mógłby się konserwować. choćby był czyli z Cedru, czyli z Modrzewu, czyli z innego drzewa corruptionem nieczującego, wybudowany. chybaby lapidyfico humore też same niektóre drzewa z wilgoci w kamień się obróciły, (jako certo eonstat o grabowym) i naturę kamienia na siebie wzieły, takim sposobem mogłyby podziśdzień jaką partykułę Korabiu konservare. Lecz już non sub forma ligni, sed lapidis.
Ale to pewniej że inter tot iniurius caeli; gradów, śniegów, deszczów, wiatrów wszystko łamiących i różnoszacych, od ziemi, od wilgoci przez cztery tysiące lat cale a cale materia Korabiu zgniła,, żelaza spajajace i klej trzymający także też uczuły korupcję
mogłby się konserwować. chocby był czyli z Cedru, czyli z Modrzewu, czyli z innego drzewa corruptionem nieczuiącego, wybudowany. chybaby lapidifico humore też same niektore drzewa z wilgoci w kamień się obrociły, (iako certo eonstat o grabowym) y naturę kamienia na siebie wzieły, takim sposobem mogłyby podziśdzień iaką partykułę Korabiu conservare. Lecz iuż non sub forma ligni, sed lapidis.
Ale to pewniey że inter tot iniurius caeli; gradow, śniegow, deszczow, wiatrow wszystko łamiących y roznoszacych, od ziemi, od wilgoci przez cztery tysiące lat cale a cale materya Korabiu zgniła,, żelaza spaiaiace y kley trzymaiący także też uczuły korrupcyę
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 109
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
OO, Dominikanów. tam złożona Annô D 1420. od Księdza Andrzeja de Cracovia Dominikana Biskupa Kijowskiego, który munerys loco od Książęcia Kijowskiego Iwona, czyli Iwana ten prezent otrzymał, miany olim od Cesarzów Greckich, i w Skarbcu Książąt Kijowskich konserwowany. 9no. Ma i łysa góra, alias Święto Krzyska w Sadomierskim, partykułę Drzewa tego Świętego od Emeryka Syna Z Stefana Króla Węgierskiego temu miejscu daną; którą miał ten Król od Greckich Cesarzów, według Długosza. 10mo. Jest i w Krakowie w Kościele Katedralnym, ta Święta Relikwia, Krwią CHRYSTUSOWĄ napojona, i w innych dziewiąciu Kościołach Krakowskich jest po Cząstce tego Świętego Drzewa.
Teraz Oritur quaestio,
OO, Dominikanow. tam złożona Annô D 1420. od Xiędza Andrzeia de Cracovia Dominikana Biskupa Kiiowskiego, ktory muneris loco od Xiążęcia Kiiowskiego Iwoná, czyli Iwana ten prezent otrzymał, miany olim od Cesarzow Greckich, y w Skarbcu Xiążąt Kiiowskich konserwowany. 9no. Ma y łysa gora, alias Swięto Krzyska w Sadomierskim, partykułę Drzewa tego Swiętego od Emeryka Syna S Stefana Krola Węgierskiego temu mieyscu daną; ktorą miał ten Krol od Greckich Cesarzow, według Długosza. 10mo. Iest y w Krakowie w Kościele Katedralnym, ta Swięta Relikwia, Krwią CHRYSTUSOWĄ napoioná, y w innych dziewiąciu Kościołach Krakowskich iest po Cząstce tego Swiętego Drzewa.
Teraz Oritur quaestio,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 147
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
krwie, jak u Łacinników, ale nie zaraz po Konsekracyj (lubo i w tedy Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
Kapłan Ruski prawą ręką Ciało Pańskie na patynie, a lewą kielich przełożywszy ręce, na krzyż podnosi) lecz aż po Pater noster przed komunią i to nieznacznie, bo tylko przed sobą ją czyni Celebrujący Kapłan, Partykułę speciei Chleba podnosząc trochę ku gorze, a to wtedy, gdy Diakon zawoła: Won min, tojest Attendamus. Potym Kapłan mówi: Swiataia Swiatym, alias: Sancta Sanctis. W tedy daje Laikom komunię stojącym z kielicha wraz Ciało z krwią zmieszawszy łyżeczką, Lavis po Grecku zwaną do ust podając. W Łacińskim także
krwie, iak u Łacinnikow, ale nie zaraz po Konsekracyi (lubo y w tedy Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
Kapłan Ruski prawą ręką Ciało Pańskie na patynie, á lewą kielich przełożywszy ręce, na krzyż podnosi) lecz aż po Pater noster przed kommunią y to nieznacznie, bo tylko przed sobą ią czyni Celebruiący Kapłan, Partykułę speciei Chleba podnosząc trochę ku gorze, á to wtedy, gdy Dyakon zawoła: Won min, toiest Attendamus. Potym Kapłan mowi: Swiataia Swiatym, alias: Sancta Sanctis. W tedy daie Laikom kommunię stoiącym z kielicha wraz Ciało z krwią zmieszawszy łyżeczką, Lavis po Grecku zwaną do ust podaiąc. W Łacińskim także
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 50
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Antonina Werusa Cesarza Rzymskiego teste Goar, a to aby z Ofiary praesentes partycypowali cokolwiek, którzy nie komunikują.
