Matronom, według ich zdania, nieprzyjazna, dzieci morząca, dusząca. Z tej racyj w domu położnicy, po ścianie piszą Żydzi jako prezerwatywę, i Antydotum te słowa: Adam Chava, Chuc, Lilit etc. Tojest jako Eliasz Rabin, i Żydzi, a z nich Jan Achacy Kmita w cytowaniu Talmutowych tekstów tłumaczy tym sensem: Adamie z Ewą przybądź, a Lilis upierzyco precz bądź wyrzucona.
MOLOCH, MELECH, MELECHEM, MELCHAM, MILOCH, (Innym i Adrumelech i Anamelech zdaje się być to samo) Bałwan Ammonitów; przez którego niektórzy rozumieją Saturna dzieci swoje pożerającego, i że tak temu Bałwanowi, jako i Saturnowi u Kartageńczyków (Platone
Matronom, według ich zdania, nieprzyiazna, dzieci morząca, dusząca. Z tey racyi w domu położnicy, po ścianie piszą Zydzi iako prezerwatywę, y Antidotum te słowa: Adam Chava, Chutz, Lilith etc. Toiest iako Eliasz Rabin, y Zydzi, a z nich Ian Achacy Kmita w cytowaniu Talmutowych textow tłumaczy tym sensem: Adamie z Ewą przybądź, a Lilis upierzyco precz bądz wyrzucona.
MOLOCH, MELECH, MELECHEM, MELCHAM, MILOCH, (Innym y Adrumelech y Anamelech zdaie się bydź to samo) Bałwan Ammonitow; przez ktorego niektorzy rozumieią Saturna dzieci swoie pożeraiącego, y że tak temu Bałwanowi, iako y Saturnowi u Kartageńczykow (Platone
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 39
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
lat nie mało idący, gdy sobie jego przypomniał sprawiedliwą akcję ową, modlił się za Duszę jego, i z Piekła wybawił. Te Historię za prawdziwą wielu Autorów, bo więcej niż 12. miało za nieomylną aż do czasów Baroniusza. Święty nawet Jan Damascen tegoż był zdania i Kościół Grecki za zmarłych modlił się tym sensem: Jakos Boże wysłuchał Teklę modlącą się za swoją Matkę Bałwochwalską, i Grzegorza za Trajanem proszącego, tak nas wysłuchaj, za Prawowiernym sługą modlących się do Ciebie O czym Księga Euchologium w Rozdziale 96.
Ale Baroniusz pod Rokiem 604. Bellarminus, Franciscus Suarez, Rajnaudus Dominicus a Soto, i wszyscy Teologowie Recentiores negant,
lat nie mało idący, gdy sobie iego przypomniał sprawiedliwą akcyę ową, modlił się za Duszę iego, y z Piekła wybawił. Te Historyę za prawdziwą wielu Autorow, bo więcey niż 12. miało za nieomylną aż do czásow Baroniusza. Swięty nawet Ian Damascen tegoż był zdania y Kościoł Grecki za zmarłych modlił się tym sensem: Iakos Boże wysłuchał Teklę modlącą się za swoią Matkę Bałwochwalską, y Grzegorza za Traianem proszącego, tak nas wysłuchay, za Prawowiernym sługą modlących się do Ciebie O czym Xięga Euchologium w Rozdziale 96.
Ale Baroniusz pod Rokiem 604. Bellarminus, Franciscus Suarez, Raynaudus Dominicus à Soto, y wszyscy Teologowie Recentiores negant,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 142
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
de terra viventium. Hebrajska wersja czyta: Corrumpamus lignum in Panem eius, tojest obroćmy chleb w drzewo, w Krzyż, alias ukrzyżujmy go, jako tekst Chaldejski czyta, a Z Hieronim, Cyprian, Justynus, Ambroży, Teodoretus, Grzegorz rozumieją: Arabska wersja jeszcze jaśniej mówi: Corrumpatur per trabem Caro eius. Podobnym sensem czytają Tertullianus Lactantius, Z Tomasz etc.
