notach rozmaitych.
Chroma.
Opacznym haczkiem ¤ znaczą/ co się rozumie/ iż tylko przez pół westchnienia pauzować trzeba.
Przykład pauzów.
A ten znak na końcu co znaczy?
Abyś wiedział iż ta nota ma być na tej liniej/ która jest na drugiej rydze/ i zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplach. Cóż to jest Trypla?
TRyple niczym się nie różnią od prostego śpiewania/ tylko że not więcej w takt proportionaliter śpiewa się/ a te uznać tak masz gdy taka liczba o Tryplach.
na początku napisana będzie/ to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć
notách rozmáitych.
Chroma.
Opácżnym hacżkiem ¤ znácżą/ co się rozumie/ iż tylko przez puł westchnienia pauzowáć trzebá.
Przykład pauzow.
A ten znák ná końcu co znáczy?
Abyś wiedźiał iż tá notá ma bydź ná tey liniey/ ktora iest ná drugiey rydze/ y zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplách. Coż to iest Tryplá?
TRyple nicżym się nie rożnią od prostego śpiewánia/ tylko że not więcey w tákt proportionaliter śpiewa się/ á te vznáć ták masz gdy táká licżbá o Tryplách.
ná pocżątku nápisána będźie/ to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C8v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
wiedział iż ta nota ma być na tej liniej/ która jest na drugiej rydze/ i zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplach. Cóż to jest Trypla?
TRyple niczym się nie różnią od prostego śpiewania/ tylko że not więcej w takt proportionaliter śpiewa się/ a te uznać tak masz gdy taka liczba o Tryplach.
na początku napisana będzie/ to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć.
takich dwanaście
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdział szósty.
Pauze zaś połowicą będą liczone, jako widzisz.
Kiedy zaś tylko sama jedna liczba 3, będzie napisana.
Przykład tego
wiedźiał iż tá notá ma bydź ná tey liniey/ ktora iest ná drugiey rydze/ y zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplách. Coż to iest Tryplá?
TRyple nicżym się nie rożnią od prostego śpiewánia/ tylko że not więcey w tákt proportionaliter śpiewa się/ á te vznáć ták masz gdy táká licżbá o Tryplách.
ná pocżątku nápisána będźie/ to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć.
tákich dwánaśćie
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdźiał szosty.
Pauze záś połowicą będą liczone, iáko widźisz.
Kiedy záś tylko sámá iedná liczbá 3, będźie nápisána.
Przykład tego
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć.
takich dwanaście
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdział szósty.
Pauze zaś połowicą będą liczone, jako widzisz.
Kiedy zaś tylko sama jedna liczba 3, będzie napisana.
Przykład tego. Gdy Dyszkant napisany będzie o Tryplach.
Pauze tak będą liczone.
O Hemiolach.
Także zarówno wiele not tych będzie czarnych (które hemiolami zowią) na jeden takt/ kiedy z liczba z początku jest. Rozdział szósty
Przykład tego z ich pauzami.
Także też i o tych rozumieć kiedy też czarne same z liczbą 3 będą pisane. o Tryplach.
Przykład
to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć.
tákich dwánaśćie
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdźiał szosty.
Pauze záś połowicą będą liczone, iáko widźisz.
Kiedy záś tylko sámá iedná liczbá 3, będźie nápisána.
Przykład tego. Gdy Diszkánt nápisány będźie o Tryplách.
Pauze ták będą liczone.
O Hemiolách.
Tákże zárowno wiele not tych będźie cżarnych (ktore hemiolámi zowią) ná ieden tákt/ kiedy z licżbá z pocżątku iest. Rozdźiał szosty
Przykład tego z ich pauzámi.
Tákże też y o tych rozumieć kiedy też cżarne sáme z licżbą 3 będą pisáne. o Tryplách.
Przykład
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: Dv
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
będzie o Tryplach.
Pauze tak będą liczone.
O Hemiolach.
Także zarówno wiele not tych będzie czarnych (które hemiolami zowią) na jeden takt/ kiedy z liczba z początku jest. Rozdział szósty
Przykład tego z ich pauzami.
Także też i o tych rozumieć kiedy też czarne same z liczbą 3 będą pisane. o Tryplach.
Przykład tego.
W tych wszytkich proporcjach tryplów/ pamiętaj to/ iż kiedy będą społem
dwie nocie takie/ to zawsze ta pierwsza trzyma w sobie takt jeden/ jako tu z przykładu łacno wyrozumieć możesz.
