na jednym miejscu, lecz po różnych Krajach, Skałach, Jaskiniach; odludnych miejscach znajdowały się, i prorokowały, piszące swoje zdania posteritati ad notitiam pełne Proroctwa.
Baroniusz Purpurat Rzymski, nie tylko Kardynalską Godnosią, ale i mądrością Eminentissimus, in Annalibus Ecclesiasticis twierdzi, że wiersze Sybill za Króla Rzymskiego Tarkwiniusza pysznego, były z rewerencją w Kapitolium reponowanc; lecz potym w kilkaset lat zgorzały. Zaczym tę reparując ruinę (Varrone, et Lactatiô testibûs) wysłani byli magne note et aktivitatis po całym Świecie Ludzie, partum ingenii tychże Sybill szukający, i nazbierali tysiąc wierszów, podanych potym z mandatu Augusta Cesarza
(teste SCJENCJA
(teste Tacitô) Mądrym ad
na iednym mieyscu, lecz po rożnych Kraiach, Skałach, Iaskiniach; odludnych mieyscach znaydowały się, y prorokowały, piszące swoie zdania posteritati ad notitiam pełne Proroctwa.
Baroniusz Purpurat Rzymski, nie tylko Kardynalską Godnośią, ale y mądrością Eminentissimus, in Annalibus Ecclesiasticis twierdzi, że wiersze Sybill za Krola Rzymskiego Tarkwiniusza pysznego, były z rewerencyą w Kapitolium reponowanc; lecz potym w kilkaset lat zgorzały. Zaczym tę reparuiąc ruinę (Varrone, et Lactatiô testibûs) wysłani byli magnae notae et activitatis po całym Swiecie Ludzie, partum ingenii tychże Sybill szukaiący, y nazbierali tyśiąc wierszow, podanych potym z mandatu Augusta Cesarza
(teste SCYENCYA
(teste Tacitô) Mądrym ad
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 50
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
i najmniejsze bogactwa, splendory, skarby, z Domu Bożego sacrilega zabierała manus, transportując do Babilonu wraz z Niewolników wielką liczbą.
Tak uniosłszy z pomocą Aniołów, czyli Lewitów, zaprowadził to wszystko na Górę Nebo z której niegdy Ziemię Świętą widzieć Mojżesz miął od BOGA licencję. Tam upatrzywszy sposobną jaskinię te Święte Lipsana lokował z rewerencją, wejście zatarasewał, ludowi asystującemu i swoje signa dać tam pretendującemu, powiedział: Apparebit Maiestas Domini et nubes erit. Ignotus erit Locus, donec congreget DEUS congregationem Populi et propitius siat. Oni te słowa interpretowali sobie, że obłok Pański; i wyście ludu Boskiego z Niewoli, te Święte odkryje Światu Depozyta, Lecz się
y naymnieysze bogactwa, splendory, skarby, z Domu Bożego sacrilega zabierała manus, transportuiąc do Babylonu wraz z Niewolnikow wielką liczbą.
Tak uniosłszy z pomocą Aniołow, czyli Lewitow, zaprowadził to wszystko na Gorę Nebo z ktorey niegdy Ziemię Swiętą widzieć Moyzesz miął od BOGA lycencyę. Tam upatrzywszy sposobną iaskinię te Swięte Lipsana lokował z rewerencyą, weyście zatarasewał, ludowi asystuiącemu y swoie signa dać tam pretenduiącemu, powiedział: Apparebit Maiestas Domini et nubes erit. Ignotus erit Locus, donec congreget DEUS congregationem Populi et propitius siat. Oni te słowa interpretowali sobie, że obłok Páński; y wyście ludu Boskiego z Niewoli, te Swięte odkryie Swiatu Depozyta, Lecz się
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 116
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
sobie stojących i na się patrzących w Admiracją i niemotę podające: Na które AJeksander wielki tam natrafiwszy, i te widząc na wojsku swoim skutki, Kościół z nich wymurował Admirationi, do którego ktokolwiek wszedł wpodziwienie i niemotę wpadał, a wyszedłszy do siebie przychodził, jako świadczy Arystoteles. Margraf Badeński w Skarbie swoim takowy z rewerencją Konserwuje Kamień, że na wszystkie strony obracając, Ukrzyżowanego Chrystusa Pana reprezentuje Konterfekt, jako świadczy Autor Nider. Gyges Król Lidów z osobliwym Kamieniem miał Sygnet, którego beneficio wszystkich widział, a od nikogo nie był widziany, i tak pod tą pokrywką latuit adulter i innych ekscesów patrator, według Cycerona. W Chinach w Prowincyj
sobie stoiących y na się patrzących w Admiracyą y niemotę podaiące: Na ktore AIexander wielki tam natrafiwszy, y te widząc na woysku swoim skutki, Kościoł z nich wymurował Admirationi, do ktorego ktokolwiek wszedł wpodziwienie y niemotę wpadał, a wyszedłszy do siebie przychodził, iako swiadczy Arystoteles. Margraff Badeński w Skarbie swoim takowy z rewerencyą Konserwuie Kamień, że na wszystkie strony obracaiąc, Ukrzyżowanego Chrystusa Pana reprezentuie Konterfekt, iako swiadczy Autor Nider. Gyges Krol Lydow z osobliwym Kamieniem miał Sygnet, ktorego beneficio wszystkich widział, a od nikogo nie był widziany, y tak pod tą pokrywką latuit adulter y innych excesow patrator, według Cycerona. W Chinach w Prowincyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 663
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Papież Pacis studiosissimus, uspokoił szczęśliwie około Roku 1280. 12mo. Co to jest: Ore flamma?
