zemsty mają, człowiek zaś niepasyjonalną uwagą miarkować swoje czynienia powinien, bo siła traci, kto się na impet i azard daje. Porwać się zapalczywie i uczynić co w nieuważnej prędkości jest rzecz początków prędkich, ale nie rychłego końca, bo zemsty siła i moc górująca się przez wiele zabójstw często się aż na dziesiątym zwykła opierać pokoleniu. Lepiej, miły junaku, wskórasz, że spuścisz z brawury niepotrzebnej i dasz się w pasyjach swoich na rozsądek trzeciego. W pojedynku niepewna satysfakcja, bo tam szczęście kraje. To też nie jest tak straszna figura, że na wąsy dmuchasz, na łeb wydupiony półsałasza wdziejesz, wylot na kark zarzucisz, cybuch za kołnierz
zemsty mają, człowiek zaś niepasyjonalną uwagą miarkować swoje czynienia powinien, bo siła traci, kto się na impet i azard daje. Porwać się zapalczywie i uczynić co w nieuważnej prędkości jest rzecz początków prędkich, ale nie rychłego końca, bo zemsty siła i moc górująca się przez wiele zabójstw często się aż na dziesiątym zwykła opierać pokoleniu. Lepiej, miły junaku, wskórasz, że spuścisz z brawury niepotrzebnej i dasz się w pasyjach swoich na rozsądek trzeciego. W pojedynku niepewna satysfakcyja, bo tam szczęście kraje. To też nie jest tak straszna figura, że na wąsy dmuchasz, na łeb wydupiony półsałasza wdziejesz, wylot na kark zarzucisz, cybuch za kołnierz
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 184
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
dwóch rąk na krzyż złożonych.
KARMELITÓW Zakon, fundowany od Z. Eliasza Proroka przed Narodzeniem Chrystusowym, a reformowany ad Legem Chrysti po Narodzeniu jego. W Europie poznany R. 1120 według drugich 1201. Origo Zakonu tego starożytnego, słusznie antiquae Observantiae zwanego, ta jest w Autorach. Jest Góra KarmelUS w Judzkiej Ziemi w Pokoleniu Issachar nad Morzem Charmel długo się ciągnąca, na której Eliasz Prorok czysty, bezżenny (jako Z. Hieronimowi i Ambrożemu konstat) w kontemplacyj rzeczy Niebieskich mając wiele Dyscypułów którzy się zwali Filii Profetarum, stamtąd przechodził się do Galgalis, do Betel, do Jerycho, Klasztory tam swoje wizytujący, najwięcej jednak mieszkający na Karmelu z
dwoch rąk ná krzyż złożonych.
KARMELITOW Zakon, fundowany od S. Eliasza Proroka przed Narodzeniem Chrystusowym, á reformowany ad Legem Christi po Narodzeniu iego. W Europie poznany R. 1120 według drugich 1201. Origo Zakonu tego starożytnego, słusznie antiquae Observantiae zwanego, tá iest w Autorách. Iest Gora CARMELUS w Iudzkiey Ziemi w Pokoleniu Issachar nad Morzem Charmel długo się ciągnąca, ná ktorey Eliasz Prorok czysty, bezżenny (iako S. Hieronimowi y Ambrożemu constat) w kontemplacyi rzeczy Niebieskich maiąc wiele Discypułow ktorzy się zwali Filii Prophetarum, ztamtąd przechodził się do Galgalis, do Bethel, do Iericho, Klasztory tam swoie wizytuiący, naywięcey iednak mieszkaiący nà Karmelu z
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1037
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
po terminie tym Sceptrum, termin Dux, toć tu o Królowanin, Rządzeniu, nie o aflikcyj dyskurs jest.
Na słowa w tejże samej probacyj położone owe: Donec veniat qui mittendus est, odpowiadają żydzi, że w Hebrajskim tekście miasto mittendus, położone słowo Schilon, albo Silo Miasto, znaczące misionem, leżące w Pokoleniu Efraim, gdzie (powiadają) Saul pierwszy Król namazany na Królestwo, aby sens był taki im faworyzujący: Póki nie nastanie Król w Silo Mieście namazany. Ale i ta interpretacja kłamliwa, bo Saul namazany na Królest wo w Mieście Maspha bliskim Miastu Silo 1 Regum 10. Et vocavit Samuel Puerum (Saula) ad Dominum
po terminie tym Sceptrum, termin Dux, toć tu o Krolowanin, Rządzeniu, nie o afflikcyi dyskurs iest.
