duszy ludzkie prowadzi na zgubę: Nowe wystawia Akademie, w których pychy, uporu, swego zdania tenacitatem nauczywszy, dopiero sadza in Cathrdra pestilentiae swoich Dyscypułów, czyniąc ich potym Magistros erroris. A częstokroć czego się polerowny wzdryga rozum, albo wielkim pachnie głupstwem, to ochrzci artykułem Wiary. Czy może co być głupszego nad Mahometa Religię in Oriente? nad Filipowską Sektę in Septemtrione? Tej Sekty, Herezyj i głupstwa, Autor FILIP niejaki, prawdziwie jak Filip z konopi, pewnie nie z mądrej Akademii wyrwał się około Roku 1650 za Patriarchy Moskiewskiego Nikona. Na Stolicy Moskiewskiej w ów czas przy Katedrze Patriarchalnej, znajdowało się czterech Protopopów, Kapitan, Filip,
duszy ludzkie prowadzi na zgubę: Nowe wystawia Akademie, w ktorych pychy, uporu, swego zdania tenacitatem nauczywszy, dopiero sadza in Cathrdra pestilentiae swoich Dyscypułow, czyniąc ich potym Magistros erroris. A częstokroć czego się polerowny wzdryga rozum, albo wielkim pachnie głupstwem, to ochrzci artykułem Wiary. Czy może co bydź głupszego nad Machometa Religię in Oriente? nad Filipowską Sektę in Septemtrione? Tey Sekty, Herezyi y głupstwa, Autor FILIP nieiaki, prawdziwie iak Filip z konopi, pewnie nie z mądrey Akademii wyrwał się około Roku 1650 za Patryarchy Moskiewskiego Nikona. Na Stolicy Moskiewskiey w ow czas przy Katedrze Patryarchalney, znaydowało się czterech Protopopow, Kapitan, Filip,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1118
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w Egyrze, Tesalonice; ALEKsY w Trebizuncie w granicach Kapadocyj i Kolchidy, nowe założył Imperium Grecorum, od Turków potym zawojowane. Teodor Laskary Zięć Aleksego Starego, od Greków w Nicei Cesarzem kreowany, pod czas wzięcia Carogrodu, który wiele zawojował, ale więcej zaraził Schismate. Interim Bułgaria, Anno Domini 1204. Katolicką przyjmuje Religię powagą Innocentego III. który Joannisa Królem za to kreował, i koronował. Ten Koronę wziąwszy, nią nie przytłumił odium ku Łacinnikom Sąsiadom, Zaczym z Grekami Schismatykami, i Turkami wziąwszy ligę, ich był Persekutorem: Baldwina Cesarza Konstantynopolitańskiego atakującego rebelizujący sobie Adrianopol, zniósł, złowił, po kilku Miesięcznym więzieniu, ręce, nogi
w Egyrze, Tesálonice; ALEXY w Trebizuncie w granicach Kappadocyi y Kolchidy, nowe założył Imperium Graecorum, od Turkow potym zawoiowane. Teodor Láskary Zięć Alexego Starego, od Grekow w Nicei Cesarzem kreowany, pod czas wzięcia Carogrodu, ktory wiele zawoiował, ale więcey zaraził Schismate. Interim Bulgaria, Anno Domini 1204. Katolicką przyimuie Religię powagą Innocentego III. ktory Ioannisa Krolem za to kreował, y koronował. Ten Koronę wziąwszy, nią nie przytłumił odium ku Łacinnikom Sąsiadom, Zaczym z Grekami Schismatykami, y Turkami wziąwszy ligę, ich był Persekutorem: Baldwina Cesarza Konstantynopolitańskiego attakuiącego rebellizuiący sobie Adrianopol, zniosł, złowił, po kilku Miesięcznym więzieniu, ręce, nogi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wydał światu, co miał w sercu, że był impiissimus, jeżeli nie Author pierwszy, pewnie mocny Patron i Obrońca Nauki Niezbożnych Principiów takowych; żeby Rzeczy principaliter należące ad Statum Politicum regulujące się, do należytego Rządu, Domu, Familii, Miasta, utrzymania Poddanych w Bojaźni i Posłuszeństwie, mieć w pierwszej konsyderacyj, a Religię na ostatku, i to dla tego, że ta do tych namienionych conducit końców, według owej podobno nie o Ateuszach Bezboźnych
