dwakoć na Tydzień. W takimże senfie i te terminy położone w Ewangelii: Una Sabbati, primá Sábbáti, to jest wjeden dzień TYGODNIA, albo w pierwszy dzień TYGODNIA, id est po Szabasie.
Dni Tygodniowe Astronomowie pewnym konsekrowali Płanetom, Egzemplo Starożytnych Pogańskich Narodów. Stąd u nich zowię się Niedziela Dies Solis, Poniedziałek Dies Lunae, Wtorek Dies Martis, Srzoda Dies Mercurii, Czwartek Dies Iovis, Piątek Dies Veneris, Sobota Dies Saturni, Ecclesiastici zaś zowią Dni Tygodniowe FERIAS, Niedzielę Dniem Pańskim, a Sobotę Sabhatum, bo ten dzień taką od samego BOGA ma denominację. Stąd, że dni byli konsekrowane Diis, nazwani też po łacinie
dwakoć na Tydzień. W takimże senfie y te terminy położone w Ewangelii: Una Sabbati, primá Sábbáti, to iest wieden dzień TYGODNIA, albo w pierwszy dzień TYGODNIA, id est po Szabasie.
Dni Tygodniowe Astronomowie pewnym konsekrowali Płanetom, Exemplo Starożytnych Pogańskich Narodow. Ztąd u nich zowię się Niedziela Dies Solis, Poniedziałek Dies Lunae, Wtorek Dies Martis, Srzoda Dies Mercurii, Czwartek Dies Iovis, Piątek Dies Veneris, Sobota Dies Saturni, Ecclesiastici zaś zowią Dni Tygodniowe FERIAS, Niedzielę Dniem Pańskim, a Sobotę Sabhatum, bo ten dzień taką od samego BOGA ma denominacyę. Ztąd, że dni byli konsekrowane Diis, názwani też po łacinie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 188
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zostaną mi 2/ dla czego piszę 2 razy 15/ summa tedy wszytkiego będzie 233 przez subtrakcją odjąwszy 2 razy 105 zostanie mi 23. III. Powiedzieć komu co czynił w który dzień. NIechaj naprzód ten przez 2 multplikuje ten dzień w który co godnego uczynił/ to jest jeżeli Niedzielę to jednę przez dwie/ jeżeli Poniedziałek to 2 przez 2/ jeżeli Wtorek to 3 jakoby trzeci dzień tegodnia przez 2/ i także inne/ do której summy niechaj 5 przyda/ którą summę niechaj potym przez 5 multiplikuje/ potym znowu też summę przez 10 multplikować/ to uczyniwszy/ niechaj ci summę powie/ od której ty na ustroniu odejmi przez subtrakcją 250
zostáną mi 2/ dla czego piszę 2 rázy 15/ summá tedy wszytkiego będźie 233 przez subtrákcyą odiąwszy 2 rázy 105 zostánie mi 23. III. Powiedźieć komu co czynił w ktory dźień. NIechay naprzod ten przez 2 multplikuie ten dźień w ktory co godnego vczynił/ to iest ieżeli Niedźielę to iednę przez dwie/ ieżeli Poniedźiałek to 2 przez 2/ ieżeli Wtorek to 3 iákoby trzeći dźień tegodniá przez 2/ y tákże inne/ do ktorey summy niechay 5 przyda/ ktorą summę niechay potym przez 5 multiplikuie/ potym znowu też summę przez 10 multplikowáć/ to vczyniwszy/ niechay ći summę powie/ od ktorey ty ná vstroniu odeymi przez subtrákcyą 250
Skrót tekstu: GorAryt
Strona: 178
Tytuł:
Nowy sposób arytmetyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
zaczyna się rok nierychlej dwiema dniami nad rok przeszły; iż rok zwyczajny oprócz tygodni 52. rachuje nad to dzień jeden, a przybyszowy dwa dni. Każdy tydzień zamyka w sobie dni 7. z których każdy nazwali Grecy siedmi Płanet niebieskich imionami. które imiona Łacinnicy do tych czas zachowują. Niedziela zwał się dzień słońca. Poniedziałek dzień Księżyca. Wtorek dzień Marsa. Srzoda dzień Merkuriusza. Czwartek dzień Jowisza. Piątek dzień Wenery. Sobota dzień Saturna. Ato z tej racyj, że rozumieli iż każdy z tych siedmiu płanet, swego dnia panował, i światem ziemskim rządził. O czasie Księżycowym Politycznym.
