, o jakoż daleko bardziej to czynić należy, gdy o gwiazdach, gdy o naturze Bogów, albo o ich dziełach mowiemy: abyśmy albo umyślnie nie skłamali, albo niebacznie lub zuchwale, lub z niewiadomości czego nie twierdzili” Przeciwko tej Filozofa pogańskiego przestrodze wykraczają ci, którzy komety za złe, i niezwyczajne mają prognostyki: bo nietylko bez fundamentu nowe cuda zmyślają, ale też zdaniem swoim uwłaczają opatrznej, i nic próżno nie czyniącej mądrości Boskiej: uwłaczają Jego świątobliwości, przestępują Boskie zakazanie, i nakoniec spraw Boskich cudownych moc i powagę nadwątlają. Roztrząśnijmy to wszystko po części. (a) Seneka Lib 7 kwest: naturalium.
, o iakoż daleko bardziey to czynić należy, gdy o gwiazdach, gdy o naturze Bogow, albo o ich dziełach mowiemy: abyśmy albo umyślnie nie skłamali, albo niebacznie lub zuchwale, lub z niewiadomości czego nie twierdzili” Przeciwko tey Filozofa pogańskiego przestrodze wykraczaią ci, ktorzy komety za złe, y niezwyczayne maią prognostyki: bo nietylko bez fundamentu nowe cuda zmyślaią, ale też zdaniem swoim uwłaczaią opatrzney, y nic prożno nie czyniącey mądrości Boskiey: uwłaczaią Jego świątobliwości, przestępuią Boskie zakazanie, y nakoniec spraw Boskich cudownych moc y powagę nadwątlaią. Roztrząśniymy to wszystko po części. (a) Seneca Lib 7 quaest: naturalium.
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 193
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
jego wyzwolenia z niewoli, i mocy nieprzyjaciół cuda czynił, i jak straszliwemi klęskami, gdy wykraczał karał. Cóż przecie? rządził że ich, wzbudzał że ich do pokuty, oznajmował, że im gniew swój przez komety? co mówię przez komety, nie tylko nie odsyłał ich do komet, ale owszem mieć je za prognostyki zakazywał, i do tych czas zakazuje. Tak bowiem mówi przez Jeremiasza Proroka: od znaków niebieskich nie lękajcie się, których poganie lękają się. Prawda iż poganie jedni słońce, gwiazdy, planety, jako Bogów czcili, w Rzymie zaś i komecie kościół był wystawiony, inni rozumniejsi jako Astrologowie Chaldejscy, i Egipscy nie mieli
iego wyzwolenia z niewoli, y mocy nieprzyiacioł cuda czynił, y iak straszliwemi klęskami, gdy wykraczał karał. Coż przecie? rządził że ich, wzbudzał że ich do pokuty, oznaymował, że im gniew swoy przez komety? co mowię przez komety, nie tylko nie odsyłał ich do komet, ale owszem mieć ie za prognostyki zakazywał, y do tych czas zakazuie. Tak bowiem mowi przez Jeremiasza Proroka: od znakow niebieskich nie lękaycie się, ktorych poganie lękaią się. Prawda iż poganie iedni słońce, gwiazdy, planety, iako Bogow czcili, w Rzymie zaś y komecie kościoł był wystawiony, inni rozumnieysi iako Astrologowie Chaldeyscy, y Egipscy nie mieli
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 237
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
temi słowy zakazuje lękać się znaków niebieskich, nawet jako prognostyków. Gdy kto więźniowi słyszącmu dźwięk dzwonka ratu[...] ego, mówi: nią lękaj się tego dzwonienia: tym samym mówi, iż to dzwonienie nie jest znakiem jego wyprowadzenia na plac. Tak gdy Bóg powszechnie zakazuje lękać się znaków niebieskich, tym samym zakazuje mieć je za prognostyki nieszczęścia. Zna Bóg dobrze naturę ludzką, wie iż gdy poznajemy znak, niepodobna abyśmy niepoznawali i tego razem, co znaczy;[...] znowu, iż gdy wyrażamy na umy[...] śe nieszczęście, niepodobna abyśmy na sercu nieuczuli bojaźni. Gdy te[...] Bóg mówi: nie lękajcie się znaków niebieskich tożsamo znaczy jakby
