, Kraina Anian, Meksykańskie Kraje od pułnocy, Ziemia Magellanesa, Ziemia del Fuegos. W EUROPIE, tylko Laponom Moskiewskim, Duńskim, Szwedzkim, item Obywatełom Insuł Morza Lodowatego siedzącym w ciemności niedowiarstwa, a tym samym in umbra mortis Światło Wiary Świętej nie podane. albo też od grubianów zgaszone. Upewniam, że Moskal grubianin Schizmatyk, Szwed Luter, o tym niepomyślą. Rzymskich chyba Katolików ta dościgła doczeka się Mesis, którzy ich poprawią Barbarysmum, i tych Rybaków wsadzą do Piotrowej Łodzi ; zwierzyną żyjących Ludzi, nakarmią pastwą Słowa Bożego, i dopomogą po handlach Sobolowych, Nieba dokupić się i Korony Niebieskiej. O Wierze Katolickiej, k toją zdobią
, Kraina Anian, Mexikáńskie Kraie od pułnocy, Ziemia Magellanesa, Ziemia del Fuegos. W EUROPIE, tylko Laponom Moskiewskim, Duńskim, Szwedzkim, item Obywatełom Insuł Morza Lodowatego siedzącym w ciemności niedowiárstwa, á tym samym in umbra mortis Swiatło Wiâry Swiętey nie podane. albo też od grubiánow zgaszone. Upewniám, że Moskal grubianin Schizmatyk, Szwed Luter, o tym niepomyślą. Rzymskich chyba Katolikow tá dościgła doczeká się Messis, ktorzy ich poprawią Barbarismum, y tych Rybàkow wsadzą do Piotrowey Łodzi ; zwierzyną żyiących Ludzi, nakarmią pastwą Słowa Bożego, y dopomogą po handlách Sobolowych, Nieba dokupić się y Korony Niebieskiey. O Wierze Katolickiey, k toyą zdobią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1024
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
formę, ani materię Episcopatûs ; do czego i Najś: Sakrament nie pomo[...] e, bo jest inna forma i materia. To zaś Schizmatycki jest wymysł, jakoby Patriarcha Carogrodzki, zrzucił tego Klemensa, dając Konstantyna, i przez niego poświęconych: bo po Klemensie Teodor był, a drugi Jan, dopiero ów Konstantyn nastąpił Schizmatyk: Owszem podczas życia Klemensa, trżech umarło Patriarchów Carogrodzkich: Cosmas, Chariton, y Lucas Chrysoberges.
Ruś się z Rzymem zjednoczyła i przez to, iż według Stryikowskiego, (któremu Ruś najbardziej wierzy) Rościsław Książę Ruski Unit przysłanego Jana Greczyna uczonego, ale Schizmatyka, z Carogrodu nie przyjął, póki by Papieżowi Aleksandrowi III
formę, ani materyę Episcopatûs ; do czego y Nayś: Sakrament nie pomo[...] e, bo iest inná forma y materya. To zaś Schizmatycki iest wymysł, iakoby Patryarcha Carogrodzki, zrzucił tego Klemensa, daiąc Konstantyna, y przez niego poświęconych: bo po Klemensie Teodor był, á drugi Ian, dopiero ow Konstantyn nastąpił Schizmatyk: Owszem podczas życia Klemensa, trżech umarło Patryarchow Carogrodzkich: Cosmas, Chariton, y Lucas Chrysoberges.
