wszystkich wiernych i Mistrzynią. Item/ Dla tego wszystkie msze Cerkwie Rzymskiej stolice mają być posłuszne. Iż stolica ś. Piotra z Antiochii do Rzymu była przeniesiona Item/ Rzymska Cerkiew jest głową, i zawiasą wszystkich Cerkwiej. i jak zawiasą drzwi rządzone bywają, tak onej stoicy poważnością wszystkie Cerkwie rządzone być mają. Te są Papieskie słowa. Jakim tedy prawem i jaką mocą/ tak wielka poważność/ i panowanie sobie przywłaszcza/ chciejmy z pilnością uważyć. Dwojaki tedy widzę od niego tytuł/ i pretekst tego Państwa i starszeństwa podany. Pierwszy z Dekretu Pana Chrystusowego/ Paś owce moje, i ty jesteś Piotr, a na tej opoce, zbuduję Kościół
wszystkich wiernych y Mistrzynią. Item/ Dla tego wszystkie msze Cerkwie Rzymskiey stolice máią być posłuszne. Iż stolicá ś. Piotrá z Antiochiey do Rzymu byłá przenieśioná Item/ Rzymska Cerkiew iest głową, y zawiásą wszystkich Cerkwiey. y iák zawiásą drzwi rządzone bywáią, ták oney stoicy poważnośćią wszystkie Cerkwie rządzone być máią. Te są Papieskie słowá. Iákim tedy práwem y iáką mocą/ ták wielka poważność/ y pánowánie sobie przywłaszcża/ chćieymy z pilnośćią vważyć. Dwoiáki tedy widzę od niego tituł/ y praetext tego Páństwá y stárszeństwá podány. Pierwszy z Dekretu Páná Chrystusowego/ Páś owce moie, y ty iesteś Piotr, á ná tey opoce, zbuduię Kośćioł
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 50v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
, co oszukiwania, Drogo nazbyt przedana materia tania, W funcie, w kwarcie szalbierstwa, w lichwie i kradzieży, W oszukaniu bliźniego - a kto to przebieży! Lubieżności smrodliwe, wszeteczeństwa brzydkie, Bądź wolą, bądź uczynkiem, kto wypowie wszystkie? Tego nic nie mianują - drugi zasię zgoła: - "Wymysły to papieskie!" - myśląc z sobą woła, - "Dość ogólnej spowiedzi. Bogu się spowiadać Dość, ni ma się o to chłop minister nasz badać. Wszak ta jest konfusyja nowa Augustańska, Powszechną spowiedź mówić to jest łaska Pańska". Nie rozumiem zaś tego, co to za szalbierstwo, Które wniósł ten to iks
, co oszukiwania, Drogo nazbyt przedana materyja tania, W funcie, w kwarcie szalbierstwa, w lichwie i kradzieży, W oszukaniu bliźniego - a kto to przebieży! Lubieżności smrodliwe, wszeteczeństwa brzydkie, Bądź wolą, bądź uczynkiem, kto wypowie wszystkie? Tego nic nie mianują - drugi zasię zgoła: - "Wymysły to papieskie!" - myśląc z sobą woła, - "Dość ogólnej spowiedzi. Bogu się spowiadać Dość, ni ma się o to chłop minister nasz badać. Wszak ta jest konfusyja nowa Augustańska, Powszechną spowiedź mówić to jest łaska Pańska". Nie rozumiem zaś tego, co to za szalbierstwo, Które wniósł ten to iks
Skrót tekstu: TajRadKontr
Strona: 272
Tytuł:
Tajemna rada
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jezuicka
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1624
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1624
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
Którą kosztem wielkim naKazimierzu począł budować/ ale jej nie dokończywszy umarł/ tak że zniej nic nie było. A Miechowita l. 4. Wtymże Roku mianuje i Komisarza na to Papieskiego. Casimirus (mowi) jednak Teologiej czytać nie dozwalając; i wyraźnie tego zabraniając. praeterquam in Theologica facultate , słowa są Papieskie/ w przywileju Kazimierzowi Akademią fundować i szkoły otwierać dozwalającym. Dla otrzymania tejże Akademii nie tylo imienia/ ale i rzeczy samej/ znowu Król Jagiełło A. 1400. Bonifaciusowi IX. Suplilkował/ aby taką Akademią wKrakowie postanowił/ którejby nie tylo innych wyzwolonych nauk/ według Konsensu już od stolice Apostołskiej otrzymanego/
