Patriarchy in Trigio służą. Oboje to od tego ś^o^ Caelestyna mają Patriarchowie Aleksandryjscy: a nasz mądry Zizani Heretykiem być spotwarzył/ na trzecim powszechnym Synodzie przeklętym. Dziwna rzecz zaprawdę/ Historyjej Cerkiewnej/ nierzkąc pisma ś^o^ i jego głębokich skrytości nie być wiadomym/ a Bogosłowić ważyć się. Cóż Cerkwi naszej Ruskiej z tym mowym Teologiem we wszytkim tym za zgoda? Co naszej czystej duszozbawiennej pszenicy/ z jego nieczystym duszotracącym kąkolem? przez który on nas do wszytkiego Katolickiego świata za Heretyki podał/ jakoby tak/ według tej jego nowej Tologiej Cerkiew nasza Ruska i wierzyła i wyznawała. Ano on sam we wszytkich tych od siebie opisanych wiary Artykułach/ tak jest
Pátryárchy in Trigio służą. Oboie to od tego ś^o^ Caelestyná máią Pátryárchowie Alexándriyscy: á nasz mądry Zizáni Haeretykiem bydź zpotwarzył/ ná trzecim powszechnym Synodźie przeklętym. Dźiwna rzecż záprawdę/ Historyey Cerkiewney/ nierzkąc pismá ś^o^ y iego głębokich skrytośći nie bydź wiádomym/ á Bogosłowić ważyć sie. Coż Cerkwi nászey Ruskiey z tym mowym Theologiem we wszytkim tym zá zgodá? Co nászey cżystey duszozbáwienney pszenicy/ z iego niecżystym duszotrácącym kąkolem? przez ktory on nas do wszytkiego Kátholickiego świátá zá Hęretyki podał/ iákoby ták/ według tey iego nowey Thologiey Cerkiew nászá Ruska y wierzyłá y wyznawáłá. Ano on sam we wszytkich tych od śiebie opisánych wiáry Artykułách/ ták iest
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 26
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
powinien się trzymać. Dlaboga, nie chciejcie się tak barzo odymać, Jako kapernaici: gdy się im widziało Okropno żywy chleb jeść, żywe Pańskie ciało, Poszli precz: nie chcemy być na takim obiedzie; Czyśmy wilcy drapieżni, czy dzicy niedźwiedzie? Jaż dla cudzych opinij dwu albo trzech, ile Nie będąc teologiem i dyskursów tyle Nie umiejąc, doczesnej i wiecznej ojczyzny Stradać mam? Bogu chwała, że na mnie siwizny Błąd nie zastał; w tej wierze, w której teraz stoję, Byle nie martwa była, śmierci się nie boję
I to moją pociechą aże do niej będzie, Że nie z was, ale z wami będę
powinien się trzymać. Dlaboga, nie chciejcie się tak barzo odymać, Jako kapernaici: gdy się im widziało Okropno żywy chleb jeść, żywe Pańskie ciało, Poszli precz: nie chcemy być na takim obiedzie; Czyśmy wilcy drapieżni, czy dzicy niedźwiedzie? Jaż dla cudzych opinij dwu albo trzech, ile Nie będąc teologiem i dyskursów tyle Nie umiejąc, doczesnej i wiecznej ojczyzny Stradać mam? Bogu chwała, że na mnie siwizny Błąd nie zastał; w tej wierze, w której teraz stoję, Byle nie martwa była, śmierci się nie boję
I to moją pociechą aże do niej będzie, Że nie z was, ale z wami będę
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 215
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
aż on sumnienie ma, że z-innymi pospołu dobrze o Panu nie trzymał, że z-drugimi pospołu stawać niechciał. Ale już z-drugimi pospołu za Pana go przyjmuje Dominus meus. I tak już i Tomaszowi z-Aquinu Anielskiemu, największemu Teologowi, Teologią w-imieniu swoim niejako prorokował, i sam zostawszy Teologiem Optimum se Theologum probavit. Póki nie był przy boku Pańskim Tomasz Święty, był też jako i drudzy, ale gdy już tak wysokiego doszedł miejsca, przyznano mu Teologyją, Post lateris tactum optimum se Theologumprobavit. Bok go Pański Uteologował. Następuje wszystkich was Beatyfikacja Błogosławieni: którzy nie widzieli a uwierzyli. HOMILIA NA NIEDZ
