, niczego inszego nie szukając, jedno, żebym powołaniu swemu dosyć uczynił, także i przysiędze swej, która tak mię wiąże, ut fideliter consulam et quidquid scivero j intellexero aut sensero Regiae Maiestati, Regno et Reipublicae nocibile et damnosum, praecustodiam et ne fiat, me opponam et illud avertam, z których (zwłaszcza pośledniejszych) słów snadnie WKM. obaczyć możesz, że raczej co dalej we mnie requiritur, aniżbym tym gołem napominaniem, które libere (według wolności naszej) czynię, przeładowywać co miał, gdyż jeszcze tak czynię, że strzegąc inwidiej WKMci, sam się na nią narażam, bo iż ludzie tego nie wiedzą, tedy mię
, niczego inszego nie szukając, jedno, żebym powołaniu swemu dosyć uczynił, także i przysiędze swej, która tak mię wiąże, ut fideliter consulam et quidquid scivero j intellexero aut sensero Regiae Maiestati, Regno et Reipublicae nocibile et damnosum, praecustodiam et ne fiat, me opponam et illud avertam, z których (zwłaszcza pośledniejszych) słów snadnie WKM. obaczyć możesz, że raczej co dalej we mnie requiritur, aniżbym tym gołem napominaniem, które libere (według wolności naszej) czynię, przeładowywać co miał, gdyż jeszcze tak czynię, że strzegąc inwidyej WKMci, sam się na nię narażam, bo iż ludzie tego nie wiedzą, tedy mię
Skrót tekstu: SkryptWojCz_II
Strona: 283
Tytuł:
Mikołaj Zebrzydowski, Skrypt p. Wojewody krakowskiego, na zjeździe stężyckim niektórym pp. senatorom dany, 1606
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
i flotą zmocnione: ma swego Arcybiskupa. Szlachta dzieli się na dwie classes. Pierwsza składa się z dawniejszych Familii: jako to Grimaldy, Fiesq;, Doria, Spinola, Cibo, Gentili, Imperiali, Pallavicini, Pinelli, etc. i innych, których się liczy 28. Druga składa się z Familii 437. pośledniejszych. Te familie obierają sobie Książęcia co dwie lecie. Genueńczycy byli przedtym mocni na morzu. Wzięli Saracenom insuły Korsykę, Sardynią, Cypr, Metelinę, Chio. Lecz teraz ostatnia już Korsyka od nich odpada. Bo Francuzi wezwani na uspokojenie rebelizujących Korsykanów przez Teodora De Neuhosen, którego i Królem sobie byli obrali: wojskiem swoim
y flottą zmocnione: má swego Arcybiskupa. Szláchtá dzieli się ná dwie classes. Pierwsza zkłáda się z dáwnieyszych Familii: iáko to Grimáldi, Fiesq;, Doria, Spinola, Cibo, Gentili, Jmperiali, Pallavicini, Pinelli, etc. y innych, ktorych się liczy 28. Drugá zkłáda się z Fámilii 437. poślednieyszych. Te familie obieraią sobie Xiążęcia co dwie lecie. Genueńczycy byli przedtym mocni ná morzu. Wzięli Saracenom insuły Korsykę, Sárdynią, Cypr, Metelinę, Chio. Lecz teraz ostátniá iuż Korsyká od nich odpada. Bo Fráncuzi wezwáni ná uspokoienie rebellizuiących Korsykánow przez Teodorá De Neuhosen, ktorego y Krolem sobie byli obráli: woyskiem swoim
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: Fv
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Kartaginie/ Rzymu/ w-Rzymie szukamy ne cadavera quidem tantae magnitudini paria extant. I snadniej było post eversam Romam niektórym nowym miasteczkom Włoskim afferere famam et libertatem, florere bellica gloria, excutere jugum barbarorum, praeferre imperia, niźli się pokrzepić Rzymowi! Venetiarum, Florientinorum, Genuensium, których verus Roma ne nomen quidem audivit pośledniejszych czasów res terra marique praeclarè gestae leguntur, de Roma siletur. Illa olim Vrbs domitriks gentium w-krotkim czasie lat kilkadziesiąt od Gottów do Wandalów albo raczej à conjurata totius Septemtrionis in suam perniciem gentium eluvione quater capta et eversa legitur, Prawdziwie powiedział Z. Ambroży. AEterna lex jubet, orta ut occidant, nata ut moriantur.
