wzięta, ma Arcy-Biskupów Latini Ritus dwóch, Gnieźnieńskiego oraz Prymasa, i Lwowskiego Metropolitanum, Biskupów Latini Ritûs 15. Arcybiskupów Greco Uniti Ritus ma 3. tojest Kijowskiego całej Rusi Metropolitę, Połockiego i Smoleńskiego, oraz Siewierskiego. Biskupów Graeco Uniti Ritûs, jest koło 13. których po kilka złączonych ob tenuitatem.
MOSKWA, w Schizmie Greckiej insordescens ma swego Patriarchę Moskiewskiego 1. Arcy-Biskupów 8. tojest Astrachańskiego, Kazańskiego, Nowogrodzkiego, Rezańskiego, Roztowskiego, Susdalskiego, Twerskiego, Tobołskiego.
WĘGRY od Roku Pańskiego 1000. prawowierne, lubo gdzieniegdzie Herezją Kalwińską, Luterską, Ariańską zarażone, liczą Arcy-Biskupów 2. Strygońskiego i Kołoczeńskiego, Biskupów 9.
AZJATYCCY PATRIARCHOWIE,
wzięta, má Arcy-Biskupow Latini Ritus dwoch, Gnieznieńskiego oraz Prymasa, y Lwowskiego Metropolitanum, Biskupow Latini Ritûs 15. Arcybiskupow Graeco Uniti Ritûs má 3. toiest Kiiowskiego cáłey Rusi Metropolitę, Połockiego y Smolenskiego, oráz Siewierskiego. Biskupow Graeco Uniti Ritûs, iest koło 13. ktorych po kilká złączonych ob tenuitatem.
MOSKWA, w Schizmie Greckiey insordescens má swego Patryarchę Moskiewskiego 1. Arcy-Biskupow 8. toiest Astrácháńskiego, Kazańskiego, Nowogrodzkiego, Rezáńskiego, Rostowskiego, Susdalskiego, Twerskiego, Tobołskiego.
WĘGRY od Roku Páńskiego 1000. prawowierne, lubo gdzieniegdzie Herezyą Kalwinską, Luterską, Ariańską zarażone, liczą Arcy-Biskupow 2. Strygońskiego y Kołoczenskiego, Biskupow 9.
AZYATYCCY PATRYARCHOWIE,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1022
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Matki Najświętszej i Świętych Pańskich postanowiony Cultus non Latriae, sed reverentialis, et Herezje Chrześcijańskie.
respectivus; tojest, żeby Obrazów nie adorować, ale wenerować; nie Obrazy, ale to, co obraz oczom obiicit, mieć w poszano waniu.
Wieku Dziewiątego nastał Fociusz Schizmatyków Greckich Wódz i Autor, o którym w dyskursie o Schizmie obszerniej.
Wiek Dwunasty, śmieszną miał Sektę Adamitów wskrzeszonych, którzy jeszcze nastali byli Roku 176 i w tenczas wyklęci, nauczających, że ludzie nago chodzić powinni, ad imitationem Adama i Ewy, tak od BOGA stworzonych. ALBIGENSES Heretycy Wieku Dwunastego, tojest około Roku 1100 egzorti od Miasta Alba albo Albiga w Francyj nazwani,
Matki Nayświętszey y Swiętych Pańskich postanowiony Cultus non Latriae, sed reverentialis, et Herezye Chrześciańskie.
respectivus; toiest, żeby Obrazow nie adorować, ale wenerować; nie Obrazy, ale to, co obraz oczom obiicit, mieć w poszano waniu.
Wieku Dziewiątego nastał Fociusz Schizmatykow Greckich Wodz y Autor, o ktorym w dyskursie o Schizmie obszerniey.
