od której i całe Królestwo imię bierze. W niej stołeczne miasto Paryż, rzeką Sequana oblane. Oprócz przerżeczonych pryncypalnych rzek Rodana, Garumny, i Sequany, jest czwarta Ligerys, która wziąwszy początki swoje w Burgundyj, połowę prawie dzieląc Francyj, w pada w Ocean zachodni.
LX. Parlamentów albo trybunałów Francja liczy 8. Paryski z 80. Sędziów złożony. Rotomaski w Normandyj. Redoneński w Brytanii. Burdegalski w Aquitanii. Tolosański w Linguadocyj. Aqueński w Provence. Gratianopolitański w Delfinacie. Dywioneński w Brugundyj. Paleński w Bearnii. Metski w Lotaryngii. Te wszystkie parlamenta imię biorą od miast pryncypalnych tych Prowincyj w których są lokowane. Akademie pryncypalne są
od ktorey y cáłe Krolestwo imię bierze. W niey stołeczne miásto Paryż, rzeką Sequana obláne. Oprocz przerżeczonych pryncypálnych rzek Rodána, Gárumny, y Sequány, iest czwártá Ligeris, ktorá wziąwszy początki swoie w Burgundyi, połowę práwie dzieląc Fráncyi, w padá w Oceán zachodni.
LX. Párlámentow álbo trybunáłow Fráncya liczy 8. Páryski z 80. Sędziow złożony. Rotomáski w Normándyi. Redoneński w Brytánnii. Burdegálski w Aquitánii. Tolosáński w Linguadocyi. Aquenski w Provence. Grátiánopolitáński w Delfinácie. Dywioneński w Brugundyi. Páleński w Beárnii. Metski w Lotáryngii. Te wszystkie párlamentá imię biorą od miást pryncypálnych tych Prowincyi w ktorych są lokowáne. Akádemie pryncypalne są
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: E4v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Monarchy Chińskiego lum imieniem, R. Pańskiego 1403.
W Niemczech w Mieście ERFORDII vulgo Erfurt, jest także Dzwon niezmiernej wielkości, wysoki na łokci 7 z okładem. Grubość na calów 6 z okładem, w okrągłości swojej w krysach ma łokci 26 z okładem, waży funtów 25 tysięcy czterysta. Do tych Dzwonów Katalogu Dzwon Paryski MARIA imieniem może się referować, także wielki, opisany przezemnie tu w moim Peregrynancie, traktując o Francyj.
DZWON Moralny niech tu należy RAMIRIUS Król Hiszpański Panów i Rządców Hiszpańskich mniej sobie życzliwych kazał na machinie okrągłej ad formam Dzwona powieszać: Na to spectaculum zaprosił Senatorów; a że w nim serca nie dostawało, Pryncypała
Monarchy Chińskiego lum imieniem, R. Pańskiego 1403.
W Niemczech w Miescie ERFORDII vulgo Erfurt, iest także Dzwon niezmierney wielkości, wysoki na łokci 7 z okładem. Grubość na calow 6 z okładem, w okrągłosci swoiey w krysach ma łokci 26 z okłádem, waży funtow 25 tysięcy czterysta. Do tych Dzwonow Katalogu Dzwon Paryski MARIA imieniem moze się referować, także wielki, opisany przezemnie tu w moim Peregrynancie, traktuiąc o Francyi.
DZWON Moralny niech tu należy RAMIRIUS Krol Hiszpański Panow y Rządcow Hiszpańskich mniey sobie życzliwych kazał na machinie okrągłey ad formam Dzwona powieszać: Na to spectaculum zaprosił Senatorow; a że w nim serca nie dostawało, Pryncypała
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 670
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
dróg swoich na morzu : Lecz ilekroć ta od chmur zakryta była, błądzili, i byli w niebezpieczeństwie życia. Z tej racyj na wielkie morze Ocean niepuszczali się nigdy.
