, od Boga wzięty; Pod nim siedzi Najaśniejsza Królowa, Pani dzisiejsza, Którą tak koronowano, Jako tam wymalowano. Przy gangach są lutnistowie, Trębacze, bębenistowie, Różne stany, Włoszy, Niemcy, Francuz, patrzą cudzoziemcy.
Tamże znowu malowanie, Buczne konterfetowanie: Pierworodzonego krzciny Syna, królewskiej dzieciny. Przy połogu podarunki Niosą mu różne, darunki We złocie; nad nim korona, Spuszcza się na głowę ona. Tryjumfują CECYLIJEJ Jak Najaśniejszej Lilijej, Gdzie napierwej był jej przyjazd, Malarską sztuką, i odjazd; W nim tryjumfy wyrażono, Wszystko, co było włożono. Pokój z pokoju nakoło Widzieć, co się dzieje wkoło. Tam obicia
, od Boga wzięty; Pod nim siedzi Najaśniejsza Królowa, Pani dzisiejsza, Którą tak koronowano, Jako tam wymalowano. Przy gangach są lutnistowie, Trębacze, bębenistowie, Różne stany, Włoszy, Niemcy, Francuz, patrzą cudzoziemcy.
Tamże znowu malowanie, Buczne konterfetowanie: Pierworodzonego krzciny Syna, królewskiej dzieciny. Przy połogu podarunki Niosą mu różne, darunki We złocie; nad nim korona, Spuszcza się na głowę ona. Tryjumfują CECYLIJEJ Jak Najaśniejszej Lilijej, Gdzie napierwej był jej przyjazd, Malarską sztuką, i odjazd; W nim tryjumfy wyrażono, Wszystko, co było włożono. Pokój z pokoju nakoło Widzieć, co się dzieje wkoło. Tam obicia
Skrót tekstu: JarzGośc
Strona: 80
Tytuł:
Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy
Autor:
Adam Jarzębski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne, opisy podróży
Tematyka:
architektura, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1643
Data wydania (nie wcześniej niż):
1643
Data wydania (nie później niż):
1643
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ignacy Chrzanowski, Władysław Korotyński
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1909
ma. Jeśli zaś (mowisz) nabożna/ to będzie długo w Kościele siadać/ i rokować nie wiedzieć czym. Jeśli kogo chwali/ to znać w nim się kocha. Jeśli gani/ to pokrywając przed Mężem z kochania czyni to. Jeśli umie czytać/ pisać/ grać/ to listki/ to świstki/ to podarunki. Nieumieli/ to znajdzie Sekretarza co jej przeczyta i napisze. Jeśli jednemu słudze wszytko rozkazuje/ to w nim znać się kocha; jeśli nie? to go znać ochronia. Już mi i głowy i słów nie staje/ bo o takim torzu coby tak bardzo nie dowierzał Zonie/ prawiem nie słychała;
ma. Ieśli záś (mowisz) nabożna/ to będźie długo w Kośćiele śiádáć/ y rokowáć nie wiedźieć czym. Ieśli kogo chwali/ to znáć w nim się kocha. Ieśli gáni/ to pokrywáiąc przed Mężem z kochánia czyni to. Ieśli umie czytáć/ pisáć/ gráć/ to listki/ to świstki/ to podarunki. Nieumieli/ to znáydźie Sekretarzá co iey przeczyta y napisze. Ieśli iednemu słudze wszytko rozkázuie/ to w nim znáć się kocha; ieśli nie? to go znáć ochronia. Iuż mi y głowy y słow nie stáie/ bo o tákim thorzu coby ták bárdzo nie dowierzał Zonie/ prawiem nie słycháłá;
Skrót tekstu: GorzWol
Strona: 27
Tytuł:
Gorzka wolność młodzieńska
Autor:
Andrzej Żydowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1670 a 1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1700
się, bez opisanych zaś fundamentów trudno w nich postępować z Pożytkiem pożądanym. A ponieważ też Najaśniejszego Króla J.M. Pruskiego Miłościwa wola pilno ku temu zamierza, aby Rodzicom i Opiekunom Akademików w Akademii przebywających Kosztów potrzebnych nie przyczyniać albo wywyższać, ani Depensów niepotrzebnych i Egzorbitancyj nie czynić; Tedy nie tylko wszelkie i wszytkie Podarunki, prócz naterminowanych Pieniędzy wstepnych, które semel pro semper dają się, Komuby kolwiek i pod jakimkolwiek pretekstem i nazwiskiem stawać zię mogły, oraz ze wszytkimi biesiadami i innymi takowymi depesnami niepotrzebnymi surowo zakazują się, ale też Dyrektór ostro obliguje się pod własną winą swoją zabiegać temu, aby żadem Akademik bez Pozwolenia jego u kupców