Abo kiedy punkt przy którejkolwiek z tych będzie/ to znaczy cały takt. Rozdział szósty
Dla czegoż się te
będźie o Tryplách.
Pauze ták będą liczone.
O Hemiolách.
Tákże zárowno wiele not tych będźie cżarnych (ktore hemiolámi zowią) ná ieden tákt/ kiedy z licżbá z pocżątku iest. Rozdźiał szosty
Przykład tego z ich pauzámi.
Tákże też y o tych rozumieć kiedy też cżarne sáme z licżbą 3 będą pisáne. o Tryplách.
Przykład tego.
W tych wszytkich proporcyách tryplow/ pámiętay to/ iż kiedy będą społem
dwie noćie tákie/ to záwsze tá pierwsza trzyma w sobie tákt ieden/ iáko tu z przykłádu łácno wyrozumieć możesz.
Abo kiedy punkt przy ktoreykolwiek z tych będźie/ to znácży cáły tákt. Rozdźiáł szosty
Dla czegoż się te
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D2v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
ni mniej; I nie dla czegoć innego zowią te proporcje Tryplami/ Hemiole/ iż się tam znajdują takie noty/ które są/ jako z przeciwko 1 abo 3. przeciwko 2. to jednak lepiej zrozumiesz przez się/ gdy się pilno taktu będziesz uczył/ ponieważ te wszytkie nauki na takcie samym zawisły. o Tryplach. ROZDZIAŁ VII. Jak o noty Muzyckie na tabulaturę przemienić, i z ich taktami.
Z Przeszłych nauk łatwo pamiętać możesz/ o czym się dosyć szeroko pisało/ które litery do Dyszkantu/ Altu/ Tenoru/ i Basu należą/ nie zostaje tedy więcej/ tylko/ jako te noty tak rozmaito pisane/ przez tabulaturę
ni mniey; Y nie dla cżegoć innego zowią te proporcye Tryplámi/ Hemiole/ iż się tám znáyduią tákie noty/ ktore są/ iáko z przećiwko 1 ábo 3. przećiwko 2. to iednák lepiey zrozumiesz przez się/ gdy się pilno táktu będźiesz vcżył/ poniewasz te wszytkie náuki ná tákćie sámym záwisły. o Tryplách. ROZDZIAŁ VII. Iák o noty Muzyckie ná tábuláturę przemienić, y z ich táktámi.
Z Przeszłych náuk łátwo pámiętáć możesz/ o czym się dosyć szeroko pisáło/ ktore litery do Diszkántu/ Altu/ Tenoru/ y Básu nalezą/ nie zostáie tedy więcey/ tylko/ iáko te noty ták rozmáito pisáne/ przez tábuláturę
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D4
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
Vide niżej te Teksty ROZDZIAŁ IX. o Tekstach Proporcji Tryplów Jakoż się Tryple śpiewają? Rozdział dziewiąty
OBacz w przód te niżej Ogloriosa napisane/ a potym nauki Rozdziału VI. przeczytaj sobie/ tak uczyniwszy ucz że się tej proporcji śpieać tym sposobem/ czyniąc sobie takt jakom cię wyżej nauczył. A że tu w tryplach te trzy noty czynią jeden takt/ z tej nauki pojmuj sobie/ iż te słowa Oglory, trzeba równo śpiewać/ już nie tak jako wyżej/ bo nie prędzej o aniżeli glo, ani też glo a niżeli o albo ri. A że na drugi takt o fa, inne noty/ to jest pierwsza ma dwie
Vide niżey te Texty ROZDZIAŁ IX. o Textách Proporcyey Tryplow Iákosz się Tryple śpiewáią? Rozdźiał dźiewiąty
OBácż w przod te niżey Ogloriosa nápisáne/ á potym náuki Rozdźiału VI. przecżytay sobie/ ták vcżyniwszy vcż że się tey proporcyey śpieáć tym sposobem/ cżyniąc sobie tákt iákom ćie wyżey náucżył. A że tu w tryplách te trzy noty cżynią ieden tákt/ z tey náuki poymuy sobie/ iż te słowá Oglori, trzebá rowno śpiewáć/ iuż nie ták iáko wyżey/ bo nie prędzey o ániżeli glo, áni tesz glo á niżeli o álbo ri. A że ná drugi tákt o fa, inne noty/ to iest pierwsza ma dwie
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D7v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647