i Gubernatorem. O czym Kromer Fol: 504. MIECISŁAW Syn trzeci Krzywoustego, po śmierci Bolesława od Stanów Rzeczypospolitej zgromadzonych wyniesiony na Tron, przy obecności Książąt Śląskich, Województwo i Zamek Krakowski oddany mu w Rząd, lubo sobie Województwo życzyło Kazimierza. Ze zaś Miecisław począł wymyślać podatki dla nasycenia łakomstwa swojego, a do tego Tyranią chciał wywieść przeciw Senatorom Polskim, i Gedeona Biskupa Krakowskiego na wygnanie posłać, dufając siłom auksyliarnym swoich Zięciów wydawszy jednę Córkę za Czeskiego Króla, drugą za Kścia Saskiego, trzecią za Lotaryńskiego, Czwartą i piątą za Pomorskie Książęta; a trzy Ruskie Księżniczki za trzema Synami swojemi, nie uważając jednak Gedeon tych potencyj wziąwszy Radę z
i Gubernatorem. O czym Kromer Fol: 504. MIECISŁAW Syn trzeći Krzywoustego, po śmierći Bolesława od Stanów Rzeczypospolitey zgromadzonych wynieśiony na Tron, przy obecnośći Xiążąt Sląskich, Województwo i Zamek Krakowski oddany mu w Rząd, lubo sobie Województwo życzyło Kaźimierza. Ze zaś Miecisław począł wymyślać podatki dla nasycenia łakomstwa swojego, á do tego Tyranią chćiał wywieść przećiw Senatorom Polskim, i Gedeona Biskupa Krakowskiego na wygnanie posłać, dufając śiłom auxyliarnym swoich Zięćiów wydawszy jednę Córkę za Czeskiego Króla, drugą za Xćia Saskiego, trzećią za Lotaryńskiego, Czwartą i piątą za Pomorskie Xiążęta; á trzy Ruskie Xiężniczki za trzema Synami swojemi, nie uważając jednak Gedeon tych potencyi wziąwszy Radę z
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 23
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
/ którego Papież i Masztalerzem swoim i siepaczem albo klikunem/ a miejskim parobkiem uczynił. Takową też właśnie uczciwość Papież Stefan 2. od Króla Pipina sobie pod Lutecją Paryską uczynioną scierpiał. Toż i Aleksander 3. od Cesarza Fryderyka mieć chciał/ że nie bez przyczyny Błogosł. on mąż Hieronim Duchem ś. tę nieznosną tyranią Papieską mianowicie Rzym Babilonem nazywa/ i purpuratną oną wszetecznicą/ która w Apokalipsim jest opisana. O czym wszystkim tegoż wzwyż mianowanego Bernarda takowy jest sąd/ który in Canticis Cánticorum pisze. Chodzą uczczeni z dóbr Pańskich, którzy Panu uczciwości nie wyrządzają, stąd ten którego co dzień widzisz kurewski blask, maszkarski ubior,
/ ktorego Papież y Másztálerzem swoim y śiepácżem álbo klikunem/ á mieyskim párobkiem vcżynił. Tákową też własnie vcżćiwość Papież Stephan 2. od Krolá Pipiná sobie pod Lutetią Páryską vcżynioną zćierpiał. Toż y Alexánder 3. od Cesárzá Fryderyká mieć chćiał/ że nie bez przycżyny Błogosł. on mąż Hieronym Duchem ś. tę nieznosną tyránnią Papieską miánowićie Rzym Bábilonem názywa/ y purpurátną oną wszetecżnicą/ ktora w Apocálipsim iest opisána. O cżym wszystkim tegoż wzwysz miánowánego Bernárdá tákowy iest sąd/ ktory in Canticis Cánticorum pisze. Chodzą vcżcżeni z dobr Páńskich, ktorzy Pánu vcżćiwośći nie wyrządzáią, stąd ten ktorego co dźien widzisz kurewski blásk, mászkárski vbior,
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 65
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
tedy chcąc liberum veto, in omni authoritate konserwować, o to się tylko starać należy, żeby nie dać żadnej okazji, ani pretekstu, do szkodliwej kontradykcyj, to jest sane intelligendo, żeby każdego wolny głos w kontradykcyj, był intaminatus in libero sensu, ale żeby hanc libertatem sentiendi nie odejmował inszym, coby było tyranią, miasto wolności.
Jeżeli się to zda paradoxum, wywiodę się z tego, przez to co sequitur; wszak u nas są trojakie sejmiki; Przedsejmowy, Relationis, i deputacki; idę naprzód do Przedsejmowego.
