
Venetae o tej Rzymu przez Wojsko Karolowe ruinie mówi: iż ani od Gotów, ani Wandalów, Longobardów, był tak Rzym zdezolowany; gdyż na Papieżu i Kardynałach wywierana niedyskrecją Kościoły złupione z bogactw, z Naczynia Świętego, Panny Zakonne, Matrony zgwałcone, po ulicach nago wodzone. Cochleus Niemiecki Autor przydaje: że Kaplica Papieska, Rzymska, w stajnie zamieniona, Strój Kardynalski, Birety, Kapelusze ich, na śmiech od hultajów wdziane, Papież był pontificaliter ubrany sceniczny na ludibrium, w rocie Kardynałów siedzący. Ten Papież niby Papiestwo zdał Lutrowi przy aklamacyj Luterskiego Wojska: Lutherus Papa. Lutherus Papa. Oblężony Ociec Święty w Zamku z 13 Kardynałami przymuszony
WŁOCHACH
Venetae o tey Rzymu przez Woysko Karolowe ruinie mowi: iż ani od Gotow, ani Wandalow, Longobardow, był tak Rzym zdezolowany; gdyż na Papieżu y Kardynałach wywierana niedyskrecyą Kościoły złupione z bogactw, z Naczynia Swiętego, Panny Zakonne, Matrony zgwałcone, po ulicach nago wodzone. Cochleus Niemiecki Autor przydaie: że Kaplica Papiezka, Rzymska, w staynie zamienioná, Stroy Kardynalski, Birety, Kapelusze ich, na smiech od hultaiow wdziane, Papież był pontificaliter ubrany sceniczny na ludibrium, w rocie Kardynáłow siedzący. Ten Papież niby Papieztwo zdał Lutrowi przy akklamacyi Luterskiego Woyska: Lutherus Papa. Lutherus Papa. Oblężony Ociec Swięty w Zamku z 13 Kardynałami przymuszony
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 202
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
nam dostateczne wszytkich grzechów naszych odpuszczenie/ które mamy dla jedynej onej raz na Krzyżu sprawionej ofiary Pana Krystusowej. Taż nam świadczy/ żeśmy wszczepieni przez Ducha Z. w Pana Krystusa/ który teraz wedle ciała swego w niebie tylko jest/ na prawicy Ojcowskiej/ i tam od nas chce być chwalony. A Msza Papieska nie przyznawa tego/ żeby żywi i zmarli dostateczne grzechów odpuszczenie mieli/ przez onę jedyną mękę i ofiarę Krystusowę/ ażby co dzień onże Krystus za nie od Księżej był ofiarowany. Ktemu zamyka tu Pana Krystusa cielesnie wosobach chleba i wina/ i onego w nich jako Boga chwalić przykazuje/ A tak fundament Mszej
nam dostáteczne wszytkich grzechow nászych odpuszczenie/ ktore mamy dla iedyney oney raz ná Krzyżu spráwioney ofiáry Páná Krystusowey. Táż nam świadczy/ zesmy wszczepieni przez Duchá S. w Páná Krystusá/ ktory teraz wedle ćiáłá swego w niebie tylko iest/ ná prawicy Oycowskiey/ y tám od nas chce bydź chwalony. A Msza Papieska nie przyznawa tego/ żeby żywi y zmárli dostateczne grzechow odpuszczenie mieli/ przez onę iedyną mękę y ofiarę Krystusowę/ áżby co dzień onże Krystus zá nie od Kśiężey był ofiárowány. Ktemu zámyka tu Páná Krystusá ćielesnie wosobách chlebá y winá/ y onego w nich iáko Bogá chwalić przykázuie/ A ták fundáment Mszey
Skrót tekstu: RybMKat
Strona: 35
Tytuł:
Katechizmy
Autor:
Maciej Rybiński
Drukarnia:
Andrzej Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
(mowi) quod obiiciunt, quod hoc est de illis, quę non pertinent ad Cathedram, dicendum quod hoc est falsum, zawiadować bowiem i starać się o tych rzeczach/ na których rozkrzewienie wiary świętej/ i dobrych obyczajów/ a zachowanie w Religii Katolickiej/ i w pobożności Chrześcijańskiej świata wszytkiego zawisło/ własna jest powinność Papieska; yo do jego to urzędu właśnie przynależy/ którego Chrystus Pan uczynił gospodarzem/ wtym wielkim domu Kościoła swego na ziemi/ a że fundament obojga tego największy jest/ wychowanie i ćwiczenie ludzi młodych/ dla tegoż stolica Apostołska zawżdy o szkołach tak wielkie staranie miała/ jako o rzeczy do siebie właśnie należącej/ i powinni
(mowi) quod obiiciunt, quod hoc est de illis, quę non pertinent ad Cathedram, dicendum quod hoc est falsum, záwiádowáć bowiem y stáráć się o tych rzeczách/ ná ktorych rozkrzewienie wiáry świętey/ y dobrych obyczáiow/ á záchowánie w Religiey Kátolickiey/ y w pobożnośći Chrześćiiáńskiey światá wszytkiego záwisło/ własna iest powinność Papieska; yo do iego to vrzędu własnie przynależy/ ktorego Chrystus Pán vczynił gospodarzem/ wtym wielkim domu Kośćiołá swego ná źiemi/ á że fundáment oboygá tego náywiększy iest/ wychowánie y ćwiczenie ludźi młodych/ dla tegosz stolica Apostolska záwżdy o szkołách ták wielkie stáránie miáłá/ iáko o rzecży do siebie własnie należącey/ y powinni
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 83
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627