spiżowych, mniejszych, na lewetach czerwonych, z całym okowem, No 2.
34to Harmatek jeszcze mniejszych, spiżowych, na wierzchu osobki. Na lewetach czerwonych, z całym okowem, No 3.
35to Harmatek mosiężnych, na lewetkach czerwonych, ze wszystkim okowem. No 2.
36to Harmatek jeszcze mniejszych, z herbem Tarcza w laurze, dwie większe, a dwie mniejsze, na lewetkach czerwonych, z całym okowem, No 4.
37mo Harmatek jeszcze mniejszych, z Jaworowa przysłanych, na lewetkach czerwonych, z całym okowem, No 3.
38vo Ittem harmatek, na lewetkach niemalowanych, No 2.
39no Moździerzyk, na lewetkach czerwonych, okutych
spiżowych, mniejszych, na lewetach czerwonych, z całym okowem, No 2.
34to Harmatek jeszcze mniejszych, spiżowych, na wierzchu osobki. Na lewetach czerwonych, z całym okowem, No 3.
35to Harmatek mosiężnych, na lewetkach czerwonych, ze wszystkim okowem. No 2.
36to Harmatek jeszcze mniejszych, z herbem Tarcza w laurze, dwie większe, a dwie mniejsze, na lewetkach czerwonych, z całym okowem, No 4.
37mo Harmatek jeszcze mniejszych, z Jaworowa przysłanych, na lewetkach czerwonych, z całym okowem, No 3.
38vo Ittem harmatek, na lewetkach niemalowanych, No 2.
39no Moździerzyk, na lewetkach czerwonych, okutych
Skrót tekstu: ZamLaszGęb
Strona: 37
Tytuł:
Opis zamku w Laszkach Murowanych
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Laszki Murowane
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1748
Data wydania (nie wcześniej niż):
1748
Data wydania (nie później niż):
1748
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
i Ewę historyje, Anno 1692.
9no. Kopia maliarczyka wilianowskiego, oddał na Ś. Jan, kopija Samuelia Jerzerzyskiego, na którym reprezentuje Fortunę, spory, bez ram.
10mo. Kopija Żydówkę z Rembrantowego origonału od Dyniewicza z Wilianowa 1687.
11. Sosnowa deszczka maliowana, na niej wiszące dwa ptaszki i tarcza wszerz przyliepiona, z Jaworowa.
12. Obrazy 2 parzyste, bez ram, na płótnie, na jednym reprezentuje Zuzannę, na drugim faraonewę z Józepha zdziewa płaszcz, oddane od JE księdza Wyżyckiego, oddane w Żółkwi 1691 anno.
13. Obraz na bliasze miedziany, w czarnej ramie. Troja
i Ewę historyje, Anno 1692.
9no. Kopia maliarczyka wilianowskiego, oddał na Ś. Jan, kopija Samuelia Jerzerzyskiego, na którym reprezentuje Fortunę, spory, bez ram.
10mo. Kopija Żydówkę z Rembrantowego originału od Dyniewicza z Wilianowa 1687.
11. Sosnowa deszczka maliowana, na niej wiszące dwa ptaszki i tarcza wszerz przyliepiona, z Jaworowa.
12. Obrazy 2 parzyste, bez ram, na płótnie, na jednym reprezentuje Zuzannę, na drugim faraonewę z Józepha zdziewa płaszcz, oddane od JE księdza Wyżyckiego, oddane w Żółkwi 1691 anno.
13. Obraz na bliasze miedziany, w czarnej ramie. Troja
Skrót tekstu: ObŁazGęb
Strona: 145
Tytuł:
Spis obrazów w drugich Łazienkach w Żółkwi z 1694 r.
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1694
Data wydania (nie wcześniej niż):
1694
Data wydania (nie później niż):
1694
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w.
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Gębarowicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1973
, Częścią stąd, że każdego lekce ważył sobie, Częścią, że się obawiał, aby go kto drugi Nie uprzedził beł zasię do onej posługi.
XXXIII.
I kazał pytać, jako on się rycerz stroi, Jaki herb ma na tarczy i szatę na zbroi. Powiedział Tremizeńczyk, że dołoman na niem Wszytek czarny i tarcza czarnem malowaniem, Ale bez żadnych herbów; a dobrze go sprawił, Bo Orland szachownicę swoję beł zostawił I jako serce zawsze żałosne czuł w sobie, Tak i sam ustawicznie chciał chodzić w żałobie.
XXXIV.
Między inszemi dary Marsyli bogaty Dał beł Mandrykardowi koń kasztanowaty, Z Fryzę matki zrodzony a z Hiszpana ojca; Na
, Częścią stąd, że każdego lekce ważył sobie, Częścią, że się obawiał, aby go kto drugi Nie uprzedził beł zasię do onej posługi.
