od komina do komina lawirować, ubogi dom obramować, porządek i obyczaje otaksować jest pańskiej rozrywki i dywersji modna nad zamiar manijera. Przedtem drogiego wolności klejnotu, jakoby Najświętszej Eucharystii na pospolite zbawienie, na oswobodzenie praw ojczystych, na pomnożenie powszechnej całości, na zgodne w interesach Rzeczypospolitej zjednoczenie się, na przyjęcie do serca daru Ducha Przenajświętszego w obieraniu królów, rządu i władzy, zgoła na oddalenie złego od ojczyzny jakby grzechu śmiertelnego od duszy, skromnie i świątobliwie zażywano. Teraz, o mój Boże! nie zażyć jej, przeciwnie, za kieliszek wina albo tam lagru i mętu jego, za kawałek szpikowanej u stołu pańskiego wątroby, za frantowski i obłudny ukłon
od komina do komina lawirować, ubogi dom obramować, porządek i obyczaje otaksować jest pańskiej rozrywki i dywersyi modna nad zamiar manijera. Przedtem drogiego wolności klejnotu, jakoby Najświętszej Eucharystyi na pospolite zbawienie, na oswobodzenie praw ojczystych, na pomnożenie powszechnej całości, na zgodne w interesach Rzeczypospolitej zjednoczenie się, na przyjęcie do serca daru Ducha Przenajświętszego w obieraniu królów, rządu i władzy, zgoła na oddalenie złego od ojczyzny jakby grzechu śmiertelnego od duszy, skromnie i świątobliwie zażywano. Teraz, o mój Boże! nie zażyć jej, przeciwnie, za kieliszek wina albo tam lagru i mętu jego, za kawałek szpikowanej u stołu pańskiego wątroby, za frantowski i obłudny ukłon
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 193
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
niewolniczy arkan, łożnica w łożnicę, stadło w stado, małżeństwo w małżeństwo, ukontentowanie w ukatowanie, kochanie w kichanie, potomstwo w potępieństwo i tam dalej, czego Kościół święty spod ścisłej konfesyjonałów pieczęci wyjawić nie może i nie pozwala. A jakoż nie jest i być nie ma przeklęty, kiedy nie z daru Ducha Przenajświętszego i wysłużonej łaski Boskiej, nie z czystej miłości i inklinacji, ale z interesu, z nieuwagi i impetów lubieżnych pochodząc, wychodzi na żal niewczęsny, na przykrą oskominę, na piekielne biada i narzekanie? Jako nie jest śmiertelny, kiedy przez nieukontentowanie i zgryźliwe okazje śmierci raczej, a nie życia w nim sobie małżonkowie życzą
niewolniczy arkan, łożnica w łożnicę, stadło w stado, małżeństwo w małżeństwo, ukontentowanie w ukatowanie, kochanie w kichanie, potomstwo w potępieństwo i tam dalej, czego Kościół święty spod ścisłej konfesyjonałow pieczęci wyjawić nie może i nie pozwala. A jakoż nie jest i bydź nie ma przeklęty, kiedy nie z daru Ducha Przenajświętszego i wysłużonej łaski Boskiej, nie z czystej miłości i inklinacyi, ale z interesu, z nieuwagi i impetów lubieżnych pochodząc, wychodzi na żal niewczęsny, na przykrą oskominę, na piekielne biada i narzekanie? Jako nie jest śmiertelny, kiedy przez nieukontentowanie i zgryźliwe okazyje śmierci raczej, a nie życia w nim sobie małżonkowie życzą
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 218
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
kołnierza na pozór i obłudnie, ale według charakteru i powołania, pokornie, czysto, nabożnie, posłusznie, przykładnie, cierpliwie, szczyrze, wstrzemięźliwie, zgodnie, podło, pracowicie i należycie życie swoje prowadzili. Gdzie puściwszy się raz według wokacji swojej za Bogiem, tak Go zawsze i we wszytkim naśladowali, jakby tegoż przenajświętszego oryginału istotnymi obrazami i wyrażeniem byli. Pan Bóg bowiem, wziąwszy na siebie naturę ludzką, nic trudnego do pojęcia z niej naszego na świecie nie robił, żyjąc po ludzku dla przykładu i perfekcyjonowania ludzkiego kształtem owego wyśmienitego, wszelkiej umiejętności i nauki pełnego profesora, który trzymając intra media sua wysokiej teologiji, filozofiji i wszytkich inszych