Ruś się z Rzymem ziednoczyła y przez to, iż według Stryikowskiego, (ktoremu Ruś naybardziey wierzy) Rościsław Xiążę Ruski Unit przysłanego Iana Greczyna uczonego, ale Schizmatyka, z Carogrodu nie przyiął, poki by Papieżowi Alexandrowi III
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 6
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
urażeni Prałaci Synodu Brzeskiego, wysłali Posłów do Klemensa VIII Hypacego Pocieja Biskupa Włodzimirskiego, i Cyryla Terleckiego Episkopa Łuckiego. Którzy Posłowie z O Schizmie Rusi
Rzymu powróciwszy z instrumentem jedności od Papieża potwierdzonym, i Listem, Synod w Brześciu złożyli, Roku 1596 in praesentia wielu Biskupów Rzymskich, Ruskich, Senatorów Polskich. Tych Prałatów Nikifor Schizmatyk uczyniwszy Soborek z dwiema Episkopami, w Kamierucy, czyli w Karczmie wykloł. Ten Hipacy Pociej potym został Metropolitą Kijowskim, około Roku 1599 wielki zelant godności. Quo fine wyrobił Przywilej u Zygmunta III Króla Polskiego, którym wszystkie dawne Przywileje Unitom faworyzujące, potwierdzone; mianowicie, aby Duchowni i dobra ich nie były do innych Sądów
urażeni Prałaci Synodu Brzeskiego, wysłali Posłow do Klemensa VIII Hypacego Pocieia Biskupa Włodzimirskiego, y Cyrilla Terleckiego Episkopa Łuckiego. Ktorzy Posłowie z O Schizmie Rusi
Rzymu powrociwszy z instrumentem iedności od Papieża potwierdzonym, y Listem, Synod w Brześciu złożylí, Roku 1596 in praesentia wielu Biskupow Rzymskich, Ruskich, Senatorow Polskich. Tych Prałatow Nikifor Schizmatyk uczyniwszy Soborek z dwiema Episkopami, w Kamierucy, czyli w Karczmie wykloł. Ten Hipacy Pociey potym został Metropolitą Kiiowskim, około Roku 1599 wielki zelant godności. Quo fine wyrobił Przywiley u Zygmunta III Krola Polskiego, ktorym wszystkie dawne Przywileie Unitom faworyzuiące, potwierdzone; mianowicie, aby Duchowni y dobra ich nie były do innych Sądow
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 14
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, Roku trzeciego oblężenia, zasadziwszy ją pod kanałem Miejskim ku Dnieprowi. Moskwa do Kościoła uciekając, prochami tam chowanemi i zajętemi pobici.
Tenże Zygmunt III Osmana trzykroć sto tysięcy jazdy, a Janczarów 12000 rozgromił pod Chocimem, pewnie zato, że się oświadczył: iż pierwej Koronę z głowy straci, niż pozwoli aby Schizmatyk był Kijowskim Metropolitą, Wolamina Rutskiego raz kreowawszy. Miscell: P. Kojałowicz.
UNIA utwierdzona na Rusi tym cudem następującym. Melecjusz Smotrycki Pseudo Arcybiskup Polski, od owego Teofanesa Patriarchy Carogrodzkiego, a[...] si poświęcony, porzuciwszy Schizmę, poddał się wposłuszeństwo Urbanowi VIII, od niego Biskupstwem Hieropolskim ukontentowany, i od Schizmy rozgrzeszony,
, Roku trzeciego oblężenia, zasadziwszy ią pod kanałem Mieyskim ku Dnieprowi. Moskwa do Kościoła uciekaiąc, prochami tam chowanemi y záiętemi pobici.
Tenże Zygmunt III Osmana trzykroć sto tysięcy iazdy, á Ianczarow 12000 rozgromił pod Chocimem, pewnie zato, że się oświadczył: iż pierwey Koronę z głowy straci, niż pozwoli aby Schizmatyk był Kiiowskim Metropolitą, Wolamina Rutskiego raz kreowawszy. Miscell: P. Koiałowicz.
UNIA utwierdzona na Rusi tym cudem następuiącym. Melecyusz Smotrycki Pseudo Arcybiskup Polski, od owego Teofanesa Patryarchy Carogrodzkiego, a[...] si poświęcony, porzuciwszy Schizmę, poddał się wposłuszeństwo Urbanowi VIII, od niego Biskupstwem Hieropolskim ukontentowany, y od Schizmy rozgrzeszony,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 15
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
wojnę z Kozakami. Moskwą, Szwedami, Węgrami, Domową z Lubomirskim, dał Przywilej Unitom, aby po zejściu Dysunitów, Archiepiskopij, Episkopij, Archimandryj byli Possessores Unici z dawnych Praw i Prerogatyw swoich obserwancją. Potwierdził i Przywiłeje jedności dane od Aleksandra Króla, które są u Zochowskiego in Colloquio Lublinensi.
Roku 1667 Doroszeńko Kozak Schizmatyk przyobiecawzy posłuszeństwo Polakom, Turków przeciw Polakom poburzył. Roku 1670 Wezyr się z potęgę swoją wrócił, a Doroszeńko od Polaków zbity. Brietius iu Annalibus Mundi. O Schizmie Rusi.
Ukrainę Podole, Ruś, Kamieniec z schizmatyczałe, Bóg przez Turczyna ukarał Roku 1672.