TEOLOGIĄ zaczął eksplikować w Aleksandryj Pantenus, potym Klemens Aleksandryjski, tandem Origenes.
Theologiam Scholasticam pierwszy rozporządził Damascen, po nim Petrus Lombardus Biskup i Doktor Paryski, Magister Scientiarum nazwany Antonomasticè, który sentencje Ojców Świętych różne pozbierał, około Roku 1200. Tego Lombarda Magistra eksplikowali potym, Z. Tomasz Doktor Anielski R. P. 1254. i dał pozcątek Scholae Thomisticae. Drugi eksplikował Joannes Duns Scottus zakonu Z. Franciszka Minorum, od którego bierze Originem Schola Scotistica zmarłego R.
drog swoich ná morzu : Lecz ilekroć tá od chmur zakrytá była, błądzili, y byli w niebiespieczeństwie życia. Z tey rácyi ná wielkie morze Ocean niepuszczali się nigdy.
THEOLOGIĄ zaczął explikowáć w Alexandryi Pantenus, potym Klemens Alexandryiski, tandem Origenes.
Theologiam Scholasticam pierwszy rozporządził Damascen, po nim Petrus Lombardus Biskup y Doktor Paryski, Magister Scientiarum nazwany Antonomasticè, ktory sentencye Oycow Swiętych rożne pozbierał, około Roku 1200. Tego Lombarda Magistra explikowali potym, S. Tomász Doktor Anielski R. P. 1254. y dał pozcątek Scholae Thomisticae. Drugi explikował Ioannes Duns Scottus zakonu S. Franciszka Minorum, od ktorego bierze Originem Schola Scotistica zmarłego R.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 983
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, Ksiąg 22. de Civitate DEI; gdzie traktuje o fałszywych Bogach, opisuje ortum et progressum dwóch Miast DEI et Mundi; Ósmy, Dziewiąty i Dziesiąty Tomy inkludują w sobie Materiam Polemicam, tojest dysputę i refutacją Heretyków różnych. Takiej powagi Księgi tego Z. Doktora w Kościele Bożym zawsze były, że Piotr Lombardus Biskup Paryski, Magister Sententiarum zwany, najwięcej jego zażywa sentencyj w złożeniu swojej Scholastycznej Teologii. Z: Tomasz Doktor Anielski ani na paznogiec od nauki i zdania Augustyna Z. nie odstępujący, i jej się trzymający, nazwany Augustinus Contractus. Od censur tego wielkiego Nauczyciela obronili dawni Święci Ojcowie Hilarius, Prosper, Fulgentius, Remigius, i
, Ksiąg 22. de Civitate DEI; gdzie traktuie o fałszywych Bogach, opisuie ortum et progressum dwoch Miást DEI et Mundi; Osmy, Dziewiąty y Dziesiąty Tomy inkluduią w sobie Materiam Polemicam, toiest dysputę y refutacyą Heretykow rożnych. Takiey powagi Księgi tego S. Doktora w Kościele Bożym zawsze były, że Piotr Lombardus Biskup Paryski, Magister Sententiarum zwany, naywięcey iego zażywa sentencyi w złozeniu swoiey Scholastyczney Teologii. S: Tomasz Doktor Anielski ani na paznogiec od nauki y zdania Augustyna S. nie odstępuiący, y iey się trzymaiący, nazwany Augustinus Contractus. Od censur tego wielkiego Nauczyciela obronili dawni Swięci Oycowie Hilarius, Prosper, Fulgentius, Remigius, y
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 581
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Miasta. Napisał kfiąg 80 Rzymskiej Historyj, z których ledwie się 23 zostało. Był on i Konsulem Rzymskim.
