jest wymiarem czasu, w którym Słońce Obrót swój Roczny in punkto ad punktum odprawi. Ten ROK SŁONECZNY jeden jest IULIANUS POLITICUS powagą Juliusza Cesarza ułożony, mający dni 365. i godzin 6. to jest Niedziel 52. i dzień jeden, Drugi INTERCALARIS, albo EMBOLISMICUS, alias Przybyszowy, mający dni 366. to jest Tygodniów 52. i dni 2. co cztery lata przybywający jednym dniem urosłym z owego Roku Juliuszowego Pospolitego, które przez lat cztery uczynią godzin 24 alias dzień Naturalny, a zatym Rok każdy Czwarty jednym dniem aukcjonowany. A ten dzień przyszywają do Miesiąca Februarium albo Lutego, który w on Rok Przybyszowy, ma dni 29 innych czasów
iest wymiarem czasu, w ktorym Słońce Obrot swoy Roczny in puncto ad punctum odprawi. Ten ROK SŁONECZNY ieden iest IULIANUS POLITICUS powagą Iuliusza Cesarza ułożony, maiący dni 365. y godzin 6. to iest Niedziel 52. y dzień ieden, Drugi INTERCALARIS, albo EMBOLISMICUS, alias Przybyszowy, maiący dni 366. to iest Tygodniow 52. y dni 2. co cztery lata przybywaiący iednym dniem urosłym z owego Roku Iuliuszowego Pospolitego, ktore przez lat cztery uczynią godzin 24 alias dzień Naturalny, á zatym Rok każdy Czwarty iednym dniem aukcyonowany. A ten dzień przyszywaią do Miesiąca Februarium albo Lutego, ktory w on Rok Przybyszowy, ma dni 29 innych czasow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 188
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
potracili/ i samiście się po świecie rozproszyli. Toż prorokował i Daniel mówiąc:[...] Septuaginta Hebdomades abbreuiatae super populum tuum, et super Vrbem sanctam tuam, vt consumetur praeuaricatio, et finem accipiatur peccatum, et deleatur iniquitas, et adducatur iustitia sempiterna, et impleatur visio et Prophetia; et vngatur Sanctus Sanctorum: Siedmdziesiąt Tygodniów skrócone są nad ludem twoim/ i na Miastem świętym twoim/ aby skończyła się przewrotność/ i koniec wziął grzech swój/ aby zgładzona była nieprawość/ i wprowadzona sprawiedliwość wiekuista; żeby się wypełniło widzenie i Proroctwo/ i pomazany był Święty Świętych. Tu każdy na oko obaczyć może/ jako niesłusznie Nowy Testament potępiają/ który
potráćili/ y sámiśćie się po świećie rosproszyli. Toz prorokował y Dániel mowiąc:[...] Septuaginta Hebdomades abbreuiatae super populum tuum, et super Vrbem sanctam tuam, vt consumetur praeuaricatio, et finem accipiatur peccatum, et deleatur iniquitas, et adducatur iustitia sempiterna, et impleatur visio et Prophetia; et vngatur Sanctus Sanctorum: Siedmdźieśiąt Tygodniow skrocone są nad ludem twoim/ y ná Miástem świętym twoim/ áby skończyłá się przewrotność/ y koniec wźiął grzech swoy/ aby zgłádzona byłá niepráwość/ y wprowádzona spráwiedliwość wiekuista; żeby się wypełniło widzenie y Proroctwo/ y pomázány był Swięty Swiętych. Tu káżdy ná oko obaczyć może/ iáko niesłusznie Nowy Testáment potępiáią/ ktory
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 9
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
negaturus est. Et Ciuitatem, et Sanctuarium dissipabit populus cum Duce venturo, et finis eius vastitas, et post finem belli statuta desolatio. Confirmabit autem pactum multis Haebdomada vna, et in dimidio Haebdomadis deficiet hostia et sacrificium, et erit in templo abominatio desolationis, et vsq; ad consumationem et finem perseuerabit desolatio. Siedmdziesiąt Tygodniów skończą się nad ludem twoim/ i nad Miastem świętym twoim/ aby koniec swój wziął grzech/ i nieprawość była zgładzona/ a sprawiedliwość wiekuista przyprowadozna/ i żeby się spełniło widzenie i Proroctwo/ żeby był pomazany Z. Świętych. Wiedzże tedy i przypatrz się/ od wyścia tej mowy aby powtóre Jeruzalem było zbudowane
