prawa dwunastu tablic. Zastanawia się bardziej nad żrzodłem prawowania z żądz niepomiarkowanych pochodzącego, niżeli nad pieniactwem. Krytyk doskonały, rzadko chwali, bo chwali sprawiedliwie. Jędrzej Freport kupiec dostatni jest trzecim w towarzystwie. z Pracą i doświadczeniem złączył rozsądek gruntowny. Zna doskonale naturę handlu, potrzebę i sposoby. Nie roższerzenie kraju uznaje być szczęśliwością Narodów, ani potęgę wojenną, ale kunszta i industrią handlową, złączoną z ziemiańskim gospodarstwem, filarami Państw nazywa. Pilność i prace przekłada nad męstwo, powiedając iż więcej narodów zginęło od gnuśności niżeli od miecza. Jest sam dobrego mienia swojego sprawcą, i nie insze podaje sposoby do zapomożenia Ojczyzny, nad te których użył do
prawa dwunastu tablic. Zastanawia się bardziey nad żrzodłem prawowania z żądz niepomiarkowanych pochodzącego, niżeli nad pieniactwem. Krytyk doskonały, rzadko chwali, bo chwali sprawiedliwie. Jędrzej Freport kupiec dostatni iest trzecim w towarzystwie. z Pracą y doświadczeniem złączył rozsądek gruntowny. Zna doskonale naturę handlu, potrzebę y sposoby. Nie roższerzenie kraiu uznaie bydź szczęśliwością Narodow, ani potęgę woienną, ale kunszta y industryą handlową, złączoną z ziemiańskim gospodarstwem, filarami Państw nazywa. Pilność y prace przekłada nad męstwo, powiedaiąc iż więcey narodow zginęło od gnusności niżeli od miecza. Jest sam dobrego mienia swoiego sprawcą, y nie insze podaie sposoby do zapomożenia Oyczyzny, nad te ktorych użył do
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 18
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
powrócili. a ten jest tego tenoru. Mnie Wielce Mości Panowie i Bracia,
Z Koła teraźniejszego, które W. M. M. Panowie odprawować macie, criticus nad Ojczyzną pendetdies. Z tego dnia (jeśli zdrowe staną Wm. M. M. Panów rady) poządaną to Królestwo cieszyć się będzie w pozne wieki szczęśliwością, abo (jeśli przeciwne) trzeba się obawiać Boskiego nad sobą przeklęctwa, że Królestwo między sobą rozdwojone, spustoszone będzie. Uważając to tedy, gdy się Wm. M. M. Panowie do tak ostatniej bierzecie rady, potrzecie jako Senator i Urzędnik do Braciej, i jako Hetman do cnego Rycerstwa, piszę do Wm
powroćili. á ten iest tego tenoru. Mnie Wielce Mośći Pánowie y Bráćia,
Z Kołá teráznieyszego, ktore W. M. M. Pánowie odpráwowáć macie, criticus nád Oyczyzną pendetdies. Z tego dniá (ieśli zdrowe stáną Wm. M. M. Pánow rády) poządáną to Krolestwo cieszyć się będźie w pozne wieki szczęśliwośćią, ábo (ieśli przeciwne) trzeba się obawiáć Boskiego nád sobą przeklęctwá, że Krolestwo między sobą rozdwoione, spustoszone będźie. Vważáiąc to tedy, gdy się Wm. M. M. Pánowie do ták ostátniey bierzećie rády, potrzećie iáko Senator y Vrzędnik do Bráćiey, y iáko Hetman do cnego Rycerstwá, piszę do Wm
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 94
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
Spowiedzią/ trudność wespół/ abyś odwrócony Od pokuty prowadził życie z Arystypem/ Który był wszelakich niecnot świata prototypem: Owszem/ któryś był stworzon mądrą kreaturą/ Grzech cię uczynił głupią bestią ponurą. Z tąd płacząc Dawid Prorok ukoronowany Na błąd pierwszych rodziców w Raju wykonany/ Którzy będąc wysoką uczczeni godnością/ Dobrowolnie wzgardzili swoją szczęśliwością/ Tak mówi: Człowiek gdy był honorem nadany, Nie poznał swego szczęścia, i był przyrównany Do bydląt nierozumnych, i podobny onym Stał się. Tą ja niesławą jestem obciążonym. Bo ja tegoż rodzaju pierwszego złe plemie/ I potomek nieszczęsny w stąpiłem w toż strzemie? Straciłem godność moję/ a danej
Spowiedzią/ trudność wespoł/ abyś odwrocony Od pokuty prowadźił żyćie z Arystypem/ Ktory był wszelakich niecnot świata prototypem: Owszem/ ktoryś był stworzon mądrą kreaturą/ Grzech ćię ucżynił głupią bestyą ṕonurą. Z tąd płacżąc Dawid Prorok ukoronowány Ná błąd pierwszych rodźicow w Ráiu wykonány/ Ktorzy będąc wysoką ucżcżeni godnośćią/ Dobrowolnie wzgardźili swoią szcżęśliwośćią/ Tak mowi: Człowiek gdy był honorem nádány, Nie poznał swego szczęśćiá, y był przyrownány Do bydląt nierozumnych, y podobny onym Stáł się. Tą iá niesławą iestem obćiążonym. Bo iá tegoż rodzaiu pierwszego złe plemie/ Y potomek nieszcżęsny w stąpiłem w toż strzemie? Straćiłem godność moię/ á dáney
