się widzieć. Tojest według Korneliusza, à Lapide, powstali wtedy z grobów: Adam, Abraham, o SS. Relikwiach.
Izaak, Jakub, Melchisedech, Dawid, Job, Jonasz, Mojżesz, Jozue, Samuel, Izajasz, Jeremiasz, Ezechiel, Zachariasz, i inni: którzy wszyscy,albo w Świętej ziemi pochowani,albo koneksią mieli jakąś z Chrystusem, albo go figurowali, albo opowiadali; do ich liczby niektórzy przydają Łotra dobrego, Ewę, Józefa, Jana Chrzciciela etc. Ci tedy wszyscy z Chrystusem w dni 40. po rezurekcyj wstąpili do Nieba, jako trzymają Orygenes, Epifaniusz, Klemens Aleksandryjski, Euzebiusz, Hieronim, Beda
się widzieć. Toiest według Korneliusza, à Lapide, powstali wtedy z grobow: Adam, Abraham, o SS. Relikwiach.
Izaak, Iakub, Melchisedech, Dawid, Iob, Ionasz, Moyzesz, Iozue, Samuel, Izaiasż, Ieremiasz, Ezechiel, Zachariasz, y inni: ktorzy wszyscy,albo w Swiętey ziemi pochowani,albo konnexią mieli iakąś z Chrystusem, albo go figurowali, albo opowiadali; do ich liczby niektorzy przydaią Łotra dobrego, Ewę, Iozefa, Iana Chrzciciela etc. Ci tedy wszyscy z Chrystusem w dni 40. po rezurrekcyi wstąpili do Nieba, iako trzymaią Origenes, Epifaniusz, Klemens Alexandryiski, Euzebiusz, Hieronim, Beda
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 96
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Regem Martyrum Dominum venite adoremus, a to z racyj zaniedbanej tam ich czci. Żył Potynus około Roku 166.
PIĘCIU Braci Polaków Męczenników co jest Benedykta, lana, Mateusza, Izaaka Krystyna, 12. Listopada. Byli na puszczy koło Kazimierza w wielkiej Polsce, od rozbójników zamordowani, dla nadziei złota, Roku 1005. pochowani byli w Kazimierzu, stamtąd do Gniezna przeniesieni: ale Roku 1038. od Książęcia Czeskiego Brzetysława z Ciałem Gaudeńcjusza, albo Radzyna Brata Z. Wojciecha, porwani do Pragi Stolicy Czeskiej, rekwirowani, nieoddani, tam zostają. Miechovita Libro 2. cap. 13.
PIOTRA Z. Damiani, Biskupa Kardynała 28. Lutego.
Regem Martyrum Dominum venite adoremus, a to z racyi zaniedbaney tam ich czci. Zył Potynus około Roku 166.
PIĘCIU Braci Polakow Męczennikow co iest Benedykta, lana, Mateusza, Izaaka Krystyna, 12. Listopada. Byli na puszczy koło Kazimierza w wielkiey Polszcze, od rozboynikow zamordowani, dla nadziei złota, Roku 1005. pochowani byli w Kazimierzu, ztamtąd do Gniezna przeniesieni: ale Roku 1038. od Xiążecia Czeskiego Brzetysława z Ciałem Gaudeńcyusza, albo Radzyna Brata S. Woyciecha, porwani do Pragi Stolicy Czeskiey, rekwirowani, nieoddani, tam zostaią. Miechovita Libro 2. cap. 13.
PIOTRA S. Damiani, Biskupa Kardynała 28. Lutego.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 190
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Piotra w Konstantynohradzie tojest w Konstantynopolu pochowany; aby jako u Cesarzów są odzwirni na Pałacach, tak Cesarze u Apostołów Rybaków byli, nawet w grobach odzwiernemi, mówi Święty Chryzostom: Homil: 6. in C. 2 Cor. Był bowiem grób Cesarski przed Bazyliką 12 Apostołów, gdzie Teodozjusz, Arkadiusz, Eudoksja, Julianus pochowani etc Tego chowania ciał naszych przy Kościach SS: Męczenników rację daje Z: Ambroży w modlitwie 77 Nam hoc ideo à Majoribus provisum est, ut Sanctorum ossibus nostra corpora sociemus, ut dam illos tartarus metuit, nos paena non tangat. Aby, alias pod protekcją Świętych, których się piekło boi, nas kara mineła.
