. Tak człowiek zły a głupi, niech mu kto najskromniej Jego grzechy i jego narowy przypomni, Ciska ani się bardziej nie urazi niczem, Jakbyś go nie trzepaczką, ale chlustał biczem. 54 (P). BIESIADA: BIES SIADA SKUTEK BANKIETU
Po wczorajszym bankiecie wynidę z pokoju, Aż w izbie pełno krwie, szkła, obu końców gnoju; Temu księdza, owemu balwierza prowadzą, Ci jednają, a drudzy dopiero się wadzą; Ten okradziony biada, bez czapki, bez szable, Ten się potłukł, ten bluje. Hala, hala, diable! Aż beczka stoi, z której wczora pito wino; Tyś to, rzekę,
. Tak człowiek zły a głupi, niech mu kto najskromniej Jego grzechy i jego narowy przypomni, Ciska ani się bardziej nie urazi niczem, Jakbyś go nie trzepaczką, ale chlustał biczem. 54 (P). BIESIADA: BIES SIADA SKUTEK BANKIETU
Po wczorajszym bankiecie wynidę z pokoju, Aż w izbie pełno krwie, szkła, obu końców gnoju; Temu księdza, owemu balwierza prowadzą, Ci jednają, a drudzy dopiero się wadzą; Ten okradziony biada, bez czapki, bez szable, Ten się potłukł, ten bluje. Hala, hala, diable! Aż beczka stoi, z której wczora pito wino; Tyś to, rzekę,
Skrót tekstu: PotFrasz1Kuk_II
Strona: 32
Tytuł:
Ogród nie plewiony
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1677
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1677
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
, między ptaki, Prześladuje gołębia, z natury zaś swojej Orła się gołąb, imo wszytkie insze, boi. 218 (F). DO PANA WOJEWODY NA ONEGDAJSZY BANKIET
Nie pomogą kryształy ani złote czasze Na to złe wino wasze. Chceszli swoję pokazać, wojewodo, butę, Masz niedaleko hutę. Zalejemy i ze szkła twoje cielę spaśne, Byle wino niekwaśne. Ale odpuść mi, proszę, ta żybura wodna Urynała niegodna. Każ pochować do skarbcu złota i farfury, A nam nie daj pić lury. Napatrzę się ja w kramie tym podobnych brydni, Nie blując całe trzy dni. Z żołądkiem, nie z oczymam siadł u twego stołu
, między ptaki, Prześladuje gołębia, z natury zaś swojej Orła się gołąb, imo wszytkie insze, boi. 218 (F). DO PANA WOJEWODY NA ONEGDAJSZY BANKIET
Nie pomogą krzyształy ani złote czasze Na to złe wino wasze. Chceszli swoję pokazać, wojewodo, butę, Masz niedaleko hutę. Zalejemy i ze szkła twoje cielę spaśne, Byle wino niekwaśne. Ale odpuść mi, proszę, ta żybura wodna Urynała niegodna. Każ pochować do skarbcu złota i farfury, A nam nie daj pić lury. Napatrzę się ja w kramie tym podobnych brydni, Nie blując całe trzy dni. Z żołądkiem, nie z oczymam siadł u twego stołu
Skrót tekstu: PotFrasz1Kuk_II
Strona: 100
Tytuł:
Ogród nie plewiony
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1677
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1677
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
swego Społtowarzysza będziesz miał lubego, Będzieć świat kwitnął, lata coć się krocą, Wzad ci się wrócą.
Fraszka są wszytkie nieprzerachowane, Z samego serca ziemie wykopane Na marną szczęścia płonnego zapłatę, Kruszce bogate.
Fraszka diament i rubin wesoły, Fraszka szafiry, chociaby w popioły Świat wszytek zgorzał od blasku takiego Szkła bogatego.
To jest skarb prawie nieoszacowany, Ten ubogiego równa często z pany, Gdy choć pieniędzy nie weźmiesz z nim wiela, Masz przyjaciela.
Ten ci i w szczęściu przydaje ozdoby, I szczyrzeć każdej pomoże żałoby; Serce z twym równo śmieje się i boli W każdej twej doli.
Co nieuchronnym słońce widzi okiem,
swego Społtowarzysza będziesz miał lubego, Będzieć świat kwitnął, lata coć się krocą, Wzad ci się wrocą.
Fraszka są wszytkie nieprzerachowane, Z samego serca ziemie wykopane Na marną szczęścia płonnego zapłatę, Kruszce bogate.
