sposobach/ którymi tylko mężczyzna a nie białegłowy czarami się parają. MŁOTV NA CZAROWNICE CZĘSC DRUGA. Sposoby leczenia czarów w sobie zamykająca. Kwestia abo pytanie do tej części należące. Jeśli się godzi czarami czarów zbywać abo je leczyć? Rozdział Pierwszy. Lekarstwo kościelne przeciw latawcom. Rozdział Wtóry. Lekarstwa tym którzy w władzej rodzajnej uczarowani bywają. RozdziałTrzeci. Lekarstwa służące uczarowanym w miłości/ abo gniewie nieporządnym. Rozdział Czwarty. Lekarstwa tym którym przez czary wstydliwy członek bywa odejmowany/ abo gdy w postaci bestialskie bywają przemieniani. Rozdział Piąty. Lekarstwa ludziom od szatana opętanym przez czary. Rozdział Szósty. Lekarstwa przez przystojne zaklinania/ abo Egzorcyzmy kościelne/ przeciw wszelkim
sposobách/ ktorymi tylko mężczyzná á nie białegłowy czárámi sie paráią. MŁOTV NA CZAROWNICE CZĘSC DRVGA. Sposoby leczenia czárow w sobie zámykáiąca. Quaestia ábo pytánie do tey częśći należące. Iesli sie godzi czárámi czárow zbywáć ábo ie leczyc? Rozdział Pierwszy. Lekárstwo kośćielne przećiw latáwcom. Rozdział Wtory. Lekárstwá tym ktorzy w władzey rodzáyney vczárowáni bywáią. RozdziałTrzeći. Lekárstwá służące vczárowánym w miłośći/ ábo gniewie nieporządnym. Rozdział Czwarty. Lekárstwá tym ktorym przez czáry wstydliwy członek bywa odeymowány/ ábo gdy w postáci bestyálskie bywáią przemieniáni. Rozdział Piąty. Lekárstwá ludziom od szátáná opętánym przez czáry. Rozdział Szosty. Lekárstwá przez przystoyne záklinánia/ ábo Exorcismy kośćielne/ przeciw wszelkim
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 20
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
niebiosa obracających. Na ostatek potrzeba wiedzieć/ iż choć są niektórzy którym żadne czary skzodzić nie mogą/ inszy zaś którzy od niektórych/ a nie od wszytkich są bezpieczni/ wszakże najdują się tacy/ którzy oso- bliwie od dobrych Aniołów w władzej mnożeniu służącej/ tak sa czystością obdarzeni/ że żadnym sposobem od złych ludzi uczarowani być/ w tej władzy nie mogą/ o których tu pisać nie jest rzecz potrzebna/ aczkolwiek po części nie zdróżna/ dlatego/ iżci którym czary władzą mnożeniu służącą zarażają/ z tej miary straży Anielskiej nad sobą nie znają/ że abo śą zawsze w grzechu śmiertelnym/ abo barzo wszetecznie tym plugastwem się mażą/
niebiosá obracáiących. Ná ostátek potrzebá wiedźiec/ iż choć są niektorzy ktorym żadne czáry skzodźić nie mogą/ inszy záś ktorzy od niektorych/ á nie od wszytkich są bespieczni/ wszákże náyduią sie tácy/ ktorzy oso- bliwie od dobrych Anyołow w władzey mnożeniu służącey/ ták sa czystością obdárzeni/ że żadnym sposobem od złych ludźi vczárowáni być/ w tey władzy nie mogą/ o ktorych tu pisáć nie iest rzecz potrzebna/ áczkolwiek po częśći nie zdrożna/ dlatego/ iżći ktorym czáry władzą mnożeniu służącą zárażáią/ z tey miáry straży Anielskiey nád sobá nie znáią/ że ábo śą záwsze w grzechu śmiertelnym/ ábo bárzo wszetecznie tym plugástwem sie máżą/
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 13.