ORe flamma, albo auri flamma, albo aurea flamma, złoty płomień, jest to znak Krzyża Świętego, bardzo świtny i lsnący się z Nieba Francuzom podany. Ten Krzyż, albo złoty płomień, z wielką rewerencją chowają Francuzi w Mieście Remi zwanym, gdzie Królów koronują Francuskich ab aevo. Jak Izraelitowie w starym Testamencie Arki Pańskiej pomocy zażywali na różnych Co to jest Ore flamma, i Pastorelli?
idąc nieprzyjaciół, tak Francuski Naród tym Krzyżem cudownym na różne wojenne armuje imprezy. W takiejże tam obserwancyj i Lilie, Ampułka z
. Papież Pacis studiosissimus, uspokoił szczęśliwie około Roku 1280. 12mo. Co to iest: Ore flamma?
ORe flamma, albo auri flamma, albo aurea flamma, złoty płomień, iest to znak Krzyża Swiętego, bardzo switny y lsnący się z Nieba Francuzom podany. Ten Krzyż, albo złoty płomień, z wielką rewerencyą chowaią Francuzi w Mieście Remi zwanym, gdzie Krolow koronuią Francuskich ab aevo. Iak Izraelitowie w starym Testamencie Arki Pańskiey pomocy zażywali na rożnych Co to iest Ore flamma, y Pastorelli?
idąc nieprzyiacioł, tak Francuski Naròd tym Krzyżem cudownym na rożne woienne armuie imprezy. W takieyże tam obserwancyi y Lilie, Ampułka z
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 56
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Ursina, iż to miał być Obrzezek Pański, o której pisał do nich nie dawno Klemens VIII. Papież. Więc Kapłan i wszyscy się na to zgodzili, aby owa Panienka Klaryks kontynuowała rozwicie owej Najświętszej Relikwii, aliści się pokazał obrzezek w srebrnym naczyniu gęsty, zawity na pozór czerwonego grochu włoskiego. Z strachem tedy i rewerencją wszystko uwinąwszy, Kapłanowi owemu Kalkatyńskiemu oddała: aby w miejscu dobrze zamkniętym w zakrystyj w Kalkacie reponował. Roku potym 1559. na same Obrzezania Pańskiego Święto, gdy publiczne osoby o mile z Mesanu wsi pieszo z świecami przyszły, i ową Świętość sobie prezentowaną z rewerencją oglądały, obłok O SS. Relikwiach.
cudowny Kościół napełnił
Ursina, iż to miał bydź Obrzezek Pański, o ktorey pisał do nich nie dawno Klemens VIII. Papież. Więc Kapłan y wszyscy się na to zgodzili, aby owa Panienka Klarix kontynuowała rozwicie owey Nayświętszey Relikwii, aliści się pokazał obrzezek w srebrnym nacżyniu gęsty, zawity na pozor cżerwonego grochu włoskiego. Z strachem tedy y rewerencyą wszystko uwinąwszy, Kapłanowi owemu Kalkatyńskiemu oddała: aby w mieyscu dobrze zamkniętym w zakrystyi w Kalkacie reponował. Roku potym 1559. na same Obrzezania Pańskiego Swięto, gdy publicżne osoby o mile z Mesanu wsi pieszo z swiecami przyszły, y ową Swiętość sobie prezentowaną z rewerencyą oglądały, obłok O SS. Relikwiach.