Wiek Dwunasty, śmieszną miał Sektę Adamitow wskrzeszonych, ktorzy ieszcze nastali byli Roku 176 y w tenczas wyklęci, nauczaiących, że ludzie nago chodzić powinni, ad imitationem Adama y Ewy, tak od BOGA stworzonych. ALBIGENSES Heretycy Wieku Dwunastego, toiest około Roku 1100 exorti od Miasta Alba albo Albiga w Francyi nazwani,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1116
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Biskupów Carogrodzkich, aż do Roku 317, którego czasu według Nicefora świadectwa, Aleksander postponując tytułem Biskupa Carogrodzkiego, pretendował wyższego tytułu Patriarchy Carogrodzkiego. Jakoż go otrzymał przy promocyj Greckich Cesarzów, signanter Marcjana Cesarza i Pulcheryj, oraz pierwsze miejsce między Antiocheńskim po owe czasy pierwszym, Aleksandryjskim, Jerozolimskim, a wtóre po Biskupie Rzym- O Schizmie Gretkiej
zkim. Potym Anatolius jeszcze nie kontentując się tak wysoką Godnością Patriarchy, tojest starszego nad Ojców, starał się przywłaszczyć sobie Zwierzchność nad Kościołami, i mieć Jurysdykcję na poświęcanie Biskupów, tychże Kościołów. Tandem Jan Patriarcha i Cyriacus, przywłaszczyli sobie tytuł Episcopi AEcumenici, tojest Biskupa Uniwersalnego, Powszechnego, ale tylko in
Biskupow Carogrodzkich, aż do Roku 317, ktorego czasu według Nicefora świadectwa, Alexander postponuiąc tytułem Biskupa Carogrodzkiego, pretendował wyższego tytułu Patryárchy Carogrodzkiego. Iakoż go otrzymáł przy promocyi Greckich Cesarzow, signanter Márcyana Cesárza y Pulcherii, oraż pierwsze mieysce między Antyocheńskim po owe czasy pierwszym, Alexandryiskim, Ierozolimskim, a wtore po Biskupie Rzym- O Schizmie Gretkiey
skim. Potym Anatolius ieszcze nie kontentuiąc się tak wysoką Godnością Pátryarchy, toiest stárszego nad Oycow, stárał się przywłaszczyć sobie Zwierzchność nad Kościołámi, y mieć Iurysdykcyę na poświącánie Biskupow, tychże Kościołow. Tandem Ian Patryarcha y Cyriacus, przywłászczyli sobie tytuł Episcopi AEcumenici, toiest Biskupá Uniwersalnego, Powszechnego, ale tylko in
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1135
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na Insułę Lesbos. Tym czasem Fociusz wielkiego rozumu, obrotu, nauki, i piórem i żelazem ex utroque Caesar, na te Patriarchostwo promowowany, w pięciu dniach z Laika przez wszystkie stopnie, tego dostąpił charakteru i Godności Ekspedyował do Rzymu Poselstwo do Papieża na on czas Mikołaja I cognomento Wielkiego, pretendując od niego apro- o Schizmie Greckiej
bacyj. Lecz Ociec Z in Responsoryis nie aprobację, lecz tę uczynił refleksyę, aby nowa nie była Elekcja cum praejudycio. Papiescy za to Posłowie w areszcie zatrzymani w Carogrodzie, potym prezentami skorrumpowani z kontradycentów Fociuszowych, stali się Fautores. Złożone Konsylium, na które wokowany ów Ignacy Wygnaniec, w stroju Patriarchalnym, wlot
na Insułę Lesbos. Tym czasem Fociusz wielkiego rozumu, obrotu, nauki, y piorem y żelazem ex utroque Caesar, na te Patryarchostwo promowowány, w pięciu dniách z Láika przez wszystkie stopnie, tego dostąpił charakteru y Godności Expedyował do Rzymu Poselstwo do Pápieża na on czas Mikołaia I cognomento Wielkiego, pretenduiąc od niego appro- o Schizmie Greckiey
bacyi. Lecz Ociec S in Responsoriis nie ápprobacyę, lecz tę uczynił reflexyę, áby nowá nie była Elekcya cum praeiudicio. Papiezcy za to Posłowie w areszcie zatrzymani w Carogrodzie, potym prezentami zkorrumpowani z kontradicentow Fociuszowych, stali się Fautores. Złożone Koncilium, ná ktore wokowany ow Ignácy Wygnániec, w stroiu Pátryarchalnym, wlot
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1136
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Anastasius Bibliothecarius.
