poszedł krwie starożytnością, Więc i masz przed inszymi siła pobożnością. Bo cię i sama cnota na to powołała, Która-ć za herb ojczysty krzyż wielmożny dała. A nie tylko z przodków swych, ale piątno święte I na szacie swej nosisz, w zakonie przyjęte. Ten to krzyż co nalezion w sercu u świętego Żegoty, ucznia w on czas Pawła najmędrszego, Na który czarci plują, Żydzi się go wstydzą, A wszyscy heretycy jawnie się nim brzydzą. Właśnie jako drab na psy gdy ciśnie kij, oni Gryzą go, a owemu pokój co je goni, Tak niewierni na każdy krzyż ustawnie biją, A kiedy na nie pogrom, to się
poszedł krwie starożytnością, Więc i masz przed inszymi siła pobożnością. Bo cię i sama cnota na to powołała, Która-ć za herb ojczysty krzyż wielmożny dała. A nie tylko z przodków swych, ale piątno święte I na szacie swej nosisz, w zakonie przyjęte. Ten to krzyż co nalezion w sercu u świętego Żegoty, ucznia w on czas Pawła najmędrszego, Na który czarci plują, Żydzi się go wstydzą, A wszyscy heretycy jawnie się nim brzydzą. Właśnie jako drab na psy gdy ciśnie kij, oni Gryzą go, a owemu pokój co je goni, Tak niewierni na każdy krzyż ustawnie biją, A kiedy na nie pogrom, to się
Skrót tekstu: ErZrzenAnKontr
Strona: 359
Tytuł:
Anatomia Martynusa Lutra Erazma z Roterdama
Autor:
Erazm z Rotterdamu
Tłumacz:
Jan Zrzenczycki
Drukarnia:
Bazyli Skalski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
w Rzymie.
262 powietrze w Rzymie.
241 3728
20. Między rokiem 241 i 238 nader wielka: przyszła aż do Ekwatora, i napełniła drogę mleczną na Niebie.
222 trzęsienie znaczne na wyspie Rodus, które cześć portu zburzyło, skołatało gwałtownie miasto, obaliło arsenały, i sławny kolos spiżowy słońcu poświęcony roboty Charesa Lindyusza ucznia Lisipa wysokości łokci 70. W pięćdziesiąt sześć lat po wystawieniu trzęsieniem ziemi obalony, ale i leżący równie jako stojący jest ku podziwieniu,mowi Pliniusz, rzadki człowiek palec jego większy objąć może, większe są palce od niektórych posągów, a po ułamaniu członka obszerna otwiera się przepaść l.34 c.7 . Leżał obalony
w Rzymie.
262 powietrze w Rzymie.
241 3728
20. Między rokiem 241 y 238 nader wielka: przyszła aż do Ekwatora, y napełniła drogę mleczną na Niebie.
222 trzęsienie znaczne na wyspie Rhodus, które cześć portu zburzyło, zkołatało gwałtownie miasto, obaliło arsenały, y sławny kolos spiżowy słońcu poświęcony roboty Charesa Lyndyusza ucznia Lisippa wysokości łokci 70. W pięćdziesiąt sześć lat po wystawieniu trzęsieniem ziemi obalony, ale y leżący równie iako stoiący iest ku podziwieniu,mowi Pliniusz, rzadki człowiek palec iego większy obiąć może, większe są palce od niektorych posągow, a po ułamaniu członka obszerna otwiera się przepaść l.34 c.7 . Leżał obalony
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 8
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
w MahomETAŃSKIEJ RELIGII
NUllum Scelus sine Comite: Dość zła Wiara wpiekielnej ukuta Kuźni Mahometańska, ma jeszcze partiales malitias: Morze tojest brzydkości i głupstwa, a jeszcze na swoje dzieli się rzeki, strumienie, tojest na Herezje, których tam liczą 72. Najpryncypalniejszych i głównycb 2. Jedna Mahometa za którą idą Turcy: druga Halego Ucznia Mahometa, za którą idą Persowie, twierdząc, że częstsze i wyraźniejsze od BOGA natchnienie miewał.