Piotra w Konstantynohradzie toiest w Konstantynopolu pochowany; aby iako u Cesarzow są odzwirni na Pałacach, tak Cesarze u Apostołow Rybakow byli, nawet w grobach odzwiernemi, mowi Swięty Chryzostom: Homil: 6. in C. 2 Cor. Był bowiem grob Cesarski przed Bazyliką 12 Apostołow, gdzie Teodozyusz, Arkadiusz, Eudoxya, Iulianus pochowani etc Tego chowania ciał naszych przy Kościach SS: Męczennikow racyę daie S: Ambroży w modlitwie 77 Nam hoc ideo à Majoribus provisum est, ut Sanctorum ossibus nostra corpora sociemus, ut dam illos tartarus metuit, nos paena non tangat. Aby, alias pod protekcyą Swiętych, ktorych się piekło boi, nas kara mineła.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 61
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
stoi nad stekiem rzek Regni[...] i Menus Katedrę tutejszą fundował Z. Henryk Cesarz pod imieniem Piotra, Pawła, i Z. Jerzego Męczennika. Benedykta VIII. Papieża i 72 Biskupów sprowadził na poswięcenie Geograsia Generalna i partykularna
tegoż Kościoła: gdzie też z Z. Kunegundą Zona swoją jako Święty z Świętą odbiera cultum będąc tam pochowani. O trzy mile od Bambergi Miasta Frankońskiego jest Miasteczko Forscheim nad rzeką Rednic, najlepsza Forteca w Frankonii: tam się urodził Piłat, jako pisze Joannes Hybners, i Wiersz świadczy:
Forschemii natus est Pontius ille Pilatus. Teutonicae Gentis, Crucifixor Omnipotentis .
W tym Biskupstwie sławne miejsca niedaleko Miasta Stafelstenium Opactwo Langheim Cisterciensów, i
stoi nad stekiem rzek Regni[...] y Menus Katedrę tuteyszą fundował S. Henryk Cesarz pod imieniem Piotrá, Pawła, y S. Ierzego Męczennika. Benedykta VIII. Papieża y 72 Biskupow sprowadził na poswięcenie Geograsia Generalna y partykularna
tegoż Kościoła: gdzie też z S. Kunegundą Zona swoią iako Swięty z Swiętą odbiera cultum będąc tam pochowani. O trzy mile od Bambergi Miastá Frankońskiego iest Miasteczko Forscheim nád rzeką Rednitz, naylepsza Forteca w Frankonii: tam się urodził Piłat, iako pisze Ioannes Hybners, y Wiersz swiadczy:
Forschemii natus est Pontius ille Pilatus. Teutonicae Gentis, Crucifixor Omnipotentis .
W tym Biskupstwie sławne mieysca niedaleko Miasta Staffelstenium Opactwo Langheim Cisterciensow, y
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 264
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. w Ziemi Świętej opisując, nic o Grobie nie wspomina Bogarodzice, znać, że był obalinami wtedy Miasta zasypany, aż dopiero odkryty około Roku 457. za panowania namienionych Cesarzów Greckich, a Z. Hieronim umarł Roku 420. pierwej. Jest niektórych zdanie, że w namienionym Kościele Doliny Josafat, przy. Najświętszej Pannie pochowani byli Jej Rodzice SS. Joachim i Anna, i Oblubieniec Z. Józef. O czym obacz Część moją III. Aten między Relikwiami. Całego świata, praecipue o JUDEI
W JUDEI inne miejsca i Miasta, oprócz opisanych w Części, II. Aten, albo krótko wspomnianych, GAZA, to jest Skarb. Miasto Filistyńskie
. w Ziemi Swiętey opisuiąc, nic o Grobie nie wspomina Bogarodzice, znać, że był obalinami wtedy Miasta zasypany, aż dopiero odkryty około Roku 457. za panowania namienionych Cesarzow Greckich, a S. Hieronim umarł Roku 420. pierwey. Iest niektorych zdanie, że w namienionym Kościele Doliny Iosaphat, przy. Nayświętszey Pannie pochowani byli Iey Rodzice SS. Ioachim y Anna, y Oblubieniec S. Iozef. O czym obacz Część moią III. Aten między Relikwiami. Całego świata, praecipuè o IUDEI
W IUDEI inne mieysca y Miasta, oprocz opisanych w Części, II. Aten, albo krotko wspomnianych, GAZA, to iest Skarb. Miasto Filistyńskie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 501
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
