w nadgrodę. CZERKASCY TATAROWIE, miód, futra drogie, Panny, Chłopców, Hanowi dają, ale mu nie podlegają. Są ludzie piękni, proporcjonalni, gdyż idą z Genueńczyków Włochów; nie są okrutni i grubi. Wiele tu znaków Chrześcijaństwa, tu przedtym mieszkającego i Miast. Możniejsi Mahometańskie trzymają błędy dla większej protekcyj, ubożsi są niektórzy Chrześcijanie. Pospólstwo żadnego nie ma Nabożeństwa, ani się chrzczą, ani obrzezują, tylko krótko modlą, to od Antenatów mając. Kapłani ich ni czytać, ni pisać nie umieją, tylko koło drzewa trzykroć lud oprowadziwszy. i świec nalepiwszy na drzewie gałęzistym, z niemi jakieś mówią Modlitwy. W słowie Ała trzy
w nadgrodę. CZERKASCY TATAROWIE, miód, futra drogie, Panny, Chłopców, Hanowi daią, ale mu nie podlegaią. Są ludzie piękni, proporcyonalni, gdyż idą z Genueńczyków Włochów; nie są okrutni y grubi. Wiele tu znáków Chrześciaństwa, tu przedtym mieszkaiącego y Miast. Możnieysi Máchometańskie trzymaią błędy dla większey protekcyi, ubożsi są niektorzy Chrześcianie. Pospólstwo żadnego nie ma Nabożeństwa, ani się chrzczą, ani obrzezuią, tylko krotko modlą, to od Antenatów maiąc. Kapłani ich ni czytać, ni pisać nie umieią, tylko koło drzewa trzykroć lud oprowadziwszy. y świec nalepiwszy na drzewie gáłęzistym, z niemi iakieś mówią Modlitwy. W słowie Ała trzy
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 425
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
dawać trybutu; Wespazian i Tytus Cesarze, zburzyli Żydów. Pogrzeby swoje Żydzi czynili, ciała grzebiąc w ziemi, według Amosa Proroka, cap: 1. czyniąc Dekretowi Boskiemu zadość, Genesis cap: 3. ferowanemu: Pulvis es, et in pulverem reverteris. Przy pogrzebie dystyngwowanych osób zażywali kadzenia i zapachów, trunien glinianych ubożsi, a bogaci miedzianych, marmurowych, srebrnych, złotych, na folwarkach się swoich grzebiąc, albo w ogrodach. Modlili się na Zachód Słońca, bo Poganie Słońce mając za Boga, modlili się na Wschód, Gregorius Nisenus. Mieli sąd swój 70. mężów Sanedrim Numer: 11. zwany, a ci byli, jak
dawać trybutu; Wespazian y Tytus Cesarze, zburzyli Zydów. Pogrzeby swoie Zydzi czynili, ciała grzebiąc w ziemi, według Amosa Proroka, cap: 1. czyniąc Dekretowi Boskiemu zadość, Genesis cap: 3. ferowanemu: Pulvis es, et in pulverem reverteris. Przy pogrzebie dystyngwowanych osob zażywali kadzenia y zapachów, trunien glinianych ubożsi, a bogaci miedzianych, marmurowych, srebrnych, złotych, na folwarkach się swoich grzebiąc, albo w ogrodach. Modlili się na Zachód Słońca, bo Poganie Słońce maiąc za Boga, modlili się na Wschód, Gregorius Nisenus. Mieli sąd swoy 70. mężow Sanedrim Numer: 11. zwany, a ci byli, iak
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 483
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
białokamienieckiemu kahałowi pozwala się, do którego żaden z administratorów moich interesować się nie będzie, chyba za apelacyją ukrzywdzonej strony. Elekcja zaś starszych z aprobacyją moją być powinna, a to z racjej, żeby nie możniejsi tylko starszemi obierali się i ustawicznie rok po roku bywali, coby z zniszczeniem pospólstwa być mogło, ale i ubożsi, jako też nowo osiadający do tego sposobni. Także żeby w starszeństwie razem ociec z synem albo dwaj bliżej krewni nie byli, co przeciwko ich duchownemu prawu i zwyczajowi byłoby. Szarwarki gwałtowne i inne powinności według dawnego zwyczaju i inwentarza odbywać do dworu każdy powinien, jednakże podczas szabasów i innych świąt do szarwarków nie
