gdy komu oblecą włosy z brody/ z głowy/ Ratunek w potłuczonych cybulach gotowy. Cybulanym napuścisz gołe pole sokiem/ Porościeć nie zadługo zaś włosem wysokiem.
O Gorczycy. Małeć ziarko lecz suche/ gorące Gorczyca Gdy jej usta zażyją zapłacze źrzenica.. Od zbytnich uspakaja głowę wilgotności/ W otruciu doznasz być w niej dosyć skuteczności.
O Fiołkach brunatnych. Na ściążałej pijaństwem głowy zabolenie/ Znajdiesz w niskim Fiołku prędkie uleczenie. I insze bole głowy leczy/ i ciężkości/ I kaducznej pomocny niemocy przykrości.
O Pokrzywie. Kto a długo chorobą złożony na łoże. Jeżeli spać nie możesz pokrzywa pomoże. Jeżeli cię womity częste napadają/ Pokrzywy je lekują
gdy komu oblecą włosy z brody/ z głowy/ Rátunek w potłuczonych cybulách gotowy. Cybulánym nápuśćisz gołe pole sokiem/ Porośćieć nie zádługo záś włosem wysokiem.
O Gorczycy. Máłeć źiarko lecz suche/ gorące Gorczycá Gdy iey vstá záżyią zápłácze źrzenicá.. Od zbytnich vspakaia głowę wilgotnośći/ W otrućiu doznasz bydź w niey dosyć skutecznośći.
O Fiołkách brunatnych. Ná śćiążáłey pijaństwem głowy zábolenie/ Znaydiesz w niskim Fiołku prędkie vleczenie. Y insze bole głowy leczy/ y ćiężkośći/ Y káduczney pomocny niemocy przykrośći.
O Pokrzywie. Kto á długo chorobą złożony ná łoże. Ieżeli spáć nie możesz pokrzywá pomoże. Ieżeli ćię womity częste nápadáią/ Pokrzywy ie lekuią
Skrót tekstu: OlszSzkoła
Strona: Dv
Tytuł:
Szkoła Salernitańska
Autor:
Hieronim Olszowski
Drukarnia:
Walerian Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
poradniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
nauka z której filozowskiej sentencjiki na rozumie błyśnie/ pewnie nigdy tak prędko/ tak głęboko przeniknąć serca niemoże/ jako jeden na przykład z Pisma S^o^ z przedwiecznej mądrosćo podany/ przywiedziony na myśl i dobrze rozważony dokument. Heb: 4. Vivax est sermo DEI et efficax, et penetrabilior omni gladio ancipiti. Której to skuteczności przyczyną jest ów Duch niebieski owa samej Boskiej ręki słowem swym jako na obie stronie zaostrzony mieczem/ władnącej dzielność/ która jednym/ że tak rzeknę machem/ nie tylko rozum/ ale i wolą i chęć i całego człowieka przenika i słodko razi a to nie dla jakiego marnego próżnej chwały zysku/ ale dla szczególnej hojnej ku
náuká z ktorey filozowskiey sentencyiki ná rozumie błyśnie/ pewnie nigdy ták prętko/ ták głęboko przeniknąć sercá niemoże/ iáko ieden ná przykład z Pismá S^o^ z przedwieczney mądrosćo podany/ przywiedźiony na myśl y dobrze rozważony dokument. Heb: 4. Vivax est sermo DEI et efficax, et penetrabilior omni gladio ancipiti. Ktorey to skutecznośći przyczyną iest ow Duch niebieski owá samey Boskiey ręki słowem swym iáko ná obie stronie záostrzoný mieczem/ władnącey dźielność/ ktora iednym/ że ták rzeknę machem/ nie tylko rozum/ ále y wolą y chęć y całego człowieká przeńika y słodko ráźi a to nie dlá iákiego marnego prożney chwáły zysku/ ale dla szczegulney hoyney ku
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 182
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
niepodobna rzecz jest, aby się zgodzić z sobą nie mieli, poprawiwszy wszystkiego w braterskiej zgodzie, jeśliby żadnego inego impedimentu nie było.
Zaczem znowu, wziąwszy konstytucje, czytali sobie articulatim naprzód punkta kondycyj Henrykowych, potym pactorum conventorum, pytatąc na każdy punkt, czegoby im in responso KiMci nie dostawało do skuteczności każdego punktu. Naprzód z strony wolnej elekcji i praktyk o niej szkodliwych czytali dostateczną i srogą o tym konstytucją, na ubezpieczenie nas uchwaloną, do której jeśliby się jeszcze zdało na obostrzenie jej więtsze co przyczynić, żeby się deklarowali i mianowali.
Potym z strony inkorporacjej Estonii kazali p. podskarbiemu koronnemu ex archivio Regni,
niepodobna rzecz jest, aby się zgodzić z sobą nie mieli, poprawiwszy wszystkiego w braterskiej zgodzie, jeśliby żadnego inego impedimentu nie było.
Zaczem znowu, wziąwszy konstytucye, czytali sobie articulatim naprzód punkta kondycyj Henrykowych, potym pactorum conventorum, pytatąc na każdy punkt, czegoby im in responso KJMci nie dostawało do skuteczności każdego punktu. Naprzód z strony wolnej elekcyi i praktyk o niej szkodliwych czytali dostateczną i srogą o tym konstytucyą, na ubezpieczenie nas uchwaloną, do której jeśliby się jeszcze zdało na obostrzenie jej więtsze co przyczynić, żeby się deklarowali i mianowali.