W tym Fociusz uczynił się Ekumenicznym Powszechnym Patriarchą, Jęcz ukrócone cugle jego zbytniej ambicyj, bo po Michale Cesarzu zabitym, nastąpił Bazyli Macedo, i zaraz Biskupa Rzymskiego Mikołaja Dekretowi zadosić czyniąc Fociusza z Patriarchostwa do Klasztoru pofłał, a Ignacego znowu osądził in Sede Patriarchali. Ekspediował Posłów Bazyli do Rzymu i Fociusz O Schizmie Greckiej
tego adorując, którego nie dawno wyklął był, ale Okręt z Posłem jego utonął. Adrianus II. Sukcesor Mikołaja I. przyjął Cesarskich Posłów rżucających pod nogi Papieskie Dzieje Fociuszowego Konsylium, które Cesarski Poseł mieczem przebił. Gdy je wieksaminowano, znalezione pełne bluźnierstwa, i osądzone godne ognia przed Kościołem Z. Marie Majorys,
Anastasius Bibliothecarius.
W tym Fociusz uczynił się Ekumenicznym Powszechnym Patryarchą, Iecz ukrocone cugle iego zbytniey ambicyi, bo po Michale Cesarzu zabitym, nastąpił Bazyli Macedo, y zaraz Biskupa Rzymskiego Mikołaia Dekretowi zadośyć czyniąc Fociusza z Patryarchostwa do Klasztoru pofłał, a Ignacego znowu osądził in Sede Patriarchali. Expediował Posłow Bazyli do Rzymu y Fociusz O Schizmie Greckiey
tego adoruiąc, ktorego nie dawno wyklął był, ale Okręt z Posłem iego utonął. Adrianus II. Sukcesor Mikołaia I. przyiął Cesarskich Posłow rżucaiących pod nogi Papieskie Dzieie Fociuszowego Concilium, ktore Cesarski Poseł mieczem przebił. Gdy ie wyexaminowano, znalezione pełne bluznierstwa, y osądzone godne ognia przed Kościołem S. Mariae Maioris,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1137
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, choć był podłego z Macedonii rodu, wywodzi, obiecuje mu Syna Beklas wielkich triumfów, i inne cyrkumstancje: napisał to Egipskiemi nieznajomemi charakterami na pargaminie, okopcił, zabrukał, dając skryptowi temu kilku setną postać, oddaje Teofanowi sobie amicissimo, Kapellanowi i Biblioteki Cesarskiej Superyntendentowi, który w starą wszył Księgę, i Cesarzowi O Schizmie Greckiej
czytującemu w Bibliotece, niby attonitus podaje ten skrypt, którego, gdy nikt wyrozumieć nie mógł, powiada Teofanes; chyba Fociusz wygnaniec, jako portentum ingenii, tę Księgę wytłumaczy: Więc sekretnie wokowany był Interpres swego figmentu; a przez to w respekcie Cesarskim lepiej położony. Roku 879. Jan VIII. Papież widząc Potencją
, choć był podłego z Macedonii rodu, wywodzi, obiecuie mu Syna Beklas wielkich tryumfow, y inne cyrkumstancye: napisał to Egypskiemi nieznaiomemi charakterami na pargaminie, okopcił, zabrukał, daiąc skryptowi temu kilku setną postać, oddaie Teofanowi sobie amicissimo, Kapellanowi y Biblioteki Cesarskiey Superintendentowi, ktory w starą wszył Księgę, y Cesarzowi O Schizmie Greckiey
czytuiącemu w Bibliotece, niby attonitus podaie ten skrypt, ktorego, gdy nikt wyrozumieć nie mogł, powiada Theofanes; chyba Fociusz wygnaniec, iako portentum ingenii, tę Księgę wytłumaczy: Więc sekretnie wokowany był Interpres swego figmentu; a przez to w respekcie Cesarskim lepiey położony. Roku 879. Ian VIII. Papież widząc Potencyą
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1138
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Napisał potym Fociusz Księgę, którą dowodzi, że Duch Święty pochodzi od Ojca. ale nie probuje, czy pochodzi, albo nie, od Syna etc. Wkrótce odebrał paenas ten Pseudo Mędrzec od Leoa Filozofa albo Mędrczy Cesarza, kiedy według Dekretów wielu, Fociusza a Stolicy do Klasztotu zepchnął, gdzie życia dokonał, je- O Schizmie Greckiej