negaturus est. Et Ciuitatem, et Sanctuarium dissipabit populus cum Duce venturo, et finis eius vastitas, et post finem belli statuta desolatio. Confirmabit autem pactum multis Haebdomada vna, et in dimidio Haebdomadis deficiet hostia et sacrificium, et erit in templo abominatio desolationis, et vsq; ad consumationem et finem perseuerabit desolatio. Siedmdźieśiąt Tygodniow skończą się nád ludem twoim/ y nád Miástem świętym twoim/ áby koniec swoy wźiął grzech/ y niepráwość byłá zgłádzona/ á spráwiedlywość wiekuista przyprowádozna/ y żeby się spełniło widzenie y Proroctwo/ żeby był pomázány S. Swiętych. Wiedzże tedy y przypátrz sie/ od wyśćia tey mowy áby powtore Ieruzalem było zbudowáne
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 108
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
twoim/ i nad Miastem świętym twoim/ aby koniec swój wziął grzech/ i nieprawość była zgładzona/ a sprawiedliwość wiekuista przyprowadozna/ i żeby się spełniło widzenie i Proroctwo/ żeby był pomazany Z. Świętych. Wiedzże tedy i przypatrz się/ od wyścia tej mowy aby powtóre Jeruzalem było zbudowane aż do Chrystusa wodza Tygodniów siedm i tygodniów sześćdziesiąt dwa będzie/ i powtóre będzie zbudowana Ulica/ i Mury scisłych czasów/ a po sześcidziesiąt i dwu Tygodniach będzie zabity CHRYSTUS/ i nie będą ludem jego ci którzy się go zaprzą. I Miasto i Świątnice spustoszy lud z Hetmanem przyszłym/ i koniec jego spustoszenie/ a poskończeniu Wojny w niwecz
twoim/ y nád Miástem świętym twoim/ áby koniec swoy wźiął grzech/ y niepráwość byłá zgłádzona/ á spráwiedlywość wiekuista przyprowádozna/ y żeby się spełniło widzenie y Proroctwo/ żeby był pomázány S. Swiętych. Wiedzże tedy y przypátrz sie/ od wyśćia tey mowy áby powtore Ieruzalem było zbudowáne áż do Chrystusá wodzá Tygodniow śiedm y tygodniow sześćdźieśiąt dwá będźie/ y powtore będźie zbudowána Vlicá/ y Mury zćisłych czásow/ á po sześćidźieśiąt y dwu Tygodniách będźie zábity CHRYSTVS/ y nie będą ludem iego ći ktorzy się go záprzą. Y Miásto y Swiątnice spustoszy lud z Hetmánem przyszłym/ y koniec iego spustoszenie/ á poskończeniu Woyny w niwecz
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 108
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
nad Miastem świętym twoim/ aby koniec swój wziął grzech/ i nieprawość była zgładzona/ a sprawiedliwość wiekuista przyprowadozna/ i żeby się spełniło widzenie i Proroctwo/ żeby był pomazany Z. Świętych. Wiedzże tedy i przypatrz się/ od wyścia tej mowy aby powtóre Jeruzalem było zbudowane aż do Chrystusa wodza Tygodniów siedm i tygodniów sześćdziesiąt dwa będzie/ i powtóre będzie zbudowana Ulica/ i Mury scisłych czasów/ a po sześcidziesiąt i dwu Tygodniach będzie zabity CHRYSTUS/ i nie będą ludem jego ci którzy się go zaprzą. I Miasto i Świątnice spustoszy lud z Hetmanem przyszłym/ i koniec jego spustoszenie/ a poskończeniu Wojny w niwecz obrócenie. Potwierdzi
nád Miástem świętym twoim/ áby koniec swoy wźiął grzech/ y niepráwość byłá zgłádzona/ á spráwiedlywość wiekuista przyprowádozna/ y żeby się spełniło widzenie y Proroctwo/ żeby był pomázány S. Swiętych. Wiedzże tedy y przypátrz sie/ od wyśćia tey mowy áby powtore Ieruzalem było zbudowáne áż do Chrystusá wodzá Tygodniow śiedm y tygodniow sześćdźieśiąt dwá będźie/ y powtore będźie zbudowána Vlicá/ y Mury zćisłych czásow/ á po sześćidźieśiąt y dwu Tygodniách będźie zábity CHRYSTVS/ y nie będą ludem iego ći ktorzy się go záprzą. Y Miásto y Swiątnice spustoszy lud z Hetmánem przyszłym/ y koniec iego spustoszenie/ á poskończeniu Woyny w niwecz obrocenie. Potwierdźi
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 108
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
/ i będzie w Kościele spustoszenie/ które aż do końca trwać będzie. Jakoby Anioł od Boga posłany do Daniela mówił do niego: Ponieważ prosisz za Jeruzalem/ i modlisz się za lud Żydowski/ posłuchajże co się po siedmidziesiąt Tygodniach będzie działo/ na ten czas scies ab exitu sermonis, od mowy mojej rachując siedmdziesiąt Tygodniów. Rabina z Teologiem. Punkt piąty Rozmowy Rabina z Teologiem. RABIN.