białokamienieckiemu kahałowi pozwala się, do którego żaden z administratorów moich interesować się nie będzie, chyba za apelacyją ukrzywdzonej strony. Elekcyja zaś starszych z aprobacyją moją być powinna, a to z racyjej, żeby nie możniejsi tylko starszemi obierali się i ustawicznie rok po roku bywali, coby z zniszczeniem pospólstwa być mogło, ale i ubożsi, jako też nowo osiadający do tego sposobni. Także żeby w starszeństwie razem ociec z synem albo dwaj bliżej krewni nie byli, co przeciwko ich duchownemu prawu i zwyczajowi byłoby. Szarwarki gwałtowne i inne powinności według dawnego zwyczaju i inwentarza odbywać do dworu kożdy powinien, jednakże podczas szabasów i innych świąt do szarwarków nie
Skrót tekstu: JewPriv_II_BiałKam
Strona: 22
Tytuł:
Jewish Privileges in the Polish Commonwealth, t. II, Biały Kamień
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Biały Kamień
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
przywileje, akty nadania
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1721
Data wydania (nie wcześniej niż):
1721
Data wydania (nie później niż):
1721
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Jewish privileges in the Polish commonwealth
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacob Goldberg
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Jerozolima
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Nauk Izraela
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2001
być taryfa każdego biskupstwa czyli opactwa specyfikując partykularne wsie i miasteczka spisana cum coaequatione łanów według taryf duchownych, merae fundationis regiae, per diaeceses, exceptis mere iure terrestri gaudentibus, i do grodów proprii districtus podana.
4. Także pogłównego duchownych prawdziwa conscribatur tariffa per commissarios ichm. i do grodów propriorum districtuum porrigatur dlatego, żeby ubożsi księża nie płacili za wszystkich prałatów i poddani z biskupstw i opactw za głowy duchowne, także ichm. duchowni świeckich ludzi i luźnych, unikając pogłównego jeneralnego Rzpltej, quocunque praetextu na poświętnym non protegant, ale się im nakazali przykładać, ducta proportione w miastach, miasteczkach i we wsiach dziedzicznych i królewskich. A zakonnicy i zakonnice
być taryfa każdego biskupstwa czyli opactwa specyfikując partykularne wsie i miasteczka spisana cum coaequatione łanów według taryf duchownych, merae fundationis regiae, per diaeceses, exceptis mere iure terrestri gaudentibus, i do grodów proprii districtus podana.
4. Także pogłównego duchownych prawdziwa conscribatur tariffa per commissarios ichm. i do grodów propriorum districtuum porrigatur dlatego, żeby ubożsi księża nie płacili za wszystkich prałatów i poddani z biskupstw i opactw za głowy duchowne, także ichm. duchowni świeckich ludzi i luźnych, unikając pogłównego jeneralnego Rzpltej, quocunque praetextu na poświętnym non protegant, ale się im nakazali przykładać, ducta proportione w miastach, miasteczkach i we wsiach dziedzicznych i królewskich. A zakonnicy i zakonnice
Skrót tekstu: PunktaDuchRzecz
Strona: 270
Tytuł:
Punkta z instrukcyi województw, ziem i powiatów ...