Ktorą kosztęm wielkim náKáźimierzu począł budowáć/ ále iey nie dokończywszy vmárł/ ták że zniey nic nie było. A Miechowitá l. 4. Wtymże Roku miánuie y Komisarza ná to Papieskiego. Casimirus (mowi) iednák Theologiey czytáć nie dozwaláiąc; y wyráźnie tego zábrániáiąc. praeterquam in Theologica facultate , słowá są Papieskie/ w przywileiu Káźimierzowi Akádemią fundowáć y szkoły otwieráć dozwaláiącym. Dla otrzymánia teyże Akádemiey nie tylo imienia/ ále y rzeczy sámey/ znowu Krol Iágiełło A. 1400. Bonifáciusowi IX. Supplilkował/ áby táką Akádemią wKrákowie postánowił/ ktoreyby nie tylo innych wyzwolonych náuk/ według Konsensu iusz od stolice Apostolskiey otrzymanego/
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 93
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
kosztowne bardzo Hastiludia. Merkuriusz Polski.
Tak tu jako i w Sycylii poczyna populus szemrać na zbyt ciężkie podatki/ zaczym chcąc Vice Rex formitem odjąć tumultus, kazał publikować/ aby próżnujący ludzie koniecznie do Wojska się zaciągali/ naznaczywszy im termin 20. dni sub paena Galery. Z Rzymu 14. Maii, 1661.
GAlery Papieskie które do Marsilliej są naznaczone/ dla Transportu Wielkiej Księżnej Florenckiej do Liuorno, już puściły się w drogę.
Ociec ś. bawi się do tych czas a Castel-Gandolfo, gdzie kazał murować Kościół in honorem ś Tomasza de Villa noua nie dawno od niego Kanonizowanego/ i poświęcić go chce w przyszłą Niedzielę.
Przyjechał zatym z Liuorno
kosztowne bárdzo Hastiludia. Merkuryusz Polski.
Ták tu iáko y w Sycyliey pocżyná populus szemráć ná zbyt ćięszkie ṕodátki/ zácżym chcąc Vice Rex formitem odiąć tumultus, kazał ṕublikowáć/ aby ṕroznuiący ludźie koniecżnie do Woyská się záćiągáli/ náznácżywszy im termin 20. dni sub paena Galery. Z Rzymu 14. Maii, 1661.
GAlery Paṕieskie ktore do Mársilliey są náznácżone/ dla Transportu Wielkiey Xiężney Florenckiey do Liuorno, iuż ṕuśćiły się w drogę.
Oćiec ś. báwi się do tych cżas a Castel-Gandolfo, gdźie kazał murowáć Kośćioł in honorem ś Thomaszá de Villa noua nie dawno od niego Kánonizowánego/ y ṕoświęćić go chce w ṕrzyszłą Niedźielę.
Przyiechał zátym z Liuorno
Skrót tekstu: MerkPol
Strona: 249
Tytuł:
Merkuriusz polski ordynaryjny
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1661
Data wydania (nie później niż):
1661
.
Na konia białego pro dignitate siedzącej Osoby ustrojonego, po gradusach, strzemiona intenim przez Principes (olim przez Królów i Cesarzów:) mając sobie podane, wsiada; przed którym i za nim na dzielnych, bogato strojnych rumakach wielka idzie asystencja, którą czynią to Conservatores Populi Romani z Pierwszym Kapitanem, to Sceptrigeri berła Papieskie niesiący. Po nich idzie czterech w Kapach czerwonych aksamitnych Herb Papieski trzymających: Lektyki bogate niesą: Szlachta też i Baronowie, Kawaleria Rzymska czyni paradę. Idzie 5. Pedellów, Pastorały srebrne niesących w długich fioletowych sukniach, potym Dobosze, Trębacze. Za niemi Dwór Papieski liczny i strojny. Tu różni Książęta, Koligaci
.