zadobrego zdrowia nie myślili/ ani pokuty czynili/ zaczym ich zejście jest/ jakowe Prorok opisał: Mors peccatorum pessima. V. Szkodnoż to świętym/ gdy przy Kościele pogrzebieni nie będą? M. Bynamniej; bowiem świat wszytek jest Kościołem sprawiedliwym/ na którym wierni mieszkają. V. A pomaga co/ gdy w Kościołach pochowani bywają. M. Tym którzy w mękach czyścowych są/ to pomaga/ ze się za nie modlą/ którzy z niemi wespół odpoczywają/ i którzy do Kościoła na modlitwy przychodzą. V. A złym co pomaga/ w poświęconej ziemi być pogrzebionemi? M. Jest im barzo ciężko/ mieć wespół ciała pogrzebione z temi
zádobrego zdrowia nie myślili/ áni pokuty czynili/ záczym ich ześćie iest/ iákowe Prorok opisał: Mors peccatorum pessima. V. Szkodnoż to świętym/ gdy przy Kośćiele pogrzebieni nie będą? M. Bynamniey; bowiem świát wszytek iest Kośćiołem spráwiedliwym/ ná ktorym wierni mieszkáią. V. A pomaga co/ gdy w Kośćiołách pochowani bywáią. M. Tym ktorzy w mękách czyścowych są/ to pomaga/ ze się zá nie modlą/ ktorzy z niemi wespoł odpoczywáią/ y ktorzy do Kośćiołá ná modlitwy przychodzą. V. A złym co pomaga/ w poświęconey źiemi bydź pogrzebionemi? M. Iest im bárzo ćiężko/ mieć wespoł ćiáłá pogrzebione z temi
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 12
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
list pisał; vide Bzouium in propagine Sancti Hyacinthi. W Kapitularzu jest grób wymurowany Braciej Zakonnych/ w tym odpowczywa ciał Zakonnych barzo wiele/ miedzy któremi te Błogosławionych ciała są: Dominika z Secemina Kanclerza Kościoła Gnieźnieńskiego/ i B. Rudolfa Prowincjała tegoż Zakonu/ obaj Doctores Theologiae et Iuris vtriusq; jednego dnia zmarli i pochowani w jednym grobie Roku 1519. jest ta o nich tradycja że po śmierci naleziono ich wzajem się obłapionych: toby miłość sprawiła którą oni za żywota zsobą zachowali/ jako wyświadcza ich Epithapium w ten sens: Hoc compressi lapide Beati manes requiescunt, etc. Nie godzi się i tu pamiętnych Starców przepomnieć/ a zwłaszcza
list pisał; vide Bzouium in propagine Sancti Hyacinthi. W Kápitularzu iest grob wymurowány Bráćiey Zakonnych/ w tym odpowczywa ćiał Zakonnych bárzo wiele/ miedzy ktoremi te Błogosłáwionych ćiáłá są: Dominiká z Seceminá Kánclerzá Kośćiołá Gnieźnieńskiego/ y B. Rudolphá Prowinciałá tegoż Zakonu/ obay Doctores Theologiae et Iuris vtriusq; iednego dniá zmárli y pochowáni w iednym grobie Roku 1519. iest tá o nich trádycya że po śmierći náleźiono ich wzáiem się obłápionych: toby miłość spráwiłá ktorą oni zá żywotá zsobą záchowáli/ iáko wyświádcza ich Epithapium w ten sens: Hoc compressi lapide Beati manes requiescunt, etc. Nie godźi się y tu pámiętnych Stárcow przepomnieć/ á zwłaszczá
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 47
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Biskupom, jako to Bamberskiemu w Niemczech, co mu sprawili w Rzymie Święci Henryk i Cunegunda Cesarz i Cesarzowa. O Palliusz namienieni Archi-Prałaci mają się w Rzymie starać intra tres menses od swojej Konsekracyj: nosić go tylko mają w dni Solenne, w swoich tylko Diecezjach; a zaś vita suncti, z niemiż być powinni pochowani według tegoż Korwina Kanonisty. OCIEC Święty Arcybiskupom daje tytył: Fratres Venerabiles. EUROPA. o Papieżu i Patriarchach, Arcybiskupach EUROPA. o Papieżu, Arcybiskupach, Prymasach, Metropolitach
Kreuje OCIEC Święty z PRYMASÓW, to jest Pierwszych w którym Królestwie i Prowincyj Arcy-Prałatów, którzy by nad Arcybiskupami i Biskupami w tymże Królestwie i