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
teksty sejmowe
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1720
Data wydania (nie wcześniej niż):
1720
Data wydania (nie później niż):
1720
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Rzeczpospolita w dobie upadku 1700-1740. Wybór źródeł
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Gierowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
Mart. Vitriosum Mart. etc. Extractum Absinthii cumGum Ammon. często zażywane znacznie pomaga; Także Terpentyna Cypryska zażywana cum Conserva Cochleariae et Vitriolo Martis skuteczna jest. Miasto piwa chory ma pić Decoctionem ex Ligno Nephritico, cum additionibus áppropriatis gasząc stal już w gotowej Dekokcjej. Herba Thea używanie powiadają że pomaga, niewiemże. Ubożsi ludzie moczą sobie w piwie piołun, jałowiec, jeleni język ziele, Podróżnik, popiół z palonych łodyk bobowych przecedziwszy piją codziennie. Absorbentia w tej chorobie bardzo potrzebne, są te. R. Croci Mart. dr. 1. Tart. Vitriol. dr. 2. Faenicul. Aaron. ocul. cancr. aã
Mart. Vitriosum Mart. etc. Extractum Absinthii cumGum Ammon. często záżywáne znácznie pomaga; Tákże Terpentyná Cypryska záżywána cum Conserva Cochleariae et Vitriolo Martis skuteczna iest. Miásto piwá chory ma pić Decoctionem ex Ligno Nephritico, cum additionibus áppropriatis gasząc stal iuż w gotowey Dekokcyey. Herba Thea używánie powiádáią że pomaga, niewiemże. Ubożśi ludźie moczą sobie w piwie piołun, iáłowiec, ieleni ięzyk źiele, Podrożnik, popioł z pálonych łodyk bobowych przecedźiwszy piią codziennie. Absorbentia w tey chorobie bárdzo potrzebne, są te. R. Croci Mart. dr. 1. Tart. Vitriol. dr. 2. Faenicul. Aaron. ocul. cancr. aã
Skrót tekstu: CompMed
Strona: 320
Tytuł:
Compendium medicum
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jasnej Góry Częstochowskiej
Miejsce wydania:
Częstochowa
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1719
Data wydania (nie wcześniej niż):
1719
Data wydania (nie później niż):
1719
miłościwaniem od Szpikłerza/ szpizarnie i szkatuły odegnał; rozumiejąc że jako miłościwy Prałat będzie się wstydał żebrać. Zostawić było Franciszku święty te Ceremonie Nowopolitykom bo jako to nie grzeczy ubogiemu Mościwać; Tak jeszcze barziej samemu ubóstwu; Ale nie mamci za złe boś tego doświadczył i sam po sobie i po braci swoich/ że im ubożsi byli/ tym się lepiej mieli/ stało im ubóstwo za skarb/ stało za dostatki. Doznałeś tego po Zakonnikach twoich/ czego Chrystus po Apostołach/ że quoties misistieos sine sacculo et pera nunquam aliquid defuit eis. Dlategoż ją zowiesz dominapaupertas. Doznawamy tego i my którzy w Zakonach ubogich żyjemy/ że imesmy
miłośćiwániem od Szpikłerza/ szpizárnie y szkátuły odegnał; rozumieiąc że iáko miłośćiwy Práłat będźie się wstydał żebráć. Zostáwić było Fránćiszku święty te Ceremonie Nowopolitykom bo iako to nie grzeczy vbogiemu Mośćiwáć; Ták ieszcze bárźiey samemu vbostwu; Ale nie mamći zá złe boś tego doświádczył y sam po sobie y po bráći swoich/ że im vbożśi byli/ tym się lepiey mieli/ stáło im vbostwo zá skarb/ stáło zá dostátki. Doznáłeś tego po Zakonnikách twoich/ czego Chrystus po Apostołách/ że quoties misistieos sine sacculo et pera nunquam aliquid defuit eis. Dlategoż ią zowiesz dominapaupertas. Doznawamy tego y my ktorzy w Zakonách vbogich żyiemy/ że imesmy