áż on sumnienie ma, że z-innymi pospołu dobrze o Pánu nie trzymał, że z-drugimi pospołu stawáć niechćiał. Ale iuż z-drugimi pospołu zá Páná go przyimuie Dominus meus. I ták iuż i Tomaszowi z-Aquinu Anielskiemu, naywiększemu Teologowi, Teologią w-imieniu swoim nieiáko prorokował, i sam zostawszy Teologiem Optimum se Theologum probavit. Poki nie był przy boku Páńskim Tomasz Swięty, był też iáko i drudzy, ále gdy iuż ták wysokiego doszedł mieyscá, przyznano mu Teologyią, Post lateris tactum optimum se Theologumprobavit. Bok go Páński Vteologował. Nástępuie wszystkich was Beatyfikácyia Błogosłáwieni: ktorzy nie widźieli á vwierzyli. HOMILIA NA NIEDZ
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 35
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, wotować i radzić. Nie ustąpiło wytworowi oratorów ponderowane słów ułożenie, jeżeli kiedy weselnemu dziewosłębił albo inszemu asystował aktowi. Dopieroż serca i ucha nasycić do woli nie mogła owa nagość, energija i ekspresyja rzeczy prostocie przyzwoita i nad zamiar przyjemna, kiedy w potocznym dał się słyszeć dyskursie. Zgoła doskonałym bez pracowitego kursu teologiem, prawdziwym bez mozolnych sciencji filozofem, sprawiedliwym bez prawa sędzią, niepodłym sine arte oratorem, pewnym bez perspektywy astronomistą, prawdziwym bez przysady człowiekiem mógł się mieć i bezpiecznie nazywać pracowity chłopek, bo w nim P. Bóg przez cnotę, jako się już rzekło, i czyste w prostocie życie wszytkie owe pomnażał doskonałości, w
, wotować i radzić. Nie ustąpiło wytworowi oratorów ponderowane słów ułożenie, jeżeli kiedy weselnemu dziewosłębił albo inszemu asystował aktowi. Dopieroż serca i ucha nasycić do woli nie mogła owa nagość, energija i ekspresyja rzeczy prostocie przyzwoita i nad zamiar przyjemna, kiedy w potocznym dał się słyszeć dyskursie. Zgoła doskonałym bez pracowitego kursu teologiem, prawdziwym bez mozolnych sciencyi filozofem, sprawiedliwym bez prawa sędzią, niepodłym sine arte oratorem, pewnym bez perspektywy astronomistą, prawdziwym bez przysady człowiekiem mógł się mieć i bezpiecznie nazywać pracowity chłopek, bo w nim P. Bóg przez cnotę, jako się już rzekło, i czyste w prostocie życie wszytkie owe pomnażał doskonałości, w
Skrót tekstu: MałpaCzłow
Strona: 46
Tytuł:
Małpa Człowiek
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry, traktaty
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1715
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1715
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Archiwum Literackie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Paulina Buchwaldówna
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wroclaw
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1962
ramieniem, gdy celebrował gołębica siedząca widziana; była jeszcze cłopięciem będąc, z trzasek ciesielskich złożył te słowa z Proroctwem dla siebie Najwyższego Biskupstwa: Dominabitur à mari usq; ad mare. Umarł Roku 1085. pogrzebiony w Włoszech w mieście Salemnie, w Katedrze.
GRZEGORZA Z. Naziańskiego, którego słowacy zowią Bohusławem, to jest Teologiem 9. Maja. Żył około Roku 389. O SS. Relikwiach,
leży w Rzymie, jako świadczy opisanie przeniesienia Z. Mikołaja do Baru.
GERMANA Z. Biskupa Antysiodoreńskiego 31. Lipca, inni obchodzą 26. Sierpnia. Żył około Roku 560. Ciało jego leży w Antysiodorze vulgo Auxer , w Francyj, z
ramieniem, gdy celebrował gołębica siedząca widziana; była ieszcze cłopięciem będąc, z trzasek ciesielskich złożył te słowa z Proroctwem dla siebie Naywyższego Biskupstwa: Dominabitur à mari usq; ad mare. Umarł Roku 1085. pogrzebiony w Włoszech w mieście Salemnie, w Katedrze.
GRZEGORZA S. Naziańskiego, ktorego słowacy zowią Bohusławem, to iest Teologiem 9. Maia. Zył około Roku 389. O SS. Relikwiach,
leży w Rzymie, iako swiadcży opisanie przeniesienia S. Mikołaiá do Baru.