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
/ że bez potrzeby z białemigłowami mówić niechciał/ wdoskonałej czystości kochając się. Ten trojaki poczet ludzi wyjąwszy/ żaden nie jest od czarownic bezpieczen: żeby z szesnąstu niżej opisanych sposobów nie mógł być abo uczarowany/ abo do czarowania pobudzony/ o których sposobach wprzód porządnie powiemy: żeby potym jaśniej się pokazało/ któremi lekarstwy uczarowani mogą być ratowani. Rozdzielim tedy tę część pierwszą na szesnaście Rozdziałów/ dlla snadniejszego tych sposobów zrozumienia: z których w pierwszym rozdziale będzie o rozmaitych sposobach/ których czarownice zażywają przy początku/ abo wstępie czarowania niewinne/ i proste białegłowy/ ku rozszerzeniu bluźnierstwa tego przywabiając. W drugim/ o sposobie przeklętej ich prefesji abo wyznania
/ że bez potrzeby z białemigłowámi mowić niechćiał/ wdoskonáłey czystośći kocháiąc sie. Ten troiáki poczet ludźi wyiąwszy/ żaden nie iest od czárownic bespieczen: żeby z szesnąstu niżey opisánych sposobow nie mogł być ábo vczárowány/ ábo do czárowánia pobudzony/ o ktorych sposobách wprzod porządnie powiemy: żeby potym iásniey sie pokazáło/ ktoremi lekárstwy vczárowáni mogą być rátowáni. Rozdźielim tedy tę część pierwszą ná szesnaśćie Rozdźiałow/ dlla snádnieyszego tych sposobow zrozumienia: z ktorych w pierwszym rozdźiale będźie o rozmáitych sposobách/ ktorych czárownice záżywáią przy początku/ ábo wstępie czárowánia niewinne/ y proste białegłowy/ ku rozszerzeniu bluźnierstwá tego przywabiáiąc. W drugim/ o sposobie przeklętey ich profesiey ábo wyznánia
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 18
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
. A jeśliby kto pytał/ czy czarownicy/ takim omamieniem mogą równie wszystkich ludzi tak dobrych/ jako i złych oszukiwać: jako równe choroby cielesne (o których niżej będzie) we wszytkich sprawować mocni są. Na to odpowiedająć z Kasianem Opatem mowiemy że nie mogą wszystkich równie/ tylko złych/ powiewasz którzy tak bywają uczarowani/ muszą być winni grzechów śmiertelnych. Co się i z słów Antoniego świętego pokazuje/ który mówi: szatan nie może mieć władzy nad duszą i ciałem żadnego człoweika/ oprócz jeśliby go zastał/ i obaczył dobrych uczynków i bogomyślności próżnego. Przetoż Cassianus powieda: o dwóch Poganach czarownikach/ którzy z obfitości złości jeden po
. A iesliby kto pytał/ cży cżárownicy/ tákim omámieniem mogą rownie wszystkich ludźi tak dobrych/ iáko y złych oszukiwáć: iáko rowne choroby ćielesne (o ktorych niżey będźie) we wszytkich spráwowac mocni są. Ná to odpowiedáiąć z Kássianem Opátem mowiemy że nie mogą wszystkich rownie/ tylko złych/ powiewasz ktorzy ták bywáią vczárowáni/ muszą bydź winni grzechow śmiertelnych. Co sie y z słow Antoniego świętego pokázuie/ ktory mowi: szátan nie może miec władzy nád duszą y ciáłem żadnego człoweiká/ oprocz iesliby go zástał/ y obaczył dobrych vczynkow y bogomyślnośći prozne^o^. Przetoż Cassianus powieda: o dwoch Pogánách czárownikách/ ktorzy z obfitośći złośći ieden po
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 90
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
/ że wielkość ludzi na każdy dzień do niego się gromadziła. Którzy szatani aczkolwiek mu się wielce przykrzyli/ pobudzając go do myśli plugawych/ odganiał ich wszakże od siebie znakiem krzyża święgego/ włożywszy go na czoło i piersi/ a w midlitwach nie ustając. Tak rzec możemy/ że wszyscy/ którzy tak od szatanów bywają uczarowani/ wyjąwszy insze cielesne choroby/ nie mają w sobie łaski Bożej/ według onego u tobiasza w szóstym: Którzy wszeteczeństwu służą/ nad nimi szatan moc bierze. Służy też temu miejcu historia ona o ś. Makarem/ którego smysłów szatan omamic nie mógł. białagłowa abowiem niektóra/ gdy niechciała zezwolić młodzieńcowi jednemu na cudzołóstwo
/ że wielkość ludźi ná káżdy dźień do niego sie gromádźiłá. Ktorzy szátáni áczkolwiek mu sie wielce przykrzyli/ pobudzáiąc go do myśli plugáwych/ odganiał ich wszákże od śiebie znákiem krzyżá święgego/ włożywszy go ná czoło y pierśi/ á w midlitwách nie vstáiąc. Ták rzec możemy/ że wszyscy/ ktorzy ták od szátánow bywáią vczárowáni/ wyiąwszy insze cielesne choroby/ nie máią w sobie łáski Bożey/ według onego v tobiaszá w szostym: Ktorzy wszetecżenstwu służą/ nád nimi szátan moc bierze. Służy też temu mieycu historyá oná o ś. Mákárem/ ktorego smysłow szatan omamic nie mogł. białagłowá ábowiem niektora/ gdy niechciałá zezwolić młodźieńcowi iednemu ná cudzołostwo