Turcy Persom zadają sfałszowanie Alkoranu. Stąd z Babilonu sprowadzone do Stambułu Alkorany, odłożone nastronę w Saraju wielkim zakazawszy czytać wszelkiej kondycyj Ludziom pod karaniem maledyctionis. Selim untco motivo zemszczenia się bluźnierstwa Mahometa Proroka, Persom wypo- Mochometańskiej Religii
w MACHOMETANSKIEY RELIGII
NUllum Scelus sine Comite: Dość zła Wiara wpiekielney ukuta Kuźni Machometańska, ma ieszcze partiales malitias: Morze toiest brzydkości y głupstwa, a ieszcze na swoie dzieli się rzeki, strumienie, toiest na Herezye, ktorych tám liczą 72. Naypryncypalnieyszych y głownycb 2. Iedna Machometa za ktorą idą Tvrcy: druga Halego Ucznia Machometá, za ktorą idą Persowie, twierdząc, że częstsze y wyraźnieysze od BOGA nátchnienie miewał.
Turcy Persom zádaią sfałszowanie Alkoranu. Ztąd z Babylonu zprowadzone do Stambułu Alkorany, odłożone nástronę w Saraiu wielkim zakazawszy czytać wszelkiey kondycyi Ludziom pod karaniem maledictionis. Selim untco motivo zemszczenia się bluźnierstwa Machometa Proroka, Persom wypo- Mochometanskiey Religii
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1106
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
aż do Indii obsiedli Kraje; inaczej się zowią Chaldejczykowie. Patriarchę swego mają Babilońskiego, który się zowie Catholicum, tojest Universalem, teste Strozza, którego Katedra w Mosul, olim Niniwe Mieście. Taż Sekta w Państwach Prezbytera Jana, albo Imperatora Abysyńskiego rozszerzyła się.
4. JACOBITE, poszli od niejakiego Jakuba Syryiczyka, Ucznia Eutychesa i Dioskora Herezjarchów, rozsiewaczów błędu w Azyj i Afryce Anno Domini 700. Patriarchę swego mają w Mezopotamii: a teu pisze się i Antioskim, lubo inny jest Greckiej Nacyj, w Damaszku rezydujący. Inni piszą, O Schizmie Greekiej
że Jacobite przemógłszy nad Grekami, tam w Damaszku założyli Stolicę swemu Patriarsze, któremu
aż do Indii obsiedli Kraie; ináczey się zowią Chaldeyczykowie. Patryarchę swego maią Babilońskiego, ktory się zowie Catholicum, toiest Universalem, teste Strozza, ktorego Katedra w Mosul, olim Niniwe Mieście. Taż Sekta w Państwach Prezbytera Iana, albo Imperatora Abysyńskiego rozszerzyła się.
4. IACOBITAE, poszli od nieiakiego Iákuba Syryiczyka, Ucznia Eutychesa y Dioskora Herezyarchow, rozsiewaczow błędu w Azyi y Afryce Anno Domini 700. Patryarchę swego maią w Mezopotamii: a teu pisze się y Antioskim, lubo inny iest Greckiey Nacyi, w Damaszku rezyduiący. Inni piszą, O Schizmie Greekiey
że Iacobitae przemogłszy nad Grekami, tam w Damaszku założyli Stolicę swemu Patryarsze, ktoremu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1147
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wykowany, jest w ziemi Świętej na dolinie Iosaphat, blisko Jeruzalem, Kościołem otoczony. Mają to Rzymskie, to inne Włoskie, to Francuskie, to Hiszpańskie, Polskie etc. Kościoły pokawałku tego Świętego Grobu.
13. Listy Najś: Panny jeszcze żyjącej pisane od niej to do Z. Ignacego Męczennika Biskupa Antiocheńskiego ucznia Z. Jana Ewangelisty: to do Mesańczyków w Sycylii, błogosławieństwo im i obronę obiecując; to do Floreńczyków w Włoszech według Ferrariusza; a te wszystkie są osobliwemi Relikwiami, na tychże miejscach (suppono) konserwowanemi.
14. Domek Loretański (w którym jest i kominek) jest odemnie opisany, w drugiej części
wykowany, iest w ziemi Swiętey na dolinie Iosaphat, blisko Ieruzalem, Kościołem otocżony. Maią to Rzymskie, to inne Włoskie, to Francuzkie, to Hiszpańskie, Polskie etc. Kościoły pokawałku tego Swiętego Grobu.
13. Listy Nayś: Panny ieszcze żyiącey pisane od niey to do S. Ignacego Męcżennika Biskupa Antiocheńskiego ucżnia S. Iana Ewangelisty: to do Mesańcżykow w Sycylii, błogosławieństwo im y obronę obiecuiąc; to do Floreńcżykow w Włoszech według Ferrariusza; á te wszystkie są osobliwemi Relikwiami, na tychże mieyscach (suppono) konserwowanemi.