Na słowa w teyże samey probacyi położone owe: Donec veniat qui mittendus est, odpowiádaią żydzi, że w Hebrayskim texcie miasto mittendus, położone słowo Schilon, albo Silo Miasto, znaczące missionem, leżące w Pokoleniu Ephraim, gdzie (powiadaią) Saul pierwszy Krol namázany na Krolestwo, aby sens był táki im faworyzuiący: Poki nie nastanie Krol w Silo Mieście namazany. Ale y ta interpretacya kłamliwa, bo Saul namazany na Krolest wo w Mieście Maspha bliskim Miastu Silo 1 Regum 10. Et vocavit Samuel Puerum (Saula) ad Dominum
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1081
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, Kraj Palestyński, Arabii, i Egiptowi pograniczny, za Jordanem rzeką leżący, po pod górą Libanu od Cezarei Filipowej; a za Tyberiusza Cesarza na tytuł Tetrarchii wyniesiony. Obywatele tutejsi, zwali się, to Peraei, to Ituraei. TRACHONITIS, albo Trachonitida, Kraj tak rzeczony od ostrych i skalistych miejse za Jordanem w Pokoleniu Manassesa, od Jordanu ku Arabii pustej rozciągniony, aż do Tyberiackiego morza, który Kraj z bliską Gaulatidą Krainą i Bataneą niżej opisaną August Cesarz do Królestwa, Heroda W. przyłączył. Wtedy Heród ten z Miasta Nadmorskiego Turris Stratonis, wystawił Miasto Cezareę Palestyńską, tak nazwawszy in Geografia Generalna i partykularna
cultum et memoriam imienia Cesarys
, Kray Palestyński, Arabii, y Egyptowi pograniczny, za Iordanem rzeką leżący, po pod gorą Libanu od Cezarei Filippowey; a za Tyberyusza Cesarza na tytuł Tetrarchii wyniesiony. Obywatele tuteysi, zwali się, to Peraei, to Ituraei. TRACHONITIS, albo Trachonitida, Kray tak rzeczony od ostrych y skalistych mieyse za Iordanem w Pokoleniu Manassesa, od Iordanu ku Arabii pustey rozciągniony, aż do Tyberiackiego morza, ktory Kray z bliską Gaulatidą Krainą y Bataneą niżey opisaną August Cesarz do Krolestwa, Heroda W. przyłączył. Wtedy Herod ten z Miasta Nadmorskiego Turris Stratonis, wystawił Miasto Cezareę Palestyńską, tak nazwawszy in Geografia Generalna y partykularna
cultum et memoriam imienia Caesaris
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 472
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
wygubieni, Matki wytracone, że same się prostituebant, albo Córki swoje. Zostały same Panny niewinne, pobrane od Izraelitów za sługi, to za Zony: tak plemie wygubione Madian. Numer: cap: 31 Geografia Generalna i partykularna
16. Od bałwana tego w tym Kraju, góra i Miasto wzieły imię Fogor, w Pokoleniu Ruhen nie daleko Moabitów. PENTAPOLIS Kraj, pięć Miast ogniem niebieskim spalonych; gdzie teraz morze Soli. Gen: 14. 3. Mare Salsissimum inaczej zwane. Numer: cap: 34. 3. Mare solitudinis, Morze martwe, Morze Orientalne. Zwało się to miejsce olim Doliną lasem zarosłą, tandem od klejowatej masy
wygubieni, Matki wytracone, że same się prostituebant, albo Corki swoie. Zostały same Panny niewinne, pobrane od Izraelitow za sługi, to za Zony: tak plemie wygubione Madian. Numer: cap: 31 Geografia Generalna y partykularna
16. Od bałwana tego w tym Kraiu, gora y Miasto wzieły imie Phogor, w Pokoleniu Ruhen nie daleko Moabitow. PENTAPOLIS Kray, pięć Miast ogniem niebieskim spalonych; gdzie teraz morze Soli. Gen: 14. 3. Mare Salsissimum inaczey zwane. Numer: cap: 34. 3. Mare solitudinis, Morze martwe, Morze Orientalne. Zwało się to mieysce olim Doliną lasem zarosłą, tandem od kleiowatey masy
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 477
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Tyberiackiego morza, nad brzegiem Jordanu. Tu Chrystus przebywał, stąd Miastem jego zwane, Math: cap: 9. 11. 2. Miasto Refugii Get, olim Filistyńskie, w którym Olbrzymi mieszkali, zwane dawno Anthedon, a za Hieronima Z. Dio Cesarea, teraz Zaf, albo Ibelim, 3. Lidda w Pokoleniu Efraim, po- Całego świata praecipue o JUDEI
tym Diospolis, aliàs Jowiszowe Miasto, tandem Z. Georgius zwane, iż tam Z. Jerzy ścięty, gdzie i Kościół jemu wystawiony, teste Guillelmo Tyrio. 4. Modyn Miasto na gorze w Pokoleniu Dan; w którym marmurowe Piramidy Machabejczyków, aliàs groby, od Symona Machabejczyka
Tyberiackiego morza, nad brzegiem Iordanu. Tu Chrystus przebywał, ztąd Miastem iego zwane, Math: cap: 9. 11. 2. Miásto Refugii Geth, olim Filistyńskie, w ktorym Olbrzymi mieszkali, zwane dawno Anthedon, a za Hieronyma S. Dio Caesarea, teraz Zaph, albo Ibelim, 3. Lidda w Pokoleniu Ephraim, po- Całego świata praecipuè o IUDEI
tym Diospolis, aliàs Iowiszowe Miasto, tandem S. Georgius zwane, iż tam S. Ierzy ścięty, gdzie y Kościoł iemu wystawiony, teste Guillelmo Tyrio. 4. Modin Miasto na gorze w Pokoleniu Dan; w ktorym marmurowe Pyramidy Máchabeyczykow, aliàs groby, od Symona Machabeyczyka
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 477
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
. Dio Cesarea, teraz Zaf, albo Ibelim, 3. Lidda w Pokoleniu Efraim, po- Całego świata praecipue o JUDEI
tym Diospolis, aliàs Jowiszowe Miasto, tandem Z. Georgius zwane, iż tam Z. Jerzy ścięty, gdzie i Kościół jemu wystawiony, teste Guillelmo Tyrio. 4. Modyn Miasto na gorze w Pokoleniu Dan; w którym marmurowe Piramidy Machabejczyków, aliàs groby, od Symona Machabejczyka wystawione, 1. Machab: cap: 13. Joannes Mariana Author świadczy, iż stoją i teraz. Tu w Judei a bardziej na górach bliskiej Fenicji Krainy, między Tripolem, a Tortozą, aliàs Antaradus Miastami było Państwo VETERYS de MONTIBUS,
. Dio Caesarea, teraz Zaph, albo Ibelim, 3. Lidda w Pokoleniu Ephraim, po- Całego świata praecipuè o IUDEI
tym Diospolis, aliàs Iowiszowe Miasto, tandem S. Georgius zwane, iż tam S. Ierzy ścięty, gdzie y Kościoł iemu wystawiony, teste Guillelmo Tyrio. 4. Modin Miasto na gorze w Pokoleniu Dan; w ktorym marmurowe Pyramidy Máchabeyczykow, aliàs groby, od Symona Machabeyczyka wystawione, 1. Machab: cap: 13. Ioannes Mariana Author świadczy, iż stoią y teraz. Tu w Iudei a bardziey na gorach bliskiey Fenicii Krainy, między Tripolem, a Tortozą, aliàs Antaradus Miastami było Państwo VETERIS de MONTIBUS,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 874
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, lubo są OO. Bernardyni, jednak w Stajence, gdzie CHRYSTUS narodził, się Mszy Z. nie miewają i żaden Kapłan Katolicki, tylko Grecy, którzy te miejsce Katolikom wydarli, dobrze Turkom zapłaciwszy. Wolno jednak nawiedzać. Blisko Betleem, na gorze są obaliny Klasztoru Z. Pauli Rzymianki. Drugie Betleem było w Pokoleniu Zabulon, Josue cap; 19. Rozumicią Geografowie, iż jedno to jest, co i Betulia w Galilei, aliàs Betleem Galilejskie na wysokiej gorze Adrichomius świadczy, że gdy on opisywał Ziemię Z. znaki tam były na polu obozu Holofernesa, który te Miasto atakując od Judyty pokonany. Iudith 6. 5. Tu jest
, lubo są OO. Bernardini, iednák w Staience, gdzie CHRYSTUS narodził, się Mszy S. nie miewáią y żaden Kapłan Katolicki, tylko Grecy, ktorzy te mieysce Katolikom wydarli, dobrze Turkom zapłaciwszy. Wolno iednak nawiedzać. Blisko Betleem, na gorze są obaliny Klasztoru S. Pauli Rzymianki. Drugie Betleem było w Pokoleniu Zabulon, Iosue cap; 19. Rozumicią Geografowie, iż iedno to iest, co y Bethulia w Galilei, aliàs Betleem Galileyskie na wysokiey gorze Adrichomius świadczy, że gdy on opisywał Ziemię S. znaki tam były na polu obozu Holofernesa, ktory te Miasto attakuiąc od Iudyty pokonany. Iudith 6. 5. Tu iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 503
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Krucjatowie wzięli byli, po większej te części Miasto; wtedy go Safadyn Sołtan Egipski zrujnował, Krucjatowie znowu zreparowali, a Saraceni odebrali, znowu oddane Krucjatóm, i zreparowane przez Z. Ludwika Króla Francuskiego, i teraz trochę splendet dla Portu samego.
Nie daleko Jafy, było Miasto LiDDA, jedne z jedenastu Toparchii Judejskich w Pokoleniu Efraim. Za czasów Z. Hieronima zwało się DIOSPOLIS, to jest Jowiszowe Miasto, zwało się i Tygrydą; naostatek nazwane Z. Georgius, iż tu ten Święty Męczennik cierpiał, i pochowany jest: gdzie mu Justynianus Cesarz wspaniały wystawił Kościół; jako świadczy Guilielmus Tyrius Iib: 7 Belli Sacri cap: 22.
Krucyatowie wzieli byli, po większey te części Miasto; wtedy go Safadyn Sołtan Egypski zruynował, Krucyátowie znowu zreparowali, a Saraceni odebrali, znowu oddane Krucyatóm, y zreparowáne przez S. Ludwika Króla Francuzkiego, y teraz troche splendet dla Portu samego.
Nie daleko Iaffy, było Miasto LYDDA, iedne z iedenastu Toparchii Iudeyskich w Pokoleniu Ephraim. Za czasów S. Hieronyma zwało się DIOSPOLIS, to iest Iowiszowe Miasto, zwało się y Tygrydą; naostatek nazwane S. Georgius, iż tu ten Swięty Męczennik cierpiał, y pochowany iest: gdzie mu Iustinianus Cesarz wspaniały wystawił Kościoł; iako świadczy Guilielmus Tyrius Iib: 7 Belli Sacri cap: 22.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 504
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
już opisałem alibi, i to trochę o nim mówi się. Było to Miasto Królewskie ludne: z imienia znaczy jednoż, co i Luna. Józef Żydowin nazywa go Ozą, Ptolemeusz Geograf Hierykiem. Jedne było z dwunastu Toparchii Żydowskich, albo Powiatów, albo Starostw, stojące w całego Świata, praecipue o JUDEI
Pokoleniu Beniamin, od Jeruzalem 150. staj, od Jordanu rzeki 60. Zwane olim i Erychą. Obalone z chodzeniem siedmiorakim koło siebie Arki Pańskiej i trąbieniem; Iosue cap: 6. gdzie Miastu temu rzeczono: Sit Civitas haec Anathema, po Hebrajsku Cherem, co znaczy rzecz BOGU tak oddaną, aby śmiercią naturalną, albo
iuż opisałem alibi, y to troche o nim mowi się. Było to Miasto Krolewskie ludne: z imienia znaczy iednoż, co y Luna. Iozef Zydowin nazywa go Ozą, Ptolemeusz Geograf Hierikiem. Iedne było z dwunastu Toparchii Zydowskich, albo Powiatow, albo Starostw, stoiące w cáłego Swiata, praecipuè o IUDEI
Pokoleniu Beniamin, od Ieruzalem 150. stay, od Iordanu rzeki 60. Zwane olim y Erichą. Obalone z chodzeniem siedmiorakim koło siebie Arki Pańskiey y trąbieniem; Iosue cap: 6. gdzie Miastu temu rzeczono: Sit Civitas haec Anathema, po Hebraysku Cherem, co znaczy rzecz BOGU tak oddaną, aby śmiercią naturalną, albo
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 506
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756