śpiewać/ ale powoli/ jako w Mutetach bywa. Jakoż znaczą prędki? o Taktcie i notach rozmaitych.
Przez proste C na którejkolwiek liniej/ i dla tegoż będą się powinny te noty wszytkie prędko śpiewać/ jako w Madrygalach/ i w Willanellach śpiewają.
Jakież są noty inne, które się rozmaicie w te Takty śpiewają?
Jako tu są niżej napisane. O których masz pamiętać te nauki/ gdy
Takich zaś not/ jako tu niżej są/ potrzeba wyśpiewać. o Taktcie i notach rozmaitych.
dwie.
cztery. Na jeden takt.
ośm.
szesnaście.
Przykład dla przećwiczenia tej nauki gdy Alt wysoki. Rozdział piąty.
UWażajże
śpiewáć/ ále powoli/ iáko w Mutetách bywa. Iákoż znáczą prędki? o Táktćie y notách rozmáitych.
Przez proste C ná ktoreykolwiek liniey/ y dla tegoż będą się powinny te noty wszytkie prędko śpiewáć/ iáko w Mádrygálách/ y w Willanellách śpiewáią.
Iákież są noty ine, ktore się rozmáićie w te Tákty śpiewáią?
Iáko tu są niżey nápisáne. O ktorych masz pámiętáć te náuki/ gdy
Tákich záś not/ iáko tu niżey są/ potrzebá wyśpiewáć. o Táktćie y notách rozmáitych.
dwie.
cżtery. Ná ieden tákt.
ośm.
szesnaśćie.
Przykład dla przećwiczenia tey náuki gdy Alt wysoki. Rozdźiał piąty.
VWażayże
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C6
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
/ i zowią go dla tego Finałem. A pausa co jest? Rozdział piąty.
Jest jeden czas[...] iktami określony/ przez który milczeć śpiewający powinien/ jako często przy śpiewaniu widany/ kiedy ten co śpiewał milczy/ a ten zaś co milczał śpiewa.
Mają też jakie znaki?
Mają/ bo keidy pauzę piszą na cztery takty/ to będzie kreska napisana poprzek od jednej liniej aż do trzeciej/ co znaczy zawsze iż trzeba pauzować/ abo milczeć przez cztery takty.
Pauza na dwa takty:
Kiedy od jednej liniej do drugiej tylko kreska.
Pauza na cały takt.
Kiedy kreski połowica od liniej wisi.
Pauza pół taktu.
Kiedy zaś do góry
/ y zowią go dla tego Finałem. A pausa co iest? Rozdźiał piąty.
Iest ieden cżás[...] iktámi określony/ przez ktory milcżeć śpiewáiący powinien/ iáko cżęsto przy śpiewániu widány/ kiedy ten co śpiewał milcży/ á ten záś co milcżał śpiewa.
Máią też iákie znáki?
Máią/ bo keidy pauzę piszą ná cżtery tákty/ to będźie kreská nápisána poprzek od iedney liniey áż do trzećiey/ co znácży záwsze iż trzebá pauzowáć/ ábo milcżeć przez cżtery tákty.
Pauzá ná dwá tákty:
Kiedy od iedney liniey do drugiey tylko kreská.
Pauzá ná cáły tákt.
Kiedy kreski połowicá od liniey wiśi.
Pauzá puł táktu.
Kiedy záś do gory
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C8
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
śpiewający powinien/ jako często przy śpiewaniu widany/ kiedy ten co śpiewał milczy/ a ten zaś co milczał śpiewa.
Mają też jakie znaki?
Mają/ bo keidy pauzę piszą na cztery takty/ to będzie kreska napisana poprzek od jednej liniej aż do trzeciej/ co znaczy zawsze iż trzeba pauzować/ abo milczeć przez cztery takty.
Pauza na dwa takty:
Kiedy od jednej liniej do drugiej tylko kreska.
Pauza na cały takt.
Kiedy kreski połowica od liniej wisi.
Pauza pół taktu.
Kiedy zaś do góry takaż połowica będzie napisana.
Suspirium.
Haczkiem takim ¤ znaczy się westchnienie/ iż trzeba tak długo tylko/ jako westchnienie jedno/
śpiewáiący powinien/ iáko cżęsto przy śpiewániu widány/ kiedy ten co śpiewał milcży/ á ten záś co milcżał śpiewa.