WIdzę że się tu trzeba spodziewać usłyszeć co pieknego/ przeto proszę niechaj wiem/ coby siedmdziesiąt tygodniów znaczyło/ i coby rozumieć przez to: scies ab exitu sermonis, coby to za Dekret był/ i jako dawno ferowany. TEOLÓG
/ y będźie w Kośćiele spustoszenie/ ktore áż do końcá trwáć będźie. Iákoby Anyoł od Bogá posłány do Dánielá mowił do niego: Poniewasz prośisz zá Ieruzalem/ y modlisz się zá lud Zydowski/ posłuchayże co śie po śiedmidźieśiąt Tygodniách będźie dźiało/ ná ten czás scies ab exitu sermonis, od mowy moiey ráchuiąc śiedmdźieśiąt Tygodniow. Rábiná z Theologiem. Punkt piąty Rozmowy Rábiná z Theologiem. RABIN.
WIdzę że się tu trzebá spodźiewáć vsłyszeć co pieknego/ przeto proszę niechay wiem/ coby śiedmdźieśiąt tygodniow znáczyło/ y coby rozumieć przez to: scies ab exitu sermonis, coby to zá Dekret był/ y iáko dawno ferowány. THEOLOG
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 108
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
za lud Żydowski/ posłuchajże co się po siedmidziesiąt Tygodniach będzie działo/ na ten czas scies ab exitu sermonis, od mowy mojej rachując siedmdziesiąt Tygodniów. Rabina z Teologiem. Punkt piąty Rozmowy Rabina z Teologiem. RABIN.
WIdzę że się tu trzeba spodziewać usłyszeć co pieknego/ przeto proszę niechaj wiem/ coby siedmdziesiąt tygodniów znaczyło/ i coby rozumieć przez to: scies ab exitu sermonis, coby to za Dekret był/ i jako dawno ferowany. TEOLÓG.
DO tej sprawy wiedzieć trzeba/ że tu na tym miejscu Daniel ponieważ Osobę Proroka odprawuje/ i zdaleka rzeczy przyszłe upatruje/ mówi o przyszłym Dekrecie Królów Perskich/ którym
zá lud Zydowski/ posłuchayże co śie po śiedmidźieśiąt Tygodniách będźie dźiało/ ná ten czás scies ab exitu sermonis, od mowy moiey ráchuiąc śiedmdźieśiąt Tygodniow. Rábiná z Theologiem. Punkt piąty Rozmowy Rábiná z Theologiem. RABIN.
WIdzę że się tu trzebá spodźiewáć vsłyszeć co pieknego/ przeto proszę niechay wiem/ coby śiedmdźieśiąt tygodniow znáczyło/ y coby rozumieć przez to: scies ab exitu sermonis, coby to zá Dekret był/ y iáko dawno ferowány. THEOLOG.
DO tey spráwy wiedźieć trzebá/ że tu ná tym mieyscu Dániel poniewasz Osobę Proroká odpráwuie/ y zdáleká rzeczy przyszłe vpátruie/ mowi o przyszłym Dekrećie Krolow Perskich/ ktorym
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 109
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
bezpiecznie. A każdy który nie będzie pełnił Zakonu Boga twojego/ i rozkazania Króla zpilnością/ osądzić go lubo na śmierć/ lubo na wygnanie/ lubo na odebranie majętności jego/ albo pewnikiem do więzienia. A iż się to zstało roku od stworzenia świata 3514. od tego tedy Dekretu i roku potrzeba nam rachować siedmdziesiąt Tygodniów według Proroka, ab exitu sermonis dereducendo populo, vt iterum reaedificetur Hierusalem vsque ad Christum Ducem. A iż według tłumaczenia wszytkich Doktorów Kościelnych/ i też Żydowskich jeden tydzień Septenni spatio absoluitur: porachujmyż wiele siedmdziesiąt siedm razy uczyni/ tedy najdziemy liczbę od Artakserksesowego Dekretu/ i od wyprowadzenia ludu Izraelskiego z Babilonu/ aż
