, panie, Fraszki to tu: szkoda by czasu psować na nie. Rzeczesz: więcej go pismo niż czytanie bierze. Szczera prawda, że w inszej pół godziny mierze, Przez które je przeczytasz, w inszej lat dziesiątek, Przez które się pisały: jest w tygodniu piątek; W roku marzec odmienny; znalazło się schizma W dwunastu apostolech; i między me pisma Że też i fraszki weszły, tak wyprawnej roli Nie masz, gdzie by w pszenicy nie było kąkoli. Wżdy i te ujdą w korcu; różne też i zęby: Jednym mąka, a drugim należą otręby; Bowiem i te nie same tylko świnie jedzą: Słychałem od
, panie, Fraszki to tu: szkoda by czasu psować na nie. Rzeczesz: więcej go pismo niż czytanie bierze. Szczera prawda, że w inszej pół godziny mierze, Przez które je przeczytasz, w inszej lat dziesiątek, Przez które się pisały: jest w tygodniu piątek; W roku marzec odmienny; znalazło się schizma W dwunastu apostolech; i między me pisma Że też i fraszki weszły, tak wyprawnej roli Nie masz, gdzie by w pszenicy nie było kąkoli. Wżdy i te ujdą w korcu; różne też i zęby: Jednym mąka, a drugim należą otręby; Bowiem i te nie same tylko świnie jedzą: Słychałem od
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 207
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
nie takie pieszczochy Posyłał Pan do pogan otrzepować prochy. Do pogan, nie chrześcijan, gdzie zdjąwszy maszkarę,
W każdym wierzącym święte cnoty żywią wiarę. Źle by Chrystus na świecie, rzekszy prawdę, gościół, Gdyby w was samych jego miał zawisnąć kościół I dopiero się począł, gdy (sto lat nie minie) Wasze schizma od Lutra porze się w Socynie. Ani to wiara, idąc za swej głowy szumem, Nic nie wierzyć, tylko to, co pojmiesz rozumem. Czemuż to rozumowi wbrew Abraham wierzy, Że go Bóg jako piasek pomorski rozszerzy, Choć mu zarznie ofiarą jedynego syna? Toć to wiary natura, że nasz rozum ścina
nie takie pieszczochy Posyłał Pan do pogan otrzepować prochy. Do pogan, nie chrześcijan, gdzie zdjąwszy maszkarę,
W każdym wierzącym święte cnoty żywią wiarę. Źle by Chrystus na świecie, rzekszy prawdę, gościół, Gdyby w was samych jego miał zawisnąć kościół I dopiero się począł, gdy (sto lat nie minie) Wasze schizma od Lutra porze się w Socynie. Ani to wiara, idąc za swej głowy szumem, Nic nie wierzyć, tylko to, co pojmiesz rozumem. Czemuż to rozumowi wbrew Abraham wierzy, Że go Bóg jako piasek pomorski rozszerzy, Choć mu zarznie ofiarą jedynego syna? Toć to wiary natura, że nasz rozum ścina
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 215
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
Starostwo Grodowe Mścisławskie: Niegrodowe Radomyślskie, Krzyczewskie, Korszańskie, etc.
4to. Sejmikuje w Mścisławiu, obiera dwóch Posłów i dwóch Deputatów.
5to. Ma za Herb Pogonią na Chorągwi złotej w czerwonym polu. Senatorów dwóch Krzesłowych: Wojewodę i Kasztelana Mścisławskiego. Miasta inne oprócz Stołecznego są te: Mohylów nad Dnieprem, tu Schizma swego ma Biskupa. Ekonomia Mohylowska należy do Dóbr Stołowych Królewskich. Krzyczew, Bobrów, Radomyśl. etc. O Województwie Mińskim. Z.
1mo. Rzeki znaczniejsze są te: pod numer. 28 Berezyna, ciągnie się przez całe Województwo Mińskie i wpada w Dniepr. Dniepr zarywa część tegoż Województwa, Soza, Prypeć
Starostwo Grodowe Mścisławskie: Niegrodowe Radomyślskie, Krzyczewskie, Korszańskie, etc.
4to. Seymikuie w Mścisławiu, obiera dwoch Posłow y dwoch Deputatow.
5to. Ma za Herb Pogonią na Chorągwi złotey w czerwonym polu. Senatorow dwoch Krzesłowych: Woiewodę y Kasztelana Mścisławskiego. Miasta inne oprocz Stołecznego są te: Mohylow nad Dnieprem, tu Schizma swego ma Biskupa. Ekonomia Mohylowska należy do Dobr Stołowych Krolewskich. Krzyczew, Bobrow, Radomyśl. etc. O Woiewodztwie Mińskim. Z.
1mo. Rzeki znacznieysze są te: pod numer. 28 Berezyna, ciągnie się przez całe Woiewodztwo Mińskie y wpada w Dniepr. Dniepr zarywa część tegoż Woiewodztwa, Soza, Prypeć
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 211
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
W innych Krajach jest mikstura Religii Katolickiej. Luterskiej i Greckiej Schizmy, jako to poniekąd w Polsce, w Litwie, w Węgrzech; (gdzie też są relikwie piekielne Arianiśmi) w Siedmiogrodzkiej Ziemi, na Rusi Czerwonej, na Ukrainie, Wołoszczyźnie, Ziemi Multańskiej. O Wierze Katolickiej.
W Państwach następujących, Katolicka Wiara i Schizma ma miejsce, to jest w Sklawonii, w Dalmacyj, na Morei Insule, na Epirze, na Korsyce Wyspach. W następujących Krajach, są Katolicy, Schizmatycy, Mahometani, alias w Bosnii, Bułgaryj, Serbii, Mezyj, Romanii, olim Tracyj, Moldawii, Multanii, w Ksęist wie Z. Saby,
W innych Kraiach iest mixtura Religii Katolickiey. Luterskiey y Greckiey Schizmy, iako to poniekąd w Polszcze, w Litwie, w Węgrzech; (gdzie też są relikwie piekielne Arianismi) w Siedmigrodzkiey Ziemi, na Rusi Czerwoney, na Ukrainie, Wołoszczyznie, Ziemi Multańskiey. O Wierze Katolickiey.
W Państwách następuiących, Katolická Wiára y Schizma má mieysce, to iest w Sklawonii, w Dalmacyi, ná Morei Insule, ná Epirze, ná Korsyce Wyspách. W następuiących Kraiách, są Katolicy, Schïzmatycy, Machometáni, alias w Bosnii, Bulgarii, Serbii, Mezyi, Románii, olim Trácyi, Moldawii, Multanii, w Xęist wie S. Saby,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1020
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Carogrodzkie, do Patriarchalnej podniesiony Godności, od Konciłiów I. i II. w Carogrodzie mianych. Tego Jurysdykcja extenditur naprzód do Grecyj Europejskiej, do Grecyj Azjatyckiej, do Prowincyj Pontckich do Scytyj albo Tracyj, Gdzie wszędzie stante Unione Ecclesiarum, i przed Turecką Potencją, liczono Arcy-Biskupów 44. Biskupów koło 490. Teraz tam iż Schizma wzieła Dominium, a ją Turczyn za łeb, tedy w Greckich Prowincjach i na Insułach Adriatyckich, i Archipelagu jest Arcy-Biskupów 23. z których jedni są Katolicy, drudzy Schizmatycy : Biskupów tylko 23. Wszystkie te Arcy-Biskupstwa i Biskupstwa rozdaje teraz in titulum Romanus Pontifex. Patriarchy tutejszego Sedes jest w Konstantynopolu vulgò Stambule. Gdzie też
Carogrodzkie, do Patryarchálney podniesiony Godności, od Konciłiow I. y II. w Carogrodzie miánych. Tego Iurisdikcya extenditur naprzod do Grecyi Europeyskiey, do Grecyi Azyatyckiey, do Prowincyi Pontckich do Scytyi álbo Tràcyi, Gdzie wszędzie stante Unione Ecclesiarum, y przed Turecką Potencyą, liczono Arcy-Biskupow 44. Biskupow koło 490. Teraz tam iż Schizma wzieła Dominium, á ią Turczyn zá łeb, tedy w Greckich Prowincyàch y ná Insułàch Adryátyckich, y Archipelagu iest Arcy-Biskupow 23. z ktorych iedni są Katolicy, drudzy Schizmatycy : Biskupow tylko 23. Wszystkie te Arcy-Biskupstwa y Biskupstwa rozdaie teraz in titulum Romanus Pontifex. Patryarchy tuteyszego Sedes iest w Konstantynopolu vulgò Stambule. Gdzie też
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1023
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Duch Święty pochodzi od Ojca. ale nie probuje, czy pochodzi, albo nie, od Syna etc. Wkrótce odebrał paenas ten Pseudo Mędrzec od Leoa Filozofa albo Mędrczy Cesarza, kiedy według Dekretów wielu, Fociusza a Stolicy do Klasztotu zepchnął, gdzie życia dokonał, je- O Schizmie Greckiej
śli w pokucie, szczęśliwy. Znowu Schizma odnawiać się poczęła była za tego Cesarza z racyj, iż on czwartą Zonę ZOĘ wziął był przeciw Kanonom Greckim; za co go Mikołaj Patriarcha wyklął, sam depositus, a Jan IX. Papież w tym dyspensował Cesarza, gdyż był Jure Eksceptibilis. Po Mikołaju Patriarsze Sisinnius na Patriarchostwo wstąpiwszy, około Roku 995 naukę błędną Fociusza
Duch Swięty pochodzi od Oyca. ale nie probuie, czy pochodzi, albo nie, od Syna etc. Wkrotce odebrał paenas ten Pseudo Mędrzec od Leoa Filozofa albo Mędrczy Cesarza, kiedy według Dekretow wielu, Fociusza a Stolicy do Klasztotu zepchnął, gdzie życia dokonał, ie- O Schizmie Greckiey
śli w pokucie, szczęśliwy. Znowu Schizma odnawiać się poczęła była za tego Cesarza z racyi, iż on czwartą Zonę ZOĘ wziął był przeciw Kanonom Greckim; za co go Mikołay Patryarcha wyklął, sam depositus, a Ian IX. Papież w tym dyspensował Cesarza, gdyż był Iure Exceptibilis. Po Mikołaiu Patryarsze Sisinnius na Patryarchostwo wstąpiwszy, około Roku 995 naukę błędną Fociusza
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1140
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, nową przeciwną pierwszej napisawszy, przy zachodzącej Autora pokucie publicznej. Sam Patriarcha Postowi, lub wokowany prezentować się niechciał, za co u Z. Zosji publice, z położeniem Anatematis na Ołtarzu, wyklęty, pospólstwo na Ce- O Schizmie Greckiej
sarza pobuntował Od R 1180 za panowania Andronika i Izaaka Cesarzów, Nieprzyjaciół Łacinników, Schizma poczęła ożywiać, tyle razy umorzona. W tym odebrali Łacinnicy Greckie Imperium, albo Carogrockie przez Wenetów, Krżyżaków. Francuzów R. 1199, za Aleksego starego Cesarza, i Innocentego III i swoich na Tron Cesarski i Stolicę Patriarchalną podawali Kandydatów z Rzymu, i Francyj, godnych, i Mądrych naprowadziwszy Ludzi, Na co Grecy
, nową przeciwną pierwszey napisawszy, przy zachodzącey Autora pokucie publiczney. Sam Patryarcha Postowi, lub wokowany prezentować się niechciał, za co u S. Zosii publicè, z położeniem Anathematis na Ołtarzu, wyklęty, pospolstwo na Ce- O Schizmie Greckiey
sarza pobuntował Od R 1180 za panowania Andronika y Izaaka Cesarzow, Nieprzyiacioł Łacinnikow, Schizma poczeła ożywiać, tyle razy umorzona. W tym odebrali Łacinnicy Greckie Imperium, albo Carogrockie przez Wenetow, Krżyżakow. Francuzow R. 1199, zá Alexego starego Cesarza, y Innocentego III y swoich na Tron Cesarski y Stolicę Patryarchalną podawali Kandydatow z Rzymu, y Francyi, godnych, y Mądrych naprowadziwszy Ludzi, Na co Grecy
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Mądrych naprowadziwszy Ludzi, Na co Grecy chętnie zezwolili przy kooperacyj Baldwina Cesarza, i Stolicy Apostołskiej, która im obrządki swoje w całości zostawiła, byle byli Unitami. Byli Łacinnicy Panami Carogrodu Lat 58 i stracili Roku 1261. Aleksy go był Michałowi Paleologowi Cesarzowi oddał; zaczym znowu Grecy panowali. Lecz z ruin Cesarstwa pullulavit znowu Schizma, jak Hydra po uciętych głowach; gdyż Familie zacnych Greków, osobliwie Komnenów z Carogroda po różnych Prowincjach Państwa nowe sobie Księstwa pozakładali w Egyrze, Tesalonice; ALEKsY w Trebizuncie w granicach Kapadocyj i Kolchidy, nowe założył Imperium Grecorum, od Turków potym zawojowane. Teodor Laskary Zięć Aleksego Starego, od Greków w Nicei Cesarzem kreowany
Mądrych naprowadziwszy Ludzi, Na co Grecy chętnie zezwolili przy kooperacyi Baldwina Cesarza, y Stolicy Apostolskiey, ktora im obrządki swoie w całości zostawiła, byle byli Unitami. Byli Łacinnicy Panami Carogrodu Lat 58 y strácili Roku 1261. Alexy go był Michałowi Paleologowi Cesarzowi oddał; zaczym znowu Grecy panowali. Lecz z ruin Cesárstwa pullulavit znowu Schizma, iak Hydra po uciętych głowách; gdyż Familie zacnych Grekow, osobliwie Komnenow z Carogroda po rożnych Prowincyach Państwa nowe sobie Xięstwa pozakładali w Egyrze, Tesálonice; ALEXY w Trebizuncie w granicach Kappadocyi y Kolchidy, nowe założył Imperium Graecorum, od Turkow potym zawoiowane. Teodor Láskary Zięć Alexego Starego, od Grekow w Nicei Cesarzem kreowany
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Unii. Pod Jeruzalem Wschodni Patriarchowie Synod złożywszy, klątwą Cesarzowi grozili, jeżeliby Synodu Florenckiego Dekreta akceptował, Moskwa też i Ruś Izydora Kijowskiego Arcy Biskupa Kardynała, Legata Papieskiego publikującego Jedność do więzienia wsadzili. W tym Julianus Kardynał, Legat Papieski, Zelosus Unii Promotor, pod Warną zginął z Władysławem Królem Węgierskim; a tak Schizma znowu poczęła jak morze intumescere, in praeceps ruere. A notandum, że ta Unia stała się w lat 600 po zaczętej Schizmie.
Po śmierci Jana Poleologa Cesarza Greckiego bezpotomnego ze czterech Braci, jeden Konstantyn otrzymał Konstantynopolitańskie Cesarstwo, do którego Mikołaj V. Papież list pisał Roku 1451, grożąć niezachowującym Unionem, że jak Fidze
Unii. Pod Ieruzalem Wschodni Patryarchowie Synod złożywszy, klątwą Cesarzowi grozili, ieżeliby Synodu Florenckiego Dekreta akceptował, Moskwa też y Ruś Izydora Kiiowskiego Arcy Biskupa Kardynała, Legata Papieskiego publikuiącego Iedność do więzienia wsadzili. W tym Iulianus Kardynał, Legat Papieski, Zelosus Unii Promotor, pod Warną zginął z Włádysławem Krolem Węgierskim; a tak Schizma znowu poczełá iak morze intumescere, in praeceps ruere. A notandum, że ta Unia stała się w lat 600 po zaczętey Schizmie.
Po śmierci Iana Poleologa Cesarza Greckiego bezpotomnego ze czterech Braci, ieden Konstantyn otrzymał Konstantynopolitańskie Cesarstwo, do ktorego Mikołáy V. Papież list pisał Roku 1451, grożąć niezachowuiącym Unionem, że iak Fidze
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ochrzczenia Rusi, trwała aż do Roku 1230 nie przerwanie.
Jak Michał Cerulariusz Patriarcha Carogrodzki, wskrzesił Focjańskie błędy, aż na Ruś za Teopempta Metropolity Kijowskiego zawitał; który Kościół Z. Zofii w Kijowie poświęcił. Mędrsi niemi się brzydzili, Klątew Papieską na Cerulariusza w Kijowie publikowali. O Schizmie Rusi
Około Roku 1143 gdy się Schizma na Wschodzie pokazała, i błędy Saraceńskie; Duchowieństwo Ruskie nie dopuściło się wdawać do Carogrodu po Sakrę, po Michale Metropolicie Ruskim, Klemensowi z Smolatycza Metropolicie Kijowskiemu, ale Episkopowie w Kościele Z. Zofii z Rzymską go poświęcili wiadomością, a prezentą Izasława Jednowładcy Ruskiego, około Roku 1146 wkładając nań Głowę Z. Klemensa.
ochrzczenia Rusi, trwała aż do Roku 1230 nie przerwanie.
Iak Michał Cerulariusz Patryarcha Carogrodzki, wskrzesił Focyańskie błędy, aż na Ruś za Teopempta Metropolity Kiiowskiego zawitał; ktory Kòścioł S. Zofii w Kiiowie poświęcił. Mędrsi niemi się brzydzili, Klątew Papieską na Cerulariusza w Kiiowie publikowali. O Schizmie Rusi
Około Roku 1143 gdy się Schizma na Wschodzie pokazała, y błędy Saraceńskie; Duchowieństwo Ruskie nie dopuściło się wdawać do Carogrodu po Sakrę, po Michale Metropolicie Ruskim, Klemensowi z Smolatycza Metropolicie Kiiowskiemu, ale Episkopowie w Kościele S. Zofii z Rzymską go poświęcili wiadomością, á prezentą Izasława Iednowładcy Ruskiego, około Roku 1146 wkładaiąc nań Głowę S. Klemensa.
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 6
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756