obchodziło to wszystko, o czym mu powiadali. Sposób tak łagodnego postępowania bez podłego jednak pospolitowania się, tak ujął za serce wszystką szczęśliwego domu tego czeladź, iż kiedy z którego czasem zażartuje, wszyscy się cieszą, ten zaś najbardziej, który był przyczyną żartu. Gdy mu się czasem zdarzy kaszlnąć, lub jakimkolwiek sposobem okazać powierzchowne starości przywary, z oczu wszystkich można wyczytać nadzwyczajną niespokojność i konsternacją.
Gdyśmy dnia wczorajszego byli na przechadzce, zaczął dyskurs o swoim Plebanie. Gdym miał (prawi) nowego osadzać, bałem się kłotnika, bałem się mędrka. Znalazłem po dość długim upatrowaniu takiego, jakiegom pragnął. Dom jego jest
obchodziło to wszystko, o czym mu powiadali. Sposob tak łagodnego postępowania bez podłego iednak pospolitowania się, tak uiął za serce wszystką szczęśliwego domu tego czeladź, iż kiedy z ktorego czasem zażartuie, wszyscy się cieszą, ten zaś naybardziey, ktory był przyczyną żartu. Gdy mu się czasem zdarzy kaszlnąć, lub iakimkolwiek sposobem okazać powierzchowne starości przywary, z oczu wszystkich można wyczytać nadzwyczayną niespokoyność y konsternacyą.
Gdyśmy dnia wczorayszego byli na przechadzce, zaczął dyskurs o swoim Plebanie. Gdym miał (prawi) nowego osadzać, bałem się kłotnika, bałem się mędrka. Znalazłem po dość długim upatrowaniu takiego, iakiegom pragnął. Dom iego iest
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 96
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
hamować skażonej imaginacyj, zerwawszy pierwsze tamy, już dalej być wstrzymaną nie może.
Pokazywać niekiedy żal z złej o sobie opinii ale ostroźnie i nie znacznie, jest dobry sposób skutecznie częstokroć od prawych małżonek zażywany. Są takowe, które gust mają w utrapieniu mężów zelotypów, i lubo się poczciwie sprawują, dla zemsty dają im powierzchowne okazje do zgryzoty, nie godzi się takowego postępku chwalić. Miłość albowiem małżeńską osłabia, spokojność domową miesza, defekt mężowski powiększa, a do tego wiedzieć powinne żony, iż należy do rozsądnego małżeństwa, słodzić ile możności nie kazić i umartwieniem przeplatać wzajemnie pożycie; zaś za złe dobrym placić, cnota jest im trudniejsza, tym
hamować skażoney imaginacyi, zerwawszy pierwsze tamy, iuż daley bydź wstrzymaną nie może.
Pokazywać niekiedy żal z złey o sobie opinii ale ostroźnie y nie znacznie, iest dobry sposob skutecznie częstokroć od prawych małżonek zażywany. Są takowe, ktore gust maią w utrapieniu mężow zelotypow, y lubo się poczciwie sprawuią, dla zemsty daią im powierzchowne okazye do zgryzoty, nie godzi się takowego postępku chwalić. Miłość albowiem małżeńską osłabia, spokoyność domową miesza, defekt mężowski powiększa, á do tego wiedzieć powinne żony, iż należy do rozsądnego małżeństwa, słodzić ile możności nie kazić y umartwieniem przeplatać wzaiemnie pożycie; zaś za złe dobrym placić, cnota iest im trudnieysza, tym
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 175
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
Przestaw Tablicę na C, i zatknąwszy Abrys punktem C, na igiełkę tablice, ustaw abrys odwrotnym patrzeniem od C do M: i po linii CV, wydziel i wymierz na ziemi ścianę CV. Przestaw Tablicę na V, i z niego wydziel ścianę przyległą. Co gdy zinszymi ścianami uczynisz: będziesz miał wydzielone ściany powierzchowne. Między którejmi nie trudnoć będzie wydzielić wewnętrzne. PRZESTROGA Dla wydziału ścian wewnętrznych i powierzchnych, pamiętej sznury powyciągać od kołka do kołka, abyś po nich brał z Abrysu miarę, i przenosił na grunt. o Przestawianiu Fortęc, i inszych Abrysów na ziemię. 8 Figu: na Ka rcie 118. 8 Figu:
