fastu tumidus: w upominku Apolog Esopów De Gallo galinaceo. Temu zaś co prace literatów z chęcią przyjmuje, i one w przystojnym uszanowaniu ma, jako mędrszemu. mądrego Salomona ten upominek: Słuchając mądry mądrszym będzie. Krótkich a węzłowatych Powieści. KSIĘGI PIERWSZE. W nich opisane są Powieści Filozofów.
SOCRATES uczeń Archelausów/ a Platonów Mistrz/ rodem z sławnego miasta Aten (które prawie gniazdem Filozofii/ i wszytkich nauk wyzwolonych w Grecji było) przed 2000. lat/ i dla bystrego rozumu/ i umiejętności/ także obyczajów osobliwych/ i uczciwego żywota/ był zacnym Filozofem/ nie tytułem/ ale samą rzeczą. Przeto go na pierwszym miejscu/ jako
fastu tumidus: w vpominku Apolog AEsopow De Gallo galinaceo. Temu záś co prace literatow z chęćią przyimuie, y one w przystoynym vszánowániu ma, iáko mędrszemu. mądrego Sálomoná ten vpominek: Słucháiąc mądry mądrszym będzie. Krotkich á węzłowátych Powieśći. KSIĘGI PIERWSZE. W nich opisáne są Powieśći Filozofow.
SOCRATES vcżeń Archeláusow/ á Plátonow Mistrz/ rodem z sławnego miástá Athen (ktore práwie gniazdem Filozofiey/ y wszytkich náuk wyzwolonych w Greciey było) przed 2000. lat/ y dla bystrego rozumu/ y vmieiętnośći/ tákże obycżáiow osobliwych/ y vcżćiwego żywotá/ był zacnym Filozofem/ nie tytułem/ ále sámą rzecżą. Przeto go ná pierwszym mieyscu/ iáko
Skrót tekstu: BudnyBPow
Strona: 1
Tytuł:
Krotkich a wezłowatych powieści [...] księgi IIII
Autor:
Bieniasz Budny
Drukarnia:
Piotr Blastus Kmita
Miejsce wydania:
Lubcz
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Tematyka:
filozofia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
i żywot dobry. Słysząc jednego wychwalającego się/ że był rodem z miasta wielkiego/ na to rzekł: Nie na to ma być patrzano skąd kto rodem: ale jakiego miejsca a dostojeństwa godzien. Atenianom często przymawiał/ że postanowili wiele praw dobrych/ a wszakże więcej chytrości nad prawa swoje używali. Krótkich Powieści
KsENOCRATES uczeń Platonów/ gdy mu Aleksander Król Macedoński wielką summę pieniędzy posłał/ nic więcej jedno trzy grzywny Greckie w niej wziął: a nazad wszytkę odesłał/ mówiąc: Więcej Królowi trzeba/ jako temu/ u którego też więtszy rozchód.
Na uczcie będąc/ choć drudzy siła mówili/ on milczał. A gdy go pytano czemuby to
y żywot dobry. Słysząc iednego wychwaláiącego się/ że był rodem z miástá wielkiego/ ná to rzekł: Nie ná to ma być pátrzano skąd kto rodem: ále iákiego mieyscá á dostoieństwá godźien. Atheniánom cżęśto przymawiał/ że postánowili wiele praw dobrych/ á wszákże więcey chytrośći nád práwá swoie vżywáli. Krotkich Powieśći
XENOCRATES vcżeń Plátonow/ gdy mu Alexánder Krol Mácedoński wielką summę pieniędzy posłał/ nic więcey iedno trzy grzywny Greckie w niey wźiął: á názad wszytkę odesłał/ mowiąc: Więcey Krolowi trzebá/ iáko temu/ v ktorego też więtszy rozchod.
Ná vcżćie będąc/ choć drudzy śiłá mowili/ on milcżał. A gdy go pytano cżemuby to
Skrót tekstu: BudnyBPow
Strona: 26
Tytuł:
Krotkich a wezłowatych powieści [...] księgi IIII
Autor:
Bieniasz Budny
Drukarnia:
Piotr Blastus Kmita
Miejsce wydania:
Lubcz
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Tematyka:
filozofia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
czczone ma być. To wszytko w Arystotelesie było sprawiedliwe/ w Platonie dobrotliwe/ w Epimenidzie udatne/ w Sokratesie mądre. Takowa też chudoba ludu Rzymskiemu Cesarstwo z przodku zrządziła/ które potym pycha z dostatku i majętności ku upadkowi przywiodła. Księgi pierwsze
HERMES Mędrzec Egipski/ który i Trismegistus był zwany /w Atenach przebywał/ Platonów uczeń był. Ten sto i ośm wsi osadził/ a ty wszytki ku Zakonu Bożemu przywiódł co uznania prawdy/ i ku wzgardzeniu świata/ a ku zachowaniu sprawiedliwości ludzie którekolwiek mógł swą nauką przywodził.