kołnierza na pozór i obłudnie, ale według charakteru i powołania, pokornie, czysto, nabożnie, posłusznie, przykładnie, cierpliwie, szczyrze, wstrzemięźliwie, zgodnie, podło, pracowicie i należycie życie swoje prowadzili. Gdzie puściwszy się raz według wokacyi swojej za Bogiem, tak Go zawsze i we wszytkim naśladowali, jakby tegoż przenajświętszego oryginału istotnymi obrazami i wyrażeniem byli. Pan Bóg bowiem, wziąwszy na siebie naturę ludzką, nic trudnego do pojęcia z niej naszego na świecie nie robił, żyjąc po ludzku dla przykładu i perfekcyjonowania ludzkiego kształtem owego wyśmienitego, wszelkiej umiejętności i nauki pełnego profesora, który trzymając intra media sua wysokiej teologiji, filozofiji i wszytkich inszych
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 224
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
, sam hetman polny i podkanclerzy lit. szedł do spowiedzi. Poszedł
także do spowiedzi i Fleming, podskarbi lit., i tak powiedali wszyscy, że gdy szedł do komunii, tedy bez żadnego nabożeństwa idąc po ścianach patrzył i komunią świętą ledwo przyklęknąwszy przyjął, i z tąż dystrakcją, po ścianach patrząc, od Przenajświętszego odszedł Sakramentu.
Tak ten trybunał szczególnie na opresją niewinnych ludzi chcąc utrzymać, nabożeństwem i religią swoją złość pokrywali. Przysłany zaś od króla z Drezna Rzewuski, podstoli lit., ani tej był powagi, ani tej eksperiencji, aby tak wielką mógł utrzymać i uspokoić machinę, i owszem znać, że miał sekretną od grafa
, sam hetman polny i podkanclerzy lit. szedł do spowiedzi. Poszedł
także do spowiedzi i Fleming, podskarbi lit., i tak powiedali wszyscy, że gdy szedł do komunii, tedy bez żadnego nabożeństwa idąc po ścianach patrzył i komunią świętą ledwo przyklęknąwszy przyjął, i z tąż dystrakcją, po ścianach patrząc, od Przenajświętszego odszedł Sakramentu.
Tak ten trybunał szczególnie na opresją niewinnych ludzi chcąc utrzymać, nabożeństwem i religią swoją złość pokrywali. Przysłany zaś od króla z Drezna Rzewuski, podstoli lit., ani tej był powagi, ani tej eksperiencji, aby tak wielką mógł utrzymać i uspokoić machinę, i owszem znać, że miał sekretną od grafa
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 651
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
wszystkich świętych, tak zaczynam. Naprzód: Umierać chcę w wierze świętej katolickiej rzymskiej. Artykuły wszystkie wiary świętej tak trzymam i trzymać będę do skonu życia mego, jako kościół powszechny katolicki trzyma i wyznawa rzymski. Duszę moję ciężkiemi grzechami zmazaną oddawam w ręce temu, który ją stworzył, najwyższemu Bogu, prosząc płaczliwie majestatu jego przenajświętszego, aby niepomniał na występki młodości mojej, ale żeby mi one przez wylanie niewinnej krwie Chrystusa Pana, za przyczyną Najświętszej Panny Bogarodzice Mariej i wszystkich świętych, z nieogarnionego miłosierdzia swego odpuścić raczył. Ciało jako z ziemi wzięte, ziemi aby jako najprędzej było oddane, bez wszelkich wydwornych kosztów, o to Ich M.
wszystkich świętych, tak zaczynam. Naprzód: Umierać chcę w wierze świętej katolickiej rzymskiej. Artykuły wszystkie wiary świętej tak trzymam i trzymać będę do skonu życia mego, jako kościoł powszechny katolicki trzyma i wyznawa rzymski. Duszę moję ciężkiemi grzechami zmazaną oddawam w ręce temu, który ją stworzył, najwyższemu Bogu, prosząc płaczliwie majestatu jego przenajświętszego, aby niepomniał na występki młodości mojej, ale żeby mi one przez wylanie niewinnej krwie Chrystusa Pana, za przyczyną Najświętszej Panny Bogarodzice Maryej i wszystkich świętych, z nieogarnionego miłosierdzia swego odpuścić raczył. Ciało jako z ziemi wzięte, ziemi aby jako najprędzej było oddane, bez wszelkich wydwornych kosztów, o to Ich MM.