cudowny Kościoł napełnił
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 104
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
zawity na pozór czerwonego grochu włoskiego. Z strachem tedy i rewerencją wszystko uwinąwszy, Kapłanowi owemu Kalkatyńskiemu oddała: aby w miejscu dobrze zamkniętym w zakrystyj w Kalkacie reponował. Roku potym 1559. na same Obrzezania Pańskiego Święto, gdy publiczne osoby o mile z Mesanu wsi pieszo z świecami przyszły, i ową Świętość sobie prezentowaną z rewerencją oglądały, obłok O SS. Relikwiach.
cudowny Kościół napełnił, gwiazdy latające widziane, uderzeniem w dzwony lud się zdaleka zbiegał, Kapłan na tenczas Aristantus od siebie odszedł, P. Flaminius z Dywertymentu przybył z zadziwieniem. W krótce Pani owa Magdalena, Dziedziczka Kalkaty w Rzymie będąc, cuda te Pawłowi IV. Papieżowi
zawity na pozor cżerwonego grochu włoskiego. Z strachem tedy y rewerencyą wszystko uwinąwszy, Kapłanowi owemu Kalkatyńskiemu oddała: aby w mieyscu dobrze zamkniętym w zakrystyi w Kalkacie reponował. Roku potym 1559. na same Obrzezania Pańskiego Swięto, gdy publicżne osoby o mile z Mesanu wsi pieszo z swiecami przyszły, y ową Swiętość sobie prezentowaną z rewerencyą oglądały, obłok O SS. Relikwiach.
cudowny Kościoł napełnił, gwiazdy lataiące widziane, uderzeniem w dzwony lud się zdaleka zbiegał, Kapłan na tenczas Aristantus od siebie odszedł, P. Flaminius z Dywertymentu przybył z zadziwieniem. W krotce Pani owa Magdalena, Dziedziczka Kalkaty w Rzymie będąc, cuda te Pawłowi IV. Papieżowi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 104
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Wina, Ciało i krew Pańską poświęcali, i dawali komunikującym, co dnia, jako na męki gotującym się, jako świadczy Z: Dionizy w Rozdziale 3, Eccl: Hierarch. Extra zaś Mszy Siwętej dawali do domów Chrześcijanom Ciało Pańskie, tylko pod Osobą Chleba, aby w domu chowając w skrzynce na to destynowanej z rewerencją, nagle na śmierć od Pogan porwani, hoc Pane fortium posilili się byli na okrucieństwa; częścią aby w Kościołach stojąc, nie było od niewiernych profanowane. A koło Roku 816, Ciało Pańskie nosili przy sobie podróżni Chrześcijanie, jako nosił dawniej jeszcze w drogę jadący Z: Satyr Brat Z: Ambrożego. Aleksander VI Papież
Wina, Ciało y krew Pańską poświęcali, y dawali kommunikuiącym, co dnia, iako na męki gotuiącym się, iako świadczy S: Dyonizy w Rozdziale 3, Eccl: Hierarch. Extra zaś Mszy Siwętey dawali do domow Chrześcianom Ciało Pańskie, tylko pod Osobą Chleba, aby w domu chowaiąc w skrzynce na to destynowaney z rewerencyą, nagle na śmierć od Pogan porwani, hoc Pane fortium posilili się byli na okrucieństwa; częścią aby w Kościołach stoiąc, nie było od niewiernych profanowane. A koło Roku 816, Ciało Pańskie nosili przy sobie podrożni Chrześcianie, iako nosił dawniey ieszcze w drogę iadący S: Sátyr Brát S: Ambrożego. Alexander VI Papież
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 54
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
dla oziembłości przyjmowali Ciało Pańskie Chrześcijanie co Niedziela, według Z: Augustyna Listu 113 do Januariusza. Dalej co trzecia Niedziela, dalej co wielkie Święta potym trzy razy na Rok według Dekretu Fabiana Papieża, jako świad- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
czy Gavantus. Jak ustała Chrześcijan persekucja od Pogan, Ciało Chrystusowe w Świętych miejscach z rewerencją konserwowali Chrześcijanie w gołąbkach złotych, srebrnych, lub innego metalu, jako się pokazuje z Życia Z: Perpetuusa Biskupa Turońskiego, żyjącego około Roku 490. Tenże sposób aserwacyj Najś: Sakramentu obserwowali Grecy, potym go chowali w wieżycce srebrnej za Ołtarzem przy zapalonej lampie. Iustinianus Cesarz Grecki w Carogrodzkiej Bazylice, ku czci
dla oziembłości przyimowali Ciało Pańskie Chrześcianie co Niedziela, według S: Augustyna Listu 113 do Ianuariusza. Daley co trzecia Niedziela, daley co wielkie Swięta potym trzy razy na Rok wedlug Dekretu Fabiana Papieża, iako świad- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
czy Gavantus. Iak ustała Chrześcian persekucya od Pogan, Ciało Chrystusowe w Swiętych mieyscach z rewerencyą konserwowali Chrześcianie w gołąbkach złotych, srebrnych, lub innego metalu, iako się pokazuie z Zycia S: Perpetuusa Biskupa Turońskiego, żyiącego około Roku 490. Tenże sposob aserwacyi Nayś: Sakramentu obserwowali Grecy, potym go chowali w wieżycce srebrney za Ołtarzem przy zapaloney lampie. Iustinianus Cesarz Grecki w Carogrodzkiey Bazylice, ku czci
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 55
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
kolana. Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi Krzyże, Relikwie Świętych, Obrazy, Księga Ewangelii, u Łacinników i Greków w jakiej obserwancyj.
