o sprawach czarowniczych/ i rzeczach które są czarom na przeszkodzie. Rozdział Piąty. O miłości/ i gniewie/ abo nienawiści nieporządnej i które ich przyczyny są/ kto od czarów takich wolny bywa/ i które przeszkody szatan w takiej sprawie miewa. Rozdział Szósty. Lekarstwa na miłość i nienawiść nieporządną/ i na zepsowanie władzy rodzajnej. tak też jako leczyć którzy bez czarów miłością bywają uwikłani/ i o obronie Aniołów dobrych. Rozdział Siódmy. Jako czarownice na ciele i zdrowiu ludziom szkodzą. Rozdział Ósmy. O wielkiej śmiałości białychgłów w wdawaniu się w czary, Także o trzech rzeczach które są na świecie nalepsze i nagorsze. Rozdział Dziewiąty. O trojakiej
o spráwách czárownicżych/ y rzecżách ktore są cżárom ná przeszkodźie. Rozdział Piąty. O miłośći/ y gniewie/ ábo nienawiśći nieporządney y ktore ich przyczyny są/ kto od czárow tákich wolny bywa/ y ktore przeszkody szátan w tákiey spráwie miewa. Rozdział Szosty. Lekárstwá ná miłość y nienawiść nieporządną/ y ná zepsowánie władzy rodzáyney. ták też iáko lecżyć ktorzy bez cżárow miłośćią bywáią vwikłáni/ y o obronie Aniołow dobrych. Rozdział Siodmy. Iáko cżárownice ná ćiele y zdrowiu ludźiom szkodzą. Rozdział Osmy. O wielkiey śmiáłośći białychgłow w wdawániu sie w cżáry, Tákże o trzech rzecżách ktore są ná świećie nalepsze y nagorsze. Rozdział Dziewiąty. O troiákiey
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 23
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
wyższej namieniona służy. Dla brzydkości abowiem tej sprawy/ więc też i dla tego/ że grzech pierworódny przez nie się na świat wylewa. Pan Bóg więcej na nie czary dopuszcza/ aniżeli na insze ludzkie sprawy. Przeto i między małżonkami/ gdy z łaski Bożej przez grzech wypadają. Pan Bóg takowej mocy w uczarowaniu władzy rodzajnej szatanowi więcej dopuszcza. A jeśliby kto spytał/ coby to za grzech takowy był? bezpiecznie mówimy/ że grzech wniestydu i nie wstrzymiężliwości/ według słów Hieronima Z. który cudzołożnikiem zowie męża żonę własną niewstydliwie miłującego/ jakowi miłośnicy namienionych przypadkiem pospolicie podlegają. Lekarstwo tedy kościelne jest dwojakie/ jedno od sędziego kościelnego.
wyzszey námieniona służy. Dla brzydkośći ábowiem tey spráwy/ więc też y dla tego/ że grzech pierworodny przez nie sie ná świát wylewa. Pan Bog więcey ná nie czáry dopuscża/ ániżeli ná insze ludzkie spráwy. Przeto y między małżonkámi/ gdy z łáski Bożey przez grzech wypadáią. Pan Bog tákowey mocy w vczárowániu władzy rodzáyney szátánowi więcey dopuscza. A iesliby kto spytał/ coby to zá grzech tákowy był? bespiecżnie mowimy/ że grzech wniestydu y nie wstrzymiężliwośći/ według słow Hieronimá S. ktory cudzołożnikiem zowie mężá żonę własną niewstydliwie miłuiącego/ iákowi miłośnicy námienionych przypadkiem pospolicie podlegáią. Lekárstwo tedy kośćielne iest dwoiákie/ iedno od sędźie^o^ kościelnego.