temi słowy zakazuie lękać się znakow niebieskich, nawet iako prognostykow. Gdy kto więźniowi słyszącmu dźwięk dzwonka ratu[...] ego, mowi: nię lękay się tego dzwonienia: tym samym mowi, iż to dzwonienie nie iest znakiem iego wyprowadzenia na plac. Tak gdy Bog powszechnie zakazuie lękać się znakow niebieskich, tym samym zakazuie mieć ie za prognostyki nieszczęścia. Zna Bog dobrze naturę ludzką, wie iż gdy poznaiemy znak, niepodobna abyśmy niepoznawali y tego razem, co znaczy;[...] znowu, iż gdy wyrażamy na umy[...] śe nieszczęście, niepodobna abyśmy na sercu nieuczuli boiaźni. Gdy te[...] Bog mowi: nie lękaycie się znakow niebieskich tożsamo znaczy iakby
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 238
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
wonną w miękki kryje konwalią łonie. Rwą Hiacynt smutnemu znaczny literami, I Narcys, teraz między przedniejsze kwiatami: Ślicznych nigdy pacholąt; potym lamentuje[...] Cesus, tego smutny Apollo żałuje. Lecz inne wszytkie chciwym uprzedza zbieraniem Jedynaczka Cerery, i pilnym staraniem To plecione z radością napełnia koszyki: To różne wespół łącząc kwiecia, prognostyki Swego czyni małżeństwa. Nawet i straszliwa Krwawych bojów Bogini, którą więc rozrywa Gęste pułki, i bramy miast trzęsie stalone: Mężną rękę (kopią rzuciwszy na stronę) Do kwiecia obróciła; a przyłbicę litą Miękkim wieńcem na głowie otacza pod kitą, I która ciekawemi, bynamniej od równej nie stroni Kompanij; a wolnych warkoczów
wonną w miękki kryie konwálią łonie. Rwą Hyácynt smutnemu znáczny literámi, Y Nárcys, teraz między przednieysze kwiátámi: Slicznych nigdy pácholąt; potym lámentuie[...] Cesus, tego smutny Apollo żáłuie. Lecz inne wszytkie chćiwym uprzedza zbierániem Iedynaczká Cerery, y pilnym starániem To plećione z rádośćią nápełnia koszyki: To rożne wespoł łącząc kwiećia, prognostyki Swego czyni małżeństwá. Náwet y strászliwa Krwáwych boiow Bogini, ktorą więc rozrywa Gęste pułki, y bramy miast trzęśie stalone: Mężną rękę (kopią rzućiwszy ná stronę) Do kwiećia obroćiłá; á przyłbicę litą Miękkim wieńcem ná głowie otacza pod kitą, Y ktora ćiekáwemi, bynamniey od rowney nie stroni Kompánij; á wolnych wárkoczow
Skrót tekstu: ClaudUstHist
Strona: 19
Tytuł:
Troista historia
Autor:
Claudius Claudianus
Tłumacz:
Jędrzej Wincenty Ustrzycki
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
mitologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1700
Data wydania (nie później niż):
1700
z tych że początków przyszłe rzeczy i ewenta prognostykuje. Ta tedy Exercitatoria dzieli się na cztery Części: Pierwsza jest o stanie całego Świata, która naucza, o początkach, mutacjach i zburzeniu Miast, Prowincyj, Królestw, Imperyj i Monarchij, gdzie i kiedy pokoj, wojny, sedycje, sekty etc. Takie też Prognostyki w swoich Efemerydach pisał Ioannes Baptista Carellus Placentinus cum Pontificis Max: et Senatûs Venetici Gratia et Privilegio. Druga jest Astrologia o od mianach Powietrza i tych rzeczy przepowiadaniu które się na powietrzu trafiać zwykły: jako są zimna, grady, deszcze, chmury, upały, sucho etc. i co z tąd następować ma, jako
z tych że początkow przyszłe rzeczy y ewenta prognostykuie. Tá tedy Exercitatoria dźieli się ná cztery Częśći: Pierwsza iest o stánie cáłego Swiátá, ktora náucza, o początkach, mutácyach y zburzeniu Miast, Prowincyi, Krolestw, Imperij y Monárchij, gdźie y kiedy pokoy, woyny, sedycye, sekty etc. Tákie też Prognostyki w swoich Ephemeridách pisał Ioannes Baptista Carellus Placentinus cum Pontificis Max: et Senatûs Venetici Gratia et Privilegio. Druga iest Astrologia o od mianách Powietrza y tych rzeczy przepowiadániu ktore się ná powietrzu trafiáć zwykły: iáko są źimna, grady, deszcze, chmury, upały, sucho etc. y co z tąd nástępowáć ma, iáko
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Hv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
ad consultationes et pacta quaedam significationem cum daemonibus placita atq; faederata, qualià sunt molimina Magicarum Artium. c. Illud: 26. q. 2.
