bez nadziei nadgrody a z pewną stratą.
Podobno takowe uwagi upokorzyłyby w niejednym miłość własną, tającą istność rzeczy pod pożyczanym nazwiskiem.
Miłość bliźniego najcelniejszym jest prawa Religii naszej fundamentem, a razem najłatwiejszym i najmilszym. Świat pełen ubogich i potrzebnych, nie masz zatym momentu takiego, w którymby dobroczynności naszej oświadczyć i dać rzeczywistych dowodów nie zdarzyłaby się sposobność. Jałmużna użaleniem, radą, staraniem, zachęceniem, pomocą, w rękach nawet ubogiego jest. Bogaty z tego się najbardziej cieszyć powinien, iż może użyć dostatków na wsparcie ubogiego.
Eugeniusz dobrze mi znajomy, może być w tym miejscu położonym za przykład prawdziwie dobroczynnego człowieka. Ma rocznej intraty
bez nadziei nadgrody á z pewną stratą.
Podobno takowe uwagi upokorzyłyby w nieiednym miłość własną, taiącą istność rzeczy pod pożyczanym nazwiskiem.
Miłość bliźniego naycelnieyszym iest prawa Religii naszey fundamentem, á razem nayłatwieyszym y naymilszym. Swiat pełen ubogich y potrzebnych, nie masz zatym momentu takiego, w ktorymby dobroczynności naszey oświadczyć y dać rzeczywistych dowodow nie zdarzyłaby się sposobność. Iałmużna użaleniem, radą, staraniem, zachęceniem, pomocą, w rękach nawet ubogiego iest. Bogaty z tego się naybardziey cieszyć powinien, iż może użyć dostatkow na wsparcie ubogiego.
Eugeniusz dobrze mi znaiomy, może być w tym mieyscu położonym za przykład prawdziwie dobroczynnego człowieka. Ma roczney intraty
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 193
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
.) Vitae sanctae traductione, fideiq; per bona opera demonstratione: Żywota świątobliwego prowadzeniem/ i wiary przez dobre uczynki pokazowaniem. Panowie (Szlachcicy) i inni Chrześcijanie nie chcą tego o sobie dać mówić/ żeby nie mieli być prawowiernymi Chwalcami Bożymi; Lecz że miedzy nimi więcej słownych i malowanych/ a niżeli prawdziwych i rzeczywistych Krześcian/ stąd to wybaczyć możemy/ iż się niektórzy tylko z wiary bucą/ a dobrymi jej uczynkami nie pokazują/ i są z liczby owych/ o których jeden Uczony napisał: Plus DEI invenias in illorum verbis, quàm in illis Ergò quasi tubae quaedam sunt inanes, á quibus ubi sonus exiit,intus nihil manet
.) Vitae sanctae traductione, fideiq; per bona opera demonstratione: Zywotá świątobliwego prowádzeniem/ y wiáry przez dobre uczynki pokázowániem. Pánowie (Szláchćicy) y inni Chrześciánie nie chcą tego o sobie dáć mowić/ żeby nie mieli bydź práwowiernymi Chwalcámi Bożymi; Lecz że miedzy nimi więcey słownych y málowánych/ á niżeli prawdźiwych y rzeczywistych Krześćian/ ztąd to wybaczyć możemy/ iż śię niektorzy tylko z wiáry bucą/ á dobrymi iey uczynkámi nie pokázuią/ y są z liczby owych/ o ktorych ieden Uczony nápisał: Plus DEI invenias in illorum verbis, quàm in illis Ergò quasi tubae quaedam sunt inanes, á quibus ubi sonus exiit,intus nihil manet
Skrót tekstu: GdacPan
Strona: Oiiv
Tytuł:
O pańskim i szlacheckim [...] stanie dyszkurs
Autor:
Adam Gdacjusz
Drukarnia:
Jan Krzysztof Jakub
Miejsce wydania:
Brzeg
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1679
Data wydania (nie wcześniej niż):
1679
Data wydania (nie później niż):
1679