, i chce się. Dopiero gdy po uszy w zimną wodę skoczy, Ledwie go do wieczora mnichowsko rozmoczy. 412. STRUSIE JAJE
Gdy w kościele kunowskim jedna pani klęczy, Obaczy strusie jaje we srebrnej obręczy. Więc nie wiedząc, co było, każe pannie, głupia, Pytać się w zakrystyjej, jeśli to kość trupia. Słyszy panna od klechy i ukłoni mu się. Przyszedszy: „Mościa pani, jest to jaje strusie.” A ta, ciężko westchnąwszy: „Pewnie relikwija Rotmistrza jegomości, mego pana stryja. Więc go sobie wspomniawszy po tak wielkim jaju, Zmówmy po trzy paciorki, panno, dla zwyczaju. Bijał on kiedy
, i chce się. Dopiero gdy po uszy w zimną wodę skoczy, Ledwie go do wieczora mnichowsko rozmoczy. 412. STRUSIE JAJE
Gdy w kościele kunowskim jedna pani klęczy, Obaczy strusie jaje we srebrnej obręczy. Więc nie wiedząc, co było, każe pannie, głupia, Pytać się w zakrystyjej, jeśli to kość trupia. Słyszy panna od klechy i ukłoni mu się. Przyszedszy: „Mościa pani, jest to jaje strusie.” A ta, ciężko westchnąwszy: „Pewnie relikwija Rotmistrza jegomości, mego pana stryja. Więc go sobie wspomniawszy po tak wielkim jaju, Zmówmy po trzy paciorki, panno, dla zwyczaju. Bijał on kiedy
Skrót tekstu: PotFrasz4Kuk_I
Strona: 364
Tytuł:
Fraszki albo Sprawy, Powieści i Trefunki.
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1669
Data wydania (nie wcześniej niż):
1669
Data wydania (nie później niż):
1669
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
Wielkiego świadczy, że między Wojskiem Saracenów z któremi ten Cesarz wojował, najdojwał się jeden Olbrzym na 12 łokci rosły, który 40 Rycerzom w sile komparował się. Na Jusule Krecie, gdy się jedna osypała góra, znaleziono trupa stojącego, którego było 46 łokci. albo OGIGANTACH
Pod Miastem Julia Cesarea,, w Afryce trupia głowa znaleziona, Którą mierząc 12 piędzi namierzono u Kirchera in Orbe subterraneo. WKraju Ameryki Południowej Terra Magellanica nazwanym. Ludzie rośli są na 10 stop, których zowią Patagones: ci dwa funty mięsa razem wgębę kładą, wody wypijają ile 12. ludzi wypić ledwie może: Strzałę głęboko w gardło, prawie aż do
Wielkiego świadczy, że między Woyskiem Saracenow z ktoremi ten Cesarz woiował, naydoywał się ieden Olbrzym na 12 łokci rosły, ktory 40 Rycerzom w sile komparował się. Na Iusule Krecie, gdy się iedna osypała gora, znaleziono trupa stoiącego, ktorego było 46 łokci. albo OGIGANTACH
Pod Miastem Iulia Caesarea,, w Afryce trupia głowa znaleziona, Ktorą mierząc 12 piędzi namierzono u Kirchera in Orbe subterraneo. WKraiu Ameryki Południowey Terra Magellanica nazwanym. Ludzie rośli są na 10 stop, ktorych zowią Patagones: ci dwa funty mięsa razem wgębę kładą, wody wypiiaią ile 12. ludzi wypic ledwie może: Strzałę głęboko w gardło, prawie aż do
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 99
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
CALVARIE albo TRUPIEJ GŁOWY Order, wziął początek na Śląsku Roku 1652 od Nimroda Książęcia Wittemberskiego dla obojej płci, potym od Wnuki jego Ludwiki Elżbiety reinstitutus, i z upadku podzwigniony, samym Damom teraz tylko służący jakiejkolwiek kondycyj i stanu, przecięż przykładnego życia. Mężczyźni tylko są Dyrektór i Podskarbi zgromadzenia. Insigne Orderu, jest Trupia Głowa Złota na wstędze białej. od czarnego guzika wisząca z Napisem: Memento Mori Zmarłej Kawalerki, inne żyjące noszą Imię na wstędze czarnej przypięte do wstęgi Orderowej przez rok cały. Piękny to Order przypominający ludziom śmiertelność.