DIONYSIUS Areopagita, albo Ateński, z Sędziego w Areopagu alias Trybunału Ateńskiego, i z Poganina Chrześcijanin, od Z: Pawła Apostoła, którego się lat 3 statecznie trzymał, nawrócony, pierwszy Ateński, a potym Paryski Biskup i Apostoł, tam posłany z Rzymu od Z: Klemensa Papieża; gdzie za Chrystusa został Męczennikiem około Roku 119 9. 8bris lat mając 110. teste Baronio. On to (lat wtedy 25 mając) gdy był z Apollofanem w Heliopolu Mieście Egipskim, widział owe cudowne na świat Katalog Osób, wiadomości o sobie
Miasta. Napisał kfiąg 80 Rzymskiey Historyi, z ktorych ledwie się 23 zostało. Był on y Konsulem Rzymskim.
DIONYSIUS Areopagita, albo Ateński, z Sędziego w Areopagu alias Trybunału Ateńskiego, y z Poganina Chrześcianin, od S: Pawła Apostoła, ktorego się lat 3 statecznie trzymał, nawrocony, pierwszy Ateński, á potym Paryski Biskup y Apostoł, tam posłany z Rzymu od S: Klemensa Papieża; gdzie za Chrystusa został Męczennikiem około Roku 119 9. 8bris lat maiąc 110. teste Baronio. On to (lat wtedy 25 maiąc) gdy był z Apollofanem w Heliopolu Mieście Egypskim, widział owe cudowne na swiat Katalog Osob, wiadomości o sobie
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 623
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
VIII, aby ten zwyczaj śpiewania Credo w Kościołach Francuskich i Niemieckich potwierdzono: odtąd i w Rzymie śpiewano. Idem.
Notandum i to, że Maronitów Katolików koło Libanu w Fenicyj, Nestorianów albo Chaldejczyków, Ormianów, Jakobitów, Grecy nie nawidzą, tak jak Łacinników.
Którzy za, albo przeciw Unii pisali?
Eneasz Biskup Paryski wydał książkę przeciw Schizmie fundamentalną, i dał czytać Karolowi Łysemu Cesarzowi Królowi Francuskiemu. Addytament o Rusi i Grekach
Teodorus Balsamon Patriarcha Antioski szarpacz Unii Świętej: Nicefor zaś Blemmidas Archimandryta Carogrodzki jej Defensor. Bronił Emanuel Caleca. Jan Wekus Chartopylax wydał książkę o Unii. Po Koncylium Florenckim in favorem Greków złożonym ciż Grecy powydawali książki
VIII, aby ten zwyczay spiewania Credo w Kościołach Francuskich y Niemieckich potwierdzono: odtąd y w Rzymie spiewano. Idem.
Notandum y to, że Maronitow Katolikow koło Libanu w Fenicyi, Nestorianow albo Chaldeyczykow, Ormianow, Iakobitow, Grecy nie nawidzą, tak iak Łacinnikow.
Ktorzy za, albo przeciw Unii pisali?
Eneasz Biskup Paryski wydał ksiąszkę przeciw Schizmie fundamentalną, y dał czytać Karolowi Łysemu Cesarzowi Krolowi Francuskiemu. Addytament o Rusi y Grekach
Theodorus Balsamon Patryarcha Antioski szarpácz Unii Swiętey: Nicefor zaś Blemmidas Archimandryta Carogrodzki iey Defensor. Bronił Emmanuel Caleca. Ian Wekus Chartopylax wydał ksiąszkę o Unii. Po Koncylium Florenckim in favorem Grekow złożonym ciż Grecy powydawali ksiąszki
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 28
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
dziwować! Dzieje się to krajem i edukacją. Człowiekowi, który miał honor przez kilka lat dystyngwować się przed Damami Francuskiemi, tutejsze nie bardzo smakują.
BYWALSKA. Wm Pan widzę jesteś gustu bardzo delikatnego.
DZIWAKIEWICZ. Oui Madame: Niechwalę się z tym, ale to mogę mówić, żem nie darmo jadł chleb Paryski.
BYWALSKA. Muszą tam i Kawalerowie być grzeczniejsi, niż nasi.