Fraszka dyament i rubin wesoły, Fraszka szafiry, chociaby w popioły Świat wszytek zgorzał od blasku takiego Szkła bogatego.
To jest skarb prawie nieoszacowany, Ten ubogiego rowna często z pany, Gdy choć pieniędzy nie weźmiesz z nim wiela, Masz przyjaciela.
Ten ci i w szczęściu przydaje ozdoby, I szczyrzeć każdej pomoże żałoby; Serce z twym rowno śmieje się i boli W każdej twej doli.
Co nieuchronnym słońce widzi okiem,
Skrót tekstu: MorszZWierszeWir_I
Strona: 352
Tytuł:
Wiersze
Autor:
Zbigniew Morsztyn
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1675
Data wydania (nie wcześniej niż):
1675
Data wydania (nie później niż):
1675
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Wirydarz poetycki
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Aleksander Brückner
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo dla Popierania Nauki Polskiej
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1910
i drugą, nawet same luminarze Niebieskie, tuż przed oko stawiają. Drugie, najdrobniejsze atomiki, gołemu niewidome oku, odkrywają, i oneż przyczyniając wszystkie ich przypadki reprezentują. Trzecie jednę rzecz wielorako multyplikują. Inne, na podziw kolory, obrazki, cudne rzeczy widomych aparencje sprawują. Których wszystkich skutków całą przyczyną jest polerownego szkła różna figura, to płaska, to wydrożona, to wypukła, to sferyczna, to triangułowa, to węglasta, etc: przez którą przechodząc radiacja rzeczy widomych, z niejakim nadłomaniem promieni swoich, rożmaite oku wydaje pozory. Mijam sposoby wyrobienia tych szkieł. Ich własności, i kombinacją jednych z drugiemi. Gdyż nauka z siebie
y drugą, náwet same luminarze Niebieskie, tuż przed oko stawiaią. Drugie, naydrobnieysze atomiki, gołemu niewidome oku, odkrywaią, y oneż przyczyniaiąc wszystkie ich przypadki reprezentuią. Trzecie iednę rzecz wielorako multyplikuią. Jnne, ná podziw kolory, obrazki, cudne rzeczy widomych apparencye sprawuią. Ktorych wszystkich skutkow cáłą przyczyną iest polerownego szkła rożna figura, to płaska, to wydrożona, to wypukła, to sferyczna, to tryangułowa, to węglasta, etc: przez ktorą przechodząc radyacya rzeczy widomych, z nieiakim nadłomaniem promieni swoich, rożmaite oku wydáie pozory. Miiam sposoby wyrobienia tych szkieł. Jch własności, y kombinacyą iednych z drugiemi. Gdyż náuka z siebie
Skrót tekstu: BystrzInfRóżn
Strona: Y3v
Tytuł:
Informacja różnych ciekawych kwestii
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
ekonomia, fizyka, matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
drugim w jednę ułóż płaszczyznę i w ramkach osadz. 2do. Kilka także polyedra w jednym ułożone cyrkule ugruntui. 3tio. Przycmii należycie pokoi, aby cale był ciemny, w jednej tylko okiennicy zostaw małe okienko, przez któreby promienie słoneczne do pokoju wchodzić mogły. 4to. W tym okienku płaszczyzną ku słońcu wystaw szkła troigraniaste, obaczysz cały pokoi jasnością tęczy podobną napełniony. 5to. Przeciwko tym promieniom przez trigona przechodzącym gdy wystawisz polyadra, obaczysz jak drogiemi kamieniami, i gwiazdami obsypany pokoi.
Kto chce mieć więcej sposobów praktycznej katoptryki lub Dioptryki ukontentowaniu oka służuących, i różnych na podziw aparencyj wyrabianiu. Niech czyta X. Kirchera Artem lucis et
drugim w iednę ułoż płaszczyznę y w ramkach osadz. 2do. Kilka tákże polyedra w iednym ułożone cyrkule ugruntui. 3tio. Przycmii należycie pokoi, áby cale był ciemny, w iedney tylko okiennicy zostaw małe okienko, przez ktoreby promienie słoneczne do pokoiu wchodzić mogły. 4to. W tym okienku płaszczyzną ku słońcu wystaw szkła troigraniaste, obaczysz cały pokoi iásnością tęczy podobną napełniony. 5to. Przeciwko tym promieniom przez trigona przechodzącym gdy wystáwisz polyadra, obaczysz iák drogiemi kámieniami, y gwiazdami obsypany pokoi.