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 90
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
śmierci inszym. Co stąd pochodzi/ że ziemia ta ma obywatel z więtszej części szlachtę/ którzy próżnowaniem się bawią. a iż próżnowanie jest żagwią do grzechu dla życia nieporządnego z białymigłowami/ gdy nie vczciwe białegłowy dla bczciwych małżonek porzycali/ z rzadka się trafiło/ żeby w sposób pomsty od białychgłów porzuconych/ mąż abo żona uczarowani niebyli/ lecz nie tak się to często między męską płcią/ jako między białogłowską najdowało/ podobno dla tego/ ile się domyślić możem/ żeby żony pomorzywszy abo posuszywszy do pierwszych swych nałożnic/ mężowie się wracali. Abowiem i kucharz jeden ArcyKsiążęcy pojąwszy w małżeństwo uczciwą białągłowę cudzożyemkę. Nałożnica jego czarownica na potkaniu jawnie/
śmierci inszym. Co stąd pochodźi/ że źiemiá tá ma obywátel z więtszey częśći szláchtę/ ktorzy proznowániem sie báwią. a iż proznowánie iest żagwią do grzechu dla życia nieporządnego z białymigłowámi/ gdy nie vćzćiwe białegłowy dla bczciwych małżonek porzycáłi/ z rzadká sie tráfiło/ żeby w sposob pomsty od białychgłow porzuconych/ mąż ábo żoná vczárowáni niebyli/ lecż nie ták sie to często między męską płćią/ iáko między białogłowską náydowáło/ podobno dla tego/ ile sie domyslić możem/ żeby żony pomorzywszy ábo posuszywszy do pierwszych swych nałożnic/ mężowie sie wracáli. Abowiem y kucharz ieden ArcyXiążęcy poiąwszy w małżeństwo vczćiwą białągłowę cudzożiemkę. Nałożnicá ie^o^ czárownicá ná potkániu iáwnie/
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 139
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
rzecz można leczyć/ jeno żeby takie czarownice były wykorzenione/ abo przynamniej srogim karaniem na przykład potomnym czasom były dane: dla tego o takowych lekarstwach nie należy tu mówić/ ale tam gdzie się postępek prawny strony stracenia/ i karąnia ich opisuje. Tu tylko opiszemy lekarstwa przeciwko ich skutkom czarowniczym. a naporzd/ jako ludzie uczarowani bywają leczeni. Potym jako bestie/ naostatek/ jako uródżaje ziemskie od czarów bywają ochronione/ i zachowane. Co się tknie ludzi uczarowanych/ ci napierwszy są którzy z szatanmi/ (latawcami ich pospolicie z o wiemy) cieleśnie obcują/ i od nich przenagabanie mają. takowi ludzie są trojacy. Jedni którzy się
rzecz można leczyć/ ieno żeby tákie czárownice były wykorzenione/ ábo przynamniey srogim karániem ná przykład potomnym czásom były dáne: dla tego o tákowych lekárstwách nie należy tu mowić/ ále tám gdźie się postępek práwny strony strácenia/ y karąnia ich opisuie. Tu tylko opiszemy lekárstwá przeciwko ich skutkom czárownicżym. a naporzd/ iáko ludzie vcżárowáni bywáią leczeni. Potym iáko bestye/ náostátek/ iáko vrodżáie źiemskie od czárow bywáią ochronione/ y záchowáne. Co sie tknie ludźi vczárowánych/ ći napierwszy są ktorzy z szátánmi/ (latáwcámi ich pospolicie z o wiemy) ćieleśnie obcuią/ y od nich przenágábánie máią. tákowi ludźie są troiácy. Iedni ktorzy sie
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 198
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
odgania latawce. Białegłowy z pięknemi włosami niebezpieczniejsze są od latawców. Część Wtóra Kosturek Bernarda Z. od latawca wybawił. Kluczy Z. Piotra moc. Młotu na Czarownice na szarańcą klątwa lekarstwo. Inpartib Atesis/ Białegowj dziwne rzeczy sobie knują. Część Wtóra Jajcamrowcze żywot odymają. Młotu na Czarownice Lekarstwa tym którzy w władzej rodzajnej uczarowani bywają. ROZDZIAŁ II. Mężczyzn więcej uczarowanych niżeli białych głów.
ACzkolwiek białychgłów czarownic/ jest w liczbie nierówno więcej/ aniżeli mężczyzn: wszakże mężczyzn uczarowanych więcej się najduje/ a to z tej przyczyny/ iż Pan Bóg więcej dopuszcza na sprawę cielesną/ jako na tę przez którą grzech pierworódny na wszytek naród ludzki się rozlewa
odgania látáwce. Białegłowy z pięknemi włosámi niebespiecznieysze są od latáwcow. Część Wtora Kosturek Bernarda S. od latáwcá wybáwił. Kluczy S. Piotrá moc. Młotu ná Czárownice ná száráńcą klątwá lekárstwo. Inpartib Athesis/ Białegowj dziwne rzeczy sobie knuią. Część Wtora Iáycámrowcze żywot odymáią. Młotu ná Czárownice Lekárstwá tym ktorzy w władzey rodzáyney vczárowáni bywáią. ROZDZIAŁ II. Mężczyzn więcey vczárowánych niżeli białych głow.