śli w pokucie, szczęśliwy. Znowu Schizma odnawiać się poczęła była za tego Cesarza z racyj, iż on czwartą Zonę ZOĘ wziął był przeciw Kanonom Greckim; za co go Mikołaj Patriarcha wyklął, sam depositus, a Jan IX. Papież w tym dyspensował Cesarza, gdyż był Jure Eksceptibilis. Po Mikołaju Patriarsze Sisinnius na
Napisał potym Fociusz Księgę, ktorą dowodzi, że Duch Swięty pochodzi od Oyca. ale nie probuie, czy pochodzi, albo nie, od Syna etc. Wkrotce odebrał paenas ten Pseudo Mędrzec od Leoa Filozofa albo Mędrczy Cesarza, kiedy według Dekretow wielu, Fociusza a Stolicy do Klasztotu zepchnął, gdzie życia dokonał, ie- O Schizmie Greckiey
śli w pokucie, szczęśliwy. Znowu Schizma odnawiać się poczęła była za tego Cesarza z racyi, iż on czwartą Zonę ZOĘ wziął był przeciw Kanonom Greckim; za co go Mikołay Patryarcha wyklął, sam depositus, a Ian IX. Papież w tym dyspensował Cesarza, gdyż był Iure Exceptibilis. Po Mikołaiu Patryarsze Sisinnius na
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1139
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Pokazana Księga Nicety owa cenzurująca Ritus Latinos, wprzód tłumaczona Cesarzowi, którą potępić, spalić kazał, nową przeciwną pierwszej napisawszy, przy zachodzącej Autora pokucie publicznej. Sam Patriarcha Postowi, lub wokowany prezentować się niechciał, za co u Z. Zosji publice, z położeniem Anatematis na Ołtarzu, wyklęty, pospólstwo na Ce- O Schizmie Greckiej
sarza pobuntował Od R 1180 za panowania Andronika i Izaaka Cesarzów, Nieprzyjaciół Łacinników, Schizma poczęła ożywiać, tyle razy umorzona. W tym odebrali Łacinnicy Greckie Imperium, albo Carogrockie przez Wenetów, Krżyżaków. Francuzów R. 1199, za Aleksego starego Cesarza, i Innocentego III i swoich na Tron Cesarski i Stolicę Patriarchalną podawali
Pokazana Księga Nicety owa censuruiąca Ritus Latinos, wprzod tłumaczona Cesarzowi, ktorą potępić, spalić kazał, nową przeciwną pierwszey napisawszy, przy zachodzącey Autora pokucie publiczney. Sam Patryarcha Postowi, lub wokowany prezentować się niechciał, za co u S. Zosii publicè, z położeniem Anathematis na Ołtarzu, wyklęty, pospolstwo na Ce- O Schizmie Greckiey
sarza pobuntował Od R 1180 za panowania Andronika y Izaaka Cesarzow, Nieprzyiacioł Łacinnikow, Schizma poczeła ożywiać, tyle razy umorzona. W tym odebrali Łacinnicy Greckie Imperium, albo Carogrockie przez Wenetow, Krżyżakow. Francuzow R. 1199, zá Alexego starego Cesarza, y Innocentego III y swoich na Tron Cesarski y Stolicę Patryarchalną podawali
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1140
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ochrzczeni przez Katolików, jako też na Ołtarzach, na których Łacinnicy celebrowali, zakazujących celebrować, wyklęto, grubo błądzących, bo im tak upor, złość, hardość, pewnie nie racja rozumna radziła, W też same czasy Grzegorz IX i Innocenciusz IV. Papieże nad tym desudarunt, aby przez Zakonników mogli byli Ludzi w Schizmie zaciętych, przywieść do Świętej z Rzymskim Kościołem Unii. perswadując, aby Katolikom przeciw Saracenom o wyzwolenie Ziemi Świętej wojującym, jeśli non prodese, to przynamniej non obese chcieli.