CANIS et GALLI, Psa i Koguta, wierność i czujność denotujących był Order w Francyj Roku 199 postanowiony;
CALVARIAE albo TRUPIEY GŁOWY Order, wziął pocżątek na Sląsku Roku 1652 od Nimroda Xiążęcia Wittemberskiego dla oboiey płci, potym od Wnuki iego Ludwiki Elżbiety reinstitutus, y z upadku podzwigniony, samym Damom teraz tylko służący iakieykolwiek kondycyi y stanu, przecięż przykładnego życia. Męszczyzni tylko są Dyrektor y Podskarbi zgromadzenia. Insigne Orderu, iest Trupia Głowa Złota na wstędze białey. od cżarnego guzika wisząca z Napisem: Memento Mori Zmarłey Kawalerki, inne żyiące noszą Imie na wstędze czarney przypięte do wstęgi Orderowey przez rok cały. Piękny to Order przypominaiący ludziom śmiertelność.
CANIS et GALLI, Psa y Koguta, wierność y czuyność denotuiących był Order w Francyi Roku 199 postanowiony;
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1048
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Na Tramie Inskrypcja.
Sicut Obededomo, ita DEUS benedic huic domo.
Na Drzwiach jednych Emblema alias ręka podająca Koronę z obłoków cum Lemmate: Bene currentibus; to jest
Kto tu dobrym życiem bieży Wieniec Chwały mu należy, Niebo płaci tak fatygi, Jako pewnych sum Obligi.
Nadrugich drzwiach Emblema było; to jest trupia Głowa z napisem Optima bonis; to jest:
Nie żyje, przecież gada; Zły koniec, złych powiada. Więc dobrego życia trzeba. Będzieć wodzem śmierć do Nieba. Inskrypcje Firlejowskie
Na ścianie było Emblema: Latarnia niesiona z świecą we środku zapaloną rozrzucającą promienie cum Lemmate: Intusq; forisq ; Na co sentencja.
. Na Trámie Inskrypcyia.
Sicut Obededomo, ita DEUS benedic huic domo.
Na Drzwiach iednych Emblema alias ręká podaiąca Korònę z obłokow cum Lemmate: Bene currentibus; to iest
Kto tu dobrym życiem bieży Wieniec Chwały mu należy, Niebo płaci tak fatygi, Iako pewnych sum Obligi.
Nadrugich drzwiach Emblema było; to iest trupia Głowa z napisem Optima bonis; to iest:
Nie żyie, przeciesz gada; Zły koniec, złych powiada. Więc dobrego życia trzeba. Będzieć wodzem śmierć do Nieba. Inskrypcye Firleiowskie
Na ścianie było Emblema: Latarniá niesiona z swiecą we srodku zapaloną rozrzucaiącą promienie cum Lemmate: Intusq; forisq ; Ná co sentencya.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 528
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
siebie, ale inaczej się stało, bo za prześladowanie Ojca Dawida zabity, w dół wrzucony, mogiłą kamieni przyrzucony, której i podziśdzień przybywa przez rzucanie kamieni od Pogan i Pielgrzymów, ze złorzeczeniem Absalona, Ojcowi rebelizującego.
MIEJSCA ZACHODNIE Przedmieścia Jerozolimskiego te są. GÓRA KALWARIA, po Hebrajsku Golgotha, albo Goatha, to jest Trupia głowa, od kości wielu, gdyż to miejsce było na ukaranie winowajców, miejsce skaliste, miernie wysokie, między zachodem, i pułnocą najbliższe Miasta. Jest to część góry Moria, gdzie Abraham Izaaka chciał BOGU zabić na ofiarę. Potym te miejsce infamii, uczynił BÓG Człowiek haniebną śmiercią swoją locum toto Orbe famosissimum.
siebie, alé ináczey się stało, bo zá prześladowánie Oyca Dáwida zábity, w doł wrzucony, mogiłą kamieni przyrzucony, ktorey y podźiśdzień przybywá przez rzucanie kámieni od Pogan y Pielgrzymow, ze złorzeczeniem Absaloná, Oycowi rebellizuiącego.
MIEYSCA ZACHODNIE Przedmieścia Ierozolimskiego te są. GORA KALWARYA, po Hebráysku Golgotha, albo Goatha, to iest Trupia głowá, od kości wielu, gdyż to mieysce było ná ukaránie winowáycow, mieysce skáliste, miernie wysokie, między záchodem, y pułnocą náybliższe Miastá. Iest to część gory Moria, gdźie Abráham Izaáka chciał BOGU zábić ná ofiarę. Potym te mieysce infamii, uczynił BOG Człowiek haniebną śmiercią swoią locum toto Orbe famosissimum.