Czternasta Probacja o Mesjaszu, wywodząca śmierć Jego, jaka być miała i była, tojest Krzyżowa, wspomina o niej Księga Deuteronomium cap: 28 66 Erit vita.tua quasi pendens ante te, jako tłumaczy to miejsce Samuel Rabin. Tenże sens alegóryczny jest tego miejsca u SS
de terra viventium. Hebráyska wersya czyta: Corrumpamus lignum in Panem eius, toiest obroćmy chleb w drzewo, w Krzyż, alias ukrzyżuymy go, iako text Chaldeyski czyta, a S Hieronim, Cyprian, Iustinus, Ambroży, Theodoretus, Grzegorz rozumieią: Arábská wersya ieszcze iaśniey mowi: Corrumpatur per trabem Caro eius. Podobnym sensem czytaią Tertullianus Lactantius, S Tomasz etc.
Czternásta Probacyá o Messiaszu, wywodząca śmierc Iego, iaka bydż miáła y była, toiest Krzyżowa, wspomina o niey Księga Deuteronomium cap: 28 66 Erit vita.tua quasi pendens ante te, iako tłumaczy to mieysce Samuel Rabin. Tenże sens allegoryczny iest tego mieyscá u SS
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1088
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tojest Litery O. i pryncipalnej Litery tego słowa Roma, tojest R; a tak z Liter tych C. O. R. stanie się razem złożywszy, COR Serce.
Homo trium Literarum u Platona, przez AEnigma Grammaticum zowie się FUR, bo tu trzy wchodzą Litery
Człeka tak opisał AEnigmatice Pòéta, którego tymże sensem SFINKs, monstrum namienione wyżej, wyraziło:
Quae mane incedit pedibus natura quaternis, Luce bipes media, sole cadente tripes?
Tojest: Co za Zwierz jest na Świecie, czworonożny z rana, W Południe mu dwie nogi, w wieczor trzecia dana.
ZMIjĘ tak enigmatice wyraził Poeta.
Non posum nasci, si non occidero
toiest Litery O. y pryncipalney Litery tego słowa Roma, toiest R; a tak z Liter tych C. O. R. stanie się razem złożywszy, COR Serce.
Homo trium Literarum u Platona, przez AEnigma Grammaticum zowie się FUR, bo tu trzy wchodzą Litery
Człeka tak opisał AEnigmatice Pòéta, ktorego tymże sénsem SFINX, monstrum namienione wyżey, wyráziło:
Quae mane incedit pedibus natura quaternis, Luce bipes media, sole cadente tripes?
Toiest: Co zá Zwierz iest na Swiecie, czworonożny z rana, W Południe mu dwie nogi, w wieczor trzecia dana.
ZMIIĘ tak aenigmatice wyraził Pòéta.
Non posum nasci, si non occidero
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1199
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. W projekcie do dekretu in virtute kombinacji warszawskiej ułożonym było opisano, iż ja szlachtę do juramentu ad convictionem Szymczychy de illata calumnia stawię, tu zaś ani dowodów literalnych originem tej baby i ojca jej dowodzących nie wpisano i nie wspomniono i że stawiłem do przysięgi szlachtę, nie dołożono, lecz w dekrecie wyra-
żono tym sensem, że sami szlachta ani przeze mnie stawieni, ani w aktorat nie wchodzące, ale tanquam intrusores nemine ducente, nemine impugnantejak intruzi przez nikogo nie wprowadzani, gdy nikt nie stawiał oporu do juramentu się zabrali, przez co do dalszej weksy chciano zostawić drogę ac nullitatem tej arguere przysięgi i wykazać bezwartościowość tej przysięgi.
Numero
. W projekcie do dekretu in virtute kombinacji warszawskiej ułożonym było opisano, iż ja szlachtę do juramentu ad convictionem Szymczychy de illata calumnia stawię, tu zaś ani dowodów literalnych originem tej baby i ojca jej dowodzących nie wpisano i nie wspomniono i że stawiłem do przysięgi szlachtę, nie dołożono, lecz w dekrecie wyra-
żono tym sensem, że sami szlachta ani przeze mnie stawieni, ani w aktorat nie wchodzące, ale tanquam intrusores nemine ducente, nemine impugnantejak intruzi przez nikogo nie wprowadzani, gdy nikt nie stawiał oporu do juramentu się zabrali, przez co do dalszej weksy chciano zostawić drogę ac nullitatem tej arguere przysięgi i wykazać bezwartościowość tej przysięgi.