Ná konia białego pro dignitate siedzącey Osoby ustroionego, po grádusach, strzemioná intenim przez Principes (olim przez Krolow y Cesarzow:) maiąc sobie podane, wsiada; przed ktorym y zá nim ná dźielnych, bogato stroynych rumakach wielka idżie asystencya, ktorą czynią to Conservatores Populi Romani z Pierwszym Kapitanem, to Sceptrigeri berła Papieskie niesiący. Po nich idźie czterech w Kapach czerwonych aksamitnych Herb Papieski trzymaiących: Lektyki bogate niesą: Szlachta też y Baronowie, Kawálerya Rzymska czyni parádę. Idźie 5. Pedellow, Pastorały srebrne niesących w długich fioletowych sukniach, potym Dobosze, Trębacze. Zá niemi Dwor Papieski liczny y stroyny. Tu rożni Xiążęta, Kolligaci
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 128
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Namalował Emblema gdzie były rozmaite sposoby z których człowiek w stawić się na świecie może. Były tam i Księgi w których słynie pamiątka mądrych ludzi. Były Kopije/ Zbroje/ Buławy/ nieśmiertelną sławę jednające/ dzielnym i mężnym Żołnierzom. Były dłotka/ pędzle/ Instrumenta rzemiesł rozmaitych/ którymi się wsławili dobrzy rzemiesłnicy. Były Mitry Papieskie/ Kapellusze i Birety Kardynalskie/ Infuły Biskupie/ Korony i Sceptra Królewskie/ i wszytko czymkolwiek człowiek na sławę zarobić może/ a nad tym wszytkim napisano trzy słówka. Tu nomine tantum, Ty tylko imieniem. Jakoby chciał rzec zdobią się Żołnierze i sławią kopijami swojemi. Słyną i słynąć będą na wieki Annibalowie/ Ścipionowie/
Námálował Emblemá gdźie były rozmáite sposoby z ktorych człowiek w stawić się ná świećie może. Były tám y Kśięgi w ktorych słynie pámiątká mądrych ludźi. Były Kopije/ Zbroie/ Bułáwy/ nieśmiertelną sławę iednáiące/ dźielnym y mężnym Zołnierzom. Były dłotká/ pędzle/ Instrumentá rzemiesł rozmáitych/ ktorymi się wsławili dobrzy rzemiesłnicy. Były Mitry Papieskie/ Kápellusze y Birety Kárdynalskie/ Infuły Biskupie/ Korony y Sceptrá Krolewskie/ y wszytko czymkolwiek człowiek ná sławę zárobić może/ á nád tym wszytkim nápisano trzy słowká. Tu nomine tantum, Ty tylko imieniem. Iákoby chćiał rzec zdobią się Zołnierze y sławią kopijámi swoiemi. Słyną y słynąć będą ná wieki Annibálowie/ Scipionowie/
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 11
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
i odjął władzą na morzu Selimowi II. i domowi Ottomańskiemu/ którą tam przez tak wiele lat mieli. Księgi czwarte. Trzeciej części, Księgi czwarte. Trzeciej części, Księgi czwarte. Trzeciej części, Księgi czwarte.
Nakoniec/ gdyż dwie rzeczy należą Panu/ aby wielkim był: Reputatia/ i siły: Siły Papieskie/ mierne są; lecz Reputatia jego z żadną się inszą nie porówna/ ani intensiuè, ani èxtensiuè, (abo popolsku/ żaden nie ma więtszej/ i u więcej ludzi) abowiem intensiuè mówiąc/ ta jest nawyższa/ i nie zna nad sobą żadnego zwierzchniego/ tylko Boga/ a daleko mniej równego nie ma:
y odiął władzą ná morzu Selimowi II. y domowi Otthomáńskiemu/ ktorą tám przez ták wiele lat mieli. Kśięgi czwarte. Trzećiey częśći, Kśięgi czwarte. Trzećiey częśći, Kśięgi czwarte. Trzećiey częśći, Kśięgi czwarte.