śie, bez opisánych zaś fundámentow trudno w nich postępowáć z Pożytkiem pożądánym. A ponieważ też Náiáśnieyszego Krola J.M. Pruskiego Miłośćiwa wola pilno ku temu zámierza, aby Rodźicom y Opiekunom Akádemikow w Akádemii przebywáiących Kosztow potrzebnych nie przyczyniáć álbo wywyższáć, áni Depensow niepotrzebnych y Exorbitáncyi nie czynić; Tedy nie tylko wszelkie y wszytkie Podárunki, procz náterminowánych Pieniędzy wstepnych, ktore semel pro semper dáią śię, Komuby kolwiek y pod iákimkolwiek praetextem y názwiskiem stawáć źię mogły, oraz ze wszytkimi bieśiádámi y innymi tákowymi depesnámi niepotrzebnymi surowo zákázuią śię, ále też Dyrektor ostro obliguie śię pod własną winą swoią zábiegáć temu, áby żadem Akádemik bez Pozwolenia iego u kupcow
Skrót tekstu: NotAk
Strona: 9
Tytuł:
Notifikacja o niniejszym Królewskiej Akademii Rycerskiej w Legnicy postanowieniu
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Karol Wilhelm Gras
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1749
Data wydania (nie wcześniej niż):
1749
Data wydania (nie później niż):
1749
od klątwy był uwolniony/ acz potym raczej darami sobie chciał zjednać Papieża w tymże błocie trwając Adelfonsus: ale nie przełąmał opoki/ i tak w klątwie znowu został. Wiek 12. Rok P. 1198. Innocen. III. 1. Aleks. Angela 4. 3. Adelfons Król Legionu Kazidodca. 4. Podarunki piekne od Papieża Królowi Angielskiemu dane.
W Anglii panował szczęśliwie Rychard Król/ któremu Innocencjusz przez Biskupa Luksowieńskiego przesłal cztery złote pierścienie/ ze czterema drogemi kamieńmi: Szafirem/ Szmaragdem/ Granadem i Topazjuszem/ w liście do niego pisanym piękny mu tego upominku wykład dając: że mu przez okrągłość pierścieni wieczność przypominał/ która początku i
od klątwy był uwolniony/ ácz potym raczey dárámi sobie chćiał ziednáć Papieżá w tymże błoćie trwáiąc Adelfonsus: ále nie przełąmał opoki/ i ták w klątwie znowu został. Wiek 12. Rok P. 1198. Innocen. III. 1. Alex. Angela 4. 3. Adelphons Krol Legionu Káźidodcá. 4. Podárunki piekne od Papieżá Krolowi Angielskiemu dáne.
W Anglii pánował szczęśliwie Rychárd Krol/ ktoremu Innocencyusz przez Biskupá Luxowienskiego przesłal cztery złote pierśćienie/ ze czteremá drogemi kámieńmi: Száfirem/ Szmárágdem/ Gránadem i Topázyuszem/ w liśćie do niego pisánym piękny mu tego upominku wykład dáiąc: że mu przez okrągłość pierśćieni wieczność przypominał/ ktora początku i
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 2
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
. Fukseński też Komes/ Albigensów obrońca/ z Kościołem się Świętym pojednał. 7. Przysięga Sędziów Hiszpańskich, przeciw podarunków braniu.
W Hiszpanii Król Legionu/ Adelfonsus/ poprzysiągł wszytkich Sędziów/ w swym Królestwie/ aby najmniejszego podarunku/ na sądach nie brali/ ale raczej im/ z Królewskiego skarbu/ hojnie rozdawał/ że podarunki sądów sprawiedliwości nie psowały. Tenże Król Maurów miasto obległ/ i dostał go/ a Ferdynand król Kasztele w ich ziemię wpadszy/ wszytko ogniem i żelazem pustoszył. Jakub zaś Król Aragoński nazwany Fortunatus, dla dzielności i szczęścia w sprawach/ który też to imię Jakuba/ miał sobie dane/ że/ jako jest wyżej
. Fuxeński też Komes/ Albigensow obrońcá/ z Kośćiołem się Swiętym poiednał. 7. Przyśięgá Sędźiow Hiszpáńskich, przećiw podarunkow brániu.