bespiecznie. A káżdy ktory nie będźie pełnił Zakonu Bogá twoiego/ y roskazánia Krolá zpilnośćią/ osądźić go lubo ná śmierć/ lubo ná wygnánie/ lubo ná odebránie máiętnośći iego/ álbo pewnikiem do więźienia. A iż się to zstáło roku od stworzenia świátá 3514. od tego tedy Dekretu y roku potrzebá nam ráchowáć śiedmdźieśiąt Tygodniow według Proroká, ab exitu sermonis dereducendo populo, vt iterum reaedificetur Hierusalem vsque ad Christum Ducem. A iż według tłumáczenia wszytkich Doktorow Kośćielnych/ y też Zydowskich ieden tydzien Septẽni spatio absoluitur: porachuymyż wiele śiedmdźieśiąt śiedm razy vczyni/ tedy naydźiemy liczbę od Artáxerxesowego Dekretu/ y od wyprowádzenia ludu Izráelskiego z Bábilonu/ áż
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 112
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
do Jeruzalem/ które jest w ziemi Judzkiej/ i niechaj buduje Dom Pana Boga Izraelskiego/ albowiem ten jest Bóg/ który jest w Jeruzalem. etc. i powstali Książęta Ojców Judzkich/ i Beniamin/ i Kapłani/ i Lewitowie/ i wszytek lud komukolwiek Bóg dał Ducha. Zaczym nie widzę dla czegoby te Siedmdziesiąt Tygodniów poczynać się miały od wyzwolenia ludu Izraelskiego z Babilonu przez Artakserksesa Roku Siódmego panowania jego/ a nie od wyzwolenia tegoż ludu z Babilonu przez Cyrusa Roku pierwszego panowania jego. Esdrae 1. Punkt piąty Rozmowy Rabina z Teologiem. TEOLÓG.
TO być nie może dla słusznych przyczyn. Naprzód/ albowiem gdy dobrze słowa Ezdrasza o
do Ierusalem/ ktore iest w źiemi Iudzkiey/ y niechay buduie Dom Páná Bogá Izráelskiego/ álbowiem ten iest Bog/ ktory iest w Ieruzalem. etc. y powstáli Xziążętá Oycow Iudzkich/ y Beniámin/ y Kápłáni/ y Lewitowie/ y wszytek lud komukolwiek Bog dał Duchá. Záczym nie widzę dla czegoby te Siedmdźieśiąt Tygodniow poczynáć się miáły od wyzwolenia ludu Izráelskiego z Bábilonu przez Artáxerxesá Roku Siodmego pánowánia iego/ á nie od wyzwolenia tegosz ludu z Bábilonu przez Cyrusá Roku pierwszego pánowánia iego. Esdrae 1. Punkt piąty Rozmowy Rábiná z Theologiem. THEOLOG.
TO bydź nie może dla słusznych przyczyn. Naprzod/ álbowiem gdy dobrze słowá Ezdraszá o
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 114
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
być nie może dla słusznych przyczyn. Naprzód/ albowiem gdy dobrze słowa Ezdrasza o Cyrusie uważać będziemy/ tedy tam inszej zmianki niemasz/ tylko o budowaniu Kościoła/ a nie samego Miasta/ ani też o tych którzy tam mieszkać mieli; i Daniel Prorok Kościoła tego zmianki żadnej nie czyni. Do tego kiedyby Siedmdziesiąt Tygodniów przyszło rachować od Cyrusa i od jego Edyktu albo Dekretu/ tedyby więcej nisz sto lat przechodziło Siedmdziesiąsiąt Tygodniów/ coby było przeciwko Prorokowi. I chociażbyś Rabinie Dariusza Króla tu przypomnieć chciał/ że on także rozkazał budować Kościół Boży w Jeruzalem/ jako czytamy tamże: Ego Darius statui Decretum, rozumieć masz/ że
bydź nie może dla słusznych przyczyn. Naprzod/ álbowiem gdy dobrze słowá Ezdraszá o Cyruśie vważáć będźiemy/ tedy tám inszey zmiánki niemász/ tylko o budowaniu Kośćiołá/ á nie sámego Miástá/ áni też o tych ktorzy tám mieszkáć mieli; y Dániel Prorok Kośćiołá tego zmiánki żadney nie czyni. Do tego kiedyby Siedmdźieśiąt Tygodniow przyszło ráchowáć od Cyrusá y od iego Edyktu álbo Dekretu/ tedyby więcey nisz sto lat przechodźiło Siedmdźieśiąśiąt Tygodniow/ coby było przećiwko Prorokowi. Y choćiaszbyś Rábinie Dáriuszá Krola tu przypomnieć chćiał/ że on tákże roskazał budowáć Kośćioł Boży w Ieruzalem/ iáko czytamy támże: Ego Darius statui Decretum, rozumieć masz/ że
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 115
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645