rozgłoszonej rewolucji, przeciwnych w Ukrainie wojska koligackiego najjaśniejszego króla imci szwedzkiego Sukcesów, ale timor inflati hostis rzucić curas dobra pospolitego i te przedsięwziąć drogę pobudziła, bo dość było wolnemu sumieniu szczerze in vindicandum ojczystych praw rezolwowanemu i nec ulla mutabilitate nie uwikłanemu confidere, tot obiectis ofiarowanych amnestii, łask i rekompens utriusque majestatis dulce canentis, szczególna raczej miłość drogo nabytej wolności polskiej (coram dedestabili servitute in ara tumescentis potentiae, dwóm monarchom jakoby contra Baal flectere genu), dedit alas ad festinandum iter, do jak najprędszego złączenia armorum, et consiliorum z najjaśniejszym colligatem polskim, królem imć szwedzkim, widząc że statecznemu przedsięwzięciu jego vel maxima, quae inter casus humanos canuntur
rozgłoszonéj rewolucyi, przeciwnych w Ukrainie wojska kolligackiego najjaśniejszego króla imci szwedzkiego sukcessów, ale timor inflati hostis rzucić curas dobra pospolitego i te przedsięwziąć drogę pobudziła, bo dość było wolnemu sumieniu szczerze in vindicandum ojczystych praw rezolwowanemu i nec ulla mutabilitate nie uwikłanemu confidere, tot obiectis ofiarowanych amnestyi, łask i rekompens utriusque majestatis dulce canentis, szczególna raczéj miłość drogo nabytéj wolności polskiéj (coram dedestabili servitute in ara tumescentis potentiae, dwóm monarchom jakoby contra Baal flectere genu), dedit alas ad festinandum iter, do jak najprędszego złączenia armorum, et consiliorum z najjaśniejszym colligatem polskim, królem imć szwedzkim, widząc że statecznemu przedsięwzięciu jego vel maxima, quae inter casus humanos canuntur
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 290
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
książąt ichm., na którą kilka razy szlachta turmatim nachodziła, okna i drzwi wyrębując chciała go koniecznie rozsiekać, odgrażając na ostatek książętom, in quantum by go wydać nie chcieli, którzy asekurowali się do utrzymania, do dnia dzisiejszego sedarunt furorem populi, z którego jeśli evadet im. pan koniuszy, będzie wielkie szczęście i szczególna łaska Boża, w czym najbardziej desudat im. ks. biskup wileński z prałatami swymi.
In crastinum im. pana koniuszego, Wojnę starostę bracławskiego i im. pana Kurowicza summo mane szlachta turmatim napadłszy, z gospód powywlekawszy rozsiekała, non obstante interpositione książąt ichm. i drugich ex principalioribus, którzy gdy chcieli bronić, sami
książąt ichm., na którą kilka razy szlachta turmatim nachodziła, okna i drzwi wyrębując chciała go koniecznie rozsiekać, odgrażając na ostatek książętom, in quantum by go wydać nie chcieli, którzy asekurowali się do utrzymania, do dnia dzisiejszego sedarunt furorem populi, z którego jeśli evadet jm. pan koniuszy, będzie wielkie szczęście i szczególna łaska Boża, w czym najbardziej desudat jm. ks. biskup wileński z prałatami swymi.
In crastinum jm. pana koniuszego, Woynę starostę bracławskiego i jm. pana Kurowicza summo mane szlachta turmatim napadłszy, z gospód powywlekawszy rozsiekała, non obstante interpositione książąt ichm. i drugich ex principalioribus, którzy gdy chcieli bronić, sami
Skrót tekstu: RelSapRzecz
Strona: 193
Tytuł:
Relatio potrzeby cum domo Sapiehana...