Kościół Łaciński zażywa Ceremonii na Wielki Piątek nakształt Mszy, a niejest Mszą, tylko reprezentacją Ukrzyżowania Pana Chrystusa na Gorze Kalwaryiskiej. Dlatego Hostyę Kapłan podnosi na Wielki Piątek poświęconą, łamie ją, i puszcza partykułę jej w kielich w wino proste, i tak konsummuje. Mszy zaś albo Ofiary na ten dzień nie masz, bo ją sam Syn Boski, Najwyższy Kapłan Ojcu Przedwiecznemu za grzechy ludzkie na Krzyżowym Oltarzu uczynił krwawą, życie swe położywszy. Jest także u Łacinników Missa sicca, tojest Msza sucha bez poświęcania Ciała i krwie Chrystusowej
Antonina Werusa Cesarza Rzymskiego teste Goar, á to aby z Ofiary praesentes partycypowali cokolwiek, ktorzy nie kommunikuią.
Kościoł Łaciński zażywa Ceremonii na Wielki Piątek nakształt Mszy, á nieiest Mszą, tylko reprezentacyą Ukrzyżowania Pana Chrystusa na Gorze Kalwaryiskiey. Dlatego Hostyę Kapłan podnosi na Wielki Piątek poświęconą, łamie ią, y puszcza partykułę iey w kielich w wino proste, y tak konsummuie. Mszy zaś albo Ofiary na ten dzień nie masz, bo ią sam Syn Boski, Naywyższy Kapłan Oycu Przedwiecznemu za grzechy ludzkie na Krzyżowym Oltarzu uczynił krwawą, życie swe położywszy. Jest także u Łácinnikow Missa sicca, toiest Msza sucha bez poświęcania Ciała y krwie Chrystusowey
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 51
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
biegłych Profesorów z tejże Akademii/ miedzy temi ma wielkie zalecenie X. Adam Stężyca/ renowator tego Kościoła Pisma ś. Doktor. Jest przy tym Kościele siedm Mansionarzów/ których wprzód świątobliwa Zofia z Tarnowa/ Jana Amora de Tarnów, Kasztelana Krak. Córka fundowała. Ma tenże Kościół te Relikwie śs. Bożych/ partykułę znaczną Drzewa Krzyża ś. Kości ś. Gawła Wyznawce/ ś. Hieronima/ ś. Brickiego/ ś. Stefana/ ś. Węcesława/ ś. Kalikstego/ ś. Chrystofora/ śś. Apostołów/ Andrzeja/ Bartłomieja/ Filipa i Jakuba/ ś. Tomasza/ ś. Stanisława Biskupa Krak. i Męczennika/
biegłych Professorow z teyże Akádemiey/ miedzy temi ma wielkie zálecenie X. Adam Stężycá/ renowator tego Kośćiołá Pismá ś. Doktor. Iest przy tym Kośćiele śiedm Mánsionarzow/ ktorych wprzod świątobliwa Zophia z Tarnowá/ Ianá Amorá de Tarnow, Kásztellaná Krák. Corká fundowáłá. Ma tenże Kośćioł te Reliquie śs. Bożych/ pártykułę znáczną Drzewá Krzyża ś. Kośći ś. Gáwłá Wyznawce/ ś. Hieronymá/ ś. Brickiego/ ś. Stepháná/ ś. Węcesłáwá/ ś. Kálixtego/ ś. Chrystophorá/ śś. Apostołow/ Andrzeiá/ Bártłomieiá/ Philippá y Iákubá/ ś. Thomaszá/ ś. Stánisłáwá Biskupá Krák. y Męczenniká/
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 70
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
rodzonym Bratem swym Dojurtkiem nazwanym/ jeszcze niemowlątkiem/ z wielką czcią pochowana przy ciałach Rodziców swych/ gdzie widywana jasność wielka była nad grobem ich niektórych czasów Cromer. lib: 4. Ma te Relikwije śś. Bożych znaczne: ś. Maurycego/ ś. Placida Wyznawce/ i inszych w mniejszych partykułach/ także i znaczną partykułę Krzyża ś. ma i Odpusty pewne dni pewnych. Kościoły i Klejnoty. Katalog Książąt i Królów Polskich, Począwszy od Roku 550. KSIĄZĘTA.