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 212
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
że przez czarowniki miłością cudzych białychłów tak byli zapaleni/ więc też i białegłowy do cudzych mężów/ że żadną sromotą/ słowy/ i karaniem do poprzestania nie mogli być przywiedzeni. Zaś przeciwnym sposobem w małżeństwie podczas doznawamy/ że przez czary nienawiść przeciw sobie małżonkowie taką miewają/ iż na się patrzyć/ i za zepsowaniem władze rodzajnej zajemnej powinności dla potomstwa sobie oddawać nie mogą. Iż tedy miłość/ i nienawiść na duszy się fundują/ której według zgody wszytkich Teologów szatan opanowac i w wniść nie może. Radbym wiedział coby w tym było ponieważ miłością białogłowską jako lepem jakim umysł bywa uwikłany: tak że za zawzięciem nienawiści ku miłości bliźniego człowiek ziębnieje
że przez czárowniki miłością cudzych białychłow ták byli zápaleni/ więc też y białegłowy do cudzych mężow/ że żadną sromotą/ słowy/ y karániem do poprzestánia nie mogli bydź przywiedźieni. Záś przećiwnym sposobem w małżeństwie podczás doznawamy/ że przez czáry nienawiść przećiw sobie małżonkowie táką miewáią/ iż ná się pátrzyć/ y zá zepsowániem władze rodzáyney zaiemney powinnośći dla potomstwá sobie oddáwáć nie mogą. Iż tedy miłość/ y nienawiść ná duszy sie funduią/ ktorey według zgody wszytkich Theologow szátan opánowác y w wniść nie może. Radbym wiedźiał coby w tym było ponieważ miłośćią biáłogłowską iáko lepem iákim vmysł bywa vwikłány: ták że zá záwźięćiem nienawiśći ku miłośći bliźniego cżłowiek źiębnieie
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 327
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
Izraelskiej/ który lud udał się już był do bałwanów/ i czarów Asyryiskich. Szalała mówi miłością przećwko miłośnikom swoim Asyryiczykom przyodzianym szatami barwy Hiacyntowej/ Książętom/ i Urzędnikom młodzieńcom wszytkim wszetecznym/ i żołnierstwu. O których wszytkich rzecz pewna jest że czarowniki i ludzie zabobonne chowali. Jakim zaś sposobem szatan w fantazji/ i władzy rodzajnej moc swoję pokazuje, Piotr de Palude pięć sposobów pokazuje. Z tąd abowiem iż jest duchem ma moc nad stworzeniem cielesnym w sprawowaniu/ abo przeszkodzeniu ruszania/ sposobem różnym/ jako się przydało niektóremu młodziencowi/ który sobie poślubił bałwan/ a przedsię wstąpił w małżeństwo z jedną panną/ której dla onego śluby poznać cieleśnie nie mógł
Izráelskiey/ ktory lud vdał sie iuż był do báłwánow/ y cżárow Assyryiskich. Száláłá mowi miłośćią przećwko miłośnikom swoim Assyryiczykom przyodźianym szátámi bárwy Hiácyntowey/ Xiążętom/ y Vrzędnikom młodźieńcom wszytkim wszetecżnym/ y żołnierstwu. O ktorych wszytkich rzecz pewna iest że czárowniki y ludźie zabobonne chowáli. Iákim záś sposobem szátan w fántázyey/ y władzy rodzáyney moc swoię pokázuie, Piotr de Palude pięc sposobow pokázuie. Z tąd ábowiem iż iest duchem ma moc nád stworzeniem cielesnym w spráwowániu/ ábo przeszkodzeniu ruszánia/ sposobem roznym/ iáko sie przydáło niektoremu młodźięncowi/ ktory sobie poslubił báłwan/ á przedsię wstąpił w małżeństwo z iedną pánną/ ktorey dla onego sluby poznáć ćieleśnie nie mogł
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 330
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
grzechu śmiertelnego będący mogą być tak carowani[...] de cõsol: oa Bóetiũ. Filozofowie czaruja Antoniego Z. Młotu na Czarownice Małżeństwo przez czarj sprawione: 1. Dialo” Część Wtóra Szatani niektórzy dla zacności swojej grzechami niektórymi brzydzą się. Młotu na Czarownice ROZDZIAŁ VI. Lekarstwa na miłość i nienawiść nieporządną, i na zepsowanie władzy rodzajnej. Tak też jako tych leczyć którzy bez czarów miłością bywają uwikłani, i o obronie Aniołów dobrych.
Mrówki które się Wina nie strzegą/ w pijaństwie jakoby szalone chwiejąc się chodzą/ i czegom sam doświadczył/ iż chciwe są na słodkie rzeczy/ przeto gdyby były chlebem w Winie namoczonym potrzęsione/ tedy się od niego
grzechu smiertelnego będący mogą być ták cárowáni[...] de cõsol: oa Bóètiũ. Filozofowie czáruiá Antoniego S. Młotu ná Czárownice Małżeństwo przez czárj spráwione: 1. Dialo” Część Wtora Szátáni niektorzy dla zacnośći swoiey grzechámi niektorymi brzydzą się. Młotu ná Czárownice ROZDZIAŁ VI. Lekárstwá ná miłość y nienawiść nieporządną, y ná zepsowánie władzy rodzáyney. Ták też iáko tych leczyć ktorzy bez czárow miłością bywáią vwikłáni, y o obronie Aniołow dobrych.