Nastawszy na Papiestwo Grzegorz X dwie rzeczy sobie za metę założył, O Schizmie Greckiej
Ziemię Świętą wyzwolić, i Jedność Kościołów uczynić; na co zwołał Synod
ochrzczeni przez Katolikow, iako też na Ołtarzach, na ktorych Łacinnicy celebrowali, zákazuiących celebrować, wyklęto, grubo błądzących, bo im tak upor, złość, hardość, pewnie nie racya rozumna radziła, W też same czasy Grzegorz IX y Innocenciusz IV. Papieże nad tym desudarunt, áby przez Zakonnikow mogli byli Ludzi w Schizmie zaciętych, przywieść do Swiętey z Rzymskim Kościołem Unii. perswaduiąc, aby Katolikom przeciw Saracenom o wyzwolenie Ziemi Swiętey woiuiącym, ieśli non prodese, to przynamniey non obese chcieli.
Nastawszy na Papiestwo Grzegorz X dwie rzeczy sobie za metę założył, O Schizmie Greckiey
Ziemię Swiętą wyzwolić, y Iedność Kościołow uczynić; na co zwołał Synod
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
IV. Papieże nad tym desudarunt, aby przez Zakonników mogli byli Ludzi w Schizmie zaciętych, przywieść do Świętej z Rzymskim Kościołem Unii. perswadując, aby Katolikom przeciw Saracenom o wyzwolenie Ziemi Świętej wojującym, jeśli non prodese, to przynamniej non obese chcieli.
Nastawszy na Papiestwo Grzegorz X dwie rzeczy sobie za metę założył, O Schizmie Greckiej
Ziemię Świętą wyzwolić, i Jedność Kościołów uczynić; na co zwołał Synod w Lugdunie II. Anno Domini 1274 z 560 Biskupów. Kardynałów 5. Michał Paleolog Grecki Cesarz, obawiając się na Zachodzie przeciw sobie ligi, z Unią się ofertował. Przystany mu Formularz Wiary, aby z Patriarchami i Biskupami go podpisał
IV. Papieże nad tym desudarunt, áby przez Zakonnikow mogli byli Ludzi w Schizmie zaciętych, przywieść do Swiętey z Rzymskim Kościołem Unii. perswaduiąc, aby Katolikom przeciw Saracenom o wyzwolenie Ziemi Swiętey woiuiącym, ieśli non prodese, to przynamniey non obese chcieli.
Nastawszy na Papiestwo Grzegorz X dwie rzeczy sobie za metę założył, O Schizmie Greckiey
Ziemię Swiętą wyzwolić, y Iedność Kościołow uczynić; na co zwołał Synod w Lugdunie II. Annô Domini 1274 z 560 Biskupow. Kardynałow 5. Michał Pàleolog Grecki Cesarz, obáwiaiąc się na Zachodzie przeciw sobie ligi, z Unią się offertował. Przystany mu Formularz Wiary, aby z Patryarchami y Biskupámi go podpisał
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755