ratować/ I piersi od boleści i kaszlu zachować. Yeśli Febra/ Górączka poczyna cię badać/ Przed czasem wziąwszy kilka ziarn/ możesz postradać.
O ciężkości słuchu skąd przypada. Kto pija o obiedzie/ śpi/ często się wrzuszy/ Na wątli sobie słuch i u nad psuje uszy.
O Brzmieniu wuszach. Głód przydłuższy i ciała mocne poruszenie/ Pijaństwo zimno w uszach/ czynią częste brzmienie Niemniej womit i spadek/ i tłuczone razy Przynoszą/ uszu brzmienie ba i insze skazy.
O rzeczach które szkodzą oczom. Laźnia i wino mocne/ wiatr/ pierz/ i gorczyca/ Czosnek/ Cybula/ Boby/ Luczek/ Szocewica. Dym
rátowáć/ Y pierśi od boleśći y kászlu záchowáć. Yesli Febrá/ Gorączká poczyna ćię bádáć/ Przed czásem wźiąwszy kilká ziarn/ możesz postrádáć.
O ćięszkości słuchu skąd przypada. Kto pija o obiedźie/ spi/ często się wrzuszy/ Ná wątli sobie słuch y u nád psuie vszy.
O Brzmieniu wvszách. Głod przydłuższy y ćiáłá mocne poruszenie/ Pijáństwo źimno w vszách/ czynią częste brzmienie Niemniey womit y spadek/ y tłuczone rázy Przynoszą/ vszu brzmienie bá y insze skázy.
O rzeczách ktore szkodzą oczom. Láźnia y wino mocne/ wiatr/ pierz/ y gorczycá/ Czosnek/ Cybulá/ Boby/ Luczek/ Szocewicá. Dym
Skrót tekstu: OlszSzkoła
Strona: D2v
Tytuł:
Szkoła Salernitańska
Autor:
Hieronim Olszowski
Drukarnia:
Walerian Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
i kraje niebieskie. Jużem w drugim tomie nieraz o tym mówił.
Atoli żebyśmy nie rozumieli, że gdybyśmy i z najlepszych rad, i rządów form treść samę dobrego wyciągnęli i w naszę wlali, to już zupełnie szczęśliwi będziemy, już defektu żadnego w naszych radach i rządach nie będzie, przeto, choć przydłuższy, na uprzedzenie tego błędu tekst polityka wyjmuję z tą prawdą, że: „Forma rady i rządu doskonała jest to ens rationis, imaginacja tylko rozumu, bo szczęście doskonałe ze wszech miar nie jest to podział ludzkiego narodu, a mądrość ludzka, by z największą swoją usilnością, więcej sobie obiecować nie może, tylko tyle
i kraje niebieskie. Jużem w drugim tomie nieraz o tym mówił.
Atoli żebyśmy nie rozumieli, że gdybyśmy i z najlepszych rad, i rządów form treść samę dobrego wyciągnęli i w naszę wlali, to już zupełnie szczęśliwi będziemy, już defektu żadnego w naszych radach i rządach nie będzie, przeto, choć przydłuższy, na uprzedzenie tego błędu tekst polityka wyjmuję z tą prawdą, że: „Forma rady i rządu doskonała jest to ens rationis, imaginacyja tylko rozumu, bo szczęście doskonałe ze wszech miar nie jest to podział ludzkiego narodu, a mądrość ludzka, by z największą swoją usilnością, więcej sobie obiecować nie może, tylko tyle
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 297
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
gloriae Conditoris assistere, praesentem Dei vultum cernere, incircumscriptum lumen videre, nullo mortis dolore affici, incorruptionis perpetuae munere laetari. Sanctus Greg orius Clio
Ach prze co, przecz się bawiemy – pielgrzymi! W pojśrzód kości suchych wiek trawiemy, będąc wsadzeni w nieszczęsną jaskinią śmiertelności na noc, ach, niewcześną,
gdzie śmiertelny przydłuższy stos oraz pływa i bije w nas jak najcięższy los, gdzie wszelakie krótkie rzeczy, wespół grając, padają, i z nadzieją pieczy. Euterpe
Błogosławiony duch ten i szczęśliwy, do nieba który zawód swój kieruje i łańcuch z siebie zdarszy obciążliwy, do Pana prosto z świata wylatuje.