Kto chce mieć więcey sposobow praktyczney katoptryki lub Dyoptryki ukontentowaniu oka służuących, y rożnych ná podziw apparencyi wyrabianiu. Niech czyta X. Kirchera Artem lucis et
Skrót tekstu: BystrzInfRóżn
Strona: Y4v
Tytuł:
Informacja różnych ciekawych kwestii
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
ekonomia, fizyka, matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
i Wenus stojące.
244 Portret, owal, pastelowy, króla Jana III, w złocistych ramach stolarskich, za szkłem stłuczonym.
245 Portret takiż, królewicza Konstantyna.
246 Portret takiż, królewicza Aleksandra.
247 Portret elektora mogońskiego.
248 Portret królewnisi w dzieciństwie.
249 Portret takiż, królewnisi Casimiri, bez szkła.
250 Portret owal, w ramach złocistych, bez szkła, marąuis de Belun.
251 Amalii cesarzowej portret, w ramach złocistych, bez szkła.
252 + Portret mały, Hiszpana, w czarnych ramkach.
253 Portret owal, oficjera francuskiego z orderem S. Spiritus.
254 Portret pastelowy, za szkłem, w ramach
i Wenus stojące.
244 Portret, owal, pastelowy, króla Jana III, w złocistych ramach stolarskich, za szkłem stłuczonym.
245 Portret takiż, królewica Constantyna.
246 Portret takiż, królewica Alexandra.
247 Portret elektora mogońskiego.
248 Portret królewnisi w dzieciństwie.
249 Portret takiż, królewnisi Casimiri, bez szkła.
250 Portret owal, w ramach złocistych, bez szkła, marąuis de Belun.
251 Amalii cesarzowej portret, w ramach złocistych, bez szkła.
252 + Portret mały, Hiszpana, w czarnych ramkach.
253 Portret owal, officjera francuskiego z orderem S. Spiritus.
254 Portret pastelowy, za szkłem, w ramach
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 182
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
króla Jana III, w złocistych ramach stolarskich, za szkłem stłuczonym.
245 Portret takiż, królewicza Konstantyna.
246 Portret takiż, królewicza Aleksandra.
247 Portret elektora mogońskiego.
248 Portret królewnisi w dzieciństwie.
249 Portret takiż, królewnisi Casimiri, bez szkła.
250 Portret owal, w ramach złocistych, bez szkła, marąuis de Belun.
251 Amalii cesarzowej portret, w ramach złocistych, bez szkła.
252 + Portret mały, Hiszpana, w czarnych ramkach.
253 Portret owal, oficjera francuskiego z orderem S. Spiritus.
254 Portret pastelowy, za szkłem, w ramach czarnych z pozłotą. Piotra cara moskiewskiego.
255 Portret pastelowy
króla Jana III, w złocistych ramach stolarskich, za szkłem stłuczonym.
245 Portret takiż, królewica Constantyna.
246 Portret takiż, królewica Alexandra.
247 Portret elektora mogońskiego.
248 Portret królewnisi w dzieciństwie.
249 Portret takiż, królewnisi Casimiri, bez szkła.
250 Portret owal, w ramach złocistych, bez szkła, marąuis de Belun.
251 Amalii cesarzowej portret, w ramach złocistych, bez szkła.
252 + Portret mały, Hiszpana, w czarnych ramkach.
253 Portret owal, officjera francuskiego z orderem S. Spiritus.
254 Portret pastelowy, za szkłem, w ramach czarnych z pozłotą. Piotra cara moskiewskiego.
255 Portret pastelowy
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 182
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
ż, królewicza Konstantyna.
246 Portret takiż, królewicza Aleksandra.
247 Portret elektora mogońskiego.
248 Portret królewnisi w dzieciństwie.
249 Portret takiż, królewnisi Casimiri, bez szkła.
250 Portret owal, w ramach złocistych, bez szkła, marąuis de Belun.
251 Amalii cesarzowej portret, w ramach złocistych, bez szkła.
252 + Portret mały, Hiszpana, w czarnych ramkach.
253 Portret owal, oficjera francuskiego z orderem S. Spiritus.
254 Portret pastelowy, za szkłem, w ramach czarnych z pozłotą. Piotra cara moskiewskiego.
255 Portret pastelowy, w takichże ramach, Leopolda cesarza, za szkłem.
256 + Portret,
ż, królewica Constantyna.
