nie była Species Drzew jabłka rodzących, tojest ani Jabłoń, Cytr, ani Pomarańcza, ani Morela, ani Broskwinia, ale jakiś rodzaj osobliwy, od wyliczonych dystyngwowany; alias gdy by ich takich wiele było w Rajskim Ogrodzie, toby Adam z Ewą nie tykając zakazanęgo in individuô drzewa, mogliby byli gustu dociec na podobnych, a tak pokusnika oszukać, a BOGA nie obrazić, jako raciocynują Salianus, Cornelius a lapide i Tirynus. JABŁKA też SODOMSKIE na pozór piękne wewnętrz pełne prochu i popiołu, czyli się znajdują i gdzie? dałem o tym rezolucją z Autorów pod tytułem Dubitantius, traktując o Lota żonie.
JAWOR w cudzych krajach
nie była Species Drzew iabłka rodzących, toiest ani Iabłoń, Cytr, ani Pomarańćza, ani Morela, ani Broskwinia, ale iakiś rodzay osobliwy, od wyliczonych distyngwowany; alias gdy by ich takich wiele było w Rayskim Ogrodzie, toby Adam z Ewą nie tykaiąc zakazanęgo in individuô drzewa, mogliby byli gustu dociec na podobnych, a tak pokusnika oszukać, a BOGA nie obrazić, iáko raciocynuią Salianus, Cornelius a lapide y Tirinus. IABŁKA też SODOMSKIE na pozor piękne wewnętrz pełne prochu y popiołu, czyli się znayduią y gdzie? dałem o tym rezolucyą z Autorow pod tytułem Dubitantius, traktuiąc o Lota żonie.
IAWOR w cudzych kraiach
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 641
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
do skarbu, gdybym był securus tych Deputatów do skarbu, gdybym był securus tych Deputatów wierności, ale kiedy wiem continua praxi; Najprzód: że łatwo Podskarbiemu Marszałka Poleskiego ująć w tym, że upatrzonych od Podskarbiego, i jemu przychylnych naznaczy do tej Deputacyj Posłów. Tym że sposobem i Króla uprosi, aby mu podobnych z Senatu naznaczono, tychże samych różnemi ujmuje sposobami. Jakoż tych Deputatów ma być i wierne słuchanie, i słuszna relacja? kiedy to, co movere suspicionem niesłuszności może opuści się; a to się powie z wielka eksagieracją, coby słuchane być niepowinno. Kwestia
3tio ta konfuzja i tumult, o którym w
do skarbu, gdybym był securus tych Deputatow do skarbu, gdybym był securus tych Deputatow wiernośći, ále kiedy wiem continua praxi; Nayprzod: że łatwo Podskarbiemu Marszałká Poleskiego uiąć w tym, że upatrzonych od Podskarbiego, y iemu przychylnych náznáczy do tey Deputacyi Posłow. Tym że sposobem y Krolá uprośi, áby mu podobnych z Senatu naznaczono, tychże sámych rożnemi uymuie sposobami. Jákoż tych Deputatow ma być y wierne słuchánie, y słuszna relacya? kiedy to, co movere suspicionem niesłusznośći może opuśći się; á to się powie z wielka exagieracyą, coby słuchane być niepowinno. KWESTYA
3tió tá konfuzya y tumult, o ktorym w
Skrót tekstu: RadzKwest
Strona: 156
Tytuł:
Kwestie polityczne
Autor:
Franciszek Radzewski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
ich stworzył? M. Na ozdobę cudownych dzieł swoich/ jako bowiem malarz czarnej zażywa w malowaniu farby/ aby tym samym insze wydatniejsze były/ tak w porównaniu złych/ sprawiedliwi jaśniejszemi stawają się. V. Czemu Bóg na miejsce ich nie stworzył inszych? M. Aniołów nie miała być naprawa zgubionych/ tylko przez im podobnych/ gdyby byli w łasce przetrwali/ bez zmazy grzechowej w nich upatrzonej/ co była niepodobna/ swym sposobem/ bowiem raz zgrzeszyli. Psal. 10. Ioan. 6. Trudności Teologicznych. Objaśnienie Wiedząsz Czarci wszystko?
M. Z darów przyrodzonych nic nie utracili/ przetoż im wszyscy który z nich natury/ tym
ich stworzył? M. Ná ozdobę cudownych dźieł swoich/ iáko bowiem málarz czarney záżywa w málowániu fárby/ áby tym sámym insze wydátnieysze były/ ták w porownániu złych/ spráwiedliwi iáśnieyszemi stawáią się. V. Czemu Bog ná mieysce ich nie stworzył inszych? M. Anyołow nie miáłá bydź napráwá zgubionych/ tylko przez im podobnych/ gdyby byli w łásce przetrwáli/ bez zmázy grzechowey w nich vpátrzoney/ co byłá niepodobna/ swym sposobem/ bowiem raz zgrzeszyli. Psal. 10. Ioan. 6. Trudnośći Theologicznych. Obiáśnienie Wiedząsz Czárći wszystko?
