ostróżnego chłopca złaźnie idącego uchwyciła/ i szmat mu pięty ugryzła. Takiemi i inszemi chciwościami bywają pękate uwiedzione/ i niemasz pewnie żadnej któraby jakiej pożądliwości niemiała: jednak że najdują się tak poważne i mężne białegłowy/ że takowe złe chęci wsobie umarzają/ i same nad sobą przewiodą. Afekt ten jest pożądanie niejakie potraw/ złej jakowości: skąd rzecz jawna/ że to jest żołądkowych ust skażą/ i w jego odprawowaniu powinnym naruszenie/ co i Galenus mówi. Ze Apetity takie nie tylko brzemiennym przystępują/ ale i Mężczyznom melancholicznym/ i Pannom/ i inszym niewiastom/ którym przed laty ustają Miesiące. Skąd złe wilgotności usiadszy
ostrożnego chłopcá złáźnie idącego vchwyćiłá/ y szmát mu pięty vgryzłá. Tákiemi y inszemi chćiwośćiámi bywáią pękáte vwiedźione/ y niemász pewnie żadney ktoraby iákiey pożądliwośći niemiáłá: iednak że náyduią się ták poważne y mężne białegłowy/ że tákowe złe chęći wsobie vmarzáią/ y sáme nád sobą przewiodą. Affekt ten iest pożądánie nieiákie potraw/ złey iákowośći: zkąd rzecz iáwna/ że to iest żołądkowych vst skáżą/ y w iego odpráwowániu powinnym náruszenie/ co y Galenus mowi. Ze Appetity takie nie tylko brzemiennym przystępuią/ ále y Mężczyznom meláncholicznym/ y Pánnom/ y inszym niewiástom/ ktorym przed láty vstáią Mieśiące. Zkąd złe wilgotnośći vśiadszy
Skrót tekstu: CiachPrzyp
Strona: A4v
Tytuł:
O przypadkach białychgłów brzemiennych
Autor:
Piotr Ciachowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki, traktaty
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1624
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1624
do jakiej cnoty I pobożnych uczynków, albo do niecnoty I innych także zbrodzień w człowieku wzbudzona. A tak od Najwyższego Rządcy jest stworzona Znowu duszy rozumnej. jest z upodobania Wolność, to, co chce czynić, według jej mniemania. Obranie zaś tych rzeczy, które zasadzone Są na woli naszej, jest z uwagą złączone Pożądanie: ponieważ tych rzeczy żądamy Wolno, które z uwagi lepsze być mniemamy. Uwaga zaś tych rzeczy, co mają czynione Być, jest żądza, które są w moc nam poruczone: Uważa bowiem każdy człowiek na początku Spraw swych, które ma czynić, w swem pilnie rozsądku, Jeśli można, albo nie to czynić,
do iákiey cnoty Y pobożnych vczynkow, álbo do niecnoty Y innych tákże zbrodźien w człowieku wzbudzona. A ták od Naywyszszego Rządcy iest stworzona Znowu duszy rozumney. iest z vpodobánia Wolność, to, co chce czynić, według iey mniemánia. Obránie záś tych rzeczy, ktore zásadzone Są na woli nászey, iest z vwagą złączone Pożądánie: ponieważ tych rzeczy żądamy Wolno, ktore z vwagi lepsze bydź mniemamy. Vwagá záś tych rzeczy, co máią czynione Bydź, iest żądza, ktore są w moc nam poruczone: Vważa bowiem kázdy człowiek ná początku Spraw swych, ktore ma cżynić, w swem pilnie rozsądku, Ieśli można, álbo nie to czynić,
Skrót tekstu: DamKuligKról
Strona: 110
Tytuł:
Królewic indyjski
Autor:
Jan Damasceński
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
nienawiścią porządną idzie: nieporządne/ kiedy za nieporządną nienawiścią postępuje odrzucając dobra duszne/ i chwytając się dóbr cielesnych/ ziemskich/ duszy szkodnych. Część pierwsza/ Cwi: 18.
Piąty Afekt UCIECZA i radość: która bywa z dostąpionej umiłowany/ i pożądanej rzeczy. Ta też porządna i nieporządna jest/ gdy miłość i pożądanie porządne uprzedziło abo nieporządne/ dobrej abo złej rzeczy. Uciecha radość nie ma być pożądana/ ani przyjmowana dla samej siebie/ ale tylko dla Boga/ i z Boga.
Szósty Afekt ZAL i Smutek. Który z przeciwnej nie miłej i nienawistnej rzeczy człowieka przyciskającej wynika i wypływa. Ten z-żadnej rzeczy zbyteczny być nie ma/
nienawiśćią porządną idźie: nieporządne/ kiedy zá nieporządną nienawiśćią postępuie odrzucáiąc dobrá duszne/ i chwytaiąc się dobr ćielesnych/ źiemskich/ duszy szkodnych. Część pierwsza/ Cwi: 18.
Piąty Affekt VCIECZA i rádość: ktora bywá z dostąpioney vmiłowány/ i pożądáney rzeczy. Tá też porządna i nieporządna iest/ gdy miłość i pożądánie porządne uprzedźiło ábo nieporządne/ dobrey ábo złey rzeczy. Vćiechá rádość nie ma bydź pożądána/ áni przyimowána dla samey śiebie/ ále tylko dla Bogá/ i z Bogá.
Szosty Affekt ZAL i Smutek. Ktory z przećiwney nie miłey i nienawistney rzeczy człowieká przyćiskáiącey wynika i wypływa. Ten z-żadney rzeczy zbyteczny bydź nie ma/
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 67
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665