DZIWAKIEWICZ. Sans doute: Którzy u nas są najgrzeczniejsi, tam i za miernych nie ujdą. Można o nich mówić, że są tyl-
ko kopiami Francuskich Kawalerów.
BYWALSKA. Co się tycze Wm Pana, mnie się zda że jesteś oryginałem.
DZIWAKIEWICZ
dziwować! Dzieie się to kraiem y edukacyą. Człowiekowi, który miał honor przez kilka lat dystyngwować się przed Damami Francuzkiemi, tuteysze nie bardzo smakuią.
BYWALSKA. Wm Pan widzę iesteś gustu bardzo delikatnego.
DZIWAKIEWICZ. Oui Madame: Niechwalę się z tym, ale to mogę mówić, żem nie darmo iadł chleb Paryski.
BYWALSKA. Muszą tam y Kawalerowie bydź grzecznieysi, niż nasi.
DZIWAKIEWICZ. Sans doute: Którzy u nas są naygrzecznieysi, tam y za miernych nie uydą. Można o nich mówić, że są tyl-
ko kopiami Francuzkich Kawalerów.
BYWALSKA. Co się tycze Wm Pana, mnie się zda że iesteś oryginałem.
DZIWAKIEWICZ
Skrót tekstu: BohFStar
Strona: 97
Tytuł:
Staruszkiewicz
Autor:
Franciszek Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1766
Data wydania (nie wcześniej niż):
1766
Data wydania (nie później niż):
1766
Paryża magno sumptu wystawił LUDWIK Wielki, Szpital wspaniały i bogaty dla Marsowych Relikwii, alias dla starych i skaliczonych żołnierzów w okazjach wojennych, gdzie ktoś położył Elogium Fundatorowi: Relliquias Martis, dignastatione locavit. Nad Paryżem jest Góra Mons Martyrum vulgo Mons Martre olim za Pogaństwa Merkuriuszowi Bożkowi poświęcone miejsce; gdzie S.DIONYZJUSZ Areopagita Apostoł Paryski niechcąc Bożkom ofiar czynić, z rozkazu Fescennina Starosty ścięty jest z Rustykiem i Eleuteryszem Towarzyszami (gdzie potym Elisa Króla Ludwika Grubego żona Klasztor zmurowała.) i wziąwszy głowę swoję za dwie mili do wioski Katuli Pani zaniósł; gdzie Z. Genowefa Kościół, z cegły wymurowała, a potym Dagobertus Król Francuski wspaniały wystawił Klasztor
Paryża magno sumptu wystawił LUDWIK Wielki, Szpital wspaniały y bogaty dla Marsowych Relikwii, alias dla starych y skaliczonych żołnierzow w okazyách woiennych, gdźie ktoś położył Elogium Fundatorowi: Relliquias Martis, dignastatione locavit. Nad Paryżem iest Gorá Mons Martyrum vulgo Mons Martre olim za Pogaństwa Merkuryuszowi Bożkowi poświęcone mieysce; gdźie S.DIONYZYUSZ Areopagita Apostoł Paryski niechcąc Bożkom ofiar czynić, z roskazu Fescennina Starosty ścięty iest z Rustykiem y Eleuteryszem Towárzyszami (gdźie potym Elisa Krola Ludwika Grubego żona Klásztor zmurowáła.) y wźiąwszy głowę swoię zá dwie mili do wioski Katuli Pani zániosł; gdźie S. Genowefa Kościoł, z cegły wymurowała, á potym Dagobertus Krol Fráncuski wspaniały wystawił Klasztor
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 51
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
jest pogrzebion. Beneficjum Kościelne. Beneficjum Kościelne. Przykład I. O rozliczności Beneficij Sentencja Doktorów; a jako wiele mieć Beneficja, Filipowi Kanclerzowi Paryskiemu/ było przyczyną potępienia wiecznego. Przykł. 66.
