porąbała.
Wiem, że doszło wiedzieć w.ks.m., że p. Plater, wziąwszy województwo inflanckie po p. Sliwenie, professus est fidem nostram catholicam, ale o tym podobno nie doszło wiedzieć, jako go p. Korf starosta rzeczycki o to strofował, że dla województwa odstąpił wiary albo raczej religijej swojej, powiadając, że „ja, mówi, choćby mi dziś całe królestwo dawano, nigdy bym tego nie uczynił”.
Przed tygodniem i trochę więcej im. ks. poznański devotione ductus perswadował imp. wojewodzie wileńskiemu zgodę z im. ks. wileńskim biskupem. I gdy go barzo o to strofować począł suis
porąbała.
Wiem, że doszło wiedzieć w.ks.m., że p. Plater, wziąwszy województwo inflanckie po p. Sliwenie, professus est fidem nostram catholicam, ale o tym podobno nie doszło wiedzieć, jako go p. Korff starosta rzeczycki o to strofował, że dla województwa odstąpił wiary albo raczej religijej swojej, powiadając, że „ja, mówi, choćby mi dziś całe królestwo dawano, nigdy bym tego nie uczynił”.
Przed tygodniem i trochę więcej jm. ks. poznański devotione ductus perswadował jmp. wojewodzie wileńskiemu zgodę z jm. ks. wileńskim biskupem. I gdy go barzo o to strofować począł suis
Skrót tekstu: SarPam
Strona: 288
Tytuł:
Pamiętnik z czasów Jana Sobieskiego
Autor:
Kazimierz Sarnecki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1690 a 1696
Data wydania (nie wcześniej niż):
1690
Data wydania (nie później niż):
1696
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Janusz Woliński
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1958
ustawicznie robić muszę; a iż wiem/ że teraz Chrześcijanie w czasie Wielkonocnym żyją/ i pamiątkę sławnego z martwychwstania Krystusowego obchodzą; Otoż i Ja przy ciężkiej robocie mojej śpiewam nabożne piosnki o zmartwychwstaniu Zbawiciela mojego/ ciesząc się tym/ że i mnie ku dobremu z martwych powstał. A jako go pytano: Jakiejby Religijej albo wiary był? Odpowiedział: Jestem ja Ewangelik. Dalej pytany będąc/ dawnoby nie komunikował? Rzekł/ już temu blisko dwadzieścia lat. Rzeczono mu/ a myśliszże przecię zbawion być/ luboś tak dawno Wieczerzy Pańskiej nie używał? Czemu nie? Rzekł: radbym ci ja jej wedle Religijej/ wiary/
ustáwicznie robić muszę; á iż wiem/ że teraz Chrześciánie w czáśie Wielkonocnym żyią/ y pámiątkę słáwnego z martwychwstánia Krystusowego obchodzą; Otoż y Ia przy ćięszkiey roboćie moiey śpiewam nabożne piosnki o zmartwychwstániu Zbáwićielá moiego/ ćiesząc śię tym/ że y mnie ku dobremu z martwych powstał. A iáko go pytano: Iákieyby Religiiey álbo wiáry był? Odpowiedźiał: Iestem ia Ewángielik. Dáley pytány będąc/ dawnoby nie kommunikował? Rzekł/ iuż temu blisko dwadźieśćia lat. Rzeczono mu/ á mysliszże przećię zbáwion bydź/ luboś ták dawno Wieczerzy Páńskiey nie używał? Czemu nie? Rzekł: radbym ći ia iey wedle Religiiey/ wiáry/
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Ev
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679