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
relacje
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1700
Data wydania (nie wcześniej niż):
1700
Data wydania (nie później niż):
1700
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Rzeczpospolita w dobie upadku 1700-1740. Wybór źródeł
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Gierowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
czyli Ogolna? O. Jest ta która całą Kulę Ziemi reprezentuje, jako to jest: ta Karta, którą teraz eksplikujemy. P. Co to jest Karta Generalna? O. Jest ta która jaką część Ziemi wyraża, jako to Karta II. XX. XXI. i XXII. P. Co to jest Karta Szczególna? O. Jest ta która wyraża albo jakie Państwo, albo Królestwo, albo Rzeczpospolitą, jako są wszystkie inne w tej Książce położone Karty rozmaitych Krajów: nazywają się inaczej Chorograficzne. P. Co to jest Karta Partykularna? O. Jest ta która nam wystawia przed oczy jakie miejsce partykularne, jako to Prowincyj, Powiatu
czyli Ogolna? O. Jest ta ktora całą Kulę Ziemi reprezentuie, iako to iest: ta Karta, ktorą teraz explikuiemy. P. Co to iest Karta Generalna? O. Jest ta ktora iaką część Ziemi wyraża, iako to Karta II. XX. XXI. y XXII. P. Co to iest Karta Szczegulna? O. Jest ta ktora wyraża albo iakie Państwo, albo Krolestwo, albo Rzeczpospolitą, iako są wszystkie inne w tey Książce położone Karty rozmaitych Kraiow: nazywaią się inaczey Chorograficzne. P. Co to iest Karta Partykularna? O. Jest ta ktora nam wystawia przed oczy iakie mieysce partykularne, iako to Prowincyi, Powiatu
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 5
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
ostatek sklecić, a potym w tychże być samych nieskończonych trudnościach i niepodobieństwie zawsze rządu dobrego. Nie szukamy sposobów złych ludzi wypleniać i wykorzeniać, bo to ludzka natura i my w to nie potrafiemy nigdy, ale „szukamy tylko sposobu utrzymywania wszystkich ordynaryjnych sejmów”, które są same jedne, zbawienna, naturalna rada a szczególna istota tej Rzplitej. Sejmów, sejmów ordynaryjnych dla nas i potomków naszych utrzymywania szukamy, złej obrad formy poprawy szukamy. § 12 Trzy jeszcze sposoby utrzymywania sejmów.
Nie tak zaś już, żeby i w tych dalszych sposobach co się gruntownego widziało, ale że i te niektórzy podają, zataić ich nie chcę. Ósmy tedy
ostatek sklecić, a potym w tychże być samych nieskończonych trudnościach i niepodobieństwie zawsze rządu dobrego. Nie szukamy sposobów złych ludzi wypleniać i wykorzeniać, bo to ludzka natura i my w to nie potrafiemy nigdy, ale „szukamy tylko sposobu utrzymywania wszystkich ordynaryjnych sejmów”, które są same jedne, zbawienna, naturalna rada a szczególna istota tej Rzplitej. Sejmów, sejmów ordynaryjnych dla nas i potomków naszych utrzymywania szukamy, złej obrad formy poprawy szukamy. § 12 Trzy jeszcze sposoby utrzymywania sejmów.
Nie tak zaś już, żeby i w tych dalszych sposobach co się gruntownego widziało, ale że i te niektórzy podają, zataić ich nie chcę. Ósmy tedy
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 144
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
hetmana wielkiego koronnego, jedno i z księciem hetmanem, i z dworem trzymającego, utrzymywać mi należy: „Dał mi tysiąc czerw, zł, abym mu upewnił przyjaźń i afekt wp. dobro-
dzieją, a choć to są pieniądze francuskie, jednak żadna zagraniczna nie mięsza się do nich fakcja, ale ta tylko szczególna jest przyczyna i obiectum, aby w Polsce książęta Czartoryscy pod protekcją i suplementem moskiewskim nie oprymowali niewinnych ludzi, a sobie absolutnej władzy nie przywłaszczali.” — Prosiłem zatem marszałka kowieńskiego, aby jeżeli chce wziąć pieniądze czerw, zł tysiąc, i dalsze wyżej wyrażone mieć awantaże, aby się zupełnie z przyjaźnią swoją dla obydwóch
hetmana wielkiego koronnego, jedno i z księciem hetmanem, i z dworem trzymającego, utrzymywać mi należy: „Dał mi tysiąc czerw, zł, abym mu upewnił przyjaźń i afekt wp. dobro-