Roku 1673 Car Aleksej Michajłowicz po Koronę Cesarską wysłał Posła do
woynę z Kozakami. Moskwą, Szwedami, Węgrami, Domową z Lubomirskim, dał Przywiley Unitom, aby po ześciu Disunitow, Archiepiskopiy, Episkopiy, Archimandryi byli Possessores Unici z dawnych Praw y Prerogatyw swoich obserwancyą. Potwierdził y Przywiłeie iedności dane od Alexandra Krola, ktore są u Zochowskiego in Colloquio Lublinensi.
Roku 1667 Doroszeńko Kozak Schizmatyk przyobiecawzy posłuszeństwo Polakom, Turkow przeciw Polakom poburzył. Roku 1670 Wezyr się z potęgę swoią wrocił, á Doroszeńko od Polakow zbity. Brietius iu Annalibus Mundi. O Schizmie Rusi.
Ukrainę Podole, Ruś, Kamieniec z schizmatyczałe, Bog przez Turczyna ukarał Roku 1672.
Roku 1673 Car Alexey Michayłowicz po Koronę Cesarską wysłał Posła do
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 22
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
od Mikołaja Chrysoberga Patriarchy Carogrodzkiego przysłanego, fundowanego w Kijowie circa Annum 1000, od Włodzimierza Książęcia Jednowładnego Ruskiego, aż do Floriana Hrebnickiego po Szeptyckim następcy było w liczbie 56 czyli 57.
Z tych liczby trzeci in serie: Teopemptus Greczyn, który Kościół Z: Zofii w Kijowie poświęcił, za niego w Carogrodzie Patriarcha Michał Cerulary Schizmatyk. Czwarty in serie Hilarion Rusin w Kijowie poświęcony, nie udający się do Carogrodu, iż tam Schizma była. 5 W liczbie Jerzy R. 1068 Chleba i Borysa między Świętych policzył, kości ich do nowego Kościoła przeniósł, Święto przeniesienia 2 Maja postanowił. Za jego czasów Kościół w Pieczarach stanął. 8. Efrem Greczyn
od Mikołaia Chrysoberga Patryarchy Carogrodzkiego przysłanego, fundowanego w Kiiowie circa Annum 1000, od Włodzimierza Xiążęcia Jednowładnego Ruskiego, aż do Floryana Hrebnickiego po Szeptyckim następcy było w liczbie 56 czyli 57.
Z tych liczby trzeci in serie: Teopemptus Greczyn, ktory Kościoł S: Zofii w Kiiowie poświęcił, za niego w Carogrodzie Patryarcha Michał Cerulary Schizmatyk. Czwarty in serie Hilarion Rusin w Kiiowie poświęcony, nie udaiący się do Carogrodu, iż tam Schizma była. 5 W liczbie Jerzy R. 1068 Chleba y Borysa między Swiętych policzył, kości ich do nowego Kościoła przeniosł, Swięto przeniesienia 2 Maia postanowił. Za iego czasow Kościoł w Pieczarach stanął. 8. Efrem Greczyn
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 26
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Rytualnej Greckiej Euchologion zwanej, że Prałaci Greccy osobom Greckim, jakieś dawali karty, czyli Paszporty, darujące umierającym winę, i karanie, zowiąc je Chartas Condonativas. Na karcie tej najczęściej pisywali modlitwę Z: Germana Amatunckiego Biskupa, rozwiązującą duszę od wszelkiej winy i karania. Podobno to taką kartę dał jeden Kijowski Prałat Schizmatyk w Manasterze Wielkim Kijowskim Kniaziowi Fedorowi Solodymirskiemu wte słowa.
Nostro Domino et amico Sancto Petro Ianitori DEI Omnipotentis. Praecipimus tibi et indicamus tibi, quod hoc tempore mortuus est Minister DEI Princeps Fedor Solodimirski, ut ipsum rectè et sine omni impedimento et mora intromittas in Regnum DEI. Nos ipsum absolvimus omnibûs suîs peccatîs et ipsi benedictionem
Rytualney Greckiey Euchologion zwaney, że Prałaci Greccy osobom Greckim, iakieś dawali karty, czyli Paszporty, daruiące umieraiącym winę, y karanie, zowiąc ie Chartas Condonativas. Na karcie tey nayczęściey pisywali modlitwę S: Germana Amatunckiego Biskupa, rozwiązuiącą duszę od wszelkiey winy y karania. Podobno to taką kartę dał ieden Kiiowski Prałat Schizmatyk w Manasterze Wielkim Kiiowskim Kniaziowi Fedorowi Solodimirskiemu wte słowa.