Skrót tekstu: KoniecSTest
Strona: 376
Tytuł:
Testament
Autor:
Stanisław Koniecpolski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
testamenty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1682
Data wydania (nie wcześniej niż):
1682
Data wydania (nie później niż):
1682
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętniki o Koniecpolskich. Przyczynek do dziejów polskich XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Stanisław Przyłęcki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Leon Rzewuski
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1842
skruchy, z Apostołskiej Dusze krwią niewinną CHRYSTUSA PANA odkupione, z sideł świata, czarta, ciała, wydzwignienia żarliwości. Każdy prawowierny Człowiek, stosując się do Nauki Kościoła Z. w Świętej Teologij, tudzież i do jednomyślnego Ojców Świętych zdania, przyznać musi; że nierównie więcej Chwały BOGU, przybywa, z Kościołów formalnych Ducha Przenajświętszego przybytków, to jest Serc prawdziwie Chrzeżyańskich (Nescitis quia Templum Dei estis, et Spiritus Dei habitat in vobis, Imo ad Corinthios 6.) a niżeli z Kościołów materialnych. Tę kwestią abym fundamentalnie każdemu wyeksplikował; tak ją tą refleksią wywodzę, Naj przód wszelkie kościoły, początek swój wziely, od Salomonowego króla trzeciego
skruchy, z Apostolskiey Dusze krwią niewinną CHRYSTUSA PANA odkupione, z sideł świáta, czárta, ciáła, wydzwignienia żarliwości. Każdy práwowierny Człowiek, stosuiąc się do Náuki Kościoła S. w Swiętey Theologiy, tudzież y do iednomyślnego Oycow Swiętych zdánia, przyznać musi; że nierownie więcey Chwały BOGU, przybywa, z Kościołow formalnych Ducha Przenayświętszego przybytkow, to iest Serc práwdziwie Chrzeżianskich (Nescitis quia Templum Dei estis, et Spiritus Dei habitat in vobis, Imo ad Corinthios 6.) á niżeli z Kościołow materyalnych. Tę kwestyą abym fundamentalnie kazdemu wyexplikował; tak ią tą reflexią wywodzę, Nay przod wszelkie koscioły, początek swoy wziely, od Salomonowego krola trzeciego
Skrót tekstu: GarczAnat
Strona: 48
Tytuł:
Anatomia Rzeczypospolitej Polskiej
Autor:
Stefan Garczyński
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1753
Data wydania (nie wcześniej niż):
1753
Data wydania (nie później niż):
1753
naszą Panu BOGU pokazują rekognicją i wdzęczność, ex quo de ejus donis et dato; wystawione, przecięż: tak BOGA nie wychwalają i wysławiają jako my sami: TEMPLUM DEI estis vos. Kościoły materialne sa podległe różnym przypadkom; casibus fortuitis; jako to szturmom, wichrom, ogniom piorunowym etc. a zaś wewnetrzne DUCHA Przenajświętszego przybytki Dusze nasze, zawsze BOGA chwalić i wysławiać potrafią, choćby tez w Kościołe materialnym niedostatku; DEI aedificatio estis, z tej okazji, nniech mi się tu godzi wspomnieć przypadek, którego byłem świadkiem. W Roku 1725. w Poznaniu dnia 18. Czerwca o godzinie siódmej po południu, szturm walny wietrzny strącił obiedwie
naszą Panu BOGU pokazuią rekognicyą y wdzęczność, ex quo de ejus donis et dato; wystawione, przecięż: tak BOGA nie wychwalaią y wysławiaią iako my sami: TEMPLUM DEI estis vos. Kościoły materyalne sa podległe rożnym przypadkom; casibus fortuitis; iako to szturmom, wichrom, ogniom piorunowym etc. á zaś wewnetrzne DUCHA Przenayświętszego przybytki Dusze nasze, zawsze BOGA chwalić y wysławiać potrafią, choćby tez w Kościołe materyalnym niedostatku; DEI aedificatio estis, z tey okazyi, nniech mi się tu godzi wspomnieć przypadek, ktorego byłem świadkiem. W Roku 1725. w Poznaniu dnia 18. Czerwca o godzinie siodmey po południu, szturm walny wietrzny strącił obiedwie