Otoż to taki Tłomacz Pisma Z. a raczej Fałszarz błędów nauczający przez swoje Informacje: a jeszcze na ostatku śmie pisać tak: Ta tedy Informacja regułą być powinna jakie prognostyki formowane, z czego i w których okolicznościach być mogą etc. Tak też Simia operum Divinorum diabolus naucza, tłomacząc złe na dobre, a dobre na złe: lecz: frustra jacitur rete anteoculos pennatorum: dudków w te sidła łapać a nie Polskie Orły: Si sapiens fueris, tibimet ipsi eris: si autem illusor
ad consultationes et pacta quaedam significationem cum daemonibus placita atq; faederata, qualià sunt molimina Magicarum Artium. c. Illud: 26. q. 2.
Otoż to taki Tłomacz Pisma S. a raczey Fałszarz błędow nauczaiący przez swoie Informacye: a ieszcze na ostatku śmie pisać tak: Ta tedy Informacya regułą bydź powinna iákie prognostyki formowane, z czego y w ktorych okolicznośćiách bydź mogą etc. Tak też Simia operum Divinorum diabolus naucza, tłomacząc złe na dobre, a dobre na złe: lecz: frustra jacitur rete anteoculos pennatorum: dudkow w te śidła łapać a nie Polskie Orły: Si sapiens fueris, tibimet ipsi eris: si autem illusor
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: O2v
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
zaś ma poznać Niewiast i czyli Klodią lub Albinę czyli Gadytankę albo Syrakuzankę, żeby nawet po imieniu Ojczyznę i Ojców ich nazwał, przepowiedzieć i nie może i niepowinien. Mówi o tym dalej tenże sam Biskup przez Teologa. Recte ista quidem dicuntur modo intra istos terminos Astrologi persisterent; nie wdawając się daremnym usiłowaniem w prognostyki, o tych rzeczach, które są maximè particularia, jako to ci którzy piszą, kiedy rzecz zaczynać każdą. Lubo albowiem wszytkie rzeczy materialne podległe są Astrom, jako mówi Aristot: 1. Meteor: Omniá inferiora Superioribus contigua sunt et ab ipsorum motibus gubernantur : i w drugim miejscu powiada: Mundus inferior subjectus est corporibus
záś ma poznáć Niewiast y czyli Klodią lub Albinę czyli Gádytánkę álbo Syrakuzankę, żeby náwet po imieniu Oyczyznę y Oycow ich názwał, przepowiedźieć y nie może y niepowinien. Mowi o tym daley tenże sam Biskup przez Theologa. Recte ista quidem dicuntur modo intra istos terminos Astrologi persisterent; nie wdawáiąc się daremnym uśiłowániem w prognostyki, o tych rzeczach, ktore są maximè particularia, iáko to ći ktorzy piszą, kiedy rzecz záczynáć káżdą. Lubo álbowiem wszytkie rzeczy materialne podległe są Astrom, iáko mowi Aristot: 1. Meteor: Omniá inferiora Superioribus contigua sunt et ab ipsorum motibus gubernantur : y w drugim mieyscu powiada: Mundus inferior subjectus est corporibus
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Pv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
figury ukaże się ogień, żadnego nie masz, któryby niechciał wiedzieć, coby to było: zapomina o ustawicznych, i domowych, a o gościach i iż tak rzekę włocęgach jest troskliwym, niewiedząc dziwowaćli się, czyli lękać potrzeba: zwłaszcza iż niezbywa na tych; którzy złe czynią z nich prognostyki: Pytają się więc, i chcą wiedzieć, cudli jest, czyli gwiazda: i prawdę mówiąc niemasz ani chwalebniejszy, ani pożyteczniejszej ciekawości, nad tę, która chce docieć natury gwiazd i planet. Sąż one ogniem samym, tak jako oczom wydają się, i jako światło, i ciepło z nich wypływające zda
figury ukaże się ogień, żadnego nie masz, ktoryby niechciał wiedzieć, coby to było: zapomina o ustawicznych, y domowych, á o gościach y iż tak rzekę włocęgach iest troskliwym, niewiedząc dziwowaćli się, czyli lękać potrzeba: zwłaszcza iż niezbywa na tych; ktorzy złe czynią z nich prognostyki: Pytaią się więc, y chcą wiedzieć, cudli iest, czyli gwiazda: y prawdę mowiąc niemasz ani chwalebnieyszy, ani pożytecznieyszey ciekawości, nad tę, ktora chce docieć natury gwiazd y planet. Sąż one ogniem samym, tak iako oczom wydaią się, y iako światło, y ciepło z nich wypływaiące zda