XXXIII.
I kazał pytać, jako on się rycerz stroi, Jaki herb ma na tarczy i szatę na zbroi. Powiedział Tremizeńczyk, że dołoman na niem Wszytek czarny i tarcza czarnem malowaniem, Ale bez żadnych herbów; a dobrze go sprawił, Bo Orland szachownicę swoję beł zostawił I jako serce zawsze żałosne czuł w sobie, Tak i sam ustawicznie chciał chodzić w żałobie.
XXXIV.
Między inszemi dary Marsyli bogaty Dał beł Mandrykardowi koń kasztanowaty, Z Fryzę matki zrodzony a z Hiszpana ojca; Na
Skrót tekstu: ArKochOrlCz_I
Strona: 303
Tytuł:
Orland Szalony, cz. 1
Autor:
Ludovico Ariosto
Tłumacz:
Piotr Kochanowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1620
Data wydania (nie wcześniej niż):
1620
Data wydania (nie później niż):
1620
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1905
. Za końmi zaraz P. Brodnicki, chorąży chorągwi J. P. Chorążego koronnego, na koniu tureckim strojno ubranym, w zbroi szmelcowanej, po brzegach złocistej, i w szyszaku takimże, z kopią siedział. A za tym towarzysz ubrany w pancerz, niosł pałasz za koniec ująwszy, aksamitem uwiniony, na plecach tarcza. A w tem osoba (J. P. Komorowski, rotmistrz kozacki, bardzo staturą, a osobliwie brodą do zmarłego J. P. Krakowskiego podobny) w żupanie karmazynowym atłasowym, w soboliej fereziej z petlicą diamentową, kita z zaponą za kołpakiem, buława turkusami sadzona w ręku, na dzielnym i bogato przybranym koniu
. Za końmi zaraz P. Brodnicki, chorąży chorągwi J. P. Chorążego koronnego, na koniu tureckim strojno ubranym, w zbroi szmelcowanej, po brzegach złocistej, i w szyszaku takimże, z kopią siedział. A za tym towarzysz ubrany w pancerz, niosł pałasz za koniec ująwszy, axamitem uwiniony, na plecach tarcza. A w tem osoba (J. P. Komorowski, rotmistrz kozacki, bardzo staturą, a osobliwie brodą do zmarłego J. P. Krakowskiego podobny) w żupanie karmazynowym atłasowym, w soboliej fereziej z petlicą dyamentową, kita z zaponą za kołpakiem, buława turkusami sadzona w ręku, na dzielnym i bogato przybranym koniu
Skrót tekstu: DiarPogKoniec
Strona: 293
Tytuł:
Diariusz pogrzebu …Koniecpolskiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1646
Data wydania (nie wcześniej niż):
1646
Data wydania (nie później niż):
1646
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętniki o Koniecpolskich. Przyczynek do dziejów polskich XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Stanisław Przyłęcki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Leon Rzewuski
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1842
pecus: - Deforme pecus, iudieat omne decus każdy amorat. Cernis, Spernis: - Cum tumulum cernis, cur non mortalia spernis. Fumus, SUmus: - Post mortem fumus sulvis et umbia sumus. Teget, aut terret: Możesz mówić in Laudem Tarczą się Pieczętującemu, ile Znacznemu in Sago et Toga, że Tarcza Jegomościna w pokoju teget Patriotów, a na Wojnie terret nieprzyjaciół. Jegomość N. Stilla, Scylla. - Rozkoszy Stilla, nie jednemu Scylla salutis. Śpiewacy, Pijacy: - Cantaores amant humores, ledwie nie wszyscy Śpiewacy, pijacy. Sylla, Scylla: - Nie jeden jak Rzymianin Sylia jest przez zdradę Ojczyzny Scylla.