Kártáginie/ Rzymu/ w-Rzymie szukamy ne cadavera quidem tantae magnitudini paria extant. I snádniey było post eversam Romam niektorym nowym miásteczkom Włoskim afferere famam et libertatem, florere bellica gloria, excutere jugum barbarorum, praeferre imperia, niźli się pokrzepić Rzymowi! Venetiarum, Florientinorum, Genuensium, ktorych verus Roma ne nomen quidem audivit poślednieyszych czásow res terra marique praeclarè gestae leguntur, de Roma siletur. Illa olim Vrbs domitrix gentium w-krotkim czásie lát kilkádźieśiąt od Gottow do Wándalow álbo raczey à conjurata totius Septemtrionis in suam perniciem gentium eluvione quater capta et eversa legitur, Prawdźiwie powiedźiał S. Ambroży. AEterna lex jubet, orta ut occidant, nata ut moriantur.
Skrót tekstu: PisMów_II
Strona: 56
Tytuł:
Mówca polski, t. 2
Autor:
Jan Pisarski
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
retoryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1676
Data wydania (nie wcześniej niż):
1676
Data wydania (nie później niż):
1676
prawie Ojczyzną, początki ma i rachuje, Znajdzie kto inuestigować zechce, że jeszcze za Panów w Pogaństwie będących służył wiernie Rzeczypospolitej, równe też od nich odnosił nagrody. Stąd pozwolenie osdzania się i sadowienia nad Srzeniawą Rzeką: stąd tejże Srzeniawy za osobliwe przysługi od tychże Panów, za wieczny Klejnot Domowi memu nadanie. Pośledniejszych potym czasów, gdy gwałt na Ojczyznę był, i potrzeba tego ukazowała, nigdy tenżwe mój Dom nie ubliżył usługi, rozrodzony już i na różne podzielony pokolenia. Czego walna ona świadkiem Grunewaldzka ekspedytia, na którą dziewięć samych Srzeniawczyków Chorągwi Dom mój wystawił. Dawniejsze to rzeczy, niechaj bliższe godzi mi się wspomnieć, co Dziad
práwie Oyczyzną, początki ma y ráchuie, Znaydźie kto inuestigowáć zechce, że ieszcze zá Pánow w Pogáństwie będących służył wiernie Rzeczypospolitey, rowne też od nich odnośił nagrody. Ztąd pozwolenie osdzánia się y sádowienia nád Srzeniáwą Rzeką: ztąd teyże Srzeniáwy zá osobliwe przysługi od tychże Pánow, zá wieczny Kleynot Domowi memu nádánie. Poślednieyszych potym czásow, gdy gwałt ná Oyczyznę był, y potrzebá tego vkázowáła, nigdy tenżwe moy Dom nie vbliżył vsługi, rozrodzony iuż y ná rożne podźielony pokolenia. Czego wálna oná świádkiem Grunewáldzka expeditia, ná ktorą dźiewięć sámych Srzeniáwczykow Chorągwi Dom moy wystáwił. Dawnieysze to rzeczy, niechay bliższe godźi mi się wspomnieć, co Dźiad
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 5
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
że teraz opuszczę Malarze i Szniczerze, którzy się do Apelesa i Polikleta sztuk przysposabialisz) Plato i Arystoteles idąc, co przedtym Demokrytus, Empedokles, Pytagóras, Parmenides, Leucypus i inni napoczęli, to oni szerzej, dostatniej, i piękniej nam teraz do wiadomości, jakoby z rąk do rąk podali. Tym sposobem i pośledniejszych czasów ludzie w Filozofii wielcy nie próżnując, co się zda u Platona i Arystotelesa doskonałego, czemu by się już nic nie mogło przyczynić, to oni rozumem swym tak rozszerzają i rozmnażają; że Plato i Arystoteles zdadzą się tylko początki i nasienie mieć, a pośledniejszy pożytek hojny z tego nasienia wydawać. Jeszcze to pilniej zachowali
że teraz opuszcżę Málárze y Sżnicżerze, ktorzy się do Apellesá y Polykletá sztuk przysposabiálisz) Plato y Arystoteles idąc, co przedtym Demokrytus, Empedokles, Pythágorás, Pármenides, Leucyppus y inni nápocżęli, to oni szerzey, dostátniey, y piękniey nam teraz do wiádomośći, iákoby z rąk do rąk podáli. Tym sposobem y poślednieyszych cżásow ludźie w Philozophiey wielcy nie proznuiąc, co się zda u Platoná y Arystotelesá doskonáłego, cżemu by się iuż nic nie mogło przycżynić, to oni rozumem swym ták rozszerzáią y rozmnażáią; że Plato y Arystoteles zdádzą się tylko pocżątki y naśienie mieć, á poślednieyszy pożytek hoyny z tego naśienia wydáwáć. Ieszcże to pilniey záchowáli
Skrót tekstu: SykstCiepl
Strona: 4
Tytuł:
O cieplicach we Skle ksiąg troje
Autor:
Erazm Sykstus
Drukarnia:
Krzysztof Wolbramczyk
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
1. O Cieplicach Rozdział Trzeci. Mniemanie starych Filozofów o początku wszystkich wód, i rozsądek o nim.
TRZY są naprzedniejsze zdania albo sentencje o początku wód wszystkich/ i o rodzeniu onych/ także wszelakich Jezior/ Kałuż/ i Rzek. Dwie ma Arystoteles/ jednę swoję/ a drugą starych Filozofów/ a trzecia jest pośledniejszych tak Fiłozofów jako i Teologów. Acz Seneka pisząc o tymże żywiole/ cztery mniemania kładzie o początku wszelakich wód: wszakoż w tej pierwszej i ta czwarta zamknąć się może. gdyż jedna jest z tym mniemaniem starych miłosników mądrości. Tak tedy oni rozumieli/ iż początek i obfitość wszelakich wód/ nie skąd inąd pochodzi/
1. O Cieplicách Rozdźiał Trzeći. Mniemánie stárych Philozophow o początku wszystkich wod, y rozsądek o nim.
TRZY są naprzednieysze zdánia álbo sentencye o pocżątku wod wszystkich/ y o rodzeniu onych/ takze wszelakich Iezior/ Kałuż/ y Rzek. Dwie ma Arystoteles/ iednę swoię/ á drugą stárych Philozophow/ á trzećia iest poslednieyszych tak Phiłozophow iáko y Theologow. Acż Seneka pisząc o tymże żywiole/ cżtery mniemania kładzie o pocżątku wszelákich wod: wszákosz w tey pierwszey y ta cżwarta zamknąć się może. gdyż iedná iest z tym mniemaniem starych miłosnikow mądrośći. Tak tedy oni rozumieli/ iż pocżątek y obfitość wszelákich wod/ nie zkąd inąd pochodźi/
Skrót tekstu: SykstCiepl
Strona: 6.
Tytuł:
O cieplicach we Skle ksiąg troje
Autor:
Erazm Sykstus
Drukarnia:
Krzysztof Wolbramczyk
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
corrupti bile secundùm partem. Auerròés loco citato in Arist. Lib. 3. de natura rerum cap: 19. et sekwen. Jac. Zabarella lib. de Naturalis ścientię con stit. cap. 29. Rozdział Piąty. Aryst. li. 2. meteor. cap. 5. Rozdział Piąty Teologów i Filozofów pośledniejszych mniemanie, że morze jest początek wód wszystkich. O Cieplicach.
OStatnie rozumienie jest ludzi tak w Filozofii jako też w Teologiej zacnych/ korzy tak pierwszem czasy blisko po Narodzeniu Pańskim/ albo też i pośledniejszych czasów żyli. Ci albowiem nieodmienności i ustawiczności wód po ziemi płynących/ albo z niej wypływających/ nie co inszego początek
corrupti bile secundùm partem. Auerròés loco citato in Arist. Lib. 3. de natura rerum cap: 19. & sequen. Iac. Zabarella lib. de Naturalis scientię con stit. cap. 29. Rozdźiał Piąty. Arist. li. 2. meteor. cap. 5. Rozdźiał Piąty Theologow y Philozophow poślednieyszych mniemánie, że morze iest początek wód wszystkich. O Cieplicách.
OStátnie rozumienie iest ludźi ták w Philozophiey iako też w Theologiey zacnych/ korzy ták pierwszem cżasy blisko po Narodzeniu Páńskim/ albo też y poślednieyszych cżasow żyli. Ci albowiem nieodmiennośći y vstawicżnosći wod po źiemi płynących/ álbo z niey wypływaiących/ nie co inszego pocżątek
Skrót tekstu: SykstCiepl
Strona: 13.
Tytuł:
O cieplicach we Skle ksiąg troje
Autor:
Erazm Sykstus
Drukarnia:
Krzysztof Wolbramczyk
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
29. Rozdział Piąty. Aryst. li. 2. meteor. cap. 5. Rozdział Piąty Teologów i Filozofów pośledniejszych mniemanie, że morze jest początek wód wszystkich. O Cieplicach.
OStatnie rozumienie jest ludzi tak w Filozofii jako też w Teologiej zacnych/ korzy tak pierwszem czasy blisko po Narodzeniu Pańskim/ albo też i pośledniejszych czasów żyli. Ci albowiem nieodmienności i ustawiczności wód po ziemi płynących/ albo z niej wypływających/ nie co inszego początek być powiadali/ jedno morze I daje nadobny przykład Seneka/ jako to rozumieć mamy/ że z morza wszystkie rzeki/ źrzodla/ i insze wody wypływają/ i do niego się znowu zwracają. W ciele
29. Rozdźiał Piąty. Arist. li. 2. meteor. cap. 5. Rozdźiał Piąty Theologow y Philozophow poślednieyszych mniemánie, że morze iest początek wód wszystkich. O Cieplicách.
