wiele takich pamiętam przykładów. Że zawsze ten przegraje kto przyczynę daje, Kto będzię pomnie Sukcesorem tej Książki mojej przestrzegam i napominam że by się tym moim i wielu inszych temu podobnych przykładów budował. Żeby nigdy i najlichszego lekce nie powazał. Żeby choćby był mężem najdoswiadczonszem ufając siłom i męstwu swemu nigdy okazji nie dawał i z pysznym sercem nie chodził na pojedynek bo niech wie o tym że go się lada kto nabije. A gdy zaś z pokorą swojej oponowac się będzie krzywdy i chonoru, wzywając na pomoc Boga zawsze wygra. Nawielu inszych i sam na sobie doświadczyłem się tego. Ile razy dałem okazją zawsze mię wybito. Ile razy
wiele takich pamiętam przykładow. Że zawsze tęn przegraie kto przyczynę daie, Kto będzię pomnie sukcessorem tey Xiąszki moiey przestrzegam y napominam że by się tym moim y wielu inszych temu podobnych przykładow budował. Zeby nigdy y naylichszego lekce nie powazał. Zeby chocby był męzęm naydoswiadczonszem ufaiąc siłom y męstwu swemu nigdy okazyiey nie dawał y z pysznym sercem nie chodził na poiedynek bo niech wie o tym że go się lada kto nabiie. A gdy zas z pokorą swoiey opponowac się będzie krzywdy y chonoru, wzywaiąc na pomoc Boga zawsze wygra. Nawielu inszych y sąm na sobie doswiadczyłęm się tego. Ile razy dałęm okazyią zawsze mię wybito. Ile razy
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 89v
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688
złoty, Żelazneś zaczął kręcić kołowroty, Czy cię wiek zeszły w zardzewiałej porze, W marmur obrócił, w lodowate morze. Znać, żeś nie umiał rządzić swoją szarzą, Kiedy cię Damy przed Bogami skarżą
Ze w twych obrotach, przy dojrzałym włosie, Miłość ci zbrzydła, bo nadzieja w trzosie. Coś niegdyś pysznym, górnolotnym skrzydłem, Nad mdłym i słabym wydziwiał pieścidłem, Czas ci też nowy za to karku przygnie, Skrzydła obarczy, i pióra odstrzygnie. W twojej to było władzy prawo chować, Biegu natury nie łamać, nie psować. Niech by Mężczyzną Kupido, nie Panną, Rządził, a Panny były pod Dianną. Muzy
złoty, Zelazneś záczął kręcić kołowroty, Czy cię wiek zeszły w zárdzewiałey porze, W mármur obrocił, w lodowate morze. Znać, żeś nie umiał rządzić swoią szárzą, Kiedy cię Damy przed Bogami skárżą
Ze w twych obrotach, przy doyrzáłym włosie, Miłość ci zbrzydła, bo nádzieia w trzosie. Coś niegdyś pysznym, gornolotnym skrzydłem, Nád mdłym y słábym wydziwiał pieścidłem, Czás ći też nowy zá to kárku przygnie, Skrzydła obárczy, y piora odstrzygnie. W twoiey to było włádzy práwo chować, Biegu nátury nie łamać, nie psować. Niech by Meszczyzną Kupido, nie Pánną, Rządził, á Pánny były pod Dyanną. Muzy
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 277
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
hoc illi de coelo scilicet detrusi Catones ex alto despiciunt: Cokolwiek/ powiada/ Politykowie stanowią/ mówią i czynią/ to każdy/ choćby nawet i sam Momus był/ chwalić powinien; Lecz co my mizerni Teologowie (Księża) radziemy/ mowiemy i uczymy: to oni niby niejacy z nieba Mędroszkowie ponieważają/ wzgardzają/ pysznym i hardym okiem przenoszą; ale dla Kaznodziejów szczerych i gorliwych/ aby widząc tak wielką niezmierną na świecie pychę/ i żadnego na Osoby względu nie mając/ każdemu śmiele powiadali/ że Pan Krystus do czarnego Rejestru grzechów/ które człowieka przywodzą na potępienie/ kładzie i pychę; a rozumie się tu pycha nie tylko szatna/
hoc illi de coelo scilicet detrusi Catones ex alto despiciunt: Cokolwiek/ powiáda/ Politykowie stánowią/ mowią y czynią/ to káżdy/ choćby náwet y sam Momus był/ chwalić powinien; Lecz co my mizerni Teologowie (Xięża) rádźiemy/ mowiemy y uczymy: to oni niby niejácy z niebá Mędroszkowie ponieważáją/ wzgardzáją/ pysznym y hárdym okiem przenoszą; ále dla Káznodźiejow sczerych y gorliwych/ áby widząc ták wielką niezmierną ná świećie pychę/ y żadnego ná Osoby względu nie májąc/ káżdemu śmiele powiádáli/ że Pan Krystus do czarnego Rejestru grzechow/ ktore człowieká przywodzą ná potępienie/ kłádźie y pychę; á rozumie śię tu pychá nie tylko szátna/
Skrót tekstu: GdacPrzyd
Strona: 63.
Tytuł:
Appendiks t.j. przydatek do dyszkursu o pańskim i szlacheckim albo rycerskim stanie
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680
na krasne białe głowy; białe głowy zasię/ Panny i Mężatki na Mężczyzny (na Młodzieńce) szumne poglądać mogły? p. 61. seq. LXXVI. Dla kogo ten Przydatek jest spisany? p. 63. LXXVII. Jeśli owi Politykowie/ którzy to/ cokolwiek Księża radzą/ mówią i uczą/ wzgardzają i pysznym okiem przenoszą/ pochwały albo nagany godni są? p. 63. Apocal. I. V. 13. Esaj. 20. v. 2. D. Menger. in Scrut. C. C. p. m. 862. Vid. Biga Quaest. Tor. excusar. Concil 4. Carthagin.
ná krasne białe głowy; białe głowy záśię/ Pánny y Mężatki ná Męsczyzny (ná Młodźieńce) szumne poglądáć mogły? p. 61. seq. LXXVI. Dla kogo ten Przydatek jest spisány? p. 63. LXXVII. Ieśli owi Politykowie/ ktorzy to/ cokolwiek Xięża rádzą/ mowią y uczą/ wzgardzáją y pysznym okiem przenoszą/ pochwały álbo nágány godni są? p. 63. Apocal. I. V. 13. Esaj. 20. v. 2. D. Menger. in Scrut. C. C. p. m. 862. Vid. Biga Quaest. Tor. excusar. Concil 4. Carthagin.
Skrót tekstu: GdacPrzyd
Strona: 72.
Tytuł:
Appendiks t.j. przydatek do dyszkursu o pańskim i szlacheckim albo rycerskim stanie
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1680
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1680