Katolickiej na Wenetów cenzury: Primo Venetiani, postremò Christiáni. Dalsze jego sentymenta takowe od Autorów cytowane: Ze wszystkiemi pięknie, z nikim poufale nie żyć: Wiarę tylko prezentować po wierzchu, ale nie
wydał światu, cò miał w sercu, że był impiissimus, ieżeli nie Author pierwszy, pewnie mocny Patron y Obrońca Nauki Niezbożnych Principiow takowych; żeby Rzeczy principaliter należące ad Statum Politicum reguluiące się, do należytego Rządu, Domu, Familii, Miasta, utrzymania Poddanych w Boiaźni y Posłuszeństwie, mieć w pierwszey konsyderacyi, a Religię na ostatku, y to dla tego, że ta do tych namienionych conducit końcow, według owey podobno nie o Ateuszach Bezboźnych
Katolickiey na Wenetow censury: Primo Venetiani, postremò Christiáni. Dalsze iego sentymenta takowe od Autorow cytowane: Ze wszystkiemi pięknie, z nikim poufale nie żyć: Wiárę tylko prezentować po wierzchu, ale nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1150
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, albo z kapeluszem na wierzch włożonym, wolność znaczy: porzucona kopia na ziemię, jest znakiem desperacyj: dwie utkwione, trzecia na ukoś leżąca, jarzma niewolniczego są znakiem, jako świadczy Ricciardus.
72. Kozieł przy Bachusie, znaczy nieczystość z okazji pijaństwa wielkiego.
73. Ogień nałożony na Ołtarzu Westy Panny, znaczy Religię i Panieństwo: przygaszony, jego utratę i gwałt.
74 Ogniste płomienie na kopiach, u Rzymianów i Arkadów boni eventûs znakiem były.
75. Księżyc, niestatku znakiem, Szlachectwa u Rzymianów do obuwia akomodowany.
76. Papuga uczona w klatce, figuruje, że potrzeba nas czyni pojętnemi, według Sambuka Autora.
77.
, albo z kapeluszem na wierzch włożonym, wolność znaczy: porzucona kopia na ziemię, iest znakiem desperacyi: dwie utkwione, trzecia na ukoś leżąca, iarzma niewolniczego są znakiem, iako swiadczy Ricciardus.
72. Kozieł przy Bachusie, znaczy nieczystość z okazyi piiaństwa wielkiego.
73. Ogień nałożony na Ołtarzu Westy Panny, znáczy Religię y Panieństwo: przygaszony, iego utratę y gwałt.
74 Ogniste płomienie ná kopiach, u Rzymianow y Arkadow boni eventûs znakiem były.
75. Xiężyc, niestatku znakiem, Szlachectwa u Rzymianow do obuwia akkommodowány.
76. Papuga uczona w klatce, figuruie, że potrzeba nas czyni poiętnemi, według Sambuka Autora.
77.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1158
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
: bo Fides ex auditu; w ręku Kielich z Hostią. Inni Religią wyrażają przez Merkuriusza Bożka, że jak ten Nuntius Deorum, tak Religia ima Summis, alias O Emblematach i Symbolach
Niebieskie rzeczy z ziemskiemi godzi. Iże tenże Bożek sercem włada, które BOGU Święta Religia ofiaruje, według Augustyna. Cezar Ripa wyraża Religię osobą Panienki w długich szatach białych, w paludamencie błękitnym, gwiazdami upstrzonym w wieńcu z kwiatów, na piersiach ma Słońce, w ręku Krzyż długi.
26. Flagellum DEI, wyraża Mąż w szatach czerwonych, z dyscypliną i piorunem.
27 Fortitudo, albo Męstwo, w wieńcu dębowym stojąca, przy wielbłądzie pracowitym bydlęciu,
: bo Fides ex auditu; w ręku Kielich z Hostyą. Inni Religią wyrażaią przez Merkuryusza Bożka, że iák ten Nuntius Deorum, ták Religia ima Summis, alias O Emblematach y Symbolach
Niebieskie rzeczy z ziemskiemi godzi. Iże tenże Bożek sercem włada, ktore BOGU Swięta Religia ofiaruie, według Augustyna. Caesar Ripa wyraża Religię osobą Panienki w długich szátach białych, w paludámencie błękitnym, gwiazdámi upstrzonym w wieńcu z kwiatow, ná piersiach ma Słońce, w ręku Krzyż długi.
