Domu i Familii swojej/ a niemal wszytkiej prawie Korony nie na rozpuście/ nie na swej woli/ ale na warstacie sławy na posłudze Ojczyzny/ na obronie sławy Familii swojej zawsze zabawiał. Nam przyjdzie z inszej miary winszować pociechy Wm mając zato/ że nie mogąc nad spodziewanie Wmć. dopełnić miarki oczekiwania Wmć Dekretem Bożym powołany będąc/ temuż oczekiwaniu Wmć dosyć uczynić nasycą się da Pan Bóg oczy Mci na syci się i pożądana cnota laterośli: Domu tego rozkoszą : czego my/ jako przyjaciele/ Wmci uprzejmie życzymy. Aktach Pogrzebnych. Mowy przy Mowa przy Pogrzebie Panny.
W Tym naszym spolnym życiu M. M. PP. wiele nam
Domu y Fámiliey swoiey/ á niemal wszytkiey práwie Korony nie ná rozpuśćie/ nie ná swey woli/ ále ná wárstáćie sławy ná posłudze Oyczyzny/ ná obronie sławy Fámiliey swoiey záwsze zabáwiał. Nam przyidźie z inszey miáry winszowáć poćiechy Wm maiąc záto/ że nie mogąc nad spodźiewánie Wmć. dopełnić miárki ocżekiwánia Wmć Dekretem Bożym powołány będąc/ temuż ocżekiwániu Wmć dosyć vcżynić nasycą sie da Pan Bog oczy Mći ná syći sie y pożądana cnota láterośli: Domu tego roskoszą : cżego my/ iáko przyiaćiele/ Wmći vprzeymie życżymy. Aktach Pogrzebnych. Mowy przy Mowá przy Pogrzebie Pánny.
W Tym naszym spolnym życiu M. M. PP. wiele nam
Skrót tekstu: SpiżAkt
Strona: Fv
Tytuł:
Spiżarnia aktów rozmaitych przy zalotach, weselach, bankietach, pogrzebach
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
nauczycielów wystrzega. 7. Dziękczyniem zamyka. ROZDZIAŁ I. Paweł Z. powodzenie swoje Apostołskie, i chęć Rzymianom, których wiara była sławna oświadczywszy. 16. Ewangelia i sprawiedliwość Bożą. 18. a za tym gniew jego przeciwko niepobożnym opowiedziawszy. 27. złości ich wylicza. 1
. PAweł sługa JEzusa CHrystusa/ powołany Apostoł/ odłączony ku opowiadaniu Ewangeliej Bożej; 2. Którą zdawna obiecał przez Proroki swoje w piśmiech świętych: 3. O Synu swoim/ który się narodził z nasienia Dawidowego według ciała: 4. A pokazał się Synem Bożym możnie/ według Ducha poswięcenia przez zmartwychwstanie; to jest o JEzusie CHrystusie/ PAnie naszym.
nauczyćielow wystrzega. 7. Dźiękcżyniem zámyka. ROZDZIAŁ I. Páweł S. powodzenie swoje Apostolskie, y chęć Rzymiánom, ktorych wiárá byłá sławna oswiádcżywszy. 16. Ewángelia y spráwiedliwosć Bożą. 18. á zá tym gniew jego przećiwko niepobożnym opowiedźiawszy. 27. złosći ich wylicża. 1
. PAweł sługá JEzusá CHrystusá/ powołány Apostoł/ odłączony ku opowiadaniu Ewángeliey Bożey; 2. Ktorą zdawná obiecał przez Proroki swoje w pismiech świętych: 3. O Synu swojim/ ktory się narodził z nasienia Dawidowego według ćiáłá: 4. A pokazał się Synem Bożym możnie/ według Duchá poswięcenia przez zmartwychwstánie; to jest o JEzusie CHrystusie/ PAnie nászym.
Skrót tekstu: BG_Rz
Strona: 160
Tytuł:
Biblia Gdańska, List do Rzymian
Autor:
św. Paweł
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
Maksymin Cesarz z Pastucha spłodzony, nie Pasterz, lecz Wilk i Tyran na wszystkich. Szpetna to kalumnia Magistratu, pod rządem być tego, którego szpetna Genosis.
Ale wiele na Świecie przykładów że podłe Urodzenie cohonestavit dobre rządzenie. Saul za Oślicami jak Pastuch chodząc, trafił do Korony: Dawid od Owiec, ad Pascendum Populum powołany: Amasis podło Urodzony na Tron Elewatus Egipski, zrazu posponowany, lecz jak z naczynia do nóg swych umywania służącego, Statuę ulał Jowisza, i na wysokim lokował miejscu, wlot od wszystkich adorowaną; dopiero wniósł, że jak tę statuę z podłego uformowaną naczynia, tak mnie podło urodzonego macie wenerować, Herodotus, C Marius
Maximin Cesarz z Pastucha spłodzony, nie Pasterz, lecz Wilk y Tyran na wszystkich. Szpetna to kalumnia Magistratu, pod rządem bydź tego, ktorego szpetna Genosis.