XI. Czas Księżycowy polityczny dzieli się na
záczyna się rok nierychley dwiema dniami nad rok przeszły; iż rok zwyczayny oprocz tygodni 52. ráchuie nad to dzień ieden, á przybyszowy dwa dni. Każdy tydzień zámyka w sobie dni 7. z ktorych każdy názwali Grecy siedmi Płanet niebieskich imionami. ktore imiona Lacinnicy do tych czas záchowuią. Niedziela zwał się dzień słońcá. Poniedziałek dzień Xiężyca. Wtorek dzień Marsa. Srzoda dzień Merkuryusza. Czwartek dzień Iowisza. Piątek dzień Wenery. Sobota dzień Saturna. Ato z tey racyi, że rozumieli iż każdy z tych siedmiu płanet, swego dnia panował, y światem ziemskim rządził. O czasie Xiężycowym Politycznym.
XI. Czas Xiężycowy polityczny dzieli się ná
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 5
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
a tygodnie na dni, chciał tedy Juliusz, aby z jego kalendarza każdy łatwo doszedł nie tylko który dzień jest, którego miesiąca, czy pierwszy czy drugi, czy dziesiąty etc? Ale ten dzień miesiąca na przykład pierwszy. czy to jest dzień słońca, to jest Niedziela? czy to jest dzień Księżyca, to jest poniedziałek? etc. Nad to rok słoneczny każdy od którego dnia tygodniowego się zaczyna? czy od Niedzieli czy od poniedziałku. czy od samego dnia tygodniowego? Czego w ten sposób dokazał, Obrał litery 7 pierwszych obiecadła Łacińskiego, A. B. C. D. E. F. G. z którychby każda,
á tygodnie ná dni, chciał tedy Iuliusz, áby z iego kalendarza káżdy łatwo doszedł nie tylko ktory dzień iest, ktorego miesiąca, czy pierwszy czy drugi, czy dziesiąty etc? Ale ten dzień miesiąca ná przykład pierwszy. czy to iest dzień slońca, to iest Niedziela? czy to iest dzień Xiężyca, to iest poniedziałek? etc. Nad to rok słoneczny każdy od ktorego dnia tygodniowego się zaczyna? czy od Niedzieli czy od poniedziałku. czy od samego dnia tygodniowego? Czego w ten sposob dokazał, Obrał litery 7 pierwszych obiecadła Lácińskiego, A. B. C. D. E. F. G. z ktorychby káżda,
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 8
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
kapitan rozochociwszy się, a chcąc sobie naszych tem bardziej dewinkować, jął powiadać panu Denhofowi o szlacheckiej jednej wdowie nadobnej, która w klasztorze heretyckim białogłowskim mieszkała, chcąc go nazajutrz z tą panią poznać, jako uczynił to. Byliśmy w tym świętym klasztorze i paniąśmy widzieli dosyć urodziwą i pięknych obyczajów. –
10. Poniedziałek. Po obiedzie wyjechaliśmy z Wrocławia, bo się też już poczęła była ogłaszać bytność królewiczowa; onegośmy przecię kapitana z sobą mieli, który takim był prostakiem, że nic inszego o naszej kompanii nie myślał, jedno żeśmy prości żołnierze byli. Pana Denhofa nie odstępował, ustawicznie go prosząc, aby go królewiczowi imci
kapitan rozochociwszy się, a chcąc sobie naszych tém bardziéj dewinkować, jął powiadać panu Denhoffowi o szlacheckiéj jednéj wdowie nadobnéj, która w klasztorze heretyckim białogłowskim mieszkała, chcąc go nazajutrz z tą panią poznać, jako uczynił to. Byliśmy w tym świętym klasztorze i paniąśmy widzieli dosyć urodziwą i pięknych obyczajów. –
10. Poniedziałek. Po obiedzie wyjechaliśmy z Wrocławia, bo się téż już poczęła była ogłaszać bytność królewicowa; onegośmy przecię kapitana z sobą mieli, który takim był prostakiem, że nic inszego o naszéj kompanii nie myślał, jedno żeśmy prości żołnierze byli. Pana Denhoffa nie odstępował, ustawicznie go prosząc, aby go królewicowi jmci
Skrót tekstu: PacOb
Strona: 16
Tytuł:
Obraz dworów europejskich
Autor:
Stefan Pac
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1625
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1625
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Kazimierz Plebański
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zygmunt Schletter
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1854
, zabawiając się z nim pytaniem się i Dyskurowaniem o rzeczach tamecznych. Oddając nam tę ludzkość prosił nas do siebie do domu po wieczerzy, gdzie nas żona jego przyjęła w niemałej gromadzie zacnych pań i panien. Miasto tam nie złe: siła w niem szlachty mieszka, quondam rezydencja dawnych cesarzów z domu rakuskiego.