14. Domek Loretański (w ktorym iest y kominek) iest odemnie opisany, w drugiey części
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 119
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Lipca. Wielki to był chorych lekarż i cudoczyńca, że mu żyjącemu Kościół wystawić chciano w Dunum. O Ciało jego miasta Francuskie Dunum i Aurelia bitwę stoczyły były. Do Aurelii wzięte, gdzie mu Childebertus Król Francuski Kościół wystawił, a część Ciała, dana Duneńskiemu miastu. Żył około Roku 525.
APOLLINARA Z. Męczennika ucznia Z. Piotra, Biskupa Rawenny 2. Lipca. Cierpiał Roku 75 pochowany głęboko przed murami Klaseńskiemi u Rawenny miasta.
ALEKsEGO Z. Wyznawcy 17 Lipca, znaczy z Imienia obrońcę z Greckiego. Był synem bogatego Senatora Rzymskiego, mającego sług 3000. bogato strojnych. Po ślubie zaraz czysty od małżonki sekretnie uszedł, aż do
Lipca. Wielki to był chorych lekarż y cudocżyńca, że mu żyiącemu Kościoł wystawić chciano w Dunum. O Ciało iego miasta Francuzkie Dunum y Aurelia bitwę stocżyły były. Do Aurelii wzięte, gdzie mu Childebertus Krol Francuzki Kościoł wystawił, á część Ciała, dana Duneńskiemu miastu. Zył około Roku 525.
APOLLINARA S. Męcżennika ucżnia S. Piotra, Biskupa Rawenny 2. Lipca. Cierpiał Roku 75 pochowany głęboko przed murami Klaseńskiemi u Rawenny miasta.
ALEXEGO S. Wyznawcy 17 Lipca, znacży z Imienia obrońcę z Greckiego. Był synem bogatego Senatora Rzymskiego, maiącego sług 3000. bogato stroynych. Po slubie zaraz cżysty od małżonki sekretnie uszedł, aż do
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 124
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, dokad porwany jest ognistym wozem Roku od Stworzenia świata, 3139 przed Chrystusa Narodzeniem laty 896. przyj- O SS. Relikwiach.
dzie z Enochem przed dniem Sądnym pokutę opowiadać, wtedy śmierć pożyje. OO. Karmelici mają go za swego Patriarchę. Elias z Hebrajskiego, jednoż jest, Panem jest Bóg.
ELIZEUSZA Proroka Ucznia Eliaszowego 14. Czerwca. Znaczy z Imienia Elisaeus: DEI Salus, żył lat 100. umarł Roku od Stworzenia świata 3204. pogrzebiony był na folwarku blisko Samaryj. Jego popioły są w Genui w Włoszech, czart się ich bardzo lęka. Nadasi. Głowa w Rawennie, jako świadczy Monologium Carmelitarum i Martyrologium Usvardi. Tam
, dokad porwany iest ognistym wozem Roku od Stworzenia swiata, 3139 przed Chrystusa Narodzeniem laty 896. przyi- O SS. Relikwiach.
dzie z Enochem przed dniem Sądnym pokutę opowiadać, wtedy smierć pożyie. OO. Karmelici maią go za swego Patryarchę. Elias z Hebrayskiego, iednoż iest, Panem iest Bog.
ELIZEUSZA Proroka Ucznia Eliaszowego 14. Czerwca. Znacży z Imienia Elisaeus: DEI Salus, żył lat 100. umarł Roku od Stworzenia swiata 3204. pogrzebiony był na folwarku blisko Samarii. Iego popioły są w Genui w Włoszech, czart się ich bardzo lęka. Nadasi. Głowa w Rawennie, iako swiadcży Monologium Carmelitarum y Martyrologium Usvardi. Tam
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 136
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Andrzeja Apostoła. Opowiadał Z Wiarę Żydom, Rzymianom, Gallom; naprzód w Antiochii, potym w Rzymie założył Katedre; którą u Z Piotra in Vaticano konserwują z obserwancią; jest drewniana. Ukrzyżowany jest do góry nogami w Rzymie Roku 35 po śmierci Chrystusowej. Ciało pochowane na gorze O SS. Relikwiach.