dzieją, a choć to są pieniądze francuskie, jednak żadna zagraniczna nie mięsza się do nich fakcja, ale ta tylko szczególna jest przyczyna i obiectum, aby w Polszczę książęta Czartoryscy pod protekcją i suplementem moskiewskim nie oprymowali niewinnych ludzi, a sobie absolutnej władzy nie przywłaszczali.” — Prosiłem zatem marszałka kowieńskiego, aby jeżeli chce wziąć pieniądze czerw, zł tysiąc, i dalsze wyżej wyrażone mieć awantaże, aby się zupełnie z przyjaźnią swoją dla obodwoch
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 687
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
ponieważ Bóstwo przez się samo jest jedno szczególnej jedności; zaczym żadnym Aktem albo przymiotem zaciągnąć się nie może do tej albo do drugiej osoby/ jako natura człowiecza/ która per differentias indiuduales, przez szczególne różności dzieli się/ tak w Pietrze/ że nie może dzielić się aby była w Pawle: natura zaś Boska jest jedna szczególna we wszytkich trzech Osobach. w Trzeciej Kondycji jest niejakie podobieństwo między naturą Boską i osobitością z jednej strony/ i naturą człowieczą/ i z jej osobitością z drugiej/ albowiem jako natura człowiecza jest Aktem takim/ którym jest Piotr człowiekiem/ i osoba jej jest Aktem/ którym Piotr jest Piotrem: takteż natura Boska jest Aktem
ponieważ Bostwo przez się sámo iest iedno szczegulney iednośći; záczym żadnym Aktem álbo przymiotem záćiągnąć się nie może do tey álbo do drugiey osoby/ iáko náturá człowiecza/ ktora per differentias indiuduales, przez szczegulne rożnośći dźieli się/ ták w Pietrze/ że nie może dźielić się áby byłá w Páwle: náturá záś Boska iest iedná szczegulna we wszytkich trzech Osobách. w Trzećiey Kondycyey iest nieiákie podobieństwo między náturą Boską y osobitośćią z iedney ztrony/ y náturą człowieczą/ y z iey osobitośćią z drugiey/ álbowiem iáko náturá człowiecza iest Aktem tákim/ ktorym iest Piotr człowiekiem/ y osobá iey iest Aktem/ ktorym Piotr iest Piotrem: tákteż náturá Boska iest Aktem
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 33
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
Osoba także jest Aktem/ którym Bóg jest osobą/ jako Pater paternitate jest Pater, Ociec osobą Ojcowską jest Ojcem. Różnią jednak między sobą/ albowiem osobistość osoby człowieczej dzieli naturę człowieczą od drugiej osoby: przeciwnym sposobem osoba Boska/ jako Pater, albo Filius, albo Spiritus sanctus, nie dzieli natury Boskiej/ ale jedna szczególna jest we wszytkich trzech Osobach/ i to jest summae perfectionis w naturze Boskiej/ że jest communicabilis, udzielająca sine diuisione, bez rozdzielenia. Punkt wtóry Rozmowy RABIN.
ZA rozmnożeniem Osób/ następuje rozmnożenie natury/ przeto albo nie będzie osób w naturze Boskiej/ albo natura Boska dzielić się musi. TEOLÓG.
PRawda jest/
Osobá tákże iest Aktem/ ktorym Bog iest osobą/ iáko Pater paternitate iest Pater, Oćiec osobą Oycowską iest Oycem. Rożnią iednák między sobą/ álbowiem osobistość osoby człowieczey dźieli náturę człowieczą od drugiey osoby: przećiwnym sposobem osobá Boska/ iáko Pater, álbo Filius, álbo Spiritus sanctus, nie dźieli nátury Boskiey/ ále iedná szczegulna iest we wszytkich trzech Osobách/ y to iest summae perfectionis w náturze Boskiey/ że iest communicabilis, vdźieláiąca sine diuisione, bez rozdźielenia. Punkt wtory Rozmowy RABIN.
ZA rozmnożeniem Osob/ nástępuie rozmnożenie nátury/ przeto álbo nie będźie osob w náturze Boskiey/ álbo náturá Boska dźielić się muśi. THEOLOG.
PRawdá iest/
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 34
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
insza jest jedna według istności/ jako powiedział Filozof: Vniuersale in essendo est vnum in multis, jest we wszytkich Osobach/ jednak dzieli się w nich według osobistej szczególności ich/ przez którą jest contrahibilis do tej i do drugiej osoby; Lecz natura Boska/ jakom powiedział/ nie mając tej niedoskonałości rozdzielenia/ jedna jest szczególna we wszytkich trzech Osobach. RABIN.