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 26
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
byli/ tym się lepiej mieli/ stało im ubóstwo za skarb/ stało za dostatki. Doznałeś tego po Zakonnikach twoich/ czego Chrystus po Apostołach/ że quoties misistieos sine sacculo et pera nunquam aliquid defuit eis. Dlategoż ją zowiesz dominapaupertas. Doznawamy tego i my którzy w Zakonach ubogich żyjemy/ że imesmy ubożsi tym prędzej opatrzy Domina paupertas. Nie ma Klasztor żywności wnet od Dobrodzieja przyniesie Domina paupertas. Podarł się Habit a nie masz go za co kupić wnet u Panięcia wyprosi Domina paupertas. Jeśli Brewiarza trzeba albo jakiej książki znajdzie na to w szkatule u Szlachcica Domina paupertas. Każą w drogę daleką nie dawszy tylko krzyżyk na strawę
byli/ tym się lepiey mieli/ stáło im vbostwo zá skarb/ stáło zá dostátki. Doznáłeś tego po Zakonnikách twoich/ czego Chrystus po Apostołách/ że quoties misistieos sine sacculo et pera nunquam aliquid defuit eis. Dlategoż ią zowiesz dominapaupertas. Doznawamy tego y my ktorzy w Zakonách vbogich żyiemy/ że imesmy vbożśi tym prędzey opátrzy Domina paupertas. Nie ma Klasztor żywnośći wnet od Dobrodźieiá przynieśie Domina paupertas. Podárł się Hábit á nie mász go zá co kupić wnet v Panięćia wyprośi Domina paupertas. Ieśli Brewiárza trzebá álbo iákiey kśiąszki znáydźie ná to w szkátule v Szláchćicá Domina paupertas. Każą w drogę dáleką nie dawszy tylko krzyżyk ná stráwę
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 27
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
się albo powietrzem morowym, albo obcowaniem lub konwersacją z Ludźmi zapowietrzonymi sami zarazimy. Merkurialis świadkiem był śmierci niejednego z Pijaniców w Padui i w Wenecij, którzy zbytkiem wina przeciw powietrzu morowemu zaszczycać się chcieli.
§. VII. Wielce zdrugiej strony skuteczny jest wtedy napój lekki i kwaskowaty. Bogatsi wino Reńskie z wodą, ubożsi zaś wodę z Octem zmieszaną dostatkiem pić mogą; tak ci jako i owi jednegoż doznają skutku. Rozdział V. O Spaniu i niespaniu
§. I. Sen jest właśnie odpoczynek przyrodzenia naszego cielesnego, które mamy spolne zinnymi zwierzęty, i czas którego nowych sił nabywa.
§. II. najsposobniejszym czasem do spania
śię albo powietrzem morowym, albo obcowaniem lub konwersacyą z Ludzmi zapowietrzonymi sami zaraźimy. Merkurialis świadkiem był śmierći niejednego z Pijanicow w Padui y w Wenecij, ktorzy zbytkiem wina przećiw powietrzu morowemu zaszczycać się chćieli.
§. VII. Wielce zdrugiey strony skuteczny jest wtedy napoj lekki y kwaskowaty. Bogatśi wino Rheńskie z wodą, ubożśi zaś wodę z Octem zmieszaną dostatkiem pić mogą; tak ći jako y owi jednegoż doznają skutku. Rozdział V. O Spaniu y niespaniu
§. I. Sen jest właśnie odpoczynek przyrodzenia naszego ćielesnego, ktore mamy spolne zinnymi zwierzęty, y czas ktorego nowych śił nabywa.
§. II. najsposobniejszym czasem do spania
Skrót tekstu: WolfTrakt
Strona: 29
Tytuł:
Traktacik o powietrzu morowym
Autor:
Abraham Emanuel Wolff
Drukarnia:
Michał Wawrzyniec Presser
Miejsce wydania:
Leszno
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1771
Data wydania (nie wcześniej niż):
1771
Data wydania (nie później niż):
1771