Potym z strony inkorporacyej Estonii kazali p. podskarbiemu koronnemu ex archivio Regni,
Skrót tekstu: DyskZacCz_II
Strona: 373
Tytuł:
Dyskurs o zawziętych teraźniejszych zaciągach, skąd in Republica urosły, i o postępku sejmu 1606
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
tym miejscu tylo o nich pytania uczyniemy ile nam mogą barziej naturę Elementów, własności, i zmieszania ich o świecie; przydamy też o Kruszcach bo te nie mało do tej materii służą. 1. Czemu ziemi Element we srzodku innych Elementów? Bo ziemia nie tylo że nad inne cięższa, ale że tak łacniej innych Elementów skuteczności, a osobliwie niebieskich zażywać może. 2. Czemu ani powietrze ani ogień nie pachnie ani smakuje? Smak, wonia, farba, i tym podobne, są to własności nie Elementów ale rzeczy z Elementów z mieszanych: i jeśli co się to takiego w którym Elemencie najduje, już ten nie jest czysty Element ale z
tym mieyscu tylo o nich pytánia uczynięmy ile nam mogą bárziey náturę Elementow, własnośći, y zmieszánia ich o świećie; przydamy też o Kruszczách bo te nie máło do tey máteryey służą. 1. Czemu źiemi Element we srzodku innych Elementow? Bo źiemiá nie tylo że nád inne ćięższa, ále że tak łácniey innych Elementow skutecznośći, á osobliwie niebieskich záżywáć może. 2. Czemu áni powietrze áni ogień nie pachnie áńi smákuie? Smák, wonia, fárbá, y tym podobne, są to własności nie Elementow ále rzeczy z Elementow z mieszánych: y ieśli co się to tákiego w ktorym Elemenćie náyduie, iuż ten nie iest czysty Element ále z
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 91
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
wspomożeniu łaski twojej postanawiam serdecznie/ mieć użalenie to wszytko/ którekolwiek wiem i widzę być tobie przyjemne/ i które kiedy uznam być moim siłom/ i powołaniu abo stanowi przyzwoite i podobne.
7. Tylko ty Panie odpuść wysztkę przeszłą zatwardziałość moję/ a napełnij serce moje najłaskawszą i najskuteczniejszą litością twoją/ dodając pomocy/ i skuteczności i dowcipności do sposobów/ i wynalasków pobożnych do wykonania jej/ dla szczerej chwały twojej/ dla świętej woli twojej/ dla naśladowania ciebie w-litościwym sercu twoim/ dla poratowania wszelkiej nędze w-bliźnim moim. Drogi doskonałości Chrześć:
8. O co nie sobie tylko/ ale też i innym sługom twoim proszę mój Panie/
wspomożeniu łáski twoiey postánawiam serdecznie/ mieć vżalenie to wszytko/ ktorekolwiek wiem i widzę bydź tobie przyiemne/ i ktore kiedy vznam bydź moim śiłom/ i powołániu ábo stanowi przyzwoite i podobne.
7. Tylko ty Pánie odpuść wysztkę przeszłą zátwárdźiáłość moię/ á nápełniy serce moie nayłáskáwszą i nayskutecznieyszą lutośćią twoią/ dodáiąc pomocy/ i skutecznośći i dowćipnośći do sposobow/ i wynalaskow pobożnych do wykonánia iey/ dla szczerey chwały twoiey/ dla świętey woli twoiey/ dla náśládowánia ćiebie w-lutośćiwym sercu twoim/ dla porátowánia wszelkiey nędze w-bliźnim moim. Drogi doskonáłośći Chrześć:
8. O co nie sobie tylko/ ále też i innym sługom twoim proszę moy Pánie/
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 218
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
stworzenia swego/ częścią że jest nierozumne/ częścią że żłe i niewdzięczne a barziej stworzenie/ niżeli Boga stworzyciela miłujące/ ropalisz się żarliwością czci Boskiej/ i tę utra- Zamknienie.
więcej na ten czas już nie bawiąc/ najłaskawszej dobroci Boskiej pokornie proszę/ aby to co się tu w-tej książecce napisało/ ona sama poprawić słowem skuteczności swojej/ błogosławieństwo dać/ a czytającym i zażywającym/ na sercach to palcem swoim rzetełniej rysować raczyła: niedopuszczając tego/ aby moja nikczemność i niegodność chwale najświętszej Boskiej i zbawieniu abo postępkowi sług i służebnic Bożych/ przeszkodę jaką czynić miała. A tuć już koniec czynię/ tej to prostej i niegodnie wyprawionej robocie mojej
stworzenia swego/ częśćią że iest nierozumne/ częśćią że żłe i niewdźięczne á bárźiey stworzenie/ niżeli Bogá stworzyćielá miłuiące/ ropalisz się żárliwośćią czći Boskiey/ i tę vtrá- Zámknienie.
więcey ná ten czás iuż nie báwiąc/ nayłaskáwszey dobroći Boskiey pokornie proszę/ áby to co się tu w-tey kśiążecce napisáło/ oná sámá popráwić słowem skutecznośći swoiey/ błogosłáwieństwo dáć/ á czytáiącym i záżywáiącym/ ná sercách to pálcem swoim rzetełniey rysowáć raczyłá: niedopuszczáiąc tego/ áby moiá nikczemność i niegodność chwale nayświętszey Boskiey i zbáwieniu ábo postępkowi sług i służebnic Bożych/ przeszkodę iáką czynić miáłá. A tuć iuż koniec czynię/ tey to prostey i niegodnie wypráwioney roboćie moiey
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 501
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665