Nákoniec/ gdyz dwie rzeczy należą Pánu/ áby wielkim był: Reputátia/ y śiły: Siły Papieskie/ mierne są; lecz Reputátia iego z żadną się inszą nie porowna/ áni intensiuè, áni èxtensiuè, (ábo popolsku/ żaden nie ma więtszey/ y v więcey ludźi) ábowiem intensiuè mowiąc/ tá iest nawyższa/ y nie zna nád sobą żadnego zwierzchniego/ tylko Bogá/ á dáleko mniey rownego nie ma:
Skrót tekstu: BotŁęczRel_III
Strona: 211
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. III
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
odbierać królewskie od nich z mięszka cechy. Bo przytem świętopietrze i grosze stołowe, Muszą dawać podatki wszystki kościołowe. By też i klątwę zmyślić, piekłem rzkomo grozić, Muszą-ć też chłopi i nam wozem żyto wozić. Więc kiedy kto umiera, odda krowy, woły, Przeto-ć się tym bogacą papieskie kościoły. A u nas tego nie masz, tymże nam też gorze, I tak będą na wieki pustki w naszym zborze. Toby nam to podobniej wkoło tego radzić, Jakoby też pożytki sobie przyprowadzić. Byłaby to rzecz piekna mieć też zbór bogaty, Bóg uchowaj przygody na nas i utraty. Jakoż
odbierać królewskie od nich z mięszka cechy. Bo przytem świętopietrze i grosze stołowe, Muszą dawać podatki wszystki kościołowe. By też i klątwę zmyślić, piekłem rzkomo grozić, Muszą-ć też chłopi i nam wozem żyto wozić. Więc kiedy kto umiera, odda krowy, woły, Przeto-ć się tym bogacą papieskie kościoły. A u nas tego nie masz, tymże nam też gorze, I tak będą na wieki pustki w naszym zborze. Toby nam to podobniej wkoło tego radzić, Jakoby też pożytki sobie przyprowadzić. Byłaby to rzecz piekna mieć też zbór bogaty, Bóg uchowaj przygody na nas i utraty. Jakoż
Skrót tekstu: SynMinKontr
Strona: 207
Tytuł:
Synod ministrów
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1611
Data wydania (nie wcześniej niż):
1611
Data wydania (nie później niż):
1611
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
Kozłowski wierzy, już to nie mojej głowy". POKORA ARIAŃSKA
Pismem się ustawnie bawić dla wykrętów. Papieża Antychrystem zwać, albo cudowiskiem o siedmi głowach, przywodząc pismo z Objawienia S. Jana. Katoliki bałwochwalcami, mszą obrzydzenie, post brakowaniem pokarmów, chrzest czarami, spowiedź chełpienie się z grzechów, odpusty i ceremonije wymysły papieskie, beneficja i skarb kościelny zbytek, krucyfiks kusza, Częstochową Baalem zową. Zakonniki próżnychleb, jezuity curiosi aulici, kompanije maszkary, muzykę w kościele wszeteczeństwem, mówiąc: - "Ani we zborze, ani na weselu nie potrzeba grać, ani tańcować, tylko najadszy się, napiwszy, z pokorą piosneczki z katechizmu śpiewać"
Kozłowski wierzy, już to nie mojej głowy". POKORA ARYJAŃSKA
Pismem sie ustawnie bawić dla wykrętów. Papieża Antychrystem zwać, albo cudowiskiem o siedmi głowach, przywodząc pismo z Objawienia S. Jana. Katoliki bałwochwalcami, mszą obrzydzenie, post brakowaniem pokarmów, chrzest czarami, spowiedź chełpienie sie z grzechów, odpusty i ceremonije wymysły papieskie, beneficyja i skarb kościelny zbytek, krucyfiks kusza, Częstochową Baalem zową. Zakonniki prożnychleb, jezuity curiosi aulici, kompanije maszkary, muzykę w kościele wszeteczeństwem, mówiąc: - "Ani we zborze, ani na weselu nie potrzeba grać, ani tańcować, tylko najadszy sie, napiwszy, z pokorą piosneczki z katechizmu śpiewać"
Skrót tekstu: ApenZawKontr
Strona: 338
Tytuł:
Apendix albo zawieszenie
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Bazyli Skalski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1615
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1615
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968