pecus: - Deforme pecus, iudieat omne decus każdy amorat. Cernis, Spernis: - Cum tumulum cernis, cur non mortalia spernis. Fumus, SUmus: - Post mortem fumus sulvis et umbia sumus. Teget, aut terret: Możesz mowić in Laudem Tarczą się Pieczętuiącemu, ile Znacznemu in Sago et Toga, że Tarcza Iegomośćina w pokoiu teget Patriotow, a na Woynie terret nieprzyiacioł. Iegomość N. Stilla, Scylla. - Roskoszy Stilla, nie iednemu Scylla salutis. Spiewacy, Piiacy: - Cantaores amant humores, ledwie nie wszyscy Spiewacy, piiacy. Sylla, Scylla: - Nie ieden iak Rzymianin Sylia iest przez zdradę Oyczyzny Scylla.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 64
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
znakiem, zniknęła ta Chorągiew Złotego Płomienia, i inna potym na to miejsce ufoormowana, według Historyków. FORMY kwadratowej TARCZE zowią się Tessera po Grecku, tojest kwadrzaste, CLIPEI, byli TARCZE, z rzeźbą jaką na sobie, od słówka olypios, to jest rzeźba nazwana. UMBO jest sama na Tarczy wypukłość. PELTA była Tarcza formy pół Księżycowej, jako wywodzi Bartolomaejus Cassanaeus in Katalogo Glorie Mundy. w HERBACH KOLORY co ZNACZĄ? POLA HERBOWNE albo Złotym, albo Srebrnym, lub temi siedmiu Kolorami, to jest Żółtym, Białym, Błękitnym, Czerwony, Zielonym, Purpurowym, Carnym bywają dystyngwowane. 1. ZŁOTY Kolor, i ZŁOTY znaczy Światlość,
znakiem, zniknęła ta Chorągiew Złotego Płomienia, y inna potym na to mieysce ufoormowana, według Historykow. FORMY kwadratowey TARCZE zowią się Tessera po Grecku, toiest kwadrzaste, CLIPEI, byli TARCZE, z rzeźbą iaką na sobie, od słowka olypios, to iest rzeźba nazwana. UMBO iest sama na Tárczy wypukłość. PELTA była Tarcza formy puł Xiężycowey, iako wywodzi Bartholomaeius Cassanaeus in Cathalogo Gloriae Mundi. w HERBACH KOLORY co ZNACZĄ? POLA HERBOWNE albo Złotym, albo Srebrnym, lub temi siedmiu Kolorami, to iest Zołtym, Białym, Błękitnym, Czerwony, Zielonym, Purpurowym, Carnym bywaią dystyngwowane. 1. ZŁOTY Kolor, y ZŁOTY znáczy Swiatlość,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 374
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Igrzyska, egzaminować materie na przysze Opery: rekompensę ustanawiać zasłużonym i rozdawać: Jedni byli AEDILES CURULES, że Krzesła toczącego się zażywali: i to ich było Godności Insigne: Inni się Cereales nazywali, od Cerery, alias prokurowania chleba, mięsa, wina i wszelkich żywności, dla tak osiadłego Rzymu.
TRYBUNI Obrońcy Pospólstwa, Tarcza i zasłona jego od Opresyj i Potencyj Rzymskiego Magistratu i Senatu: którego rygóru nie mogąc znieść Lud Pospolity, na górę wyszedł Palatinus rzeczoną, poty nie chcący stamtąd zstąpić, aż ten Honor i Tytuł TRYBUNA alias Protektora ich kreowany, któryby wiolencyj Pospólstwu czynić zabraniał Senatowi, Dekreta jego nięsprawiedliwe kasując, albo mitygując, swoje
Igrzyska, examinować materye na przysze Opery: rekompensę ustanawiać zasłużonym y rozdawać: Iedni byli AEDILES CURULES, że Krzesła toczącego się zażywali: y to ich było Godności Insigne: Inni się Cereales nazywali, od Cerery, alias prokurowania chleba, mięsa, wina y wszelkich żywności, dla tak osiadłego Rzymu.
TRYBUNI Obrońcy Pospolstwa, Tarcza y zasłona iego od Oppresyi y Potencyi Rzymskiego Magistratu y Senatu: ktorego rygoru nie mogąc znieść Lud Pospolity, na gorę wyszedł Palatinus rzeczoną, poty nie chcący ztamtąd zstąpić, aż ten Honor y Tytuł TRYBUNA alias Protektora ich kreowany, ktoryby wiolencyi Pospolstwu czynić zabraniał Senatowi, Dekreta iego nięsprawiedliwe kásuiąc, albo mityguiąc, swoie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 455
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
okrągłości i równości nazwane, alias od słowa par równość znaczącego się: była z drzewa, skorą pokryta. 5to Galea, Hełm albo Szyszak, ze skory Wołowej, Psiej, Kozlej, Wilczej, Lisiej, albo wełny zrobiona u Letnich znaków Velites nazwanych. 6to Cassis Przyłbicia żelazna. 7mo. Scutum, tojest Pawęza, Tarcza z rzemienia formowana formą owalną a Secando tojest od przecinania, albo ab excutiendo od odrzucania, odbicia. Na tych Tarczach Poete i Rzymianie miewali różne Signa i Figury, Bogów, Ludzi, Bestii, służące do przestrachu Szyków Nieprzyjacielskich. Polerowniejsi rysowali Cesarzów, Wodzów, Rotmistrzów, pod któremi Wojnę służyli, zdobili rubinami, różnemi
okrągłości y rowności nazwane, alias od słowa par rowność znaczącego się: była z drzewa, skorą pokryta. 5to Galea, Hełm albo Szyszak, ze skory Wołowey, Psiey, Kozley, Wilczey, Lisiey, albo wełny zrobiona u Letnich znakow Velites nazwanych. 6to Cassis Przyłbicia żelazna. 7mo. Scutum, toiest Pawęza, Tarcza z rzemienia formowana formą owalną à Secando toiest od przecinania, albo ab excutiendo od odrzucania, odbicia. Na tych Tarczach Pòétae y Rzymianie miewalì rożne Signa y Figury, Bogow, Ludzi, Bestyi, służące do przestrachu Szykow Nieprzyiacielskich. Polerownieysi rysowali Cesarzow, Wodzow, Rotmistrzow, pod ktoremi Woynę służyli, zdobili rubinami, rożnemi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 458
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Gestamen jest Krzyż Złoty wposrzodku Orła o dwocb głowach. Fest Orderu jest dzień 3. Maja, kiedy i cały Kościół Znalezienie jego obchodzi Kolatorką i Głową Ordynis jest Najjaśniejsza Cesarzowa JejMć Wdowa Elżbieta Chrystina de Brunswick Wolfenbutel.