Skrót tekstu: BesKuligHer
Strona: 60
Tytuł:
Heraklit chrześcijański
Autor:
Piotr Besseusz
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Kollegium Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1694
Data wydania (nie wcześniej niż):
1694
Data wydania (nie później niż):
1694
się tylko moich własnych skłonności poradzę. Czemuż, powiedziałam, WMPan się nie żenisz? Odpowiedział, byłbym ja to dawno uczynił, gdyby mi własne okoliczności, i miłość, były do ożenienia radziły. Miłość, i moja Filozofia nie są sobie przeciwne. Zgodne Małżeństwo według wszelkiego osądzenia, zawsze słynie największą szczęśliwością społecznego życia. Pokaż mi tylko WMPani osobę mego upodobania, i która WMPanią upewni, że sobie życzy być moją żoną; tedy jej, poznawszy osobę, z największym ukontentowaniem ślubować będę. Powinniśmy wszyscy, życie nasze w tak prawdziwym ile tylko można prowadzić ukontentowaniu. J jeżeli wierzyć można, że to i miłość sprawować
śię tylko moich własnych skłonności poradzę. Czemuż, powiedziałam, WMPan się nie żenisz? Odpowiedział, byłbym ia to dawno uczynił, gdyby mi własne okolicznośći, i miłość, były do ożenienia radziły. Miłość, i moia Filozofia nie są sobie przećiwne. Zgodne Małżeństwo według wszelkiego osądzenia, zawsze słynie naywiększą szczęśliwośćią społecznego żyćia. Pokaż mi tylko WMPani osobę mego upodobania, i ktora WMPanią upewni, że sobie życzy bydź moią żoną; tedy iey, poznawszy osobę, z naywiększym ukontentowaniem ślubować będę. Powinniśmy wszyscy, żyćie nasze w tak prawdziwym ile tylko można prowadzić ukontentowaniu. J ieżeli wierzyć można, że to i miłość sprawować
Skrót tekstu: GelPrzyp
Strona: 40
Tytuł:
Przypadki szwedzkiej hrabiny G***
Autor:
Christian Fürchtegott Gellert
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Jan Chrystian Kleyb
Miejsce wydania:
Lipsk
Region:
zagranica
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
epika
Gatunek:
romanse
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w tem, bo króla nam żywego, nie malowanego potrzeba, nomine et re ipsa. Vere enim rex fortis et sapiens populi est stabilimentum et gaudium, mówi mędrzec; któryby wyrwał nas z utrapienia nieprzyjacielskiego i z paszczęki już prawie pożerającej pogańskiej, któryby przyniósł sławę, od przodków naszych nam zostawioną, któryby szczęśliwością i sprawiedliwością swoją mógł nas wsławić, nie dając do nich przyczyny od niezgod naszych, za którymi vindicta Domini wisi nad nami, żeby pobożnością i miłością przeciw ojczyźnie alliceret ad se animos omnium, a zatymby simultates, discordiae, consilia prava, bella civilia ustać, co daj Boże, mogły; któryby, pamiętając
w tem, bo króla nam żywego, nie malowanego potrzeba, nomine et re ipsa. Vere enim rex fortis et sapiens populi est stabilimentum et gaudium, mówi mędrzec; któryby wyrwał nas z utrapienia nieprzyjacielskiego i z paszczeki już prawie pożerającej pogańskiej, któryby przyniósł sławę, od przodków naszych nam zostawioną, któryby szczęśliwością i sprawiedliwością swoją mógł nas wsławić, nie dając do nich przyczyny od niezgod naszych, za którymi vindicta Domini wisi nad nami, żeby pobożnością i miłością przeciw ojczyźnie alliceret ad se animos omnium, a zatymby simultates, discordiae, consilia prava, bella civilia ustać, co daj Boże, mogły; któryby, pamiętając
Skrót tekstu: DecPerorCz_III
Strona: 67
Tytuł:
Votum albo ostatnia decyzya rokoszowych peroracyj pod Sędomirzem szlachcica polskiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