TEgo Roku napierwszy był LECH Książęciem Polskim/ który w Gnżeźnie Stolicę swoją naprzód zasadził/ z potomkami swemi długi czas rozkazował. 550
WYZYMIER naprzód począł morzem wojować/ Sywarda Duńskiego
rodzonym Brátem swym Doiurtkiem názwánym/ ieszcze niemowlątkiem/ z wielką czćią pochowána przy ćiáłách Rodźicow swych/ gdźie widywána iásność wielka byłá nád grobem ich niektorych czásow Cromer. lib: 4. Ma te Relikwiie śś. Bożych znáczne: ś. Maurycego/ ś. Plácidá Wyznawce/ y inszych w mnieyszych pártykułách/ tákże y znáczną pártykułę Krzyżá ś. ma y Odpusty pewne dni pewnych. Kośćioły y Kleynoty. Kátálog Kśiążąt y Krolow Polskich, Począwszy od Roku 550. KSIĄZĘTA.
TEgo Roku napierwszy był LECH Kśiążęćiem Polskim/ ktory w Gnźeźnie Stolicę swoią naprzod zásadźił/ z potomkámi swemi długi czás roskázował. 550
WYZYMIER naprzod począł morzem woiowáć/ Sywárdá Dunskiego
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 87
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Imści Księdza Samuela Ożgi (który jest Pietatis, mansvetudinis et omnium Virtutum Exemplar, i swoje po Ukrainie Kościoły Kapłańskim wszystkie uprowidował Aparatem, Kielichami i Mszalami:) było z nim inclusivè 24. EUROPA o Polskim Królestwie, mianowicie o Senacie.
Drugi in Serie Biskupów Kijowskich godzien wspomnienia Andrzej de Cracovia, Dominikan Pobożny, który Partykułę znaczną Krzyża Z. mając od Gregorego Iwona Książęcia Kijowskiego sobie darowaną, prowadził ją do Krakowa, przez Lublin; skąd gdy ją wiele par koni ruszyć nie mogło z miejsca, dogadzając w tym woli Boskiej, też Święte Relikwie zostawił w Lublinie u OO. Dominikanów Roku 1420. gdzie po dziśdzień z wieką asservatur weneracją.
Imści Xiędza Samuela Ożgi (ktory iest Pietatis, mansvetudinis et omnium Virtutum Exemplar, y swoie po Ukráinie Kościoły Kapłańskim wszystkie uprowidowáł Apparatem, Kielichami y Mszalámi:) było z nim inclusivè 24. EUROPA o Polskim Krolestwie, mianowicie o Senácie.
Drugi in Serie Biskupow Kiiowskich godźien wspomnienia Andrzey de Cracovia, Dominikan Pobożny, ktory Partykułę znáczną Krzyża S. maiąc od Hrehorego Iwoná Xiążęcia Kiiowskiego sobie darowáną, prowádźił ią do Krákowa, przez Lublin; zkąd gdy ią wiele par koni ruszyć nie mogło z mieysca, dogadzáiąc w tym woli Boskiey, też Swięte Relikwie zostawił w Lublinie u OO. Dominikánow Roku 1420. gdźie po dźiśdźień z wieką asservatur wenerácyą.
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 391
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
dziele, zostaje, będzie jeszcze materialne, i rozciągłe, a przeto tym samym, dalej dzielić się może. Bo co jest rozciągłe, ma części, przynajmniej poboczne, i średnie, a za tym na dwie cząstki, srzodkiem rozdzielić się może.
65. Lecz wystaw już sobie w myśli, ostatnią i więcej nierozdzielną partykułę: potym tąż myślą imaginuj sobie, jakoby owa partykuła, między dwie najgładsze, i dobrze wypolerowane tablice, włożona była. Już te tablice, albo się zupełnie dotykać będą, albo nie. Jeżeli się zupełnie dotykają, tak dalece, że wszytkie powierzchowne, jednej tablicy części, schodzą się z powierzchownemi, drugiej tablicy
dziele, zostaie, będzie ieszcze materyalne, y rozciągłe, a przeto tym samym, daley dzielić się może. Bo co iest rozciągłe, ma części, przynaymniey poboczne, y srzednie, a za tym na dwie cząstki, srzodkiem rozdzielić się może.
65. Lecz wystaw iuż sobie w myśli, ostatnią y więcey nierozdzielną partykułę: potym tąż myślą imaginuy sobie, iakoby owa partykuła, między dwie naygładsze, y dobrze wypolerowane tablice, włożona była. Już te tablice, albo się zupełnie dotykać będą, albo nie. Jeżeli się zupełnie dotykaią, tak dalece, że wszytkie powierzchowne, iedney tablicy części, schodzą się z powierzchownemi, drugiey tablicy
Skrót tekstu: ChróśSFizyka
Strona: 85
Tytuł:
Fizyka doświadczeniami potwierdzona
Autor:
Samuel Chróścikowski
Drukarnia:
Drukarnia Scholarum Piarum J.K.Mci i Rzeczypospolitej
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1764
Data wydania (nie wcześniej niż):
1764
Data wydania (nie później niż):
1764