Skrót tekstu: BohJProg_I_Wstęp
Strona: 8
Tytuł:
Bohomolec Jan, Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770, wstęp
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
zacny miedzy swemi W Fortunie jednak nie miał paragonu Bo ambicji, ciężkiej w sercach Jędzy Dość czynić chcąc, był potrzebny pieniędzy. CXCVIII. Za nic niebieskie oba mieli znaki Nie gniewając się na wieszcze praktyki Obiema się tref prawie stał jednaki Głów w wiescbie nie masz według haruspiki Aleksandrowi gdy na Oksidraki Bierze się zły raz tuszą prognostyki Bo jak się pierwszy na mur drze widomie Ledwie wierzch chwyci, drabina się złomie CXCIX. Skąd w Miasto między Nieprzyjaciół skoczy I piersi do ran gotowych odkryje Gdzie go gwałtowny ludzi tłum obskoczy Ten w kark kiścieniem, ów go strzałą szyje Już głowę na los, na zgon zwiera oczy Aż Wojsko z wstydu, mur szturmem
zacny miedzy swemi W Fortunie iednak nie miał paragonu Bo ambicyey, ćięszkiey w sercach Iędzy Dość czynić chcąc, był potrzebny pieniędzy. CXCVIII. Za nic niebieskie oba mieli znaki Nie gniewaiąc śię na wieszcze praktyki Obiema śię tref prawie stał iednaki Głow w wiescbie nie masz według haruspiki Alexandrowi gdy na Oxidraki Bierze śię zły raz tuszą prognostyki Bo iak śię pierwszy na mur drze widomie Ledwie wierzch chwyći, drabina śię złomie CXCIX. Zkąd w Miasto między Nieprzyiaćioł skoczy I pierśi do ran gotowych odkryie Gdźie go gwałtowny ludźi tłum obskoczy Ten w kark kiśćieniem, ow go strzałą szyie Iuz głowę na los, na zgon zwiera oczy Asz Woysko z wstydu, mur szturmem
Skrót tekstu: ChrośKon
Strona: 53
Tytuł:
Pharsaliej... kontynuacja
Autor:
Wojciech Stanisław Chrościński
Drukarnia:
Klasztor Oliwski
Miejsce wydania:
Oliwa
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1693
Data wydania (nie wcześniej niż):
1693
Data wydania (nie później niż):
1693
Nieba. A terminami Genetliaków mówiąc w którym domu Planeta zostawał gdy się kto rodził. 3tio. Przyznają różne własności konstelacjom i Planetom: także ich panowanie nad tymi Prowincjami, miastami, a nie innemi. 4to. Uważają Planet z sobą i z konstelacjami kongresy, aspekty, i dopiero według ułożonych od siebie reguł, formują prognostyki o wszystkich procederach życia ludzkiego. Które Genetliaków prognostyki że pewności żadnej w sobie nie mają, a za tym wiary ludzkiej mieć nie powinny, te są tego racje.
Pierwsza że przyszłych rzeczy wiadomość jedynie od wolnej woli ludzkiej pochodzących, albo cale przypadkowych jest samemu Bogu własna, i bez jego objawienia rozumem naturalnym stworzonym są niedościgłe
Nieba. A terminámi Genetliákow mowiąc w ktorym domu Planeta zostawał gdy się kto rodził. 3tio. Przyznaią rożne własności konstellacyom y Planetom: tákże ich pánowánie nad tymi Prowincyámi, miástámi, á nie innemi. 4to. Uważáią Planet z sobą y z konstellacyami kongresy, aspekty, y dopiero według ułożonych od siebie reguł, formuią prognostyki o wszystkich procederach życia ludzkiego. Ktore Genetliákow prognostyki że pewności żadney w sobie nie máią, á zá tym wiáry ludzkiey mieć nie powinny, te są tego racye.
Pierwsza że przyszłych rzeczy wiádomość iedynie od wolney woli ludzkiey pochodzących, álbo cále przypadkowych iest samemu Bogu własna, y bez iego obiáwienia rozumem náturalnym stworzonym są niedościgłe
Skrót tekstu: BystrzInfAstrol
Strona: 4
Tytuł:
Informacja astrologiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743