tez Filip Piekarski krewny mój z której racjej i ja tam podjechałem. Złodziej Węgrzyn, szalowy Rakocy świerzbiała go skora tęskno go było z pokojem zachciało mu się polskiego czosnku który mu ktos nazart schwalił ze miał być lepszego niźli węgierski smaku, Jako Xerxes ob caricas Atticas podniósł przeciwko Grecyj wojnę, tak i pan Rakocy podobnąsz szczęśliwością we cztery dziestu tysięcy węgrów, z multanami kozaków zaciągnowszy altero tanto. Wybrał się na czosnek do Polski alec danomu nie tylko czosnku ale dzięgielu z kminem. Bo jak on tylko wyszedł za granicę zaraz Lubomierski Jerzy poszedł w jego ziemię paleł ścinał gdzie tylko za siągł, wodę a ziemię zostawił, apotym od matki Rakocego
tez Filip Piekarski krewny moy z ktorey racyiey y ia tam podiechałęm. Złodziey Węgrzyn, szalowy Rakocy swierzbiała go skora tęskno go było z pokoiem zachciało mu się polskiego czosnku ktory mu ktos nazart schwalił ze miał bydz lepszego nizli węgierski smaku, Iako Xerxes ob caricas Atticas podniosł przeciwko Grecyi woynę, tak y pan Rakocy podobnąsz szczęsliwoscią we cztery dziestu tysięcy węgrow, z multanami kozakow zaciągnowszy altero tanto. Wybrał się na czosnek do Polski alec danomu nie tylko czosnku ale dzięgielu z kminęm. Bo iak on tylko wyszedł za granicę zaraz Lubomierski Ierzy poszedł w jego zięmię paleł scinał gdzie tylko za siągł, wodę a zięmię zostawił, apotym od matki Rakocego
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 52
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688
Turczech in contrarium wielkie nastąpiły trwogi szemrania i bunty przeciwko starczyznie o Nieższczęśliwą wojny Prosekucyją i o zgubienie tak wiela Ludzi co Cesarz składając na Wezera kazał go in Publico foro Udusić chcąc z siebie zwalic insultum Populi alec tego postaremu i sam potym nieuszedł ale ruszony de Throno .
Z wielką tedy ten Rok odprawił się szczęśliwością i wszystkim Narodom Chrześcijańskim z pociechą oprócz samych Luteranów którzy Pana Boga oto prosili żeby dał zwycięstwo Turkom, Bo Tekieli Rebelizant który przy Turkach stawa dla tego że by gu Luterańskie Prowincyje Suplementowały Piniądzmi puścił ten Tuman między nich że Turcy eo fine Wojnę ponieśli że by Relligią Rzymską zniszczyć a Luterańską na to Miejsce postanowić po Całej Europie
Turczech in contrarium wielkie nastąpiły trwogi szemrania y bunty przeciwko starczyznie o Nieszszczęsliwą woyny Prosekucyią y o zgubienie tak wiela Ludzi co Cesarz składaiąc na Wezera kazał go in Publico foro Udusić chcąc z siebie zwalic insultum Populi alec tego postaremu y sąm potym nieuszedł ale ruszony de Throno .
Z wielką tedy ten Rok odprawił się szczęsliwoscią y wszystkim Narodom Chrzescianskim z pociechą oprocz samych Luteranow ktorzy Pana Boga oto prosili żeby dał zwycięstwo Turkom, Bo Tekieli Rebellizant ktory przy Turkach stawa dla tego że by gu Luteranskie Prowincyie Supplementowały Piniądzmi puscił ten Tuman między nich że Turcy eo fine Woynę poniesli że by Relligią Rzymską zniszczyć a Luteranską na to Mieysce postanowić po Całey Europie
Skrót tekstu: PasPam
Strona: 277
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Jan Chryzostom Pasek
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1656 a 1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1656
Data wydania (nie później niż):
1688
moc i wręce prawie Rzpltej naszej wzięła się porządnie, byle tych wszystkich rzeczy ci ludzie turbować nie chcieli. Z drugiej strony zaś, gdzie przemożni, okrutni i z przyrodzenia nam zawsze nieprzyjaźliwi i srodzy moskiewskiej ziemie panowie mieszkali, widzisz teraz beneficiarium nostrum, szczęśliwie na tę tam stolicę przyjaźnią i pomocą naszą, chęcią i szczęśliwością pana naszego posadzonego. Zaczym z onych srogich i niechętliwych nam ludzi przyjaciele nam wielcy, z onych ustawicznych nieprzyjaźni, z których tak wiele srogich wojen i wielkich zaścia było, swatania, szanowania, miłości, uczynności i niejako wiecznego zjednoczenia, jako jednej słowiańskiej krwi i narodu ludzi, na zmocnienie przeciwko napotężniejszym nieprzyjaciołom naszym otworzyła się