Vaticanus od Marcella Ucznia, gdzie teraz jest Kościół Z Piotra, i Grób jego, zwany: Confessio S Petri, w pośrodku Kościoła Watykańskiego. Głowa jego tamże leżąca wraz z głową Z Pawła, bywa wystawiona na Soborach generalnych, przy ksiedze Ewangelicznej, Ząb jego jest w Trekach Mieście Kampanii Francuskej, a włosy z brody w Piktawie w Katedrze
Andrzeia Apostoła. Opowiadał S Wiare Zydom, Rzymianòm, Gallom; naprzód w Antyochii, potym w Rzymie założył Katedre; ktorą u S Piotra in Vaticano konserwuią z obserwancią; iest drewniana. Ukrzyżowany iest do gòry nogami w Rzymie Roku 35 po śmierci Chrystusowey. Ciało pochowane na gòrze O SS. Relikwiach.
Vaticanus od Marcella Ucznia, gdzie teraz iest Kościoł S Piotra, y Grób iego, zwany: Confessio S Petri, w pośrodku Kościoła Watykańskiego. Głowa iego tamże leżąca wráz z głową S Pawła, bywa wystawiona na Soborach generalnych, przy ksiedze Ewangeliczney, Ząb iego iest w Trekach Mieście Kampanii Francuskey, a włosy z brody w Piktawie w Katedrze
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 187
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. tysięcy pochodni, gdzie po dziś dzień leży. Jest Patronem uczonych, i czystości. Ramie jego prawe z woli Urbana V. Papieża złożone jest w Paryżu u Z. Jakuba u Braci swoich. Gravezon Tomo 5. Histor: Ecclesiasticae Colloquio 11. fol: 34. O SS. Relikwiach.
TYTUSA Z. Ucznia Z. Pawła 4. Stycznia. Panieński cały żywot wiódł. Rodem z Koryntu miasła, z Pogan Rodziców, Biskupem był Kreteńskim w Grecyj; Od Z. Pawła jednym listem który się zowie ad Titum uszanowany Umarł w Kandyj Stolicy Krety Wyspu. Gdzie Głowę jego widziały wenerował Książę Mikołaj Radziwiłł Peregrynant. Umarł Roku 94.
. tysięcy pochodni, gdzie po dziś dzień leży. Iest Patronem uczonych, y czystości. Ramie iego prawe z woli Urbana V. Papieża złożone iest w Paryżu u S. Iakuba u Braci swoich. Gravezon Tomo 5. Histor: Ecclesiasticae Colloquio 11. fol: 34. O SS. Relikwiach.
TYTUSA S. Ucznia S. Pawła 4. Stycznia. Panieński cały żywot wiodł. Rodem z Koryntu miasła, z Pogan Rodzicow, Biskupem był Kreteńskim w Grecyi; Od S. Pawła iednym listem ktory się zowie ad Titum uszanowany Umarł w Kandyi Stolicy Krety Wyspu. Gdzie Głowę iego widziały wenerował Xiąże Mikołay Rádziwiłł Peregrynant. Umarł Roku 94.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 198
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w sobie żołnierza.
Nazywa się u tegoż Łukasza czart Belzebub, jo jest Dominus; Muscarum, który był czczony w Mieście Filistyńskim Accaron Książę czartów. Żydzi rozumieją przez niego Lucypera. Zowie się po różnych miejscach Pisma Z. Pater mendacii, Princeps huius mundi. Aurelianus Autor w życiu Z. Marcjalisa Biskupa Lem owickiego Ucznia Z. Piotra, żyjącego jeszcze Roku Pańskiego 70. pisze, iż ten Z. Biskup i Apostoł Francuski, wiele czartów z Francyj wypędził, którzy zaklęci pokazali mu się w postaci Murzynów kosmaci, ogień siarczysty z gęby, i nosa wypuszczający: spytani jak się który zowie; jeden odpowiedział, iż mu imię Milleartifeks,
w sobie żołnierza.
Názywa się u tegosz Łukasza czart Beelzebub, io iest Dominus; Muscarum, ktory był czczony w Mieście Filistyńskim Accaron Xiążę czartow. Zydzi rozumieią przez niego Lucypera. Zowie się po rożnych mieyscách Pisma S. Pater mendacii, Princeps huius mundi. Aurelianus Autor w życiu S. Marcyalisa Biskupá Lem owickiego Ucznia S. Piotra, żyiącego ieszcze Roku Páńskiego 70. pisze, iż ten S. Biskup y Apostoł Francuski, wiele czártow z Francyi wypędził, ktorzy záklęci pokazali mu się w postaci Murzynow kosmáci, ogień siárczysty z gęby, y nosa wypuszczaiący: spytani iák się ktory zowie; ieden odpowiedział, iż mu imię Milleartifex,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 210
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754