.
TAż sama Vesta bierze się pro terra, że Vestit siebie trawą, liściem, zielem, i że vi stat sua, jako tenże Owidyusz:
Stat vi terra suâ, vi stando, Vesta vocatur.
Primo sensu tedy Weście, to jest za Boginię Ognia wziętej Numa Pompiliusz Król Rzymski wystawił Kościół w Rzymie sferyczną figurą, 18. Kolumnami wsparty: postanowił Vestales Panny, niby ku chwale Bogini destynowane, znaczną je nadał fundacją; włożył na nie oblig wieczny, aliàs przestrzegać i pilnować aby ustawicznie ogień gorzał, a nigdy nie gasł w tym Kościele : aby jak Niebo Niebieskim, tak Ziemia elementalnym świeciła się ogniem.
Panien tych Vestales
.
TAż sama Vesta bierze się pro terra, że Vestit siebie tráwą, liściem, źielem, y że vi stat sua, iáko tenże Owidyusz:
Stat vi terra suâ, vi stando, Vesta vocatur.
Primo sensu tedy Weście, to iest zá Boginię Ognia wźiętey Numa Pompiliusz Krol Rzymski wystawił Kościoł w Rzymie sferyczną figurą, 18. Kolumnami wsparty: postanowił Vestales Panny, niby ku chwále Bogini destynowáne, znaczną ie nadał fundacyą; włożył ná nie oblig wieczny, aliàs przestrzegać y pilnować aby ustawicznie ogień gorzał, á nigdy nie gasł w tym Kościele : áby iak Niebo Niebieskim, ták Ziemia elementalnym świeciła się ogniem.
Panien tych Vestales
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 79
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746