Którego to powieści te są: Ktoby się chciał mądrości trzymać/ ten się ma złych uczynków wystrzegać. Waruj się tych
cżcżone ma być. To wszytko w Aristoteleśie było spráwiedliwe/ w Plátonie dobrotliwe/ w Epimenidźie vdátne/ w Sokráteśie mądre. Tákowa też chudobá ludu Rzymskiemu Cesárstwo z przodku zrządźiłá/ ktore potym pychá z dostátku y máiętnośći ku vpadkowi przywiodłá. Kśięgi pierwsze
HERMES Mędrzec Egiptski/ ktory y Trismegistus był zwány /w Athenách przebywał/ Plátonow vcżeń był. Ten sto y ośm wśi osádźił/ á ty wszytki ku Zakonu Bożemu przywiodł co vznánia prawdy/ y ku wzgárdzeniu świátá/ á ku záchowániu spráwiedliwośći ludźie ktorekolwiek mogł swą náuką przywodźił.
Ktorego to powieśći te są: Ktoby się chćiał mądrośći trzymáć/ ten się ma złych vcżynkow wystrzegáć. Wáruy się tych
Skrót tekstu: BudnyBPow
Strona: 79
Tytuł:
Krotkich a wezłowatych powieści [...] księgi IIII
Autor:
Bieniasz Budny
Drukarnia:
Piotr Blastus Kmita
Miejsce wydania:
Lubcz
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Tematyka:
filozofia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
/ od psa krzywdy nie mam: tak też i od złego człowieka. Ani przeto szkapa być radniej/ niż człowiekiem/ że mię szkapa obrazić może/ ani przeto szkapę zaszczęśliwszą niż siebie rozumieć/ że ja cierpię/ a szkapa na mię wierzga. Gorzej tedy i bolesniej krzywdę czynić/ niźli wziąć. O czym wszytek Platonów Dialog/ ma imię Gorgias, świadczy. JEst też od Seneki książka o tym napisana: Ze krzywda dobrego i mądrego człowieka dosiądź nie może. Toż pisze i Aristoteles, i wszyscy mądrzy u uczeni ludzie. Ktemu wszyscy cnotliwi ludzie i pobożni to czują/ że z mniejszym utrapieniem/ i z mniejszym niewczasem przychodzi im krzywdę
/ od psá krzywdy nie mam: ták też y od złego człowieká. Ani przeto szkápa być rádniey/ niz człowiekiem/ że mię szkápá obráźić może/ áni przeto szkápę zásczęśliwszą niż śiebie rozumieć/ że ia ćierpię/ á szkápá ná mię wierzga. Gorzey tedy y bolesniey krzywdę czynić/ niźli wźiąć. O czym wszytek Platonow Diálog/ ma imię Gorgias, świádczy. IEst też od Seneki kśiążka o tym nápisána: Ze krzywdá dobrego y mądrego człowieká dośiądz nie może. Toż pisze y Aristoteles, y wszyscy mądrzy u vczeni ludźie. Ktemu wszyscy cnotliwi ludźie y pobożni to czuią/ że z mnieyszym vtrapieniem/ y z mnieyszym niewczásem przychodźi im krzywdę
Skrót tekstu: StarPopr
Strona: 45
Tytuł:
Poprawa niektórych obyczajów polskich potocznych
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1625
Data wydania (nie wcześniej niż):
1625
Data wydania (nie później niż):
1625
pęta człeku/ Lecz nie ciężkie/ kto wyknie tę znosić po leku. Dworanek I. Gawińskiego/
Cudów Cudotvvorca JA Cudom chociaż wszelkim się dziwuję/ Których na świecie pełno wszędy czuję; Przecię najbarziej dziwuje się Twórcy Wielkiemu wszelkich Cudów Cudotworcy.
O Roku Platonowym. Do Platonistów. CZy przed/ czy po Sądnym dniu Rok Platonów będzie? Powiedźcie Platoniste/ w którym go kłaść rzędzie?
Zla zona. DObremu mężu dana jest zła Zona. Moję wyraża myśl oboja strona.
Z Anakreonta. CHłopię małe pięknej Matki/ Syn Wenery/ między kwiatki/ Gdy pustuje/ i kochanyj Księżnie swej/ kwiat rwie rożany; Pszczołeczka go/ co na spodzie
pęta człeku/ Lecz nie ćięszkie/ kto wyknie tę znośić po leku. Dworánek I. Gawinskiego/
Cudow Cudotvvorcá JA Cudom choćiasz wszelkim się dźiwuię/ Ktorych ná świecie pełno wszędy czuię; Przećię naybárźiey dźiwuie się Tworcy Wielkiemu wszelkich Cudow Cudotworcy.
O Roku Plátonowym. Do Plátonistow. CZy przed/ czy po Sądnym dniu Rok Plátonow będźie? Powiedźćie Plátoniste/ w ktorym go kłáść rzędzie?
Zla zoná. DObremu mężu dána iest zła Zoná. Moię wyraża myśl oboia stroná.
Z Anákreontá. CHłopię máłe piękney Mátki/ Syn Wenery/ między kwiatki/ Gdy pustuie/ y kochányy Xiężnie swey/ kwiát rwie rożány; Psczołeczká go/ co na spodźie
Skrót tekstu: GawDworz
Strona: 54
Tytuł:
Dworzanki albo epigramata polskie
Autor:
Jan Gawiński
Drukarnia:
Balcer Smieszkowicz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1664
Data wydania (nie wcześniej niż):
1664
Data wydania (nie później niż):
1664