Numero
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 801
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
do ich rozumienia podobnego, jako to sami KiMci owę asekuracją. teraz w Wiślicy otrzymaną, uczynili. Bo po onej asekuracji warszawskiej in anno 1593, w której KiM. obiecuje o sukcesorze nie starać się ani żadnego per cessionem na to państwo nie wsadzać, teraz zaś takąż drugą o temże i tymże sensem, tylko trochę inszymi słowy, wyjednać u KiMci — co to inszego jest, jedno one wiarę jego, którą był jako niejakim zakładem dał w owej pierwszej asekuracji, w wątpliwość u nas przywodzić et apud posteritatem niedobre o niej rozumienie czynić? Jakoż to i temu powtórzeniu tej asekuracji nie mogli i sami dać inszej przyczyny
do ich rozumienia podobnego, jako to sami KJMci owę asekuracyą. teraz w Wiślicy otrzymaną, uczynili. Bo po onej asekuracyej warszawskiej in anno 1593, w której KJM. obiecuje o sukcesorze nie starać się ani żadnego per cessionem na to państwo nie wsadzać, teraz zaś takąż drugą o temże i tymże sensem, tylko trochę inszymi słowy, wyjednać u KJMci — co to inszego jest, jedno one wiarę jego, którą był jako niejakim zakładem dał w owej pierwszej asekuracyej, w wątpliwość u nas przywodzić et apud posteritatem niedobre o niej rozumienie czynić? Jakoż to i temu powtórzeniu tej asekuracyej nie mogli i sami dać inszej przyczyny
Skrót tekstu: ZebrzApolCz_III
Strona: 238
Tytuł:
Apologia abo sprawota szlachcica polskiego.
Autor:
Zebrzydowski Mikołaj
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1607
Data wydania (nie wcześniej niż):
1607
Data wydania (nie później niż):
1607
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
Z. Andrzej, w Stanisławowie, Samborze, Jarosławiu, Goraju. Na Z. Mikołaj, w Józefowie, Leżajsku, Na Z. Tomasz, w Kobielanach, Pleszowie, Tarczynie, i Modliborzycach.
Ad M. D. G. B. V. M. OOq; SS. Honorem. RESPONS ASTROLOGICZNY Z sensem Doktorów Kościoła Bożego i z zdaniem poważnych Autorów STOSUIĄCY SIĘ DO LEKTÓRA.
TA jest wrodzona ciekawość ludzka, iż wszyscy naturalnie wiedzieć pragną; jako powiedział Arystoteles 1. Met. c. 1. nie każdemu jednak Pan Bóg dał wszystkie talenta, ale nas niemi według miary podzielił; o czym Paweł Święty ad Eph: c
S. Andrzey, w Stanisławowie, Samborze, Jarosławiu, Goraiu. Ná S. Mikołay, w Jozefowie, Leżaysku, Na S. Tomasz, w Kobielanach, Pleszowie, Tarczynie, y Modliborzycach.
Ad M. D. G. B. V. M. OOq; SS. Honorem. RESPONS ASTROLOGICZNY Z sensem Doktorow Kośćiołá Bożego y z zdániem poważnych Autorow STOSUIĄCY SIĘ DO LEKTORA.
TA iest wrodzona ćiekáwość ludzka, iż wszyscy náturálnie wiedźieć prágną; iáko powiedźiał Aristoteles 1. Met. c. 1. nie káżdemu iednák Pan Bog dał wszystkie talentá, ále nas niemi według miáry podźielił; o czym Páweł Swięty ad Eph: c
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: H
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
.
TĘ różność naznacza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Naturalną i między Astrologią Judycjarną. 1mo: Iż się różnią obserwacją; albowiem Naturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuje influencje i imprezye: a do tego, które sensem i racją naturalną, mogą być wyprobowane. Przeciwnym sposobem zmyślona Dywinacja, zaniedbawszy naturalnych influencyj, obserwuje defluksye nie jakie konstelacyj (to jest Figur Niebieskich przydanych Asteryzmom) przez geniusz tylko imaginowanych; albo też ozionienie nie jakie Gwiazd i Planetów przy narodzeniu Człowieka, którego ozionienia, jako w rzeczy samej nie było i nie masz
.