Biskupom, iáko to Bamberskiemu w Niemczech, co mu spráwili w Rzymie Swięci Henryk y Cunegunda Cesarz y Cesarzowa. O Palliusz namienieni Archi-Prałaci maią się w Rzymie starać intra tres menses od swoiey Konsekrácyi: nosić go tylko maią w dni Solenne, w swoich tylko Diecezyach; á zaś vita suncti, z niemiż bydź powinni pochowáni według tegoż Korwina Kanonisty. OCIEC Swięty Arcybiskupom daie tytył: Fratres Venerabiles. EUROPA. o Papieżu y Patryarchach, Arcybiskupach EUROPA. o Papieżu, Arcybiskupach, Prymasach, Metropolitach
Kreuie OCIEC Swięty z PRYMASOW, to iest Pierwszych w ktorym Krolestwie y Prowincyi Arcy-Práłatow, ktorzy by nad Arcybiskupami y Biskupami w tymże Krolestwie y
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 150
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
góry Syon do Miasta, iż większego nad zwyczaj Trybutu Zakonnicy dać im nie chcieli: częścią też obawiając się jakiej dla się zdrady, jeśli by byli nie na oku Turków; częścią też zinftygowania Żydów, proszących o to przy daniu prezentow,u łakomych Turkow,aby Chrześcijanie nie deptali miejse tych, gdzie Dawid i Salomon pochowani, aliàs na miejscu Wieczerniku. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem. AZJA. O Ziemi Z. i o Jeruzalem.
Po przeniesionych z tamtąd Zakonnikach Chrześcijańskich, Turcy tam osiedli, Pałac fundowali, Klasztor swojemi osadzili Santonami, do Wieczernika bosemi chodzą nogami,nie plując; Chrześcijanów nie puszczają pod ciężkim karaniem
gory Syon do Miásta, iż większego nád zwyczáy Trybutu Zákonnicy dać im nie chcieli: częścią też obáwiáiąc się iakiey dla się zdrády, ieśli by byli nie ná oku Turkow; częścią też zinftygowánia Zydow, proszących o to przy daniu prezentow,u łákomych Turkow,aby Chrześcianie nie deptáli mieyse tych, gdźie Dáwid y Sálomon pochowáni, aliàs ná mieyscu Wieczerniku. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzalem. AZYA. O Ziemi S. y o Ieruzalem.
Po przeniesionych z tamtąd Zákonnikach Chrześciańskich, Turcy tam osiedli, Pałác fundowáli, Klasztor swoiemi osadźili Santonámi, do Wieczernika bosemi chodzą nogami,nie pluiąc; Chrześcianow nie puszczáią pod cięszkim karániem
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 533
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
też czasem miotali na groby rozmaite pachniące kwiaty i zioła/ jako lud Rzymski czynił Ścipionowi. Kładli i stawiali też w kościołach/ i na miejscach pospolitych/ rozmaite ochędostwa/ Korony/ puklerze albo tarcze/ i insze tym podobne. A ci którzy nie mogli mieć takich pogrzebów/ dla wielkich i nieoszacowanych kosztów/ bywali pochowani w nocy albo wieczorem od grubarzów. ci oblekli w białą szatę umarłego/ a powinny jego nabliższy zamykał mu oczy/ a po małym czasie otwierali komorę/ i dopszczono wchodzić wszystkim domownikom i sąsiadom/ a z tamtych czterej albo trzej wołali go wielkim głosem po trzy kroć/ potym go ciepłą wodą omyli/ a dziedzic domu
też czásem miotali ná groby rozmaite pachniące kwiáty y źiołá/ iáko lud Rzymski czynił Scipionowi. Kłádli y stáwiáli też w kośćiołách/ y ná mieyscách pospolitych/ rozmáite ochędostwá/ Korony/ puklerze álbo tarcze/ y insze tym podobne. A ći ktorzy nie mogli mieć tákich pogrzebow/ dla wielkich y nieoszácowánych kosztow/ bywáli pochowáni w nocy álbo wieczorem od grubárzow. ći oblekli w białą szátę umárłego/ á powinny iego nabliższy zámykał mu oczy/ á po máłym czáśie otwieráli komorę/ y dopsczono wchodźić wszystkim domownikom y sąśiádom/ á z támtych czterey albo trzey wołáli go wielkim głosem po trzy kroć/ potym go ćiepłą wodą omyli/ á dźiedźic domu
Skrót tekstu: CesPiel
Strona: 38
Tytuł:
Pielgrzym włoski
Autor:
Franciszek Cezary
Drukarnia:
Drukarnia dziedziców Jakuba Siebeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614