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 563
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
jeden granacik, lezą w tymże kałamarzyku, kędy i drugi kleinociki.
1 łyżeczka z perłowy macicy tam też leży, nie oprawna. Pacięrzę ruszne i rozmaite inszę rzeczy
Pacierze koralowę wielkie, jest ich 63, a 7 wielkich miedzy dziesiotkamy, wszystkię małemy koralikamy przewtykanę, których jest 73; krzyżik przy nych cały i trupia głuwka, wszystko ś częrwonego korala zrobione, tabliczka mosiądzowa, złocista przy nych.
Pacierzę także z częrwonego korala, trochę mniejsze, jest ich 63, a 7 wielkich miedzy dziesiotkamy, a małych, co nymy przewłuczone, jest 72, krzyżik przy nych złomany, tabliczka mosiedzowa, złocista.
Paciorki także czerwonego korala, jeszcze
ieden granacik, lezą w tymże kałamarziku, kedy i drugi kleinociki.
1 łyżeczka s perłowy macicy tam tysz lezy, nie oprawna. Pacięrzę ruszne y rozmaite inszę rzeczy
Pacierze koralowę wielkie, iest ich 63, a 7 wielkych miedzy dziesiotkamy, wszistkię małemy koralykamy przewtykanę, których iest 73; krzizik przi nych cały y trupia głuwka, wszistko ś częrwonego korala zrobione, tablyczka mosiodzowa, złocista przy nych.
Pacierzę takzę s częrwonego korala, trochę mnieisze, iest ich 63, a 7 wielkych miedzy dziesiotkamy, a małych, co nymy przewłuczone, iest 72, krzizik przi nych złomany, tablyczka mosiedzowa, złocista.
Paciorky także czerwonego korala, ięscze
Skrót tekstu: SzumInw
Strona: 41
Tytuł:
Gdański inwentarz mienia domowego Magdaleny Szumanowej
Autor:
Magdalena Szumanowa
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1706
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1706
romykach.
1 obrazek na blaszę Z. Katarzyny Sineński, na blasze, w czarnych romykach.
1 obrazek Z. Kaspra, na blasze, 1 co na nym wymalowany Ksiąc jakysy na płótnię.
1 obrazek w złocistych romykach rzniętych, Naswietszy Panny Malturski, na blaszę.
1 krucyfiksz mosiądzowy, i 4 ewanielistowie, i trupia głuwka z mosiądzu, krzysz i stolec, co na nym stojej, z drzewa czarnego.
1 obrazek z drzęwa rznięty, Z. Mariej Magdaleny na puszczy, miedzy kwiadkamy.
1 obrazek, rznięty z burstynu i słoniowy koscy, za szkłem, w orzechowych romykach, Meki Pański. k. 36
1 obrazek
romykach.
1 obrazek na blaszę S. Katarziny Sinensky, na blasze, w czarnych romykach.
1 obrazek S. Kaspra, na blasze, 1 co na nym wymalowany Xiąc iakysy na płutnię.
1 obrazek w złocistych romykach rzniętych, Naswietszi Panny Maltursky, na blaszę.
1 krucifiksz mosiodzowy, y 4 ewanielistowie, y trupia głuwka z mosiodzu, krzisz y stolec, co na nym stoiey, z drzewa czarnego.
1 obrazek z drzęwa rznięty, S. Mariey Magdaleny na pusczy, miedzy kwiadkamy.