26. Flagellum DEI, wyraża Mąż w szatach czerwonych, z dyscypliną y piorunem.
27 Fortitudo, álbo Męstwo, w wieńcu dębowym stoiąca, przy wielbłądzie pracowitym bydlęciu,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1170
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, Żydów, Całego świata, praecipue o AZYJ
Ormianów, Turków. Są tam jeszcze inskrypcje Greckie, i Łacińskie. Tu był uszedł Annibal do Pruziasza Króla, i obawiając się wydania siebie Rzymianom, truciznę sobie zadał, z której umarł, we wsi Libissie, pod Nikomedią, tam pogrzebiony. Tu najpierwej Grecy Świętą przyjęli Religię: tu SS. Adrian, Pantaleon, Gorgonius, Barbara, pomęczeni za Chrystusa. Blisko tego Miasta w Akcyronie umarł Konstantyn Wielki Cesarz. Tu Pessinus Miasto, teraz wieś, albo Dyndymene, to Cybele zwane w Gallacyj, albo Gallogrecyj; gdzie był Kościół Cybeli, Matris Deorum, i statua jej, która do Rzymu
, Zydow, Całego świata, praecipuè o AZYI
Ormianow, Turkow. Są tam ieszcze inskrypcye Greckie, y Łacińskie. Tu był uszedł Annibal do Pruziasza Krola, y obawiaiąc się wydania siebie Rzymianom, truciznę sobie zadał, z ktorey umarł, we wsi Libissie, pod Nikomedią, tam pogrzebiony. Tu naypierwey Grecy Swiętą przyieli Religię: tu SS. Adryan, Pantaleon, Gorgonius, Barbara, pomęczeni za Chrystusá. Blisko tego Miasta w Akcyronie umarł Konstantyn Wielki Cesarz. Tu Pessinus Miasto, teraz wieś, albo Dindymene, to Cybele zwane w Gallacyi, albo Gallogrecyi; gdzie był Kościoł Cybeli, Matris Deorum, y statua iey, ktora do Rzymu
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 456
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
że Antiochowi Królowi Syryj invasori bronić się w Sabasz nie ważyli, choćby się im godziło, vim iniustam, vî repellere, i dali się pobić: za co im Lucas Osiander Heretyk, nierozum przypisuje. Toż i Lacedemończykowie Poganie w podobnej uczynili okazji, nie chcąc swoich solennizacyj sprofanować, mówi Plutarchus in Aristide. Tęż Religię Sabaszu zachowali Żydzi za Ptolemeuszza Lagi, według Józefa Historyka: toż pod Apolloniuszem, pod Filipem, według Ksiąg 2. Machabejskich cap: 5. Item najechać się w Święta i w Sabasz dopuścili bez rezystencyj od Mitrydatesa, od Pompejusza, od Cezariensów według Józefa Historyka. Matyasz jednak Machabejczyk, i w Sabasz Żydom kazał się
że Antiochowi Krolowi Syrii invasori bronić się w Sabasz nie ważyli, choćby się im godziło, vim iniustam, vî repellere, y dali się pobić: za co im Lucas Osiander Heretyk, nierozum przypisuie. Toż y Lacedemończykowie Poganie w podobney uczynili okazyi, nie chcąc swoich solennizacyi sprofanować, mowi Plutarchus in Aristide. Tęż Religię Sabaszu zachowali Zydzi za Ptolomeuszá Lagi, według Iozefa Historyka: toż pod Apolloniuszem, pod Filippem, według Ksiąg 2. Machabeyskich cap: 5. Item naiechać się w Swięta y w Sabasz dopuścili bez rezystencyi od Mitrydatesa, od Pompeiusza, od Cezariensow według Iozefa Historyka. Matyasz iednak Machabeyczyk, y w Sabasz Zydom kazał się
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 481
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756