Ale wiele na Swiecie przykładow że podłe Urodzenie cohonestavit dobre rządzenie. Saul za Oślicami iak Pastuch chodząc, trafił do Korony: Dawid od Owiec, ad Pascendum Populum powołany: Amasis podło Urodzony na Tron Elevatus Egypski, zrazu posponowany, lecz iak z naczynia do nog swych umywania służącego, Statuę ulał Iowisza, y na wysokim lokował mieyscu, wlot od wszystkich adorowaną; dopiero wniosł, że iak tę statuę z podłego uformowaną naczynia, tak mnie podło urodzonego macie wenerować, Herodotus, C Marius
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 353
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
i X. Łubieński w swojej Geografii, pisząc o Pikardii i mieście Amiens, tojest Ambianum.
JAKUBA Z. Mniejszego Apostoła 1. Maja z imienia znaczy Filius tonitrui: Bratem Chrystusa Pana żwany, czyli ciotecznym czyli od podobieństwa z Chrystusem. Zwany mniejszym, lub z pokory, lub że pożniej niż drugi Jakub powołany, lub że młodszy był od tamtego. Był Biskupem Jerozolimskim, Patriarchą Kanoników Regularnych Bożogrobskich, na samą Wielkanoc zganku zrzucony Kościelnego, kamieńmi urzucany, farbierskim kijem zabity wlat 30. po śmierci Chrystusowej. Jest Autorem Liturgii albo ceremonii MszySwiętej. Ciało jego do Rzymu przeniesione, leży wraz z Ciałem Z. Filipa Apostoła
y X. Łubienski w swoiey Geografii, pisząc o Pikardii y mieście Amiens, toiest Ambianum.
IAKUBA S. Mnieyszego Apostoła 1. Maia z imienia znacży Filius tonitrui: Bratem Chrystusa Pana żwany, cżyli ciotecżnym cżyli od podobieństwa z Chrystusem. Zwany mnieyszym, lub z pokory, lub że pożniey niż drugi Iakub powołany, lub że młodszy był od tamtego. Był Biskupem Ierozolimskim, Patryarchą Kanonikow Regularnych Bożogrobskich, na samą Wielkanoc zganku zrzucony Kościelnego, kamieńmi urzucany, farbierskim kiiem zabity wlat 30. po smierci Chrystusowey. Iest Autorem Liturgii albo ceremonii MszySwiętey. Ciało iego do Rzymu przeniesione, leży wraz z Ciałem S. Filippa Apostoła
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 152
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
z cześcią kości jest w Francyj w mieście Tolosie w Kościele Z. Saturnina: Ręka prawa w Genui w Katedrze. Ka- O SS. Relikwiach.
Katedrę jego Biskupią wzięli z sobą Chrześcijanie uchodząc z Jeruzalem, non constat gdzie podzieli.
JAKUBA Z. Większego Apostoła 25. Lipca. Większym zwany iż pierwej, niż tamten powołany; czyli że był laty starszy. Opowiadał wiarę w Hiszpanii. Jeszcze mu tam żyjącemu Matka Najś: pokazała się na kolumnie: potym Ewangelią głosił w Judei, tam od Heroda ścięty Roku 14. po śmierci Chrystusowej. Ciało jego do portu Jope vulgo Jafa uwiezione, zasłane do Hiszpanii, do miasta Iryj Flavii
z cześcią kości iest w Francyi w mieście Tolosie w Kościele S. Saturnina: Ręka prawa w Genui w Katedrze. Ka- O SS. Relikwiach.
Katedrę iego Biskupią wzieli z sobą Chrześcianie uchodząc z Ieruzalem, non constat gdzie podzieli.
IAKUBA S. Wiekszego Apostoła 25. Lipca. Większym zwany iż pierwey, niż tamten powołany; cżyli że był laty starszy. Opowiadał wiarę w Hiszpanii. Ieszcze mu tam żyiącemu Matka Nayś: pokazała się na kolumnie: potym Ewangelią głosił w Iudei, tam od Heroda scięty Roku 14. po smierci Chrystusowey. Ciało iego do portu Ioppe vulgo Iaffa uwiezione, zasłane do Hiszpanii, do miasta Iryi Flavii
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 153
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
23 Stycznia; który na Płaszczu upłynoł 160 mil. Księgę Decretalium napisał. Leży w Barcinonie Mieście, Prowincyj Hiszpańskiej Katalonii. Umarł Roku 1275. Wskrzesił umarłych 40 teste Nadasi 7 Ianuarii.