1 obrazek, rznięty z burstynu y słoniowy koscy, za szkłem, w orzechowych romykach, Meky Pansky. k. 36
1 obrazek
Skrót tekstu: SzumInw
Strona: 71
Tytuł:
Gdański inwentarz mienia domowego Magdaleny Szumanowej
Autor:
Magdalena Szumanowa
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1706
Data wydania (nie wcześniej niż):
1706
Data wydania (nie później niż):
1706
śmierć wszystkich niemija, Z nikim się swatać niechce, nikomu niesprzyja, Z każdym jest spokrewniona, ludzkie plemię zbiera, Całą pamięć (był niejest) w tym punkcie zawiera. Dzień w ciemności, niby w buntach wzdradzie, Króla, Pana, Pastucha, w jeden szereg kładzie, Niech się trupia kość z ziemnej wykopie doliny, Poznaj czyja? czy Pańska? czy dzikiej zdechliny. Wszystko równo i trony, i liche prostoty, Lecz w Niebie rekompensa wiary i zysk cnoty. Tam Wielmożny Majestat, świata pyszne Domy, Są to z górnych Perspektyw proszek i atomy, Tam korzyść nieskończona, tam nadnaturalny Gust ubłogosławiony,
śmierć wszystkich niemiia, Z nikim się swatać niechce, nikomu niesprzyia, Z każdym iest zpokrewniona, ludzkie plemię zbiera, Całą pamięć (był nieiest) w tym punkcie zawiera. Dźień w ciemnośći, niby w buntach wzdradźie, Krola, Pana, Pastucha, w ieden szereg kładźie, Niech się trupia kość z ziemney wykopie doliny, Poznay czyia? czy Pańska? czy dźikiey zdechliny. Wszystko rowno y trony, y liche prostoty, Lecz w Niebie rekompensa wiary y zysk cnoty. Tam Wielmożny Maiestat, świata pyszne Domy, Są to z gornych Perspektyw proszek y atomy, Tam korzyść nieskończona, tam nadnaturalny Gust ubłogosławiony,
Skrót tekstu: RadziwiłłowaFSędzia
Strona: H2
Tytuł:
Sędzia bez rozsądku
Autor:
Franciszka Urszula Radziwiłłowa
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
się kryje przededniem i na ciemną ziemię patrza która farba potym na płodzie się wydaje. 118. Czemu się robacy niektórzy u innego robaka za czasem mienią? Tak jedwabnica ba i gąsiennica mieni się w motyla etc. Człowiek umierając odmienia się w trupa, bo przygotowanie do śmierci tylo takie w nim którego dość aby nastąpiła forma trupia. drewno, palec się odmienia w ogień bo to co je sposobi do zguby takie jest, iż oraz je sposobi do ognia: te tedy pomieszanie które sposobi jedwabnicę do śmierci, takie jest iż orzaz albo raczej sposobi materią w nim będacą do formy innego robaka. 109. Czemu się w żołądku legą robacy u
się kryie przededńiem y ná ćiemną źiemię pátrza ktora farba potym ná płodzie się wydaie. 118. Czemu się robácy niektorzy u innego robáka za czasem mienią? Tak iedwabnica bá y gąśiennica mieni się w motylá etc. Człowiek umieraiąc odmieniá się w trupá, bo przygotowánie do śmierći tylo tákie w nim ktorego dość áby nastąpiłá forma trupiá. drewno, palec się odmienia w ogień bo to co ie sposobi do zguby tákie iest, iż oraz ie sposobi do ogńia: te tedy pomieszanie ktore sposobi iedwabnicę do śmierći, tákie iest iż orzaz álbo raczey sposobi máteryą w nim będacą do formy innego robáka. 109. Czemu się w żołądku legą robacy u
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 187
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
Dzień pirwszy świąt asceta odprawił się devotione przy konkursie godnych srodze parafian. 3. Spomniany stolnik eiusdem, WM pan Chreptowicz, był dziś u mnie i z samą, jako też WM pan Włodkowicz horodniczy miński, człek do wszystkiego notandum cale zgodny. Pirwszy zaś z spomnianych gości darował mi kobrę, ziołko kalwarii, na którym trupia główka podługowata i rurkę, przez którą trunek niemocny przelawszy, inflamacją w gardle, od doktorów zdesperowaną, płukaniem można uleczyć, et ad pristinum w zdrowiu człeka przyprowadzić statum. 4. Byłem w Szczorsach u WM pana stolnika, który mi był rad solennie. 5. Był tenże u mnie, rewizytę
Dzień pirwszy świąt asceta odprawił się devotione przy konkursie godnych srodze parafian. 3. Spomniany stolnik eiusdem, WM pan Chreptowicz, był dziś u mnie i z samą, jako też WM pan Włodkowicz horodniczy miński, człek do wszystkiego notandum cale zgodny. Pirwszy zaś z spomnianych gości darował mi kobrę, ziołko kalwarii, na którym trupia główka podługowata i rurkę, przez którą trunek niemocny przelawszy, inflamacją w gardle, od doktorów zdesperowaną, płukaniem można uleczyć, et ad pristinum w zdrowiu człeka przyprowadzić statum. 4. Byłem w Szczorsach u WM pana stolnika, który mi był rad solennie. 5. Był tenże u mnie, rewizytę
Skrót tekstu: RadziwHDiar
Strona: 34
Tytuł:
Diariusze
Autor:
Hieronim Radziwiłł
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1747 a 1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1747
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak