którym i ty łacno staniesz/ gdy uważysz. Iż dobro powszechnie/ według pospolitego zdania i opisania mądrych; jest to co komu przyzwoito/ należy/ przystoi/ z czym mu wygodno. Więc tedy Dobro Człowieka będzie to co Cłowiekowi jako stworzeniu rozumnemu przystoi/ przyzwoito/ należy/ i z czym mu wygodno. Cóż zaś przyzwoitszego rozumnemu/ jeżeli nie to/ a jedynie/ rządzić się rozumem/ to jest cnotą i Bogiem. Który na rozumie ludzkim/ światło woli swej (aby się nim rządzono) osadził. Cóż przyzwoitszego/ należytszego/ wygodniejszego nieśmiertelnej duszy/ i człowiekowi na wieczność szczęśliwą stworzonemu/ jako dobro wieczne/ nie śmiertelne; to jest
ktorym i ty łácno stániesz/ gdy uważysz. Iż dobro powszechnie/ według pospolitego zdania i opisánia mądrych; iest to co komu przyzwoito/ nálezy/ przystoi/ z czym mu wygodno. Więc tedy Dobro Człowieká będźie to co Cłowiekowi iáko stworzeniu rozumnemu przystoi/ przyzwoito/ należy/ i z czym mu wygodno. Coż zas przyzwoitsze^o^ rozumnemu/ ieżeli nie to/ á iedynie/ rządzić się rozumem/ to iest cnotą i Bogiem. Ktory na rozumie ludzkim/ świátło woli swey (áby się nim rządzono) osadźił. Coż przyzwoitszego/ náleżytszego/ wygodnieyszego nieśmiertelney duszy/ i człowiekowi ná wieczność szczęśliwą stworzonemu/ iáko dobro wieczne/ nie śmiertelne; to iest
Skrót tekstu: SekrWyj
Strona: 8
Tytuł:
Sekret wyjawiony
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Colegii Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1689
Data wydania (nie wcześniej niż):
1689
Data wydania (nie później niż):
1689
Dobro Człowieka będzie to co Cłowiekowi jako stworzeniu rozumnemu przystoi/ przyzwoito/ należy/ i z czym mu wygodno. Cóż zaś przyzwoitszego rozumnemu/ jeżeli nie to/ a jedynie/ rządzić się rozumem/ to jest cnotą i Bogiem. Który na rozumie ludzkim/ światło woli swej (aby się nim rządzono) osadził. Cóż przyzwoitszego/ należytszego/ wygodniejszego nieśmiertelnej duszy/ i człowiekowi na wieczność szczęśliwą stworzonemu/ jako dobro wieczne/ nie śmiertelne; to jest Bóg/ Przyjaźń i widżenie jego. Dopieroż to prawda: Jeżeli dobro ludżkie według tychże mądrych i Ambrożego Z. lib. I de Offic. cap. 9. jest samo Bonum honestum
Dobro Człowieká będźie to co Cłowiekowi iáko stworzeniu rozumnemu przystoi/ przyzwoito/ należy/ i z czym mu wygodno. Coż zas przyzwoitsze^o^ rozumnemu/ ieżeli nie to/ á iedynie/ rządzić się rozumem/ to iest cnotą i Bogiem. Ktory na rozumie ludzkim/ świátło woli swey (áby się nim rządzono) osadźił. Coż przyzwoitszego/ náleżytszego/ wygodnieyszego nieśmiertelney duszy/ i człowiekowi ná wieczność szczęśliwą stworzonemu/ iáko dobro wieczne/ nie śmiertelne; to iest Bog/ Przyiaźń i widżenie iego. Dopieroż to práwdá: Ieżeli dobro ludżkie według tychże mądrych i Ambrożego S. lib. I de Offic. cap. 9. iest samo Bonum honestum
Skrót tekstu: SekrWyj
Strona: 8
Tytuł:
Sekret wyjawiony
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Colegii Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1689
Data wydania (nie wcześniej niż):
1689
Data wydania (nie później niż):
1689
INFORMACJA O ARCHITEKTURZE WOJENNEJ. I. Poważna u Statystów jest kwestia. Co jest przyzwoitszego Królestwu mieć albo nie, wiele, czyli mało fortec i zamków obronnych? Aby niemieć żadnej fortecy? popiera. Racja pierwsza. Iż jako kawalera widzieć w polu. Tak Synowie Ojczyzny niemając nadziei ucieczki i zasłony od fortecy, jedynie męstwem i odwagą serca, siebie i Ojczyzny bronić usiłować zechcą. J w wojennym
INFORMACYA O ARCHITEKTURZE WOIENNEY. I. Poważna u Státystow iest kwestya. Co iest przyzwoitszego Krolestwu mieć álbo nie, wiele, czyli mało fortec y zamkow obronnych? Aby niemieć żadney fortecy? popiera. Racya pierwsza. Jż iako kawalera widzieć w polu. Ták Synowie Oyczyżny niemaiąc nadziei ucieczki y zásłony od fortecy, iedynie męstwem y odwagą serca, siebie y Oiczyżny bronić usiłowáć zechcą. J w woiennym
Skrót tekstu: BystrzInfArchW
Strona: Fv
Tytuł:
Informacja architektury wojennej
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura, wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
, za największe błogosławieństwo Boskie onąż być po- czytali. Lepiej nie rozumiał Izaak błogosławić Synowi swemu Jakubowi, tylko przez te słowa, które mu Testamentem zapisał: Det tibi DEVS de rore Coeli, & de pinguedine Terrae: Istotny tedy dowód spobłogosławienia tak Wielkiego Patriarchy że Dobra Ziemiańskie czynią człowieka ubłogosławionym; nad które, nic przyzwoitszego, i użyteczniejszego być w powszechnym pożyciu może. Potwierdza to godny jeden Rei Rusticae scriptor gdy mówi: Nihil eorum è quibus aliquid acquiritur, libero homine dignius, Deoque magis probatus labor Agriculturâ. Starzy Rzymianie (o czym Kato poważny Autor świadczy) kiedy człowieka cnotliwego pochwalić mieli, takim go honorowali nazwiskiem Bonus Agricola, Bonus
, zá naywiększe błogosłáwieństwo Boskie onęż być po- czytáli. Lepiey nie rozumiał Izáák błogosłáẃić Synowi swemu Iákubowi, tylko przez te słowa, ktore mu Testámentem zapisał: Det tibi DEVS de rore Coeli, & de pinguedine Terrae: Istotny tedy dowod zpobłogosłáwienia ták Wielkiego Pátryárchy że Dobra Ziemiáńskie czynią człowieka vbłogosławionym; nád ktore, nic przyzwoitszego, y vżytecznieyszego być w powszechnym pożyćiu może. Potwierdza to godny ieden Rei Rusticae scriptor gdy mowi: Nihil eorum è quibus aliquid acquiritur, libero homine dignius, Deoque magis probatus labor Agriculturâ. Stárzy Rzymiánie (o czym Cato poważny Autor świádczy) kiedy człowieká cnotliwego pochwalić mieli, tákim go honorowáli nazwiskiem Bonus Agricola, Bonus
Skrót tekstu: HaurEk
Strona: 8
Tytuł:
OEkonomika ziemiańska
Autor:
Jakub Kazimierz Haur
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
gospodarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675