Przestaw Tablicę ná C, y zátknąwszy Abrys punktem C, ná igiełkę tablice, vstaw ábrys odwrotnym pátrzeniem od C do M: y po linii CV, wydżiel y wymierz ná źiemi śćiánę CV. Przestaw Tablicę ná V, y z niego wydźiel śćiánę przyległą. Co gdy zinszymi śćiánámi vczynisz: będżiesz miał wydżielone śćiány powierzchowne. Między ktoreymi nie trudnoć będżie wydżielić wewnętrzne. PRZESTROGA Dla wydźiału śćian wewnętrznych y powierzchnych, pámiętey sznury powyćiągać od kołká do kołká, ábyś po nich brał z Abrysu miárę, y przenośił ná grunt. o Przestáwiániu Fortęc, y inszych Abrysow ná źięmię. 8 Figu: ná Ká rćie 118. 8 Figu:
Skrót tekstu: SolGeom_II
Strona: 127
Tytuł:
Geometra polski cz. 2
Autor:
Stanisław Solski
Drukarnia:
Jerzy i Mikołaj Schedlowie
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1684
Data wydania (nie wcześniej niż):
1684
Data wydania (nie później niż):
1684
u Origenesa Literarii zwanych, że Pismo Z. ad literam trzymali. Ciż sami byli Legis Doctores. Siódma Sekta EsenI albo ESSAEI, tojest Operaryj, Pracownicy że sami bez sług pracowali, mając za rzocz niesumienną i niesprawiedliwą mieć bliźniego swego za niewolnika i pracownika; nie miewali i żon, dla uniknienia zwadki. O powierzchowne nie dbali ochędostwo, w szatach białych chodzywali, aż do podarcia na kawałki. W Sabasz ogień w domu wygasili, nawet na opus nature w tenże dzień nie chodzili; Fatum admittebant, teste Epiphanio et Adamo Reisnero.
Ośma Sekta Żydowska zwała się JUDajTE, od Judy Gau-Lanity; ci samego Pena BOGA zwali tylko Panem
u Origenesa Literarii zwanych, że Pismo S. ad literam trzymáli. Ciż sami byli Legis Doctores. Siodma Sekta ESSENI albo ESSAEI, toiest Operarii, Pracownicy że sami bez sług pracowali, maiąc zá rzocz niesumienną y niesprawiedliwą mieć bliźniego swego za niewolnika y prácowniká; nie miewali y żon, dlá uniknienia zwádki. O powierzchowne nie dbali ochędostwo, w szatách białych chodzywali, aż do podarcia ná kawałki. W Sábász ogień w domu wygasili, nawet na opus naturae w tenże dzień nie chodzili; Fatum admittebant, teste Epiphanio et Adamo Reisnero.
Osma Sektá Zydowska zwáła się IUDAITAE, od Iudy Gau-Lanity; ci samego Pená BOGA zwali tylko Panem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1066
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Święty, cudowny, zbawienie przynoszący na świat nasz Prawodawca, i Autor Religii Chrystus nie chciał na pozorach fundować zbawiennego swojego Prawa: Scimus quia lex spiritualis est (mówi Apostoł) w duchu i prawdzie, w gruntownej cnocie, i poczciwości chciał koniecznie mieć ufundowanych Czcicielów swoich. Biada wam (mówił Chrystus do zelujących o powierzchowne same doskonałości, i obserwancje, „biada wam którzy czystemi, skromnemi, pokutnikami, umartwionemi, ułożonemi chcecie być powierzchownie, a wewnątrz pełni jesteście zdzierstwa, i nieprawości.” Vae vobis qui quod deforis est calicis mundatis, intus autem pleni estis rapina et immunditia. Trzebasz tedy jaśniejszego nad ten z ust Chrystusa wyroku:
. Swięty, cudowny, zbawienie przynoszący na świat nasz Prawodawca, y Autor Religii Chrystus nie chciał na pozorach fundować zbawiennego swoiego Prawa: Scimus quia lex spiritualis est (mowi Apostoł) w duchu y prawdzie, w gruntowney cnocie, y poczciwości chciał koniecznie mieć ufundowanych Czcicielow swoich. Biada wam (mowił Chrystus do zeluiących o powierzchowne same doskonałości, y obserwancye, „biada wam ktorzy czystemi, skromnemi, pokutnikami, umartwionemi, ułożonemi chcecie być powierzchownie, a wewnątrz pełni iesteście zdzierstwa, y nieprawości.” Vae vobis qui quod deforis est calicis mundatis, intus autem pleni estis rapina et immunditia. Trzebasz tedy iaśnieyszego nad ten z ust Chrystusa wyroku:
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 48
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
. Nie baw się długo na wizytach które oddajesz, mianowicie osobom chorym, albo tym które sobie czas wielce szacują, jakie są osoby pobożne, nauk pilnujące, i te które wielkie mają zabawy. I dlatego gdy mówisz z niemi, trzeba skrócić ile można zwyczajnych ceremonii, i świadczyć im uniżoność swoję, bardziej przez znaki powierzchowne, niżeli przez komplementy. 26. Wystrzegaj się ceremonii zmyślonych, i uprzykrzonych. Strzeż się także przymilania się pochlebcom własnego, którzy dla swojego interesu aprobują zarówno bądź dobre, bądź złe akcje tych, którym się podobać usiłują. W ceremoniach zaś potrzebnych które się z powinności czynią, stosuj się zwyczaju od mądrych wziętego, mając