KTokolwiek to będzie czytał/ chcę żeby wiedział iżem ja był w Paryżu Roku Pańsk: 1238. gdzie Przewielebny Guillielmus Biskup Paryski/ Konwocacią uczynił wszytkich Doktorów w Piśmie ś. Przełożywszy tedy Kwestią o wielu Beneficjach/ pilną i barzo długą Dysputacią/ tego dowiedziono; Dwojga Beneficja/ byle jedno piętnaście Libr Paryskich czyniło/ bez utraty zbawienia żaden trzymać nie może. Tak osądził przerzeczony Biskup. Tóż rozumiał Hugo Zakonu Kaznodziejskiego/ potym Rzymskiego Kościoła Kardynał. Tóż
iest pogrzebion. Beneficium Kośćielne. Beneficium Kośćielne. PRZYKLAD I. O rozlicznośći Beneficiy Sentencia Doktorow; á iáko wiele mieć Beneficia, Philippowi Kánclerzowi Paryzkiemu/ było przyczyną potępienia wiecznego. Przykł. 66.
KTokolwiek to będźie czytał/ chcę żeby wiedźiał iżem ia był w Paryżu Roku Páńsk: 1238. gdźie Przewielebny Guillielmus Biskup Paryzki/ Conuocácią vczynił wszytkich Doktorow w Pismie ś. Przełożywszy tedy Quaestią o wielu Beneficiách/ pilną y bárzo długą Disputácią/ tego dowiedźiono; Dwoygá Beneficia/ byle iedno piętnaśćie Libr Paryzkich czyniło/ bez vtráty zbáwienia żaden trzymáć nie może. Ták osądźił przerzeczony Biskup. Tóż rozumiał Hugo Zakonu Káznodźieyskiego/ potym Rzymskiego Kośćiołá Kárdynał. Tóż
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 74
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
Ociec Gaufridus tegoż Zakonu. Ociec Jan de Rupella Minoryta/ i innych wiele Dóktórów/ tegoż napotym uczyli w Szkołach swoich. Dwa tylko nalezieni byli co przeciwną Sentencją trzymali/ Filip Kanclerz: a drugi Arnold co potym był Biskupem Ambianeńskim. Co się z tym Filipem stało/ posłuchajmy. Gdy konał/ Guillem Biskup Paryski wedle ojcowskiego starania nawiedził go / i prosił/ żeby tej priuatnej Sentencji o wielo Beneficjach/ odstąpił; a żeby wszytkie Beneficja swoje/ oprócz jednego/ Kościołowi rezygnował/ z tą kondycją/ iż jeśliby przyszedł do zdrowia/ że mu chciał z swego własnego wszytkiego tego coby opuścił/ doło- żyć. Niechciał/
Oćiec Gaufridus tegoz Zakonu. Oćiec Ian de Rupella Minorita/ y inych wiele Dóktorow/ tegoż nápotym vczyli w Szkołách swoich. Dwá tylko náleźieni byli co przećiwną Sentencią trzymáli/ Philip Kánclerz: á drugi Arnold co potym był Biskupem Ambiáneńskim. Co sie z tym Philippem sstáło/ posłuchaymy. Gdy konał/ Guillem Biskup Paryzki wedle oycowskiego stáránia náwiedźił go / y prośił/ żeby tey priuatney Sentenciey o wielo Beneficiách/ odstąpił; á żeby wszytkié Beneficia swoie/ oprocz iednego/ Kośćiołowi resignował/ z tą condicią/ iż iesliby przyszedł do zdrowia/ że mu chćiał z swego własnego wszytkiego tego coby opuśćił/ doło- żyć. Niechćiał/
Skrót tekstu: ZwierPrzykład
Strona: 74
Tytuł:
Wielkie zwierciadło przykładów
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Szymon Wysocki
Drukarnia:
Jan Szarffenberger
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
przypowieści, specula (zwierciadła)
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612