Natura jego jest, obrać Posłów na sejm, i dać im instrukcją ad desideria Województwa; ten sejmik zaczina się
tedy chcąc liberum veto, in omni authoritate konserwować, o to się tylko starać naleźy, źeby nie dać źadney okazyi, ani pretextu, do szkodliwey kontradykcyi, to iest sane intelligendo, źeby kaźdego wolny głos w kontradykcyi, był intaminatus in libero sensu, ale źeby hanc libertatem sentiendi nie odeymował inszym, coby było tyranńią, miasto wolnośći.
Ieźeli się to zda paradoxum, wywiodę się z tego, przez to co sequitur; wszak u nas są troiakie seymiki; Przedseymowy, Relationis, y deputacki; idę naprzod do Przedseymowego.
Natura iego iest, obrać Posłow na seym, y dać im instrukcyą ad desideria Woiewodztwa; ten seymik zacźyna się
Skrót tekstu: LeszczStGłos
Strona: 71
Tytuł:
Głos wolny wolność ubezpieczający
Autor:
Stanisław Leszczyński
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
, traktując de Judajsmo w dyskursie o Wiarach, a teraz do innej idę Kwestyj.
O GIGAN- O GIGANTACH O GIGANTACH albo OLBRZYMACH, Czy byli na Świecie, i jak Wielcy?
NIe bajkę piszę de Gigantibus, lecz Pismem Z. utwierdzoną Historię: Lu dzie to byli, ale nad Ludzie wzrostem, męstwem, i Tyranią wyniesieni: Księga Rodzaju ich genus, et genium opisuie, Genesis cap. 6. Gigantes autem erant super terram in diebus illis. Originem ich pióro Ducha Świętego opisuje, i Tłumaczów Pisma S. Authoritas, w ten sposób: Set był z całą swoją od siebie pochodzącą, pobożny i Bogobojny, Familią; dlatego nazwani
, traktuiąc de Iudaismo w dyskursie o Wiarach, a teraz do inney idę Kwestyi.
O GIGAN- O GIGANTACH O GIGANTACH albo OLBRZYMACH, Czy byli ná Swiecie, y iak Wielcy?
NIe baykę piszę de Gigantibus, lecz Pismem S. utwierdzoną Historyę: Lu dzie to byli, ale nad Ludzie wzrostem, męstwem, y Tyrannią wyniesieni: Księga Rodzaiu ich genus, et genium opisuie, Genesis cap. 6. Gigantes autem erant super terram in diebus illis. Originem ich pioro Ducha Swiętego opisuie, y Tłumaczow Pisma S. Authoritas, w ten sposob: Seth był z całą swoią od siebie pochodzącą, pobożny y Bogoboyny, Familią; dlatègo nazwani
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 95
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
admonicyj Świątobliwych Antenatów swoich, aby byli cum Cainitis, albo z Familią Kaimową zabójstwem zmazaną żadnej nie zabierali ligi, dopieroż Małżeńskiej, caeco amore capti, te Filias hominum, albo Córki, in socias vitae pobrali, i tak in paenam zaniedbanej Autenatów admonicyj, te monstrosos Olbrzymów Światu prokreowali partus, Staturą, Męstwem, Tyranią nad innych Ludzi evectos.
Przez tych Filios DEI, niektórzy erroneè rozumieją Aniołów dobrych i złych, albo też Incubos. Tak erroneè rozumiejących wylicza Cornelius a Lapide, Iosephum, Philonem, Tertullianum, Laciantium, Franciscum Valesium etc. Rabini toż samo rozumieli, Księgą Enocha, czyli malè informati, czyli decepti, która pro
admonicyi Swiątobliwych Antenatow swoich, aby byli cum Cainitis, álbo z Familią Kaimową zaboystwem zmazaną żadney nie zabieráli ligi, dopieroż Małżeńskiey, caeco amore capti, te Filias hominum, albo Corki, in socias vitae pobrali, y tak in paenam zaniedbaney Autenatow admonicyi, te monstrosos Olbrzymow Swiatu prokreowali partus, Staturą, Męstwem, Tyrannią nád innych Ludzi evectos.