RAJMUNDA Z. Nonnata nie narodzonego, bo z żywota Matki wyprutego, Kardynała Zakonu Redemptionis Captivorum do którego od samej Matki Najś: powołany 31. Aug: Umierał w Kardonie mieście Katalonii Prowincyj Hiszpańskiej, Roku 1240 od O SS. Relikwiach.
Aniołów w postaci swoich Zakonników Wiatyk wziąwszy. Ciało jego ślepa mulica zawiozła do Portellum miejsca do Z. Mikołaja, tam złożone, cudami słynie blisko Kardany. Za życia pracował Apostolicè w Afryce, wiele Mahometanów nawrócił,
23 Stycznia; ktory na Płászczu upłynoł 160 mil. Księgę Decretalium napisał. Leży w Barcinonie Mieście, Prowincyi Hiszpańskiey Katalonii. Umarł Roku 1275. Wskrzesił umarłych 40 teste Nadasi 7 Ianuarii.
RAYMUNDA S. Nonnáta nie narodzonego, bo z żywota Matki wyprutego, Kardynała Zakonu Redemptionis Captivorum do ktorego od samey Matki Nayś: powołany 31. Aug: Umierał w Kardonie mieście Katalonii Prowincyi Hiszpańskiey, Roku 1240 od O SS. Relikwiach.
Aniołow w postaci swoich Zakonnikow Wiatyk wziąwszy. Ciało iego ślepa mulica zawiozła do Portellum mieysca do S. Mikołaia, tam złożone, cudami słynie blisko Kardany. Za życia pracował Apostolicè w Afryce, wiele Machometanow nawrocił,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 193
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
przód stanąwszy pytał/ jeślim ja jest ten którymci gwałt uczynil w domu twoim: zawola z płaczem/ tyś jest prawi/ nie inny/ znam cię dobrze/ bom cię przyjęła/ i uczęstowała w domu moim/ na swoje złe. Co rozumiecie/ kiedyby Z. Atanazy unas tak był powołany/ jeśliby ten jurystą/ za taki eksces o czary nie kazni go zarazem imać/ wiązać/ nieść na stolec niedotykając się ziemie/ z szat sromotnie zewlec/ a na stolcu onym od ziemie wyniosłym krzyże olejem poświęconym poczyniwszy/ onego związanego posadzić nic mu niedając jedno gołąbki z opłatkami co na ołtarzu/ przy
przod stánowszy pytał/ ieslim ia iest ten ktorymci gwałt vczynil w domu twoim: záwola z pláczem/ tyś iest práwi/ nie inny/ znam ćię dobrze/ bom ćię przyiełá/ y vczęstowała w domu moim/ ná swoie złe. Co rozumiecie/ kiedyby S. Athánazy vnas tak był powołány/ ieśliby ten iuristą/ zá táki exces o czary nie kazni go zárazem imáć/ wiązać/ nieść ná stolec niedotykaiąc sie ziemie/ z szat sromotnie zewlec/ a ná stolcu onym od ziemie wyniosłym krzyże oleiem poświęconym poczyniwszy/ onego związanego posadzić nic mu niedáiąc iedno gołąbki z opłátkami co na ołtarzu/ przy
Skrót tekstu: WisCzar
Strona: 52
Tytuł:
Czarownica powołana
Autor:
Daniel Wisner
Drukarnia:
Wojciech Laktański
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
magia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680
mogłam barziej dogadzać. Rozkazawszy Żydowi, wszystkim go opatrzyć, czego potrzebował, dawszy mu niejako zmiarkować, że moim jest koligatem. W ten czas moje dobrodziejstwa były samą sprawą politowania. Szczególniem go raz widziała, i do tego w wielce smutnej porze, gdy za WMPana prośbą przez mego Męża do Tobolska nazad był powołany. Radam słyszała, gdy mi Żyd jego podziękowanie za moje o nim starania opowiadał, i czegom przez rozkazy sprawić nie mogła, musiał Żyd mojemi pieniędzmi u Dozorców dokazywać. Do lepszego był przeprowadzony gmachu, i jużem była o różnych pomyśliła sposobach, jakbym przy moim powrocie do Moskwy te znośne okoliczności dla niego
mogłam barziey dogadzać. Rozkazawszy Zydowi, wszystkim go opatrzyć, czego potrzebował, dawszy mu nieiako zmiarkować, że moim iest koligatem. W ten czas moie dobrodzieystwa były samą sprawą politowania. Szczegulniem go raz widziała, i do tego w wielce smutney porze, gdy za WMPana prośbą przez mego Męża do Tobolska nazad był powołany. Radam słyszała, gdy mi Zyd iego podziękowanie za moie o nim starania opowiadał, i czegom przez rozkazy sprawić nie mogła, musiał Zyd moiemi pieniędzmi u Dozorcow dokazywać. Do lepszego był przeprowadzony gmachu, i iużem była o rożnych pomysliła sposobach, iakbym przy moim powrocie do Moskwy te znośne okoliczności dla niego
Skrót tekstu: GelPrzyp
Strona: 150
Tytuł:
Przypadki szwedzkiej hrabiny G***
Autor:
Christian Fürchtegott Gellert
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Jan Chrystian Kleyb
Miejsce wydania:
Lipsk
Region:
zagranica
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
epika
Gatunek:
romanse
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tych posłuszeństwa od tamtych? rzecz jasna i łatwa do pojęcia.