246 Portret takiż, królewica Alexandra.
247 Portret elektora mogońskiego.
248 Portret królewnisi w dzieciństwie.
249 Portret takiż, królewnisi Casimiri, bez szkła.
250 Portret owal, w ramach złocistych, bez szkła, marąuis de Belun.
251 Amalii cesarzowej portret, w ramach złocistych, bez szkła.
252 + Portret mały, Hiszpana, w czarnych ramkach.
253 Portret owal, officjera francuskiego z orderem S. Spiritus.
254 Portret pastelowy, za szkłem, w ramach czarnych z pozłotą. Piotra cara moskiewskiego.
255 Portret pastelowy, w takichże ramach, Leopolda cesarza, za szkłem.
256 + Portret,
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 182
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
410 + Obraz na 3 ćwierci, z ekspressją Ś. Jana Ewangelisty, dającego komunią Najśw. Pannie.
411 + Obraz 3 ćwierci, w czarnych ramkach, z ekspressją Ś. Jakuba Patriarchy śpiącego.
412 Obrazków in circulo, sententiae albo patronów francuskich, w ramkach orzechowych, No 14, z których 2 nie mają szkła. No 10mo. W Kaplicy
413 Obraz Najśw. Panny Częstochowskiej, na łokci 1 ½, na blejtramikach.
414 Obraz 2 łokciowy, Ś. Wilgifortis.
415 Obraz na ćwierci 1 ½, w ramkach złocistych, za szkłem, z ekspressją papieża przy krucyfiksie.
416 Obrazów łokciowych 2, owal, w ramkach snycyrskich
410 + Obraz na 3 ćwierci, z ekspressją Ś. Jana Ewangelisty, dającego komunią Najśw. Pannie.
411 + Obraz 3 ćwierci, w czarnych ramkach, z ekspressją Ś. Jakuba Patryarchy śpiącego.
412 Obrazków in circulo, sententiae albo patronów francuskich, w ramkach orzechowych, No 14, z których 2 nie mają szkła. No 10mo. W Kaplicy
413 Obraz Najśw. Panny Częstochowskiej, na łokci 1 ½, na blejtramikach.
414 Obraz 2 łokciowy, Ś. Wilgifortis.
415 Obraz na ćwierci 1 ½, w ramkach złocistych, za szkłem, z ekspressją papieża przy krucifiksie.
416 Obrazów łokciowych 2, owal, w ramkach snycyrskich
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 188
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
parzystych, No 2, z ekspressją jeden polowania wilka, drugi niedźwiedzia.
458 Portret na łokci 2 1/2, króla Batorego, w czarnych ramach.
459 Portret mniejszy, Anne, regine Polonie, w czarnych ramach.
460 Portretów pół łokciowych 2, Berczynia i Berczyni, w czarnych ramkach z pozłotą, bez szkła.
Kazimierz Grabowski Regestr obrazów w zamku żółkiewskim zostających, anno 1746 spisany
1mo. Obraz Stanisława Żółkiewskiego nro 391
2do. Portret Marka Sobieskiego 13B, sub nro 392
3tio portret Jana Zamoyskiego, sub nro 393
4to. Portret Daniłowicza, sub nro 394
5to. Portret Jakuba Sobieskiego kasztel. krak., sub nro 268
6to
parzystych, No 2, z ekspressją jeden polowania wilka, drugi niedźwiedzia.
458 Portret na łokci 2 1/2, króla Batorego, w czarnych ramach.
459 Portret mniejszy, Annae, reginae Poloniae, w czarnych ramach.
460 Portretów pół łokciowych 2, Berczynia i Berczyni, w czarnych ramkach z pozłotą, bez szkła.
Kazimierz Grabowski Regestr obrazów w zamku żółkiewskim zostających, anno 1746 spisany
1mo. Obraz Stanisława Żółkiewskiego nro 391
2do. Portret Marka Sobieskiego 13B, sub nro 392
3tio portret Jana Zamoyskiego, sub nro 393
4to. Portret Daniłowicza, sub nro 394
5to. Portret Jakuba Sobieskiego kasztel. krak., sub nro 268
6to
Skrót tekstu: InwObrazŻółkGęb
Strona: 190
Tytuł:
Inwentarze obrazów w zamku Żółkiewskim
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1740 a 1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1746
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973