— ażeby synowie Gabriel i Mikołaj Matuszewicowie podzielili się, dysponował — notificaruntprzedłożyli.
Demumwreszcie, że Gabriel Tomaszewicz Matuszewic, prapradziad procedujących WYPanów Matuszewiców, pojąwszy in sociam vitaejako towarzyszkę życia Apolonią Bielikowiczównę, między innym potomstwem swoim Gregorego Matuszewica, komornika mińskiego, progenuit; in comprobationem eiusdem procedentiaespłodził; na stwierdzenie tegoż pochodzenia testamentem wyż wspomnionego Gabriela Matuszewica Tomaszewicza, prapradziada swego, w roku tysiąc sześćset dziewiątym, miesiąca septembra czternastego dnia datowanym et eodem anno, miesiąca nowembra dwunastego dnia w trybunale głównym W. Ks. Lit. na kadencji mińskiej aktykowanym, a w roku tysiąc sześćset czterdziestym piątym, miesiąca iunii dwudziestego trzeciego dnia, ex ratione pogorzałych
— ażeby synowie Gabriel i Mikołaj Matuszewicowie podzielili się, dysponował — notificaruntprzedłożyli.
Demumwreszcie, że Gabriel Tomaszewicz Matuszewic, prapradziad procedujących WJPanów Matuszewiców, pojąwszy in sociam vitaejako towarzyszkę życia Apolonią Bielikowiczównę, między innym potomstwem swoim Hrehorego Matuszewica, komornika mińskiego, progenuit; in comprobationem eiusdem procedentiaespłodził; na stwierdzenie tegoż pochodzenia testamentem wyż wspomnionego Gabriela Matuszewica Tomaszewicza, prapradziada swego, w roku tysiąc sześćset dziewiątym, miesiąca septembra czternastego dnia datowanym et eodem anno, miesiąca nowembra dwunastego dnia w trybunale głównym W. Ks. Lit. na kadencji mińskiej aktykowanym, a w roku tysiąc sześćset czterdziestym piątym, miesiąca iunii dwudziestego trzeciego dnia, ex ratione pogorzałych
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 770
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
dla dostarczenia dowodów zbijających rzucone... oszczerstwo, IchMć Panowie Jerzy Jundziłł, Piotr Wołkowyski i Stanisław Krasnodębski w dobrach Telatyczach w województwie brzeskim leżących dawne swoje dziedziczne posesje mając, bene nati ac integrae fidei, non notati, tak in deductione procedencji dobrze urodzeni i solidnej wiarygodności, nie karani za fałszerstwa, tak aby dowieść pochodzenia tejże Szymczychy Gińczukowej, jako też, że taż Szymczycha penituszupełnie do familii IchMciów Panów Matuszewiców nie należy, do juramentu sobie benevoledobrowolnie zabrali.
Za czym my, sąd, IchMciom według dobrowolnego IchMciów zabierania się jurament na tym, jako pracowity Maciej imieniem, prostej kondycji człowiek, zahoży, przedtem, jak sam
dla dostarczenia dowodów zbijających rzucone... oszczerstwo, IchMć Panowie Jerzy Jundziłł, Piotr Wołkowyski i Stanisław Krasnodębski w dobrach Telatyczach w województwie brzeskim leżących dawne swoje dziedziczne posesje mając, bene nati ac integrae fidei, non notati, tak in deductione procedencji dobrze urodzeni i solidnej wiarygodności, nie karani za fałszerstwa, tak aby dowieść pochodzenia tejże Szymczychy Gińczukowej, jako też, że taż Szymczycha penituszupełnie do familii IchMciów Panów Matuszewiców nie należy, do juramentu sobie benevoledobrowolnie zabrali.
Za czym my, sąd, IchMciom według dobrowolnego IchMciów zabierania się jurament na tym, jako pracowity Maciej imieniem, prostej kondycji człowiek, zahoży, przedtem, jak sam
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 784
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Matuszewiców honorowi onych intulit notam, za czym my, sąd, pro eiusmodi qualitate excessus na siedzenie turmy w ratuszu brzeskim przez niedziel dwanaście osądziwszy, satisfactionem destinatae poenae w roku teraźniejszym tysiącznym siedemsetnym pięćdziesiątym siódmym, miesiąca maja trzeciego dnia determinamusPo wypełnieniu tej przysięgi my, sąd, zachowując na zawsze te namacalne dowody i świadectwa szlacheckiego pochodzenia, zachowujemy wszelkie bezpieczeństwo czci i prerogatywy szlacheckiej WWIchMciów Panów Matuszewiców we wszelkich działaniach publicznych i miejscach prywatnych oraz znosimy na wieczność bezzasadnie przywłaszczany tytuł pokrewieństwa Szymczychy Gińczukowej, a że taż Szymczycha Gińczukowa pochodząca z plebejskiego rodu, rozpowszechniając wieści o rzekomym pokrewieństwie z rodem Wielmożnych IMPanów Matuszewiców, przyniosła skazę ich honorowi, za czym my,
Matuszewiców honorowi onych intulit notam, za czym my, sąd, pro eiusmodi qualitate excessus na siedzenie turmy w ratuszu brzeskim przez niedziel dwanaście osądziwszy, satisfactionem destinatae poenae w roku teraźniejszym tysiącznym siedemsetnym pięćdziesiątym siódmym, miesiąca maja trzeciego dnia determinamusPo wypełnieniu tej przysięgi my, sąd, zachowując na zawsze te namacalne dowody i świadectwa szlacheckiego pochodzenia, zachowujemy wszelkie bezpieczeństwo czci i prerogatywy szlacheckiej WWIchMciów Panów Matuszewiców we wszelkich działaniach publicznych i miejscach prywatnych oraz znosimy na wieczność bezzasadnie przywłaszczany tytuł pokrewieństwa Szymczychy Gińczukowej, a że taż Szymczycha Gińczukowa pochodząca z plebejskiego rodu, rozpowszechniając wieści o rzekomym pokrewieństwie z rodem Wielmożnych JMPanów Matuszewiców, przyniosła skazę ich honorowi, za czym my,
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 785
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
oratione, de eius laudibus, w Ateńskich Szkołach jego Kondyscypuł i przyjaciel. Wiele pisał ten wielki Doktor, które Pisma jedne jego prawdziwe, drugie temu podrzucone wylicza w Historyj swej Kościelnej Autor Graweson. Ten Święty Liturgię w Grecyj na Moskwie i na Rusi zażywaną, która się zowie Z: Bazylego, ułożył. Bronił on pochodzenia Ducha Świętego, a jego Sekwitowie i Synowie, alias OO. Bazyliani na Pułnocy, bardzo go opugnują mówi Ksiądz Teofil Rutka Soc: IESU. Więcej otym Świętym mówiłem w Części 1 Aten między Zakonami.
Caesar BARONIUS Kościoła Z: Rzymskiego Kardynał, urodził się w Mieście Sora w Królestwie Neapolitańskim Roku 1538 cnotą,
oratione, de eius laudibus, w Ateńskich Szkołach iego Kondyscypuł y przyiaciel. Wiele pisał ten wielki Doktor, ktore Pisma iedne iego prawdziwe, drugie temu podrzucone wylicza w Historii swey Kościelney Autor Graweson. Ten Swięty Liturgię w Grecyi na Moskwie y na Rusi zazywaną, ktora się zowie S: Bazylego, ułożył. Bronił on pochodzenia Ducha Swiętego, á iego Sekwitowie y Synowie, alias OO. Bazyliani na Pułnocy, bardzo go oppugnuią mowi Xiądz Teofil Rutka Soc: IESU. Więcey otym Swiętym mowiłem w Części 1 Aten między Zakonami.
Caesar BARONIUS Kościoła S: Rzymskiego Kardynał, urodził się w Mieście Sora w Krolestwie Neapolitańskim Roku 1538 cnotą,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 600
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
osoby od drugiej/ i lubo to wszytkie trzy są oraz/ lecz że Ociec sam jest od siebie przez rozum/ który praesupponitur voluntati, podaje Syna/ a potym mając wespół z Synem jednę wolą/ i vim spirandi, moc podania Ducha świętego: przeto Ociec uprzedza Syna/ Syn Ducha świętego/ prioritate originis, uprzedzeniem pochodzenia/ chociaż oraz są według natury/ tak iż Ociec nigdy nie był bez Syna/ Ociec i Syn bez Ducha świętego. Rabina z Teologiem. RABIN.
ZDa mi się rzecz niepodobna/ aby Syn miał być narodzony de substantia Patris, jako powiadacie/ albowiem ta propozycja/ pokazuje różność natury/ albo istności samej/ gdyż
osoby od drugiey/ y lubo to wszytkie trzy są oraz/ lecz że Oćiec sam iest od śiebie przez rozum/ ktory praesupponitur voluntati, podáie Syná/ á potym máiąc wespoł z Synem iednę wolą/ y vim spirandi, moc podánia Duchá świętego: przeto Oćiec vprzedza Syná/ Syn Duchá świętego/ prioritate originis, vprzedzeniem pochodzenia/ choćiasz oraz są według nátury/ ták iż Oćiec nigdy nie był bez Syná/ Oćiec y Syn bez Duchá świętego. Rábiná z Theologiem. RABIN.
ZDa mi się rzecz niepodobna/ áby Syn miał bydź národzony de substantia Patris, iáko powiádaćie/ álbowiem tá propozycya/ pokázuie rożność nátury/ álbo istnośći sámey/ gdysz
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 43.
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
nie jednostajnym sposobem ta natura ze wszytkiemi trzema osobami społuje/ albowiem Bóg Ociec ma ją sam od siebie/ Syn od Ojca per modum intellectus, Duch Z. od Ojca i od Syna/ per modum voluntatis, i to jest/ de substantia Patris, nie względem natury/ która nierozdzielna jest w Osobach/ ale względem pochodzenia od Ojca/ przez które społuje z nim w naturze Boskiej/ albowiem takowe rodzenie Boskie/ nie jest podobne rodzeniu stworzenia/ które bywa per transmutationem, et motum cum diuisione naturae, co pokazuje niedoskonałość/ ale jest sama społeczność Bóstwa/ przez pochodzenie jednej Osoby od drugiej/ bez żadnej odmiany/ albo działu w Bóstwie.
nie iednostáynym sposobem tá nátura ze wszytkiemi trzemá osobámi społuie/ álbowiem Bog Ociec ma ią sam od śiebie/ Syn od Oycá per modum intellectus, Duch S. od Oycá y od Syná/ per modum voluntatis, y to iest/ de substantia Patris, nie względem nátury/ ktora nierozdźielna iest w Osobách/ ále względem pochodzenia od Oycá/ przez ktore społuie z nim w náturze Boskiey/ álbowiem tákowe rodzenie Boskie/ nie iest podobne rodzeniu stworzenia/ ktore bywa per transmutationem, et motum cum diuisione naturae, co pokázuie niedoskonáłość/ ále iest sámá społeczność Bostwá/ przez pochodzenie iedney Osoby od drugiey/ bez żadney odmiány/ álbo dźiału w Bostwie.
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 44.
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
który Syna rodzi/ miał tak rodzeniem swoim onemu Bóstwo dać/ jakoby go przedtym nie miał/ ale że te productiones w obecności nierozdzielnego Bóstwa dzieją się bez żadnej odmienności: Naprzykład/ rozumienie nasze/ które przez rozum pochodzi/ i miłość która przez wolą pochodzi/ są duae productiones in vna et indiuisibili natura, dwoje pochodzenia między sobą różne w jednej a nierozdzielnej naturze/ albo istności dusze/ lubo to różne są à productionibus Diuinis, w tymbo tam są substancje istotne/ a tu zaś trafunkowe i przypadkowe; zaczym to Bóstwo jest jedną rzeczą w Bóstwie. Arian. Philip: 2.
Jakoż rozumieć Pawła ś. który o Synu Bożym
ktory Syná rodzi/ miał ták rodzeniem swoim onemu Bostwo dáć/ iákoby go przedtym nie miał/ ále że te productiones w obecnośći nierozdzielnego Bostwá dźieią się bez żadney odmiennośći: Náprzykład/ rozumienie násze/ ktore przez rozum pochodźi/ y miłość ktora przez wolą pochodźi/ są duae productiones in vna et indiuisibili natura, dwoie pochodzenia między sobą rożne w iedney á nierozdźielney náturze/ álbo istnośći dusze/ lubo to rożne są à productionibus Diuinis, w tymbo tám są substáncye istotne/ á tu záś tráfunkowe y przypadkowe; záczym to Bostwo iest iedną rzeczą w Bostwie. Aryan. Philip: 2.
IAkosz rozumieć Páwłá ś. ktory o Synu Bożym
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 47
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645