GERMANA S. Biskupa Antisiodoreńskiego 31. Lipca, inni obchodzą 26. Sierpnia. Zył około Roku 560. Ciało iego leży w Antisiodorze vulgo Auxer , w Francyi, z
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 144
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
czarownic wylicza Autentyczne, z Autorów poważnych wybrane, i od siebie widziane, Drugi Marcin Delrio Jezuita Hiszpan z Ojca. w Niemczech urodzony, także nie Polskiej Nacyj człek obszernie o czarnoksięstwie, o czarownikach przedziwne rzeczy pisze, od nikogo niezganione, owszem za prawdę nieomylną uznane, tytuł dał książcze De Disquisitionibus Magicis. Zgodnym jednym Teologiem mówiłem świeżo z Włoch po długim tam mieszkaniu powracającym do Polski, iż go pytali Włosi, co to tam za upiery u was w Polsce? Gdy im odpowiedział, i należycie uczynił relacją; nie tylko nie negowali, ale pro re indubitata konfirmowali; że to być może, permissione DEI, malitia diaboli. A
czarownic wylicza Autentyczne, z Autorow poważnych wybrane, y od siebie widziane, Drugi Marcin Delrio Iezuita Hiszpan z Oyca. w Niemczech urodzony, także nie Polskiey Nacyi człek obszernie o cżarnoksięstwie, o czarownikach przedziwne rzeczy pisze, od nikogo niezganione, owszem za prawdę nieomylną uznane, tytuł dał ksiąszcze De Disquisitionibus Magicis. Zgodnym iednym Teologiem mowiłem swieżo z Włoch po długim tam mieszkaniu powracaiącym do Polski, iż go pytali Włosi, co to tam za upiery u was w Polszcze? Gdy im odpowiedział, y należycie uczynił relacyą; nie tylko nie negowali, ale pro re indubitata konfirmowali; że to być może, permissione DEI, malitia diaboli. A
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 257
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
przez Henocha w Jeruzalem; innym się zda że in Agro Damasceno in Spelunca duplici. A podczas Potopu uniwersalnego, Kości jego w Korabiu złożono i konserwowano według Korneliusza à Lapide i Saliana. Miał ADAM mądrość i wiadomość wszelką rzeczy przyrodzonych i wielu nadprzyrodzonych; słowem: infusam od BOGA scienti am. Był Filozofem, Astronomem, Teologiem etc. On wszelkim zwierzętom, ptastwu (Mądrością spenetrowawszy naturę) podawał genuinè imiona. On o świata potopie, i innych przyszłych Awanturach, według Józefa Żydowina: w Księdze Antiquitatum zostawił Synom swoim Proroctwo i różne arcana nauk. Dlatego Potomkowie jego dwie wystawili Kolumny, jednę ceglaną, drugą miedzianą, aby pierwsza od wody,
przez Henocha w Ieruzalem; innym się zda że in Agro Damasceno in Spelunca duplici. A podczas Potopu uniwersalnego, Kości iego w Korabiu złożono y konserwowano według Korneliusza à Lapide y Saliana. Miał ADAM mądrość y wiadomość wszelką rzeczy przyrodzonych y wielu nadprzyrodzonych; słowem: infusam od BOGA scienti am. Był Filozofem, Astronomem, Teologiem etc. On wszelkim źwierzętom, ptastwu (Mądrością zpenetrowawszy naturę) podawał genuinè imiona. On o swiata potopie, y innych przyszłych Awanturach, według Iozefa Zydowina: w Księdze Antiquitatum zostawił Synom swoim Proroctwo y rożne arcana nauk. Dlatego Potomkowie iego dwie wystawili Kolumny, iednę ceglaną, drugą miedzianą, aby pierwsza od wody,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 564.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
całego starego Testamentu od początku świata, aż do w Niebowstąpienia Pańskiego i wzięcia przez Tytusa Jerozolimy. Żył około Roku 1623.
Alphonsus SALMERON rodem z Toletu Miasta Hiszpańskiego, jeden z dziesięciu Ojców Societatis IESU, od Pawła III Papieża do Hibernii Nuncjuszem, od Pawła IV do Belgium i do Polski ekspediowany, na Konsylium Trydenckim był Teologiem Papiesskim, za Jakuba Lajnesa Generała Jezuickiego wtedy do Francyj od Papieża posłanego, Vicarius Generalis, Collegii Prowincyj Neapolitańskiej Fundator, i Rektor. Napisał Tomów 16 na Nowy Testament, Umarł w Neapolu 13 Lutego Roku 1565, według drugich 1585,
Nicolaus SANDERUS, podobno rodem z Hibernii, żarliwy Katolik, który widząc Schizmę Angielską coraz
całego starego Testamentu od początku swiata, aż do w Niebowstąpięnia Pańskiego y wzięcia przez Tytusa Ierozolimy. Zył około Roku 1623.