22. Poniedziałek. Pokarm w miasteczku Szwanc, mil 3, - nocleg w Frankenmarku, mil też 3. Te 6 mil stoi za dobre 10 polskich, bośmy godzin 13 jechali drogą kamienistą i górzystą. Foremna mi się tu rzecz przydała. Przyjechawszy do gospody, oną tak długą całego dnia jazdą upracowany, gdy nas u wieczerzy
, zabawiając się z nim pytaniem się i dyszkurowaniem o rzeczach tamecznych. Oddając nam tę ludzkość prosił nas do siebie do domu po wieczerzy, gdzie nas żona jego przyjęła w niemałéj gromadzie zacnych pań i panien. Miasto tam nie złe: siła w niém szlachty mieszka, quondam rezydencya dawnych cesarzów z domu rakuskiego.
22. Poniedziałek. Pokarm w miasteczku Szwanc, mil 3, - nocleg w Frankenmarku, mil téż 3. Te 6 mil stoi za dobre 10 polskich, bośmy godzin 13 jechali drogą kamienistą i górzystą. Foremna mi się tu rzecz przydała. Przyjechawszy do gospody, oną tak długą całego dnia jazdą upracowany, gdy nas u wieczerzy
Skrót tekstu: PacOb
Strona: 28
Tytuł:
Obraz dworów europejskich
Autor:
Stefan Pac
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1625
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1625
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Kazimierz Plebański
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zygmunt Schletter
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1854
ziem podolskich, na czym tak by się był zawiódł po detronizacji Augusta, jak się zawiódł w tym przedsięwzięciu po śmierci jego, jako się niżej da widzieć.
Panował August nad Polską lat 30, godzien wspomnienia słodkiego i pamięci nieśmiertelnej. O TRYBUNALE I O ZACZĘTYM INTERREGNUM, CZYLI BEZKRÓLEWIU
Dzień 6października, to jest pierwszy poniedziałek po święcie św. Franciszka, według dawnych praw polskich był dniem zaczęcia trybunału piotrkowskiego, a oraz tenże dzień miał być zaczęciem bezkrólewia. Sejmiki deputackie po wszystkich województwach pod wrzawą i bitwą odbyte uwiadomiły tak parcją dworską, jako też parcją Czartoryskich, iż zaczęcie trybunału musi być braterską po dawnemu, a obywatelską po teraźniejszemu zowiąc
ziem podolskich, na czym tak by się był zawiódł po detronizacji Augusta, jak się zawiódł w tym przedsięwzięciu po śmierci jego, jako się niżej da widzieć.
Panował August nad Polską lat 30, godzien wspomnienia słodkiego i pamięci nieśmiertelnej. O TRYBUNALE I O ZACZĘTYM INTERREGNUM, CZYLI BEZKRÓLEWIU
Dzień 6października, to jest pierwszy poniedziałek po święcie św. Franciszka, według dawnych praw polskich był dniem zaczęcia trybunału piotrkowskiego, a oraz tenże dzień miał być zaczęciem bezkrólewia. Sejmiki deputackie po wszystkich województwach pod wrzawą i bitwą odbyte uwiadomiły tak partią dworską, jako też partią Czartoryskich, iż zaczęcie trybunału musi być braterską po dawnemu, a obywatelską po teraźniejszemu zowiąc
Skrót tekstu: KitPam
Strona: 119
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jędrzej Kitowicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Tekst uwspółcześniony:
tak