OStátnie rozumienie iest ludźi ták w Philozophiey iako też w Theologiey zacnych/ korzy ták pierwszem cżasy blisko po Narodzeniu Páńskim/ albo też y poślednieyszych cżasow żyli. Ci albowiem nieodmiennośći y vstawicżnosći wod po źiemi płynących/ álbo z niey wypływaiących/ nie co inszego pocżątek bydź powiadali/ iedno morze Y dáie nadobny przykład Seneca/ iako to rozumiec mamy/ że z morzá wszystkie rzeki/ źrzodla/ y insze wody wypływaią/ y do niego się znowu zwrácaią. W ćiele
Skrót tekstu: SykstCiepl
Strona: 14.
Tytuł:
O cieplicach we Skle ksiąg troje
Autor:
Erazm Sykstus
Drukarnia:
Krzysztof Wolbramczyk
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
tak drobne jako włoski: tylko z domysłu samego je opisnią: daleko trudniejsza rzecz jest wszytkie strugi/ i jakoby żyły poznać/ któremi woda z morza oblewając ziemię pożyteczną i urodzajną czini. Zrozumiej człowiecze pierwej najmniejsze złożenie i sztukę któregokolwiek członka twego/ tedy łatwiej zrozumiesz i wód wszystkich źrzodła i początki. Ta tedy sentencja jest pośledniejszych Filozofów i Teologów/ Basilij in Libr. Heksameron. Z. Ambrożego w takowychże Księgach/ Bedę także in Heksameron. a te wzięłi od Salomona który tak mówi: Omnia flumina intrant in mare , et mare non redundat: ad locum vnde exeunt, flumina reuertuntur, vt iterum fluant.[...] To jest: Wszystkie rzeki
ták drobne iáko włoski: tylko z domysłu samego ie opisnią: dáleko trudnieysza rzecż iest wszytkie strugi/ y iakoby żyły poznáć/ ktoremi wodá z morzá oblewáiąc żiemię pożytecżną y vrodzáyną cźyni. Zrozumiey cżłowiecże pierwey naymnieysze złożenie y sztukę ktoregokolwiek cżłonká twego/ tedy łátwiey zrozumiesz y wod wszystkich źrzodłá y pocżątki. Ta tedy sentencya iest poślednieyszych Philozophow y Theologow/ Basilij in Libr. Hexameron. S. Ambrożego w tákowychże Księgach/ Bedę tákże in Hexameron. á te wźięłi od Salomoná ktory ták mowi: Omnia flumina intrant in mare , et mare non redundat: ad locum vnde exeunt, flumina reuertuntur, vt iterum fluant.[...] To iest: Wszystkie rzeki
Skrót tekstu: SykstCiepl
Strona: 15.
Tytuł:
O cieplicach we Skle ksiąg troje
Autor:
Erazm Sykstus
Drukarnia:
Krzysztof Wolbramczyk
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
rzeczy/ które niejak tucz i odżywienie ciału dają/ miedzy onemi wylicza też i wodę/ pokazując to/ że woda acz mało pokarmu ciałom daje/ ale przecie pokarmem jest. Toż trzyma i Plutarchus w onym pytaniu/ czemu drzewa od wody słodkiej pokarm i rozkrzewienie biorą/a od morskiej nie. Wiele jest innych pośledniejszych ludzi uczonych/ którzy wielkiemi i pilnemi dowodami tego dowodzą/ miedy któremi jest Cardanus, także i Ludouicus Septalius, et Julius Guastauinus, którzy obadwa dosyć pięknie pisali na Problemata Arystotelis. Ale nad to i doświadczenia i racij jest nie mało/ któremi tego podeprzeć może. Pisze Albertus Magnus/ że widział jednego Melancholika/ który
rzecży/ ktore nieiák tucż y odżywienie ćiału dáią/ miedzy onemi wylicża też y wodę/ pokázùiąc to/ że wodá ácż máło pokármu ćiáłom daie/ ale przećie pokármem iest. Toż trzyma y Plutárchus w onym pytániu/ cżemu drzewá od wody słodkiey pokarm y rozkrzewienie biorą/á od morskiey nie. Wiele iest innych poślednieyszych ludźi vcżonych/ ktorzy wielkiemi y pilnemi dowodámi tego dowodzą/ miedy ktoremi iest Cardanus, tákże y Ludouicus Septalius, et Iulius Guastauinus, ktorzy obádwá dosyć pięknie pisáli na Problemata Aristotelis. Ale nád to y doświádcżenia y ráciy iest nie máło/ ktoremi tego podeprzeć może. Pisze Albertus Magnus/ że widźiał iednego Melankoliká/ ktory
Skrót tekstu: SykstCiepl
Strona: 30.
Tytuł:
O cieplicach we Skle ksiąg troje
Autor:
Erazm Sykstus
Drukarnia:
Krzysztof Wolbramczyk
Miejsce wydania:
Zamość
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617