M. Z dárow przyrodzonych nic nie vtráćili/ przetoż im wszyscy ktory z nich nátury/ tym
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 16
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
dworem Jeździ, choćby drążkowym zostać senatorem; Bogaty być bogatszym, choć mu już drżą nogi; Jeden tylko nie chce być uboższym ubogi. Jedna, żeby królować w niebie, cnota, z Bogiem, Żeby człek duszę zbawić mógł, leży odłogiem. 298. CUDZEJ PRACE OBMOWCA ABO CENZOR NIEPROSZONY NA TOŻ DRUGI RAZ
Widzieć podobnych i dziś tak wiele zoilów, Którzy paragonują z orłami motylów: Ani się ludzi wstydzą, ani Boga boją, Przez cudzą hańbę z pracą chcąc popisać swoją. Niech odpuści Erasmus, przez urazy rzekę, Wielkiego człeka że śmie taksować, Senekę, Choć się na to wszytek świat mądrych ludzi zgodzi, Że w cnocie i
dworem Jeździ, choćby drążkowym zostać senatorem; Bogaty być bogatszym, choć mu już drżą nogi; Jeden tylko nie chce być uboższym ubogi. Jedna, żeby królować w niebie, cnota, z Bogiem, Żeby człek duszę zbawić mógł, leży odłogiem. 298. CUDZEJ PRACE OBMOWCA ABO CENZOR NIEPROSZONY NA TOŻ DRUGI RAZ
Widzieć podobnych i dziś tak wiele zoilów, Którzy paragonują z orłami motylów: Ani się ludzi wstydzą, ani Boga boją, Przez cudzą hańbę z pracą chcąc popisać swoją. Niech odpuści Erasmus, przez urazy rzekę, Wielkiego człeka że śmie taksować, Senekę, Choć się na to wszytek świat mądrych ludzi zgodzi, Że w cnocie i
Skrót tekstu: PotMorKuk_III
Strona: 173
Tytuł:
Moralia
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty, pieśni
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
— jej końca. Był za mojego wieku, także rodem z Judy, Teodas, frantowskimi który wonczas cudy Wielką rzecz Izraela do siebie przywabił; Lecz skoro go starosta pojmawszy zabił, Rozsypali się owi, co wiedzieć gdzie który. W kilka lat po nim Judasz Galilejczyk wtóry Takimże się prorokiem między ludźmi zrobił, Także podobnych sobie uczniów przysposobił; Zginął i ten niedługo, i jego złe siemię. Cóż było dalej? Niedźwiedź zdechł, dudy o ziemię! Nie ma gruntu, kto prawdy choć uchyli tyłkiem: Prawda jest córką czasu, czas nieprawdzie wilkiem, Zginie Bogu przeciwny; kto się z Bogiem zgadza, Pewnie wygra, niechaj mu cały
— jej końca. Był za mojego wieku, także rodem z Judy, Teodas, frantowskimi który wonczas cudy Wielką rzecz Izraela do siebie przywabił; Lecz skoro go starosta poimawszy zabił, Rozsypali się owi, co wiedzieć gdzie który. W kilka lat po nim Judasz Galilejczyk wtóry Takimże się prorokiem między ludźmi zrobił, Także podobnych sobie uczniów przysposobił; Zginął i ten niedługo, i jego złe siemię. Cóż było dalej? Niedźwiedź zdechł, dudy o ziemię! Nie ma gruntu, kto prawdy choć uchyli tyłkiem: Prawda jest córką czasu, czas nieprawdzie wilkiem, Zginie Bogu przeciwny; kto się z Bogiem zgadza, Pewnie wygra, niechaj mu cały
Skrót tekstu: PotZmartKuk_I
Strona: 630
Tytuł:
Dialog o zmartwychwstaniu pańskim.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1676
Data wydania (nie wcześniej niż):
1676
Data wydania (nie później niż):
1676
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
z tej mojej Informacjej odbiera pożytki. We wszytkim starym i doświadczonym Gospodarzom daje się pod korektę: Na młodszych mniej dbam Cenzurę, a osobliwie na tych, którzy wprzód Gospodarować chcą drugim naganę dając, niż się Gospodarstwa nauczyli. A tacy nie insi będą, tylko chełpliwi, i siła o swojej umiejętności rozumiejący Mędrkowie. Tym podobnych w ten sposób opisał Alstedius. Arrogantia, seu manis eruditionis persuasio, adeò plerorum[...] animos occupat; Vt Theologiae quidem studiosi concionentur, antequam Biblia legerunt: Iurisprudentiae autem dediti dicant causas, antequam Institutiones á primo salutarunt vel aspexerunt limine: Medicinae studiosi misceant opium, antequam quid sit apium nouerunt: &c &c. Arytmetyczne także wzwyż
z tey moiey Informácyey odbiera pożytki. We wszytkim stárym y doświádczonym Gospodarzom dáie się pod korrektę: Ná młodszych mniey dbam Censurę, á osobliwie ná tych, ktorzy wprzod Gospodárowáć chcą drugim nagánę dáiąc, niż się Gospodárstwá náuczyli. A tácy nie inśi będą, tylko chełpliwi, y śiłá o swoiey vmieiętnośći rozumieiący Mędrkowie. Tym podobnych w ten sposob opisał Alstedius. Arrogantia, seu manis eruditionis persuasio, adeò plerorum[...] animos occupat; Vt Theologiae quidem studiosi concionentur, antequam Biblia legerunt: Iurisprudentiae autem dediti dicant causas, antequam Institutiones á primo salutarunt vel aspexerunt limine: Medicinae studiosi misceant opium, antequam quid sit apium nouerunt: &c &c. Arithmetyczne tákźe wzwysz
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 84
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675