Ci w czasach dalszych, nas bliższych Apostołscy Mężowie udawali się to prawda za Chrystusem, jako i dziś udają się: ale już przekonani dobrze o jego sprawach, naukach, a najosobliwiej o cudach moc Bóstwa okazujących. Apostołowie, a zwłaszcza Jędrzej ze wszystkich najpierwszy powołany nie widział żadnego cudu; nie oglądał co większa nic w Chrystusie nad ludzi, nietylko co Boskiego. Ci późniejsi puszczali się za Chrystusem, brali za nim krzyże swoje, postępując w jego doskonałości Ewangelicznej, w ostrości pokutnej, w pokorze, umartwieniach, ale mając pewność stokrotnej obfitej zapłaty od niego przyrzeczonej, i od
tych posłuszeństwa od tamtych? rzecz iasna y łatwa do poięcia.
Ci w czasach dalszych, nas bliższych Apostolscy Mężowie udawali się to prawda za Chrystusem, iako y dziś udaią się: ale iuż przekonani dobrze o iego sprawach, naukach, a nayosobliwiey o cudach moc Bostwa okazuiących. Apostołowie, a zwłaszcza Iędrzey ze wszystkich naypierwszy powołany nie widział żadnego cudu; nie oglądał co większa nic w Chrystusie nad ludzi, nietylko co Boskiego. Ci poźnieysi puszczali się za Chrystusem, brali za nim krzyże swoie, postępuiąc w iego doskonałości Ewangeliczney, w ostrości pokutney, w pokorze, umartwieniach, ale maiąc pewność stokrotney obfitey zapłaty od niego przyrzeczoney, y od
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 59
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
doskonałości ale nie zupełna doskonałość zacząć dobrze, obowiązać się stanem wysokim, świątobliwym, od zgorszenia i zepsowania oddalonym. Wytrwać aż do końca, niedać się przełamać, i odwieść od przedsięwzięcia, to jest dopiero dosko- IĘDRZEJA ŚWIĘTEGO
nałość prawdziwa, której Chrystus przyobiecał koronę i zapłatę. Uczynił to dzisiejszy Święty Apostoł najpierwszy od Chrystusa powołany. Jako go Damascen Święty zowie Primitiae vocationis Salvatoris. Raz odważywszy się na usługi Chrystusa, nieodstąpił go nigdy. Ani głód, ani zimno, ani niedostatek, ani prześladowania, ani nakoniec śmierć okrutna krzyżowa nieodstraszyła go od Chrystusa. A nietylko sam z nauki Jana Świętego Chrzciciela poznawszy Bóstwo, moc i
doskonałości ale nie zupełna doskonałość zacząć dobrze, obowiązać się stanem wysokim, świątobliwym, od zgorszenia y zepsowania oddalonym. Wytrwać aż do końca, niedać się przełamać, y odwieść od przedsięwzięcia, to iest dopiero dosko- IĘDRZEIA SWIĘTEGO
nałość prawdziwa, ktorey Chrystus przyobiecał koronę y zapłatę. Uczynił to dzisieyszy Swięty Apostoł naypierwszy od Chrystusa powołany. Iako go Damascen Swięty zowie Primitiae vocationis Salvatoris. Raz odważywszy się na usługi Chrystusa, nieodstąpił go nigdy. Ani głod, ani źimno, ani niedostatek, ani prześladowania, ani nakoniec śmierć okrutna krzyżowa nieodstraszyła go od Chrystusa. A nietylko sam z nauki Iana Swiętego Chrzciciela poznawszy Bostwo, moc y
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 67
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772