Przez tych Filios DEI, niektorzy erroneè rozumieią Aniołow dobrych y złych, albo też Incubos. Tak erroneè rozumieiących wylicza Cornelius a Lapide, Iosephum, Philonem, Tertullianum, Laciantium, Franciscum Valesium etc. Rabini toż samo rozumieli, Księgą Enocha, czyli malè informati, czyli decepti, ktora pro
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 95
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
: że jest ścięty z ordynansu Króla Heroda Antypy in gratiam proszącej o to, i instygującej Herodiady w Zamku Macheronckim na granicy Galilei i Arabii według Józefa Historyka żydowskiego. Język niewinny i prawdę mówiący: Non licet tibi Rex. Iglicą od Herodiady kłoty jako świadczy Z. Hieronim, trybem Fulwii język Cicerona krasomowcy, podobną tyranią traktującej. Ciało pochowane przez Uczniów JANOWYCH w Mieście Sebaste albo w Samaryj w Palestynie alias Judżkiej Ziemi. Quô audito Discipuli eius, venerunt, et tulerunt Corpus et posuerunt in monumento, Marci 6 Krew Święta zebrana od Prawowiernych dostała się potym Miastu Neapolitańskiemu; gdzie po dziś dzień w Kościele Donna Romita Panien Zakonnych, olim Bazylianek
: że iest ścięty z ordynansu Krola Heroda Antipy in gratiam proszącéy o to, y instyguiącey Herodiady w Zamku Macheronckim na granicy Galilei y Arabii według Iozefa Historyka żydowskiego. Ięzyk niewinny y prawdę mowiący: Non licet tibi Rex. Iglicą od Herodiady kłoty iako świadczy S. Hieronym, trybem Fulwii ięzyk Cicerona krasomowcy, podobną tyrannią traktuiącey. Ciało pochowane przez Uczniow IANOWYCH w Mieście Sebaste albo w Samarii w Palestynie alias Iudżkiey Ziemi. Quô audito Discipuli eius, venerunt, et tulerunt Corpus et posuerunt in monumento, Marci 6 Krew Swięta zebrana od Prawowiernych dostałá się potym Miastu Neapolitańskiemu; gdzie po dziś dzień w Kościele Donna Romitá Panien Zakonnych, olim Bazylianek
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 150
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Potomstwa porodziły się. Monstra, wielcy Ludzie, tojest GIGANTES, według Tekstu Świętego: Videntes Filii DEI (alias Setha Potomkowie) Filias O Błędach przeciw Z. Wierze, mianowicie de Judajsmo
Hominum (tojest Kaima Sukcesorki) quod esent pulchrae, acceperunt sibi uxores. Ci GIGANTES alias OLBRZYMI, jak wzrostem, tak rozbojami, tyranią i rozbojem byli nad innych, a zatym pierwszą do Potopu Uniwersalnego okazją, który cały Świat i Plemie Adamowe (wyjąwszy Noego jednego na on czas Justum, Zonę jego, i trzech Synów z Zonami) zalał, Roku po stworzeniu Świata 1656 przed Narodzeniem Chrystusa Pana 2348. Rabinów jest sentencja o tych Olbrzymach, że exconcubitu
Potomstwa porodziły się. Monstra, wielcy Ludzie, toiest GIGANTES, według Textu Swiętego: Videntes Filii DEI (alias Setha Potomkowie) Filias O Błędach przeciw S. Wierze, mianowicie de Iudaismo
Hominum (toiest Kaima Sukcesorki) quod esent pulchrae, acceperunt sibi uxores. Ci GIGANTES alias OLBRZYMI, iak wzrostem, tak rozboiami, tyrannią y rozboiem byli nad innych, a zatym pierwszą do Potopu Uniwersalnego okazyą, ktory cały Swiat y Plemie Adamowe (wyiąwszy Noego iednego na on czas Iustum, Zonę iego, y trzech Synow z Zonami) zalał, Roku po stworzeniu Swiata 1656 przed Narodzeniem Chrystusa Pana 2348. Rabinow iest sentencya o tych Olbrzymach, że exconcubitu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1062
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
dzieci, jako to Szymona Trydenckiego, w przód pomordowali, potym ukrzyżowzli, teste Nadasi 24 Martii. W Anglii w Mieście Linkolmie Roku 1255 ośmioletnie dziecię biczowali, cierniem koronowali, ukrzyżowali, żołcią poili, bok przebili, W Noderwiku także w Anglii Roku 1334 małe zamordowane od nich Pacholę; item Panienka siedmioletnia Roku 1271 ich tyranią poległa, jako czytam w Kwiatkiewiczu. W Pruszozu Autorze, naliczyłem dzieci pięcioto Chrześcijańskich w samej Polsce przez żydowską złość pobitych. Imć X Radliński Kanonik Grobu Chrystusowego w Księdze swojej wylicza siedm Dekretów, to Trybunalskich, to innych ferowanych na żydów, o pobicie dzieci Chrześcijańskich. Krew tę niewinną Chrześcijańską zowią żydzi Evttomen, tojest