Oba te Kościoły wszytko to wenerują: tylko że Łacinnicy, Krzyż czyli malowany, czyli rznięty snycerską robotą, czy srebrny, czy złoty, czy cynowy, czy mosiądzowy, równą czci rewerencją szanują. Z. Franciszek słomki dwie na krzyż złożone na ziemi postrzegłszy całował i palił. Grecy Schizmatycy rzniętego Krucyfiksa nie miewają, tylko malowany, obserwując podobno owo Deuteronomii cap: 5. v. 8. Non facies tibi sculptile: przez co Bałwan Pogański znaczy się, nie Krucyfiks Chrześcijański. Tak stricte biorąc, to
kolana. Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi Krzyże, Relikwie Swiętych, Obrazy, Księga Ewangelii, u Łacinnikow y Grekow w iakiey obserwancyi.
Obá te Kościoły wszytko to weneruią: tylko że Łacinnicy, Krzyż czyli malowany, czyli rznięty snycerską robotą, czy srebrny, czy złoty, czy cynowy, czy mosiądzowy, rowną czci rewerencyą szanuią. S. Franciszek słomki dwie na krzyż złożone na ziemi postrzegłszy całował y palił. Grecy Schizmatycy rzniętego Krucyfixa nie miewaią, tylko málowany, obserwuiąc podobno owo Deuteronomii cap: 5. v. 8. Non facies tibi sculptile: przez co Bałwan Pogański znaczy się, nie Krucyfix Chrześciański. Tak stricte biorąc, to
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 68
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, a jemu w Państwach swoich reiteratę pozwolił, et refugium w Śląsku.
5to. Ze Panem bywszy dostatnim, niebędzie się ubiegał o pieniądze za wakanse, i inne commoda prywatne; mając z swego magnificé czym żyć, i niełakomiąc się na nasze niedostatki.
6to. Ze tak Panom Polskim, jako i Narodom rewerencją i respekt zjedna, że o fakcyj niebędą myśleć, ani o zamieszaniu Rzeczypospolity, do czego ich częściej zazdrość do panowania wrowności, niż inne przywodzą racje, która zazdrość paść niemoże na tego, który im równy nigdy nie był, ale zawsze supra aequalitatem ich. Kwestia
7mo Ze ludźmi z kraju swego może czy
, á iemu w Państwách swoich reiteratę pozwolił, et refugium w Sląsku.
5tó. Ze Panem bywszy dostátnim, niebędźie się ubiegał o pieniądze zá wakanse, y inne commoda prywatne; maiąc z swego magnificé czym żyć, y niełakomiąc się ná násze niedostátki.
6tó. Ze ták Panom Polskim, iáko y Narodom rewerencyą y respekt ziedna, że o fakcyi niebędą myśleć, áni o zámieszániu Rzeczypospolity, do czego ich częśćiey zázdrość do panowánia wrownośći, niż inne przywodzą racye, która zazdrość paść niemoże ná tego, ktory im rowny nigdy nie był, ále záwsze supra aequalitatem ich. KWESTYA
7mó Ze ludźmi z kraiu swego może czy
Skrót tekstu: RadzKwest
Strona: 11
Tytuł:
Kwestie polityczne
Autor:
Franciszek Radzewski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743