Máią też iákie znáki?
Máią/ bo keidy pauzę piszą ná cżtery tákty/ to będźie kreská nápisána poprzek od iedney liniey áż do trzećiey/ co znácży záwsze iż trzebá pauzowáć/ ábo milcżeć przez cżtery tákty.
Pauzá ná dwá tákty:
Kiedy od iedney liniey do drugiey tylko kreská.
Pauzá ná cáły tákt.
Kiedy kreski połowicá od liniey wiśi.
Pauzá puł táktu.
Kiedy záś do gory tákaż połowicá będźie nápisána.
Suspirium.
Hacżkiem tákim ¤ znácży się westchnienie/ iż trzebá ták długo tylko/ iáko westchnienie iedno/
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C8
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
przy śpiewaniu widany/ kiedy ten co śpiewał milczy/ a ten zaś co milczał śpiewa.
Mają też jakie znaki?
Mają/ bo keidy pauzę piszą na cztery takty/ to będzie kreska napisana poprzek od jednej liniej aż do trzeciej/ co znaczy zawsze iż trzeba pauzować/ abo milczeć przez cztery takty.
Pauza na dwa takty:
Kiedy od jednej liniej do drugiej tylko kreska.
Pauza na cały takt.
Kiedy kreski połowica od liniej wisi.
Pauza pół taktu.
Kiedy zaś do góry takaż połowica będzie napisana.
Suspirium.
Haczkiem takim ¤ znaczy się westchnienie/ iż trzeba tak długo tylko/ jako westchnienie jedno/ pauzować. o Taktcie i
przy śpiewániu widány/ kiedy ten co śpiewał milcży/ á ten záś co milcżał śpiewa.
Máią też iákie znáki?
Máią/ bo keidy pauzę piszą ná cżtery tákty/ to będźie kreská nápisána poprzek od iedney liniey áż do trzećiey/ co znácży záwsze iż trzebá pauzowáć/ ábo milcżeć przez cżtery tákty.
Pauzá ná dwá tákty:
Kiedy od iedney liniey do drugiey tylko kreská.
Pauzá ná cáły tákt.
Kiedy kreski połowicá od liniey wiśi.
Pauzá puł táktu.
Kiedy záś do gory tákaż połowicá będźie nápisána.
Suspirium.
Hacżkiem tákim ¤ znácży się westchnienie/ iż trzebá ták długo tylko/ iáko westchnienie iedno/ pauzowáć. o Táktćie y
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C8
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
Przeszłych nauk łatwo pamiętać możesz/ o czym się dosyć szeroko pisało/ które litery do Dyszkantu/ Altu/ Tenoru/ i Basu należą/ nie zostaje tedy więcej/ tylko/ jako te noty tak rozmaito pisane/ przez tabulaturę abo w literach wypisać. Pamiętajże tedy/ kiedy będzie taka nota ¤ która w sobie dwa takty trzyma/ to się przez punkt abo kropkę znaczy. Kiedy zaś jednego taktu nota/ jako ¤/ to liniej małą/ kiedy zaś pół taktu nota będzie/ jako to ¤/ to haczkiem tak ¤ Kiedy zaś czarna ogonkowata/ co ćwierć taktu trzyma/ jako to ¤/ to yak ¤ haczkiem o dwu zębach.
Przeszłych náuk łátwo pámiętáć możesz/ o czym się dosyć szeroko pisáło/ ktore litery do Diszkántu/ Altu/ Tenoru/ y Básu nalezą/ nie zostáie tedy więcey/ tylko/ iáko te noty ták rozmáito pisáne/ przez tábuláturę ábo w literách wypisáć. Pámiętáyże tedy/ kiedy będźie táka notá ¤ ktora w sobie dwá takty trzyma/ to się przez punkt ábo kropkę znácży. Kiedy záś iednego táktu notá/ iáko ¤/ to liniey máłą/ kiedy záś puł táktu notá będźie/ iáko to ¤/ to háczkiem ták ¤ Kiedy záś cżarna ogonkowáta/ co ćwierć táktu trzyma/ iáko to ¤/ to yák ¤ hacżkiem o dwu zębách.
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D4
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647