Skrót tekstu: GarczAnat
Strona: 63
Tytuł:
Anatomia Rzeczypospolitej Polskiej
Autor:
Stefan Garczyński
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1753
Data wydania (nie wcześniej niż):
1753
Data wydania (nie później niż):
1753
22 Trzy umowy między Sebastianem Fensingerem rzeźbiarzem a trynitarzami lwowskimi z 1745, 1746 i 1747 r. A I J M
Między Przewielebnym w Bogu Jego Mością Księdzem Antonim od Przenajświętszego Sakramentu, Prowincjałem Prowincji S. Joachima, Zakonu Trójcy Przenajświętszej od Wykupienia Niewolników z jednej, a Panem Sebastianem
Fensyngerem, magistrem kunsztu snycerskiego, z drugiej strony. Stanął pewny i w niczym nieodmienny kontrakt w ten niżej opisany sposób: iż po uczynionym postanowieniu między Tymże Panem Sebastianem Fensyngierem o wystawieniu ołtarza Świętego Jana Nepomucena w
22 Trzy umowy między Sebastianem Fensingerem rzeźbiarzem a trynitarzami lwowskimi z 1745, 1746 i 1747 r. A I J M
Między Przewielebnym w Bogu Jego Mością Księdzem Antonim od Przenajświętszego Sakramentu, Prowincjałem Prowincji S. Joachima, Zakonu Trójcy Przenajświętszej od Wykupienia Niewolników z jednej, a Panem Sobestianem
Fensyngerem, magistrem kunsztu snycerskiego, z drugiej strony. Stanoł pewny i w niczym nieodmienny kontrakt w ten niżej opisany sposób: iż po uczynionym postanowieniu między Tymże Panem Sobestianem Fensyngierem o wystawieniu ołtarza Świętego Jana Nepomucena w
Skrót tekstu: UmFenRzeźGęb
Strona: 373
Tytuł:
Trzy umowy między Sebastianem Fensingerem rzeźbiarzem a trynitarzami lwowskimi.
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
umowy
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1745 a 1747
Data wydania (nie wcześniej niż):
1745
Data wydania (nie później niż):
1747
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
/ tegoż błogosławieństwa wszytkim ludziom/ pokornie żądam/ którego i sobie. Drogi doskonałości Chrześć:
Daj nam Panie co każesz/ a każ co chcesz. Zmiłuj się nad nami/ jako umiesz/ możesz/ i chcesz: dla większej a wiecznej chwały twojej. Ćwiczenie 44. Proś Boga o Dary, i owoce Ducha Przenajświętszego.
PUNKT 1. DAwco dóbr wszytkich/ i Ojcze wszytkich doskonałości BOże mój/ który pragniesz stworzeniu dobrze czynić/ tak jako zrzodło w-strumienie płynąć/ i słońce światło swe wylewać/ oto istoty mojej ziemia bez łaski twojej/ jako rola bez rosy/ i jako powietrze bez światłości/ czeka i żąda/ i żebrze
/ tegoż błogosłáwieństwá wszytkim ludźiom/ pokornie żądam/ ktorego i sobie. Drogi doskonáłośći Chrześć:
Day nam Pánie co każesz/ á każ co chcesz. Zmiłuy się nád námi/ iáko vmiesz/ możesz/ i chcesz: dla większey á wieczney chwały twoiey. Cwiczenie 44. Proś Bogá o Dáry, y owoce Duchá Przenayświętszego.
PVNKT 1. DAwco dobr wszytkich/ i Oycze wszytkich doskonáłośći BOże moy/ ktory prágniesz stworzeniu dobrze czynić/ ták iako zrzodło w-strumienie płynąć/ i słońce świátło swe wylewáć/ oto istoty moiey źiemiá bez łaski twoiey/ iáko rola bez rosy/ i iáko powietrze bez świátłośći/ czeka i żąda/ i żebrze
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 304
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665