MROwki ktore śię Winá nie strzegą/ w piiaństwie iákoby szalone chwieiąc sie chodzą/ y cżegom sam doświádcżył/ iż chciwe są ná słodkie rzeczy/ przeto gdyby były chlebem w Winie námocżonym potrzęśione/ tedy sie od niego
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 335
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
odrzucać. Uczeń. Aczkolwiek jest rzecz prawie nizliczona dobrodziejstw Aniołów dobrych/ nie tylko dobrym/ ale i złym ludziom pokazanych/ o których żal mi żem do tąd niewiedział/ będę ich wszakże napotym wdzięczen/ wszakże na ten czas nie o te właśnie pytam/ ale o pomocach ich/ które pokazowłały około władzej rodzajnej/ to jest: jeśli którym do zachowania czystości tak są pomocni/ jako aniołowie źli/ niektórzy ludzi abo zapalają/ abo iziębiają swoimi czarami? Teolog. Bez wątpienia tąk czynią/ ale gdzie/ i kiedy tego potrzeba. O czym masz przykłady świętego Serena/ Ekwiciusa/ Heliasza mnicha/ i Tomasza Doktora zakonu naszego.
odrzucáć. Vczeń. Acżkolwiek iest rzecz práwie nizliczona dobrodźieystw Aniołow dobrych/ nie tylko dobrym/ ále y złym ludźiom pokazánych/ o ktorych żal mi żem do tąd niewiedźiał/ będę ich wszákże nápotym wdźięczen/ wszákże ná ten czás nie o te właśnie pytam/ ále o pomocách ich/ ktore pokázowłáły około władzey rodzáyney/ to iest: iesli ktorym do záchowánia czystośći ták są pomocni/ iáko ániołowie źli/ niektorzy ludźi ábo zápaláią/ ábo iźiębiáią swoimi czárámi? Theolog. Bez wątpienia tąk czynią/ ále gdźie/ y kiedy tego potrzebá. O czym masz przykłády świętego Serená/ Ekwiciusá/ Heliaszá mnichá/ y Thomaszá Doktorá zakonu nászego.
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 344
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
Smaczne Daktyle poszły na wyścigi, Czy im w słodyczy wyrownają figi,
Alboż Oliwne drzewa niepotrzebne, I Kościołowi i całemu światu, Z nich gołębica przyniosła chwalebne, Wróżki Noemu, od BOGA traktatu, W czasie potopu roszczkę niosąc w dziubie, Pokoj Korabiu sprowadziłam tobie. Kto chce wyliczyć własności, wiadomy Ziemie rodzajnej, niech więcej nademnie, Opisze, wielkie ponapełnia Tomy, W prostocie mojej dosyć będzie zemnie, Co nazwać umiem, chociaż bez praktyki, Z resztą się boję, Zoila krytyki. Na czym zaczęłam, na tym kończyć myślę, Ze Ziemia Matką złych, i dobrych dzieci, Po Transmaryny do Indyj nie wyślę
Smaczne Daktyle poszły ná wyścigi, Czy im w słodyczy wyrownaią figi,
Alboż Oliwne drzewa niepotrzebne, Y Kościołowi y cáłemu światu, Z nich gołębica przyniosła chwálebne, Wrożki Nòému, od BOGA tráktatu, W czasie potopu roszczkę niosąc w dziubie, Pokoy Korabiu sprowádziłam tobie. Kto chce wyliczyć własności, wiadomy Ziemie rodzáyney, niech więcey nádemnie, Opisze, wielkie ponapełnia Tomy, W prostocie moiey dosyć będzie zemnie, Co názwać umiem, chociaż bez práktyki, Z resztą się boię, Zoila krytyki. Ná czym záczęłam, ná tym kończyć myślę, Ze Ziemia Mátką złych, y dobrych dzieći, Po Transmaryny do Indyi nie wyślę
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 130
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752