Nostro Domino et amico Sancto Petro Ianitori DEI Omnipotentis. Praecipimus tibi et indicamus tibi, quod hoc tempore mortuus est Minister DEI Princeps Fedor Solodimirski, ut ipsum rectè et sine omni impedimento et mora intromittas in Regnum DEI. Nos ipsum absolvimus omnibûs suîs peccatîs et ipsi benedictionem
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 75
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Kościół wystawiony, w którym się i dziś grzebią Chrześcijanie, Gvillelmus, Tyrius. Materyj jedwabnych, owocu, osobliwie jabłek osobliwych, tu mnóstwo, i różnych Sekt Orientalnych i Chrześcijan. Tu Adam wygnany z Raju mieszkał: tu Kaim zabił Abla: tu powiadają był pogrzebiony Zachariasz Ojciec Z. Jana Chrzciciela. Tu Patriarcha Antiocheński Schizmatyk mieszka, nie w Antiochii. Tu bają Turcy, iż Mahomet ich Prorok Sąd uniwersalny uczyni, po Sądzie Chrystusowym na dolinie Jozafat odprawionym. Geografia Generalna i partykularna W CHANAAN, albo w JUDEI, czyli PALESTYNIE co notandum? Cokolwiek PISMO Święte stawi nam ad ściendum et credendum:
CO jest Historyj, Awantur, cudów,
Kościoł wystawiony, w ktorym się y dziś grzebią Chrześcianie, Gvillelmus, Tyrius. Máteryi iedwabnych, owocu, osobliwie iabłek osobliwych, tu mnostwo, y rożnych Sekt Orientalnych y Chrześcian. Tu Adám wygnany z Raiu mieszkał: tu Kaim zabił Abla: tu powiadaią był pogrzebiony Zachariasz Oyciec S. Iana Chrzciciela. Tu Patryárcha Antiocheński Schizmatyk mieszka, nie w Antiochii. Tu baią Turcy, iż Machomet ich Prorok Sąd uniwersalny uczyni, po Sądzie Chrystusowym na dolinie Iozafat odprawionym. Geografia Generalna y partykularna W CHANAAN, albo w IUDEI, czyli PALESTYNIE co notandum? Cokolwiek PISMO Swięte stawi nam ad sciendum et credendum:
CO iest Historyi, Awantur, cudow,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 470
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
obraz matki boskiej w Częstochowie, dokąd już zmierzchem z księżną Mężykową przyjechał w kilkaset koni Moskwy. Rozumieli prostacy, że ich wpuszczą do fortecy wszystkich, ale ledwie nazajutrz jego samego w kilkunastu osobach to szczęście spotkało, i to z wielką ostrożnością, a zbrojna asystencja musiała za szrankami poczekać. Przed obrazem matki boskiej, choć schizmatyk, czynił wielkie weneracje i popom swoim nabóżeństwo rano odprawować kazał; naśpiewawszy się według obrządku ich kościoła, całował się z księżną Mężykową, toż i insi między sobą czynili na znak chrześcijańskiej miłości. Prosił potem carowicz ojców Paulinów, żeby mu obraz Najświętszej panny powierzono do Koniecpola, obiecując, go nazad odesłać w kilka dni po
obraz matki boskiéj w Częstochowie, dokąd już zmierzchem z księżną Mężykową przyjechał w kilkaset koni Moskwy. Rozumieli prostacy, że ich wpuszczą do fortecy wszystkich, ale ledwie nazajutrz jego samego w kilkunastu osobach to szczęście spotkało, i to z wielką ostrożnością, a zbrojna asystencya musiała za szrankami poczekać. Przed obrazem matki boskiéj, choć schizmatyk, czynił wielkie weneracye i popom swoim nabóżeństwo rano odprawować kazał; naśpiewawszy się według obrządku ich kościoła, całował się z księżną Mężykową, toż i insi między sobą czynili na znak chrześciańskiéj miłości. Prosił potém carowicz ojców Paulinów, żeby mu obraz Najświętszéj panny powierzono do Koniecpola, obiecując, go nazad odesłać w kilka dni po
Skrót tekstu: OtwEDziejeCzech
Strona: 167
Tytuł:
Dzieje Polski pod panowaniem Augusta II od roku 1696 – 1728
Autor:
Erazm Otwinowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1696 a 1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1696
Data wydania (nie później niż):
1728
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Czech
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Józef Czech
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1849