W Hiszpánii Krol Legionu/ Adelphonsus/ poprzyśiągł wszytkich Sędźiow/ w swym Krolestwie/ áby naymnieyszego podárunku/ ná sądách nie bráli/ ále raczey im/ z Krolewskiego skárbu/ hoynie rozdawał/ że podárunki sądow sprawiedliwośći nie psowáły. Tenże Krol Maurow miásto obległ/ i dostał go/ á Ferdynánd krol Kástelle w ich źiemię wpadszy/ wszytko ogniem i żelázem pustoszył. Iákub záś Krol Arrágoński názwány Fortunatus, dla dźielności i szczęśćia w sprawach/ ktory też to imię Iakuba/ miał sobie dane/ że/ iáko iest wyżey
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 66
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
Przywozi z krajów to czego u nas i wśród Polski dostanie: Niemoda. Ale taki rarytet którego jeszcze dotąd i Niewidziała Polska. to jest specjał. Niech się odważny Jazon złotym popisuje Runem. po które do kolfida rezolwował się czyniąc to dla swojej. Niech Hippomenes przez wyrznienie złotego jabłba gładką pozyskuje przyjazn Atlanty ale tamte podarunki z tym wchodzić niemogą w Paragon. Czemuz? Bo to tam były te specjały żadnego wsobie niemające rarytetu ale z samego tylko zrobione złota. Tu zaś poszczycić się mogę że oddaję Imieniem Brata mego tak nie zwyczajny praezent, którego pewnie w królewskich ani w Cesarskich nie znajdzie skarbnicach którego równego i sama na cały świat
Przywozi z kraiow to czego u nas y wsrod Polski dostanie: Niemoda. Ale taki rarytet ktorego ieszcze dotąd y Niewidziała Polska. to iest specyiał. Niech się odwazny Iazon złotym popisuie Runem. po ktore do kolfida rezolwował się czyniąc to dla swoiey. Niech Hippomenes przez wyrznienie złotego iabłba gładką pozyskuie przyiazn Attlanty ale tamte podarunki z tym wchodzić niemogą w Paragon. Czemuz? Bo to tam były te specyały zadnego wsobie niemaiące rarytetu ale z samego tylko zrobione złota. Tu zas poszczycić się mogę że oddaię Imięniem Brata mego tak nie zwyczayny praezent, ktorego pewnie w krolewskich ani w Cesarskich nie znaydzie skarbnicach ktorego rownego y sama na cały swiat
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 80v
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688
trudno wyciągnąć co się raz dobrze w sercu zawarło/ ale nie bez bólu serca/ które z początku rożą przyjmuje/ a potym tarny kolące czuje/ to jest/ okrutne swego sumnienia utrapienie. Nie tak jest przykry tarń wbity w nogę choć w drodze idącemu/ jako te bodźce które sumnienie kolą. Więc też i wonne podarunki chociaż namilszej abo namilszego w Chrystusie/ nie wonno często tracą/ lubo z początku cieszą uciesznie. Wychodzi często duszy zaraża z takich wonności. A co nawiększa że lubo ręka brata miłego/ lubo też siostry miłej takie wonności podaje/ bywa częstokroć i w tych zaraza. A jeszcze arcy większe podziwienie/ że więc rodzicom nie
trudno wyćiągnąć co się raz dobrze w sercu záwarło/ ale nie bez bolu sercá/ ktore z początku rożą przyimuie/ á potym tarny kolące czuie/ to iest/ okrutne swego sumnienia vtrapienie. Nie ták iest przykry tarń wbity w nogę choć w drodze idącemu/ iáko te bodźce ktore sumnienie kolą. Więc też y wonne podárunki choćiaż namilszey ábo namilszego w Chrystuśie/ nie wonno często tracą/ lubo z początku ćieszą vćiesznie. Wychodźi często duszy záraża z tákich wonnośći. A co nawiększa że lubo ręká brátá miłego/ lubo też śiostry miłey tákie wonnośći podáie/ bywa częstokroć y w tych zarázá. A ieszcze árcy większe podźiwienie/ że więc rodźicom nie
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 248
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
Krzyża. Wieńce co czynią w ludziach. Ozdoba z Krzyża. JEZUS w dzieciństwie do cierpienia ochotny. Ozdoba z Krzyża Świat nie wolą i tarasem. Ozdoba Niewolnicy w jakim ucisku? z Krzyża. W niewoli świata ozdoba z Krzyża. Ozdoba Kto wolny kto nie? z Krzyża. Niewolnicy świata. Skryte podὰrunki. Ozdoba Podarunki złym afektem dane co czynią. z Krzyża. JEZUS Królem świata. Ozdoba Królestwa co są? Panowie często tyrani. Jud. 9. z Krzyża Ozdoba Państwa szczęśliwe dla miłości zobopolnej z Panem. z Krzyża. Ćiernie uroki odpędzą. JEZUS lekarzem urok czyniących. Ozdoba uroczyć nikt nie może Jezusa dla korony z ciernia.