dzieci, iáko to Szymoná Trydenckiego, w przod pomordowáli, potym ukrzyżowzli, teste Nadasi 24 Martii. W Anglii w Mieście Linkolmie Roku 1255 ośmioletnie dziecie biczowáli, cierniem koronowáli, ukrzyżowali, żołcią poili, bok przebili, W Noderwiku także w Anglii Roku 1334 małe zamordowane od nich Pacholę; item Panienka śiedmioletnia Roku 1271 ich tyrannią poległa, iáko czytam w Kwiatkiewiczu. W Pruszozu Authorze, naliczyłem dzieci pięcioto Chrześciáńskich w sámey Polszcze przez żydowską złość pobitych. Imć X Radliński Kanonik Grobu Chrystusowego w Xiędze swoiey wylicza siedm Dekretow, to Trybunalskich, to innych ferowanych ná żydow, o pobicie dzieci Chrześciańskich. Krew tę niewinną Chrześciańską zowią żydzi Evttomen, toiest
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1070
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zapalili. Groby otwierając, Ciała osób zacnych psom miotali; Ludwika XI Króla Fran- Całego świata, praecipue o FrancjI
cuzkiego Statuę i Ciało zrujnowawszy. Beza bezecny od nich uciekł nabrawszy pieniędzy, wziąwszy pretekst, iż do Niemiec udaje się o pomoc dla nich; a w tej drodze, to perswazją, to pieniędzmi, to tyranią, Księży od Wiary Z odwodnił. W samej Aurelii Mieście wprzód zrabowawszy 50 Kościołów, minami wysadzili. Turon Miasto Francuskie ubieżawszy, Skarby Kościelne wyłupili, wzłaszcza przy Grobie Z Marcina Biskupa tamecznego, i tam leżącego, którego i Kości na ogień wrzucili. Mnicha jednego złowiwszy, naturalia mu niewstydliwie odciąwszy, uwarzyli i zjeść przymusili
zapalili. Groby otwieráiąc, Ciała osob zacnych psom miotali; Ludwika XI Krola Fran- Całego świata, praecipuè o FRANCII
cuzkiego Statuę y Ciało zruynowawszy. Beza bezecny od nich uciekł nabrawszy pieniędzy, wziąwszy pretext, iż do Niemiec udáie się o pomoc dla nich; a w tey drodze, to perswázyą, to pieniądzmi, to tyrannią, Xięży od Wiary S odwodnił. W samey Aurelii Mieście wprzod zrabowawszy 50 Kościołow, minami wysadzili. Turon Miasto Francuzkie ubieżawszy, Skárby Kościelne wyłupili, wzłászczá przy Grobie S Marcina Biskupa tamecznego, y tam leżącego, ktorego y Kości na ogień wrzucili. Mnicha iednego złowiwszy, naturalia mu niewstydliwie odciąwszy, uwarzyli y zieść przymusili
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, kolącej złych w oczy Cnoty, toś upadkiem ochrzcił. Upadki Wolnych Synów Rzeczypospolitej, w Wolnej Ojczyźnie nie zwykły bywać, tylko albo przez Nieprzyjaciela, albo przez przypadki jakie, od których każdy śmiertelny nie jest wyjęty, albo przez nagłe zejście Familii, albo inną jaką przypadkową Stratę. W Państwach zaś jedynowładnych, gdzie Tyranią rządzi, przez Gwałt, krzywdę opresją, przez jawną pod pozorem prawa Niesprawiedliwość. Sądzdże stąd, jakoś Termin upadku nienależycie położył, i owszem takeś miał mówić. Jawna krzywda, i opressia Wielkiego człowieka, a niepochybny stopień do upadku Wolności.
Kontinuacia dalsza tekstu twego, tak pełnego kłamstwa, mówi. Powinienby
, kolącey złych w oczy Cnoty, toś vpadkiem ochrzćił. Vpadki Wolnych Synow Rzeczypospolitey, w Wolney Oyczyznie nie zwykły bywáć, tylko álbo przez Nieprzyiaćielá, álbo przez przypadki iákie, od ktorych káżdy śmiertelny nie iest wyięty, álbo przez nagłe ześćie Fámiliey, álbo inną iáką przypadkową Strátę. W Páństwách záś iedynowładnych, gdźie Tyránnią rządźi, przez Gwałt, krzywdę oppressią, przez iáwną pod pozorem práwá Niespráwiedliwość. Sądzdże ztąd, iákoś Termin vpadku nienależyćie położył, y owszem tákeś miał mowić. Iáwna krzywdá, y oppressia Wielkiego człowieká, á niepochybny stopień do vpadku Wolnośći.
Continuácia dálsza textu twego, ták pełnego kłamstwá, mowi. Powinienby
Skrót tekstu: PersOb
Strona: 67
Tytuł:
Perspektywa na objaśnienie niewinności
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666