ACzkolwiek białychgłow czárownic/ iest w liczbie nierowno więcey/ ániżeli mężcżyzn: wszákże mężcżyzn vczárowánych więcey sie náyduie/ á to z tey przyczyny/ iż Pan Bog więcey dopuscza ná spráwę ćielesną/ iáko ná tę przez ktorą grzech pierworodny ná wszytek narod ludzki sie rozlewa
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 208
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
/ jeno dla grzechu przypadają. /do tego kapłani przydawac mają Egzorcyzmy/ i insze lekarstwa kościelne/ żeby takowi ileby Pan Bóg zdarzyć raczył/ jako Abimelech z domem swoim modlitwą Abrahamową uzdrowiony byl/ tak i ci modlitwą ich poratowani byli. Zamykając tedy ten Rozdział/ mówimy. Iz pięć jest sposobów/ których tak uczarowani przystojnie dla uleczenia zażywać mogą. Pierwszy odprawienie drogi/ abo pielgrzymstwa do grobów/ abo kościołów świętych którychkolwiek. drugi uczenienie tamże prawdziwe spowiedzi wszytkich grzechów z skruchą serdeczną. Trzeci częste zażywanie znaku krzyża ś. zmowieniem modliwt nabożnych. Czwarty zażywanie pryzstojnych Egzorcyzmów/ które jakoby miały być czynione niżej się pokaże. Nakoniec ostróżnie czarów
/ ieno dla grzechu przypadáią. /do tego kápłani przydáwác máią Exorcismy/ y insze lekárstwá kośćielne/ żeby tákowi ileby Pan Bog zdárzyć raczył/ iáko Abimelech z domem swoim modlitwą Abráhámową vzdrowiony byl/ ták y ci modlitwą ich porátowáni byli. Zámykáiąc tedy ten Rozdźiał/ mowimy. Iz pięć iest sposobow/ ktorych ták vcżárowáni przystoynie dla vlecżenia záżywác mogą. Pierwszy odpráwienie drogi/ ábo pielgrzymstwá do grobow/ ábo kośćiołow świętych ktorychkolwiek. drugi vczenienie támże prawdźiwe spowiedźi wszytkich grzechow z skruchą serdecżną. Trzeći częste záżywánie znáku krzyżá ś. zmowieniem modliwt nabożnych. Czwarty záżywánie pryzstoynych Exorcismow/ ktore iákoby miáły bydź czynione niżey sie pokaże. Nákoniec ostrożnie cżárow
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 214
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614
przezen sprawować czarownice się staraja/ kładąc skorę abo głowę wężową pod próg domu/ abo komory. Potrzeba tedy ludziom zawaśnionym/ żeby wszytkie kąty domu wyszukali/ i ile może być wyszperali i odnowili/ abo winszych domach mieszkali/ jeśliby wiedzieli iż dla czarów nienawiść między sobą mają. Wspomnielismy wyżej/ że ludzie uczarowani mogą sami siebie Egzorcizować/ to się ma rozumieć/ iż słowa święte/ błogosławieństwa/ i modlitwy na szyjej nosić mogą: czytać abowiem i błogosławieństwa nad samymi sobą czynić nie potrafiliby/ w czym jako przystoi postępować niżej nauczymy. Młotu na Czarownice Nieporządna miłość Jacób 1. Pożądliwość jest matką grzechu. 2. Reg:
przezen spráwowáć czárownice sie stáráia/ kłádąc skorę ábo głowę wężową pod prog domu/ ábo komory. Potrzebá tedy ludźiom záwaśńionym/ żeby wszytkie kąty domu wyszukáli/ y ile może bydź wyszperáli y odnowili/ ábo winszych domách mieszkáli/ iesliby wiedźieli iż dla czárow nienawiść między sobą máią. Wspomnielismy wyżey/ że ludźie vczárowáni mogą sámi śiebie Exorcizowáć/ to sie ma rozumieć/ iż słowá święte/ błogosłáwieństwá/ y modlitwy ná szyiey nośić mogą: cżytáć ábowiem y błogosłáwieństwá nád sámymi sobą czynić nie potráfiliby/ w czym iáko przystoi postępowáć niżey náuczymy. Młotu ná Czárownice Nieporządna miłość Iacob 1. Pożądliwość iest mátką grzechu. 2. Reg:
Skrót tekstu: SpInZąbMłot
Strona: 222
Tytuł:
Młot na czarownice
Autor:
Jacob Sprenger, Heinrich Institor
Tłumacz:
Stanisław Ząbkowic
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
magia, obyczajowość, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614