której pochodzi zapalczywość/ gniew zbytni/ który się miarkuje układnością.
Jest tedy wiele osobnych namiętności/ z których drugie nie mają własnych przezwisk/ jako się okaże niżej: gdy się mówić będzie o ich miarkowaniu: to jest/ o cnotach/ które obrzezują niepotrzebność wszelaką w namiętnościach. Mamy tu krótko wiedzieć rzeczy przynależące do władzej pożądliwej/ i do władzej gniewliwej: różne są/ z czego się też różność pokazuje miedzy temi władzami. Rzeczy które się zdadzą godne miłości/ niektóre przynależą więcej do ciała i do jego ukochania/ a te się ściągają do władzej pożądliwej. Niektóre przynależą więcej do umysłu/ jako miłość sławy/ zwycięstwa/ etc. a te
ktorey pochodźi zápálczywość/ gniew zbytni/ ktory się miárkuie vkładnośćią.
Iest tedy wiele osobnych namiętnośći/ z ktorych drugie nie máią własnych przezwisk/ iáko się okaże niżey: gdy się mowić będźie o ich miárkowániu: to iest/ o cnotách/ ktore obrzezuią niepotrzebność wszeláką w namiętnośćiách. Mamy tu krotko wiedźieć rzeczy przynależące do władzey pożądliwey/ y do władzey gniewliwey: rożne są/ z czego się też rożność pokázuie miedzy temi władzámi. Rzeczy ktore się zdádzą godne miłośći/ niektore przynależą więcey do ćiáłá y do iego vkochánia/ á te się śćiągáią do władzey pożądliwey. Niektore przynależą więcey do vmysłu/ iáko miłość sławy/ zwyćięstwá/ etc. á te
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 137
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618
cnotach/ które obrzezują niepotrzebność wszelaką w namiętnościach. Mamy tu krótko wiedzieć rzeczy przynależące do władzej pożądliwej/ i do władzej gniewliwej: różne są/ z czego się też różność pokazuje miedzy temi władzami. Rzeczy które się zdadzą godne miłości/ niektóre przynależą więcej do ciała i do jego ukochania/ a te się ściągają do władzej pożądliwej. Niektóre przynależą więcej do umysłu/ jako miłość sławy/ zwycięstwa/ etc. a te przynależą do żądze gniewliwej. Rzeczy około których się bawi władza pożądliwa/ są dobre/ abo złe/ przynależące do rozkoszy cielesnej/ a zwłaszcza dotknienia i kosztowania przednie: a poślednie do inszych smysłów/ abo snadź do naczynia rozkosz/
cnotách/ ktore obrzezuią niepotrzebność wszeláką w namiętnośćiách. Mamy tu krotko wiedźieć rzeczy przynależące do władzey pożądliwey/ y do władzey gniewliwey: rożne są/ z czego się też rożność pokázuie miedzy temi władzámi. Rzeczy ktore się zdádzą godne miłośći/ niektore przynależą więcey do ćiáłá y do iego vkochánia/ á te się śćiągáią do władzey pożądliwey. Niektore przynależą więcey do vmysłu/ iáko miłość sławy/ zwyćięstwá/ etc. á te przynależą do żądze gniewliwey. Rzeczy około ktorych się báwi władza pożądliwa/ są dobre/ ábo złe/ przynależące do roskoszy ćielesney/ á zwłasczá dotknienia y kosztowánia przednie: á poślednie do inszjch smysłow/ ábo snadź do naczynia roskosz/
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 137
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618