. Nie baw się długo na wizytach ktore oddaiesz, mianowicie osobom chorym, albo tym ktore sobie czas wielce szacuią, iakie są osoby pobożne, nauk pilnuiące, y te ktore wielkie maią zabawy. Y dlatego gdy mowisz z niemi, trzeba skroćić ile można zwyczaynych ceremonii, y świadczyć im uniżoność swoię, bardziey przez znaki powierzchowne, niżeli przez komplementy. 26. Wystrzegay się ceremonii zmyślonych, y uprzykrzonych. Strzesz się także przymilania się pochlebcom własnego, ktorzy dla swojego interesu approbuią zarowno bądź dobre, bądź złe akcye tych, ktorym się podobać usiłuią. W ceremoniach zaś potrzebnych ktore się z powinnośći czynią, stosuy się zwyczaiu od mądrych wziętego, maiąc
Skrót tekstu: AkDziec
Strona: 13
Tytuł:
Akademia dziecinna albo zbiór nauk różnych
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia JKM i Rzeczypospolitej Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1761
Data wydania (nie wcześniej niż):
1761
Data wydania (nie później niż):
1761
przecię na złość tyraństwu/ i wymysłom szatańskim/ znajdują społeczności ludzi wyznających wiarę Chrześcijańską. Przypisać to trzeba po Boskiej sprawie/ nieprzestępnemu zachowaniu świąt/ i postów/ uważywszy grubą Ormian i Greków prostotę/ która im na przeszkodzie jest/ że nigdy prawie kazania nie miewają/ ani Katechizmu dla nauki Duchownej nie słyszą/ tylko przez powierzchowne ceremonie/ któremi gruntowniejszą naukę nadgradzają. Zatrzymali przecię pomieszaną jakąś postać Religii Chrześcijańskiej. Rozdział XVIII.
Biorą jeszcze Turcy znaczny dochód ludzi od Tatarów przez czarne Morze. Ci ustawicznie wpadając w kraje sobie przyległe/ i zabierając z sobą cokolwiek na trafią ludzi/ tak mężczyzn jako i białychgłów/ zaraz ich posyłają na przedaż do Konstantynopola
przećię ná złość tyraństwu/ y wymysłom szátáńskim/ znayduią społecznośći ludźi wyznáiących wiárę Chrześćiáńską. Przypisáć to trzebá po Boskiey spráwie/ nieprzestępnemu záchowániu świąt/ y postow/ vważywszy grubą Ormian y Grekow prostotę/ ktora im ná przeszkodźie iest/ że nigdy práwie kazánia nie miewáią/ áni Kátechizmu dla náuki Duchowney nie słyszą/ tylko przez powierzchowne ceremonie/ ktoremi gruntownieyszą náukę nádgrádzáią. Zátrzymáli przećię pomieszáną iákąś postáć Religiey Chrześćiáńskiey. Rozdźiał XVIII.
Biorą ieszcze Turcy znáczny dochod ludźi od Tátárow przez czárne Morze. Ci vstáwicznie wpádáiąc w kráie sobie przyległe/ y zábieráiąc z sobą cokolwiek ná tráfią ludźi/ ták męszczyzn iáko y białychgłow/ záraz ich posyłáią ná przedaż do Konstántynopolá
Skrót tekstu: RicKłokMon
Strona: 101
Tytuł:
Monarchia turecka
Autor:
Paul Ricot
Tłumacz:
Hieronim Kłokocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1678
Data wydania (nie później niż):
1678
tego com powziął od pewnego Hadyego albo Pielgrzyma/ którego Turcy za mądrego człowieka mieli/ przepisałem tu od słowa do słowa.
Sołtan Bajazet w Roku Mahometowym Dziewięćset jedenastym/ dał zbudować Meczet i Klasztor w Konstantynopolu/ i poświęcić go świętemu Emir Ebrubuharowi, nad którym jest miłosierdzie stworzyciela. Ten człowiek tak przez swoje uczynki powierzchowne/ które wszyscy widzieli/ jako też przez wnętrzne nabożeństwo dusze swojej/ był w wielkiej barzo reputacji dla cudów/ które czynił. Sołtan Selim dał potym temu Klasztorowi Fontannę wody. Ten Ebrbuhar uczeń Naksbendego, wziąwszy za pomocników Ahhullada, Ilahiego i Wefę Kaznodziejów/ i Przełożonych inszych Klasztorów/ poszedł z nimi pracować na pomnożenie nauki
tego com powźiął od pewnego Hadyego álbo Pielgrzymá/ ktorego Turcy zá mądrego człowieká mieli/ przepisáłem tu od słowá do słowá.