KrucyFERORUM, tojest Krzyżaków, albo Ordynis Teutonici Order ma pro Insygni Krzyż Czarny, w posrzodku którego jest Tarcza maleńka z Or- O Wierze Katolickiej, którą zdobi Ordery
łem Pruskim. O tych Krzyżakach copiosa jest w Historiach materia, z których Ja tu brevissime agam. Gdy Jeruzalem po zburzeniu przez Titula Rzymskiego, opanowali potym Chrześcijanie, i Grób Pański w wielkiej mieli obserwancyj rządząc się tam przez lat 500 Saraceni w Egipcie panujący sekty Mahometańskiej
Gestamen iest Krzyż Złoty wposrzodku Orła o dwocb głowach. Fest Orderu iest dzień 3. Maia, kiedy y cały Kościoł Znalezienie iego obchodzi Kollatorką y Głową Ordinis iest Nayiaśnieysza Cesarzowa IeyMć Wdowa Elżbieta Christina de Brunswick Wolfenbutel.
CRUCIFERORUM, toiest Krzyżakow, albo Ordinis Theutonici Order ma pro Insigni Krzyż Czarny, w posrzodku ktorego iest Tarcza malenka z Or- O Wierze Katolickiey, ktorą zdobi Ordery
łem Pruskim. O tych Krzyżakach copiosa iest w Historyach materia, z ktorych Ia tu brevissime agam. Gdy Ieruzalem po zburzeniu przez Titula Rzymskiego, opanowali potym Chrześcianie, y Grob Pański w wielkiey mieli obserwancyi rządząc się tam przez lat 500 Saraceni w Egypcie panuiący sekty Machometańskiey
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1048
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Służy na pochwałę SSS Trójcy; lub Wiary. Nadziei, Miłości
DRUKARNIA, która materię ma do Druku, z pyłu, albo sadzy, wzieła od Saawedry Napis: Ex fumo Lucem.
SZALKI albo WAGI z napisem: Omnibus aequè. Służy na pochwałę: Iustitiae distributivae, Trybunału, Sędziego, Deputata.
Na Wadze Tarcza i Miecz cum Epigrafe Saawedry: Quid valent vires. Pierwej trzeba siły zważyć, niż się odważyć na Wojnę z potężnym. Nad Wagą Inny dał Napiś Humiliat, et exaltat Inny dał: Dum sublevor, deprimo: Na cenzurę tych, którzy dla tego tolluntur na Honory, aby opprimant mizernych. o Emblematach i Symbolach
CYRKIEL
. Służy na pochwałę SSS Troycy; lub Wiary. Nadziei, Miłości
DRUKARNIA, ktora materyę ma do Druku, z pyłu, albo sadzy, wzieła od Saawedry Napis: Ex fumo Lucem.
SZALKI albo WAGI z nápisem: Omnibus aequè. Służy na pochwałę: Iustitiae distributivae, Trybunału, Sędziego, Deputata.
Na Wadze Tarcza y Miecz cum Epigraphe Saawedry: Quid valent vires. Pierwey trzeba siły zważyć, niż się odważyć na Woynę z potężnym. Nad Wagą Inny dał Napiś Humiliat, et exaltat Inny dał: Dum sublevor, deprimo: Na censurę tych, ktorzy dla tego tolluntur na Honory, aby opprimant mizernych. o Emblematach y Symbolach
CYRKIEL
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1190
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755