Przykład tego.
W tych wszytkich proporcjach tryplów/ pamiętaj to/ iż kiedy będą społem
dwie nocie takie/ to zawsze ta pierwsza trzyma w sobie takt jeden/ jako tu z przykładu łacno wyrozumieć możesz.
Abo kiedy punkt przy którejkolwiek z tych będzie/ to znaczy cały takt. Rozdział szósty
Dla czegoż się te noty Tryplami nazywają?
Iż jest w nich trojaka proporcja do prostych not/ dla tegoż trzeba je tak proporcjonaliter kształtować głosem/ aby się wyspiewać mogły w tym czasie/ jako te proste/ luboć też i te/ gdy zmieszane będą/ nic innego nie są/ tylko proporcjalne jedna do drugiej; ale o tym nichcę zatrudniać
Przykład tego.
W tych wszytkich proporcyách tryplow/ pámiętay to/ iż kiedy będą społem
dwie noćie tákie/ to záwsze tá pierwsza trzyma w sobie tákt ieden/ iáko tu z przykłádu łácno wyrozumieć możesz.
Abo kiedy punkt przy ktoreykolwiek z tych będźie/ to znácży cáły tákt. Rozdźiáł szosty
Dla czegoż się te noty Tryplámi názywáią?
Iż iest w nich troiáka proporcya do prostych not/ dla tegoż trzebá ie ták proportionaliter kształtowáć głosem/ áby się wyspiewáć mogły w tym cżaśie/ iáko te proste/ luboć też y te/ gdy zmieszáne będą/ nic innego nie są/ tylko proporcyálne iedná do drugiey; ale o tym nichcę zátrudniáć
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D3v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
i o proporcji w śpiewaniu/ iż to jest takt/ który czyni proporcją/ jako jeden łokieć/ a owe noty rozmaite/ aby melodia była według myśli i wolej ludzkiej/ jako jakie cegiełki i kamienie składać potrzeba/ aby nic więcej nie było/ a ni mniej; I nie dla czegoć innego zowią te proporcje Tryplami/ Hemiole/ iż się tam znajdują takie noty/ które są/ jako z przeciwko 1 abo 3. przeciwko 2. to jednak lepiej zrozumiesz przez się/ gdy się pilno taktu będziesz uczył/ ponieważ te wszytkie nauki na takcie samym zawisły. o Tryplach. ROZDZIAŁ VII. Jak o noty Muzyckie na tabulaturę przemienić,
y o proporcyey w śpiewániu/ iż to iest tákt/ ktory cżyni proporcyą/ iáko ieden łokieć/ á owe noty rozmáite/ áby melodya byłá według myśli y woley ludzkiey/ iáko iákie cegiełki y kámienie skłádáć potrzebá/ áby nic więcey nie było/ á ni mniey; Y nie dla cżegoć innego zowią te proporcye Tryplámi/ Hemiole/ iż się tám znáyduią tákie noty/ ktore są/ iáko z przećiwko 1 ábo 3. przećiwko 2. to iednák lepiey zrozumiesz przez się/ gdy się pilno táktu będźiesz vcżył/ poniewasz te wszytkie náuki ná tákćie sámym záwisły. o Tryplách. ROZDZIAŁ VII. Iák o noty Muzyckie ná tábuláturę przemienić,
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D4
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647