TĘ rożność náznácza Fr: Sixtus Senensis Ordinis Praedic: de Div. Volumi: Bibl: Sacr: lib. 6. fol. 545 . Między Astrologią Náturalną y między Astrologią Judicyarną. 1mo: Iż się roźnią obserwacyą; álbowiem Náturalna Astrologia, naturalne tylko Gwiazd obserwuie influencye y impressye: á do tego, ktore sensem y racyą náturalną, mogą bydź wyprobowáne. Przećiwnym sposobem zmyślona Dywinacya, zániedbawszy náturalnych influencyi, obserwuie defluxye nie iákie konstellácyi (to iest Figur Niebieskich przydanych Asterizmom) przez geniusz tylko imaginowánych; álbo też oźionienie nie iakie Gwiazd y Planetow przy národzeniu Człowieka, ktorego oźionienia, iáko w rzeczy samey nie było y nie masz
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: Hv
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
kwiaty między sobą mają różnicę natury i własności. Wszystkie gwiazdy podobniej że są figury sferycznej: ponieważ takie się oku wydają. Każda z nich ma własne centrum, do którego wszystkie części jakiej takiej gwiazdy uciążając, dążą, bez niebezpieczeństwa upadku w tę albo owę stronę. Są niezkazitelne, to jest korupcyj nie podlegają, tym sensem, jako i ziemia. Bo lubo na ziemi codzienna pomniejszych sublunarnych części dzieje się odmiana, przez ustawiczną jednych rzeczy korupcją, a drugich generacją: przecież okrąg ziemi trwa, i na wieki stać będzie. Tak i w luminarzach niebieskich, lubo niektóre ich części alteracyj, korupcyj i generacyj podlegają, przecież co do
kwiaty między sobą maią rożnicę nátury y własności. Wszystkie gwiazdy podobniey że są figury sferyczney: ponieważ tákie się oku wydáią. Każda z nich ma własne centrum, do ktorego wszystkie części iákiey tákiey gwiazdy uciążaiąc, dążą, bez niebespieczeństwa upadku w tę álbo owę stronę. Są niezkazitelne, to iest korrupcyi nie podlegáią, tym sensem, iáko y ziemia. Bo lubo ná ziemi codzienna pomnieyszych sublunarnych części dzieie się odmiana, przez ustawiczną iednych rzeczy korrupcyą, á drugich generacyą: przecież okrąg ziemi trwa, y ná wieki stáć będzie. Ták y w luminarzach niebieskich, lubo niektore ich części álteracyi, korrupcyi y generacyi podlegaią, przecież co do
Skrót tekstu: BystrzInfAstron
Strona: M4v
Tytuł:
Informacja Astronomiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
dnia pomarli Gdy im tedy ostatnią należało oddać usługę, Jan Domaszowski sprawił im pogrzeb taki Porucznik nasz, Jako senator niemoże mieć foremniejszego in praesentia Okolicznej szlachty i Żołnierzów tak ze wiela Duchowieństwa w kościele Sieleckim Ex mente tedy Porucznika i kompanijej mnie jako Jąnowi tak że kazano zapraszać na chleb żałobny gości. Zacząłem tedy takiem sensem nie bardzo mając czasu do przygotowania należytego. Bo mi owa moja stancja była impedymentem. Będąc provocatus co raz to w karty to w szachy to w Arcaby. Alem się przecię starał że by było niepodrwic. Bo wiedziałem że jaka miała być ludzi frequentia. wiedziałem i to że miał od gości mówić Pan
dnia pomarli Gdy im tedy ostatnią nalezało oddac usługę, Iąn Domaszowski sprawił im pogrzeb taki Porucznik nasz, Iako senator niemoze miec foręmnieyszego in praesentia Okoliczney szlachty y Zołnierzow tak ze wiela Duchowięnstwa w kosciele Sieleckim Ex mente tedy Porucznika y kompaniey mnie iako Iąnowi tak że kazano zapraszać na chleb załobny gosci. Zacząłęm tedy takiem sensem nie bardzo maiąc czasu do przygotowania nalezytego. Bo mi owa moia stancyia była impedymentem. Będąc provocatus co raz to w karty to w szachy to w Arcaby. Alem się przecię starał że by było niepodrwic. Bo wiedziałęm że iaka miała bydz ludzi frequentia. wiedziałęm y to że miał od gosci mowic Pan
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 84v
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688