moc i wręce prawie Rzpltej naszej wzięła się porządnie, byle tych wszystkich rzeczy ci ludzie turbować nie chcieli. Z drugiej strony zaś, gdzie przemożni, okrutni i z przyrodzenia nam zawsze nieprzyjaźliwi i srodzy moskiewskiej ziemie panowie mieszkali, widzisz teraz beneficiarium nostrum, szczęśliwie na tę tam stolicę przyjaźnią i pomocą naszą, chęcią i szczęśliwością pana naszego posadzonego. Zaczym z onych srogich i niechętliwych nam ludzi przyjaciele nam wielcy, z onych ustawicznych nieprzyjaźni, z których tak wiele srogich wojen i wielkich zaścia było, swatania, szanowania, miłości, uczynności i niejako wiecznego zjednoczenia, jako jednej słowiańskiej krwi i narodu ludzi, na zmocnienie przeciwko napotężniejszym nieprzyjaciołom naszym otworzyła się
Skrót tekstu: DyskZacCz_II
Strona: 382
Tytuł:
Dyskurs o zawziętych teraźniejszych zaciągach, skąd in Republica urosły, i o postępku sejmu 1606
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
, Wolno ją będzie akceptować, pieścić, Panu swej woli, wszystko czynić snadnie, Byle się mogła w twym rodzie pomieścić, Ja sobie życzę, i niezbłądzę głową Mieć Amazonkę, od pola Bratową. Opisanie wzajemnej miłości tejże Siostry z Bratem.
NIebyło by to wpodziwieniu żadnym W ten czas, kiedy wiek szczęśliwością słynął Gdy był użytszym, w wybaczeniu snadnym, I kiedy złotem, miodem, mlekiem, płynął. Ażeby jaka w rodzie alternata Zabronić miała Siostrze, kochać Brata. Ale w tej porze, zwać możemy cudem Gdzie szczera miłość, w gniazdzie rodowitym Termin znalazła, między dwojga ludem, Kochającym się prawem przyzwoitym Jak para ptasząt
, Wolno ią będzie akceptować, pieścić, Pánu swey woli, wszystko czynić snádnie, Byle się mogła w twym rodzie pomieścić, Ja sobie życzę, y niezbłądzę głową Mieć Amazonkę, od pola Brátową. Opisanie wzaiemney miłości teyże Siostry z Bratem.
NIebyło by to wpodziwieniu żadnym W ten czas, kiedy wiek szczęśliwością słynął Gdy był użytszym, w wybáczeniu snadnym, Y kiedy złotem, miodem, mlekiem, płynął. Ażeby iáka w rodzie alternata Zábronić miała Siostrze, kochać Bráta. Ale w tey porze, zwać możemy cudem Gdzie szczera miłość, w gniazdzie rodowitym Termin ználazła, między dwoyga ludem, Kochaiącym się práwem przyzwoitym Ják pára ptásząt
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 363
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
a potym żałować, rozsądek zaś do stateczności wiedzie; którą, kto ma w sobie: Magnum illud Deoque proximum sibi vindicabit, non moveri. Wielkiej owej, i samemu Bogu przyzwoitej własności dostąpi, być nie poruszonym. Jeżeli tedy chcesz prawdziwego dojść uspokojenia w myślach, i kłopotach swoich, cnota stateczności, tą cię nasyci szczęśliwością, tej postać i naturę przyodziej na siebie, uznasz zaraz, że zapomniawszy sensum curarum et dolorum, jedynowładcą staniesz się na świecie, i najwyższym jakoby Sędzią panującym, i najwolniejszym pod słońcem człowiekiem. Si metuis, si prava cupis, si duceris ira, servitii patiere jugum, tolerabis iniquas interius leges. Tum omnia jure
á potym żałować, rozsądek zaś do stateczności wiedzie; którą, kto ma w sobie: Magnum illud Deoque proximum sibi vindicabit, non moveri. Wielkiey owey, i samemu Bogu przyzwoitey własności dostąpi, być nie poruszonym. Jeżeli tedy chcesz prawdziwego doyść uspokoienia w myślach, i kłopotach swoich, cnota stateczności, tą cię nasyci szczęśliwością, tey postać i naturę przyodziey na siebie, uznasz zaraz, że zapomniawszy sensum curarum et dolorum, iedynowładcą staniesz się na świećie, i naywyższym iakoby Sędzią panuiącym, i naywolnieyszym pod słońcem człowiekiem. Si metuis, si prava cupis, si duceris ira, servitii patiere jugum, tolerabis iniquas interius leges. Tum omnia jure
Skrót tekstu: KryszStat
Strona: 23
Tytuł:
Stateczność umysłu
Autor:
Andrzej Kazimierz Kryszpin Kirszensztein
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1769
Data wydania (nie wcześniej niż):
1769
Data wydania (nie później niż):
1769