Krzyżá. Wieńce co czynią w ludźiách. Ozdobá z Krzyżá. IEZVS w dźiećiństwie do ćierpienia ochotny. Ozdobá z Krzyżá Swiát nie wolą y tarásem. Ozdobá Niewolnicy w iákim vćisku? z Krzyżá. W niewoli świátá ozdobá z Krzyżá. Ozdoba Kto wolny kto nie? z Krzyżá. Niewolnicy świátá. Skryte podὰrunki. Ozdobá Podárunki złym affektem dáne co czynią. z Krzyżá. IEZVS Krolem świátá. Ozdobá Krolestwá co są? Pánowie często tyrani. Iud. 9. z Krzyżá Ozdobá Páństwá szczęsliwe dla miłosci zobopolney z Pánem. z Krzyżá. Ćiernie vroki odpędzą. IEZVS lekárzem vrok czyniących. Ozdobá vroczyć nikt nie może Iezusá dla korony z ćiernia.
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 302
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
niebieskie są trwałe. Słodycz ziemska nie trwała. 370. Pociecha w niebie z umartwienia. 690. Słodycz największa duszy w boleściach. 61. Słodki Jezus człowiekowi. 488. Co za słodyczy zażywał Jezus. 582. Umie Jezus gorzkość w słodycz obrócić. 487. Bez uciechy cierpieć ciężko. 675. Patrz umartwienie. Podarunki skryte. Podarunki złym afektem dane co czynią. 268. Podły w postaci świetny niebu. 42. Pogebek Jezusów pokoj ludziom. 91. Policzek Jezusa ludzie zastępuje. 90. Twarz Jezusowa uderzeniem rumiana. 90 W biciu Jezus twarzy nie mieni. 237. Pojmany JEZUS nie prosi obrony. 37. Przy pojmaniu świetny
niebieskie są trwáłe. Słodycz źiemska nie trwáła. 370. Poćiechá w niebie z vmartwienia. 690. Słodycz naywiększa duszy w boleśćiách. 61. Słodki Iezus człowiekowi. 488. Co za słodyczy zażywał Iezus. 582. Vmie Iezus gorzkość w słodycz obroćić. 487. Bez vćiechy cierpieć ćiężko. 675. Pátrz vmartwienie. Podárunki skryte. Podárunki złym affektem dáne co czynią. 268. Podły w postáći świetny niebu. 42. Pogebek Iezusow pokoy ludźiom. 91. Policzek Iezusá ludźie zastępuie. 90. Twarz Iezusowá vderzeniem rumiana. 90 W bićiu Iezus twarzy nie mieni. 237. Poimány IEZVS nie prośi obrony. 37. Przy poimániu świetny
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 711
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
. Słodycz ziemska nie trwała. 370. Pociecha w niebie z umartwienia. 690. Słodycz największa duszy w boleściach. 61. Słodki Jezus człowiekowi. 488. Co za słodyczy zażywał Jezus. 582. Umie Jezus gorzkość w słodycz obrócić. 487. Bez uciechy cierpieć ciężko. 675. Patrz umartwienie. Podarunki skryte. Podarunki złym afektem dane co czynią. 268. Podły w postaci świetny niebu. 42. Pogebek Jezusów pokoj ludziom. 91. Policzek Jezusa ludzie zastępuje. 90. Twarz Jezusowa uderzeniem rumiana. 90 W biciu Jezus twarzy nie mieni. 237. Pojmany JEZUS nie prosi obrony. 37. Przy pojmaniu świetny JEZUS. 40
. Słodycz źiemska nie trwáła. 370. Poćiechá w niebie z vmartwienia. 690. Słodycz naywiększa duszy w boleśćiách. 61. Słodki Iezus człowiekowi. 488. Co za słodyczy zażywał Iezus. 582. Vmie Iezus gorzkość w słodycz obroćić. 487. Bez vćiechy cierpieć ćiężko. 675. Pátrz vmartwienie. Podárunki skryte. Podárunki złym affektem dáne co czynią. 268. Podły w postáći świetny niebu. 42. Pogebek Iezusow pokoy ludźiom. 91. Policzek Iezusá ludźie zastępuie. 90. Twarz Iezusowá vderzeniem rumiana. 90 W bićiu Iezus twarzy nie mieni. 237. Poimány IEZVS nie prośi obrony. 37. Przy poimániu świetny IEZVS. 40
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 711
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636