Alphonsus SALMERON rodem z Toletu Miasta Hiszpańskiego, ieden z dziesięciu Oycow Societatis IESU, od Pawła III Papieża do Hibernii Nuncyuszem, od Pawła IV do Belgium y do Polski expediowany, na Koncilium Trydenckim był Teologiem Papiezskim, za Iakuba Laynesa Generała Iezuickiego wtedy do Francyi od Papieża posłanego, Vicarius Generalis, Collegii Prowincyi Neapolitańskiey Fundator, y Rektor. Napisał Tomow 16 na Nowy Testament, Umarł w Neapolu 13 Lutego Roku 1565, według drugich 1585,
Nicolaus SANDERUS, podobno rodem z Hibernii, żarliwy Katolik, ktory widząc Schizmę Angielską coraz
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 685
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
na ludzi.
Tomaszowi Nortumbrii, i Karolowi Westmerladyj Komesom nie podobała się Herezja, i zbuntowali się na Heretyków, zaco pierwszy wydany, zabity w Eboraku, drugich po całej Anglii znalesć niemożono.
Studenci w Anglii Katolicy, z Anglii wygnani, przyśli do Belgium w Duaku pod Doktorem Gwilelmem Alanem R. 1569 Teologiem, w Teologii postąpili, i pod protekcją Filipa Króla Hiszpańskiego, z nich Akademia urosła. Wiele zostało uczonych Kapłanami, do swej Ojczyzny tędy ouędy wkradali się, w sercach Angielczyków czyniąc odmianę. Postarali się Heretycy, że z Belgium te Szkoły przez bunty Pospólstwa wyrzucone: ale za pozwoleniem Króla Hiszpańskiego do Remów się wyniosły,
na ludzi.
Tomaszowi Nortumbrii, y Karolowi Westmerladyi Komesom nie podobałá się Herezya, y zbuntowali się na Heretykow, zaco pierwszy wydany, zabity w Eboraku, drugich po cáley Anglii znalesć niemożono.
Studenći w Anglii Katolicy, z Anglii wygnani, przyśli do Belgium w Duaku pod Doktorem Gwilelmem Alanem R. 1569 Teologiem, w Teologii postąpili, y pod protekcyą Filippa Krola Hiszpáńskiego, z nich Akademia urosła. Wiele zostało uczonych Kapłanámi, do swey Oyczyzny tędy ouędy wkradali się, w sercach Angielczykow czyniąc odmianę. Postarali się Heretycy, że z Belgium te Szkoły przez bunty Pospolstwa wyrzucone: ale za pozwoleniem Krola Hiszpańskiego do Remow się wyniosły,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 113
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
jako są Manichei, według Augustyna ś. którzy powiadają Starego Testamentu sprawcą być Malum, Złe. Niektórzy tak Stary jako też i Nowy Testament przyjmują/ jako są Heretycy/ różnej Sekty/ którzy różne Sentencje Pisma ś. źle zrozumiane za Fundament sobie wziąwszy/ inszemi pogardzili. Lib: de vtilit: cred. Rabina z Teologiem. RABIN.
Któraż jednak z tych ma być gruntowniejsza i bezpieczniejsza? TEOLÓG.
Która od Boga dana jest. Non est qui possit scire vias Sapientiae, sed qui scit vniuersa, nouit eam: Nie masz człowieka na świecie/ któryby wiedział drogi mądrości/ ale ten tylko/ który wszytko wie/ poznał ją
iáko są Manichei, według Augustyná ś. ktorzy powiádáią Stárego Testámentu sprawcą być Malum, Złe. Niektorzy ták Stary iáko też y Nowy Testáment prziymuią/ iáko są Heretycy/ rożney Sekty/ ktorzy rożne Sentencye Pismá ś. źle zrozumiáne zá Fundáment sobie wźiąwszy/ inszemi pogardźili. Lib: de vtilit: cred. Rábiná z Theologiem. RABIN.
Ktoraż iednák z tych ma bydź gruntownieysza y bespiecznieysza? THEOLOG.
KTora od Bogá dána iest. Non est qui possit scire vias Sapientiae, sed qui scit vniuersa, nouit eam: Nie mász człowieká ná świećie/ ktoryby wiedźiał drogi mądrośći/ ále ten tylko/ ktory wszytko wie/ poznał ią
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 2
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645