Szczęśliwa dusza jest, szczęśliwa prawie,
gloriae Conditoris assistere, praesentem Dei vultum cernere, incircumscriptum lumen videre, nullo mortis dolore affici, incorruptionis perpetuae munere laetari. Sanctus Greg orius Clio
Ach prze co, przecz się bawiemy – pielgrzymi! W pojśrzód kości suchych wiek trawiemy, będąc wsadzeni w nieszczęśną jaskinią śmiertelności na noc, ach, niewcześną,
gdzie śmiertelny przydłuższy stos oraz pływa i bije w nas jak najcięższy los, gdzie wszelakie krótkie rzeczy, wespół grając, padają, i z nadzieją pieczy. Euterpe
Błogosławiony duch ten i szczęśliwy, do nieba który zawód swój kieruje i łańcuch z siebie zdarszy obciążliwy, do Pana prosto z świata wylatuje.
Szczęśliwa dusza jest, szczęśliwa prawie,
Skrót tekstu: WieszczArchGur
Strona: 65
Tytuł:
Archetyp
Autor:
Adrian Wieszczycki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
epitafia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Utwory poetyckie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Anna Gurowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2001
od linii choryzontalnej nad kwadrans, to jest nad połowę semicyrkułu. Zaczym jakie ma być którego działa i do jakiej dystancyj celu podniesienie od linii choryzontalnej, służy do tego instrument, kwadrans Inżynierowy. Którego konstrukcja i figura jest takowa. Dwa boki składające anguł prosty, są nakształt gnomonu, z których jeden bok, jest przydłuższy na dwie lub trzy stopy, aby mógł tym bokiem być włożony w działo. Arcus kwadransowy zawarty między gnomonem, jest wydzielony na części 90. Atoli dość byłoby wydziału jego na części 24. albo na 12. Gdyż ten wydział na części 12 całego kwadransu, dość dostatecznie regulować może rychtowanie działa. Z samego
od linii choryzontálney nad kwadrans, to iest nad połowę semicyrkułu. Záczym iákie ma być ktorego działá y do iákiey dystancyi celu podniesienie od linii choryzontalney, służy do tego instrument, kwadrans Jndzinierowy. Ktorego konstrukcya y figura iest tákowa. Dwá boki skłádaiące anguł prosty, są nákształt gnomonu, z ktorych ieden bok, iest przydłuszszy ná dwie lub trzy stopy, áby mogł tym bokiem być włożony w działo. Arcus kwadransowy záwarty między gnomonem, iest wydzielony ná części 90. Atoli dość byłoby wydziału iego ná części 24. álbo ná 12. Gdyż ten wydział ná części 12 cáłego kwadransu, dość dostatecznie regulowáć może rychtowánie działá. Z samego
Skrót tekstu: BystrzInfArtyl
Strona: O4v
Tytuł:
Informacja artyleryjna o amunicji i ogniach wojennych
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
zbawienie: Niech króluje Bóg nasz, i moc Chrystusa jego. Po której utarczce Święci Aniołowie zaczęli triumf wieczny, to jest błogosławieństwo szczęśliwej wieczności. Źli zaś Aniołowie niewolą wieczną w tarasach piekielnych. Czas zaś stanu indyferencyj, i wolnej woli Anielskiej robienia na zbawienie, jak był długi? trudno determinować. Być jednak musiał przydłuższy, nie drugiej ani trzeciej minuty. Co się wnosi z owych słów Ezechiela rzeczonych o Lucyperze. W rozkoszach Raju Boskiego zostawałeś, w pośród ognistych kamieni przechodziłeś się. To jest w pośród jasnego nieba, jak są drogie kamienie. Albo też: w pośród innych Aniołów, talentami i darami przyrodzonemi przyozdobionych jak drogiemi
zbawienie: Niech kroluie Bog nász, y moc Chrystusa iego. Po ktorey utarczce Swięci Aniołowie záczęli tryumf wieczny, to iest błogosłáwieństwo szczęśliwey wieczności. Zli zaś Aniołowie niewolą wieczną w tarasach piekielnych. Czas zaś stanu indyfferencyi, y wolney woli Anielskiey robienia ná zbáwienie, iák był długi? trudno determinowáć. Być iednak musiał przydłuszszy, nie drugiey áni trzeciey minuty. Co się wnosi z owych słow Ezechiela rzeczonych o Lucyperze. W roskoszach Raiu Boskiego zostawałeś, w posrzod ognistych kámieni przechodziłeś się. To iest w posrzod iásnego nieba, iák są drogie kámienie. Albo też: w posrzod innych Aniołow, tálentámi y dárami przyrodzonemi przyozdobionych iák drogiemi
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: B2
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743