TYch rzeczy które są jedno rzetelnie/ jeśli jedno z nich dzieli się/ musi i drugie: A iż natura Boska i Osoby są jedno rzetelnie/ i jedno od drugiego odłączyć się nie może/ gdyżby już Osoby nie były Bogiem/ przeto albo Osób niemasz w Bóstwie/
insza iest iedná według istnośći/ iáko powiedźiał Philosoph: Vniuersale in essendo est vnum in multis, iest we wszytkich Osobách/ iednák dźieli się w nich według osobistey szczegulnośći ich/ przez ktorą iest contrahibilis do tey y do drugiey osoby; Lecz náturá Boska/ iákom powiedźiał/ nie máiąc tey niedoskonáłośći rozdźielenia/ iedná iest szczegulna we wszytkich trzech Osobách. RABIN.
TYch rzeczy ktore są iedno rzetelnie/ iesli iedno z nich dźieli się/ muśi y drugie: A iż náturá Boska y Osoby są iedno rzetelnie/ y iedno od drugiego odłączyć się nie może/ gdyżby iuż Osoby nie były Bogiem/ przeto álbo Osob niemász w Bostwie/
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 34
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
wolą Bożą jako rozumienie przez rozum Boski pochodzi: Ponieważ tedy to rozumienie/ i ta miłość jest samą istotą/ samą substancją Boską/ a nie żadnym przypadkiem albo trafunkiem/ jakom powiedział: przyznać musisz że tam są trzy Substancje/ trzy Osoby w jednej naturze Boskiej/ które się dzielą nie naturą Boską/ która jest szczególna/ we wszytkich trzech Osobach/ ale same między sobą/ relationibus originis, to jest pochodzeniem jednej osoby od drugiej/ albowiem Pater est â se, Filius â Patre, Spiritus S. a Patre et Filio, Bóstwem jednak jedno są/ Osobami się różnią/ jakom wzwyż powiedział. Powtóre/ masz wedzieć/
wolą Bożą iáko rozumienie przez rozum Boski pochodźi: Ponieważ tedy to rozumienie/ y tá miłość iest sámą istotą/ sámą substántią Boską/ á nie żadnym przypadkiem álbo tráfunkiem/ iákom powiedźiał: przyznáć muśisz że tám są trzy Substáncye/ trzy Osoby w iedney náturze Boskiey/ ktore się dźielą nie náturą Boską/ ktora iest szczegulna/ we wszytkich trzech Osobách/ ále sáme między sobą/ relationibus originis, to iest pochodzeniem iedney osoby od drugiey/ álbowiem Pater est â se, Filius â Patre, Spiritus S. a Patre et Filio, Bostwem iednák iedno są/ Osobámi się rożnią/ iákom wzwysz powiedźiał. Powtore/ masz wedźieć/
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 41
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
z Teologiem. RABIN.
ZDa mi się rzecz niepodobna/ aby Syn miał być narodzony de substantia Patris, jako powiadacie/ albowiem ta propozycja/ pokazuje różność natury/ albo istności samej/ gdyż żadna rzecz sama siebie nie rodzi: a iż powiadacie/ że żadnej różności nie masz między Synem i naturą Ojcowską/ która jest szczególna wewszytkich trzech Osobach/ toć nie można rzecz/ aby Syn miał być de substantia Patris. TEOLÓG. S. Tho: 1. d. 5. ad 3.
TA propozycia nie czyni różności między naturą/ która jest szczególna we wszytkich Osobach/ ale tylko różność czyni między Osobami/ jakoby mówiąc de substantia
z Theologiem. RABIN.
ZDa mi się rzecz niepodobna/ áby Syn miał bydź národzony de substantia Patris, iáko powiádaćie/ álbowiem tá propozycya/ pokázuie rożność nátury/ álbo istnośći sámey/ gdysz żadna rzecz sámá śiebie nie rodźi: á iż powiádaćie/ że żadney roznośći nie mász między Synem y náturą Oycowską/ ktora iest szczegulna wewszytkich trzech Osobách/ toć nie można rzecz/ áby Syn miał bydź de substantia Patris. THEOLOG. S. Tho: 1. d. 5. ad 3.
TA propozycia nie czyni rożnośći między náturą/ ktora iest szczegulna we wszytkich Osobách/ ále tylko rożność czyni między Osobámi/ iákoby mowiąc de substantia
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 43.
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645