Sołtan Báiázet w Roku Máhometowym Dźiewięćset iedenastym/ dał zbudowáć Meczet y Klasztor w Konstántynopolu/ y poświęćić go świętemu Emir Ebrubuharowi, nád ktorym iest miłośierdźie stworzyćielá. Ten człowiek ták przez swoie vczynki powierzchowne/ ktore wszyscy widźieli/ iáko też przez wnętrzne nabożeństwo dusze swoiey/ był w wielkiey bárzo reputáciey dla cudow/ ktore czynił. Sołtan Selim dał potym temu Klasztorowi Fontánnę wody. Ten Ebrbuhar vczeń Naksbendego, wźiąwszy zá pomocnikow Ahhullada, Ilahiego y Wefę Káznodźieiow/ y Przełożonych inszych Klasztorow/ poszedł z nimi prácowáć ná pomnożenie náuki
Skrót tekstu: RicKłokMon
Strona: 174
Tytuł:
Monarchia turecka
Autor:
Paul Ricot
Tłumacz:
Hieronim Kłokocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1678
Data wydania (nie później niż):
1678
dla mnie pociecha jedyna Wyznawać Ojca, i Ducha, i Syna. O skryte sprawy Niebieskich sekretów! Tożeście mocną opatrzone strażą, Czyjesz się ręce, waszych tkną Dekretów? I z protokułu zapisy wymażą? Kto siedm pieczęci Apokaliptycznych Otworzyć śmiały Tajemnic rozlicznych? O jak nas wielu w tym defekcie błądzi! Ze bliźnich naszych powierzchowne sprawy Oko obaczy, a słowo osądzi, Nie wiedząc, komu BÓG sprzyja łaskawy, I czym się nasze podejrzenie brzydzi, To nas na Sądzie ostatnim zawstydzi. Już nie śmiem dłużej Święta Matko bawić, Tylkoć się cały w opiekę oddaję, Chciej mi szczęśliwą śmierć u BOGA sprawić; Ale mi tego jeszcze nie dostaje
dla mnie pociecha iedyna Wyznawać Oyca, y Ducha, y Syna. O skryte sprawy Niebieskich sekretow! Tożeście mocną opatrzone strażą, Czyiesz się ręce, waszych tkną Dekretow? Y z protokułu zapisy wymażą? Kto siedm pieczęci Apokaliptycżnych Otworzyć śmiały Taiemnic rozlicznych? O iak nas wielu w tym defekcie błądzi! Ze bliźnich naszych powierzchowne sprawy Oko obaczy, á słowo osądzi, Nie wiedząc, komu BOG sprzyia łaskawy, Y czym się nasze podeyrzenie brzydzi, To nas na Sądzie ostatnim zawstydzi. Już nie śmiem dłużey Swięta Matko bawić, Tylkoć się cały w opiekę oddaię, Chciey mi szczęśliwą śmierć u BOGA sprawić; Ale mi tego ieszcze nie dostaie
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 166
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
lecie. 8. Czemu mięso warzone z wierzchu jest wilgotne we wnątrz suche? a pieczyste we wnątrz wilgotne, z wierzchu suche? Gdy się pieczenia piecze, tedy od ognia sucha zwierzchne części ściskają się i zamykają, zaczym wilgotność będąca we wnątrz wyniść nie może i zostaje we wnątrz, gdy zaś mięso wre tedy części powierzchowne otwiera ukrop, a że wszytek humory klejowatość na wierzch i do wody wychodzi, i stąd warzonego mięsa polewka zszjada się: a tak we wnątrz zostaje mięso suche. 9. Czemu mięso nie dowarzone twardsze niż uwarzone? Mięso ma w sobie kijowatość która cząstki jego wiąże: kiedy zaś wre mięso tedy ta klejowatość taje i
lećie. 8. Czemu mięso warzone z wierzchu iest wilgotne we wnątrz suche? á pieczyste we wnątrz wilgotne, z wierzchu suche? Gdy się pieczęniá piecze, tedy od ogńiá sucha zwierzchne części śćiskáią się y zámykaią, zaczym wilgotność będąca we wnątrz wyniść nie może y zostaie we wnątrz, gdy zaś mięso wre tedy częśći powierzchowne otwiera ukrop, á że wszytek humory kliiowatość ná wierzch y do wody wychodzi, y ztąd wárzonego mięsa polewká zsziada się: á ták we wnątrz zostaie mięso suche. 9. Czemu mięso nie dowárzone twardsze niż uwárzone? Mięso ma w sobie kiiowatość ktora cząstki iego wiąże: kiedy zaś wre mięso tedy ta kliiowatość taie y
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 222
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692